تفاوت جوملا با php

fariba.k

New Member
[h=1]تفاوت جوملا با php[/h]


جوملا به دلیل اینکه نرم افزار متن باز (open source) می باشد، یکی از سیستم های مدیریت محتوا محبوب درجهان است که جهت طراحی و مدیریت سایت های ساده و پیچیده استفاده می شود. جوملا نیز با استفاده از php پیاده سازی شده است و در اصل علاوه بر CMS، یک فریم ورک php نیز به حساب می آید. به دلیلی که بیان شد جوملا و php در ارتباط با هم قرار دارند. حال این سوال مطرح است که جهت پیاده سازی یک سایت، بهتر است از جوملا استفاده کرد یا از ابتدا یک سایت اختصاصی را با php طراحی کنیم؟

[h=2]طراحی سایت با جوملا یا طراحی سایت با php[/h]


جوملا به دلیل اینکه یک سیستم مدیریت محتوا آماده و رایگان و دارا ی محیط کاربر پسند می باشد، کاربران مبتدی و متوسط بدون نیاز به داشتن دانش برنامه نویسی و با امکانات اولیه به سادگی یک سایت را ایجاد و مدیریت می کنند. همچنین می توانند با استفاده از ماژول ها و کامپوننت ها و قالب های متنوعی که توسط توسعه دهندگان جوملا ایجاد شده و در دسترس است، امکانات سایت را گسترش و کاربردی کنند. جوملا مختص کاربران مبتدی و متوسط نیست بلکه کاربران حرفه ای نیز به دلیل متن باز بودن این نرم افزار، با داشتن دانش برنامه نویسی می توانند تغییراتی در کد افزونه ها وقالب ها ایجاد کنند یا اینکه افزونه و قالب مورد نیاز سایت را پیاده سازی کنند.

(php (Hypertext Preprocessor یک زبان برنامه نویسی می باشد که جهت طراحی برنامه های سمت سرور یا server side در وب سایت های پویا (dynamic) مورد استفاده قرار می گیرد. حال اگر یک CMS را از ابتدا با php پیاده سازی کنیم، یک سیستم مدیریت محتوا اختصاصی داریم که تمام امکانات سایت ازقبیل جستجو و فرمها و... به صورت اختصاصی ایجاد شده است. به دلیل اینکه سایت طبق خواسته کاربر پیاده سازی می شود، این یک مزیت به حساب می آید. کاربران حرفه ای که آشنایی با php و زبانهای برنامه نویسی دارند قادر به ایجاد CMS اختصاصی هستند ولی کاربران مبتدی و متوسط فقط می توانند در سایت های پویایی که با php پیاده سازی می شوند، بروزرسانی سایت را انجام دهند.

از نظر نصب برروی سیستم عامل، سایتی که با جوملا ایجاد شود برروی ویندوز و لینوکس قابل نصب است ولی سایتی که با php پیاده سازی می شود برروی سیستم عامل هایی از جمله : ویندوز ، لینوکس ، یونیکس، مکینتاش قابلیت اجرا دارد و این باعث عملکرد بهتر سایت اختصاصی php نسبت به جوملا خواهد شد.

جوملا به دلیل متن باز بودن دارای حفره های امنیتی می باشد به این صورت که هکرها میتوانند با ایجاد یک افزونه رایگان یا شناخت حفره های امنیتی ورژن های قدیمی تر به سادگی به اطلاعات سایت دسترسی پیدا کنند و از نظر امنیتی سایت را در معرض خطر قرار دهند. برای جلوگیری از حفره های امنیتی باید به نکاتی از قبیل استفاده از آخرین ورژن و بررسی کد افزونه هایی که نصب می شوند دقت کرد. سایتی که از ابتدا با php پیاده سازی می شود، دارای امنیت بهتری می باشد چون به صور ت اختصاصی ایجاد شده، معمولاً سعی می شود که تمام حفره های امنیتی آن بررسی و رفع گردد. از لحاظ سرعت در ابتدا جوملا دارای سرعت مناسبی می باشد ولی با گذشت زمان با کندی سرعت روبرو می شود، به این دلیل که وقتی افزونه های زیادی نصب می گردد، درخواست زیاد از دیتابیس باعث کاهش سرعت می شود. در سایت های که به صورت اختصاصی با php ایجاد می شود سرعت نسبتا بهتر است زیرا درخواست ها از دیتابیس بهینه سازی می شود.

با توجه به ویژگی های بیان شده، فرق بین جوملا با php تنها در موضوع طراحی و پیاده سازی وب سایت های پویا می باشد. اگر بخواهیم سایتی را پیاده سازی کنیم، بستگی به نیاز و هزینه و سطح دانش ما از زبان برنامه نویسی میتوانیم یک CMS اختصاصی با استفاد ه از پی اچ پی را ایجاد کنیم یا از جوملا که یک CMS عمومی و رایگان است استفاده کنیم، که این انتخاب بستگی به کارایی سایت و نظر خود کاربر دارد.






  • نویسنده: فاطمه ابراهیمی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا