سلام
با اجازه مصطفی جان که صاحب پاسخه من هم توضیحاتی میدم
Xref چند منظوره هست، یکی این که شما میخوای کاراکتری رو تو یه فضای انیمیت کنی و اون فضا به دلیل داشتن اجسام زیاد سنگین و پیچیده هست، تو میتونی با وارد کردن اون فضا از طریف Xref به شدت حجم اون فضا رو بیاری پیایین تا دیگه مشکل FPS : frame per second نداشته باشی. چون یه جورایی اون فضایی که توسط Xref وارد کردی غیر قابل تغییرات ( البت تو اصل اجسام) هست و مثل فضا ها تو بازی میمونه و فقط میتونی بینشون حرکت کنی و ببینیشون ولی تغییری نمیتونی به اون بدی ( برای همین بسیار سبکتر از حالت merge یا عادی هست)، تغییری نمیتونی رو صحنه بدی الا این که موقع وارد کردن اون فضا توسط Xref اون رو به یه point متصل و link کنی تا بتونی به صورت کلی اون فضا رو جابجا کنی.
کار برد دیگه ـش هم اینه که چند شخص به صورت مشترک میتونن روی یه صحنه کار کنن، مثلا یکی داره یه جسمی رو تو یه فضا میسازه، مثلا گوشه ای از یه شهر رو ، تو میتونی با وارد کردن صحنه اون شخص هم روند تکیمل اون بخشی که همکارت داره انجامش میده رو ببنی هم هم خودت بخش دیگه ای رو تکمیل کنی یا حتی انیمیت. البت دیدن تغییراتی که همکارت انجام میده نیازمنده save کردن صحنه بعد هر تغییره نه کاملا real time.
حق یارت