تفاوت merge با xref در چیه؟کاربرد xref کجاهاست؟

وقتی یه فایل رو merg میکنی ینی اون جسم یا فایل رو کامل وارد صحنه کردی و دیگه نمیتونی undo کنی و فقط میتونی حذفشون کنی . اما xref ها صحنه ها یا آبجکت های reference هستند و میتونی اونا رو بعد از این که کارت باهاشون تموم شد خیلی راحت از همون منوی xref حذفشون کنی بدون هیچ دردسری اما یه ویژگی که میشه گفت اینه که تو میتونی از xrefscene استفاده کنی برای مثال یه صحنه داری که یه جسمی رو توش متحرک کردی مثلا یه توپ و میخای یه آدم بسازی که با این توپ روپا بزنه خب تو میتونی اول حرکت توپ رو درست بکنی صحنه رو سیو کنی و بعد آدمه رو درست کنی و صحنه توپ متحرک رو به عنوان رفرنس (reference ) از طریق xrefscene بیاری تو صحنه آدمت و آدمه رو به همراه توپ متحرکی که قبلا درست کردی و انیمیشن هم داره حرکتش رو میزون کنی !! و بعد میتونی بعد از تموم شدن کارت صحنه رفرنس رو حذف کنی و آدمت رو سیو کنی و تو صحنه اصلی merge کنی !! این یه کاربردش میتونه باشه یکیشم این که میتونی با xref objects کار کنی و تغییراتی بدی هم تو صحنه رفرنست هم تو صحنه ی اصلی . مثلا میتونی جای یه جسم یا اندازشو میزون کنی بدون این که نگران تغییر صحنه اصلیت باشی و بعد از این که کارت تموم شد میتونی هم سیو کنی فایلتو هم این که صحنه رفرنستو تو صحنه اصلی merge کنی !! البته کاربرد های زیادی داره که با مرور زمان و کارهایی که با مکس میکنی به این xref ها احتیاج پیدا میکنی .
امیدوارم خوب توضیح داده باشم !!! :)
 
آخرین ویرایش:

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام

با اجازه مصطفی جان که صاحب پاسخه من هم توضیحاتی میدم

Xref چند منظوره هست، یکی این که شما میخوای کاراکتری رو تو یه فضای انیمیت کنی و اون فضا به دلیل داشتن اجسام زیاد سنگین و پیچیده هست، تو میتونی با وارد کردن اون فضا از طریف Xref به شدت حجم اون فضا رو بیاری پیایین تا دیگه مشکل FPS : frame per second نداشته باشی. چون یه جورایی اون فضایی که توسط Xref وارد کردی غیر قابل تغییرات ( البت تو اصل اجسام) هست و مثل فضا ها تو بازی میمونه و فقط میتونی بینشون حرکت کنی و ببینیشون ولی تغییری نمیتونی به اون بدی ( برای همین بسیار سبکتر از حالت merge یا عادی هست)، تغییری نمیتونی رو صحنه بدی الا این که موقع وارد کردن اون فضا توسط Xref اون رو به یه point متصل و link کنی تا بتونی به صورت کلی اون فضا رو جابجا کنی.

کار برد دیگه ـش هم اینه که چند شخص به صورت مشترک میتونن روی یه صحنه کار کنن، مثلا یکی داره یه جسمی رو تو یه فضا میسازه، مثلا گوشه ای از یه شهر رو ، تو میتونی با وارد کردن صحنه اون شخص هم روند تکیمل اون بخشی که همکارت داره انجامش میده رو ببنی هم هم خودت بخش دیگه ای رو تکمیل کنی یا حتی انیمیت. البت دیدن تغییراتی که همکارت انجام میده نیازمنده save کردن صحنه بعد هر تغییره نه کاملا real time.

حق یارت
 

جدیدترین ارسال ها

بالا