ترخیص کالا بصورت پته چیست؟

mina1988

New Member
سریع‌ترین روش برای ترخیص کالا از گمرک، استفاده از پته گمرکی است. در ترخیص کالا به صورت پته، کالاهایی که از نظر گمرک جنبه تجاری ندارند، بدون نیاز به ثبت سفارش و تنها با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی قابل ترخیص خواهند بود. ترخیص کالا بصورت پته یکی از خدمات اصلی گروه بازرگانی گزدرازی است که با افتخار توانسته است در این زمینه نیز رضایت مشتریان را کسب نماید. اگر شما هم قصد انتقال کالاهای غیرتجاری از طریق گمرک را دارید، کارشناسان ما بهترین و سریع‌ترین راه حل را به شما ارائه خواهند کرد. برای اطلاعات بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید. در ادامه این مطلب به جزییات بیشتری درباره پته گمرکی و نحوه ترخیص کالا از گمرک در این روش خواهیم پرداخت.

پته گمرکی چیست؟

وقتی کالای وارداتی، از لحاظ تعداد، ارزش، حجم و وزن کم باشد، به طوری که کالایی تجاری محسوب نشده و فقط مخصوص بخشهایی مانند کارخانه‌های تولیدی و موسسه‌های تحقیقاتی باشد، برای ترخیص کالا می‌توان از روش ترخیص کالا به صورت پته و مجوزی با عنوان پته گمرکی (custom release document) استفاده کرد. در حقیقت، پته گمرکی یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین روش‌های ترخیص کالا از گمرک به شمار می‌رود. بطور کلی پته به دو نوع پته مسافری و غیرتجاری تقسیم می‌شود.

مزیت های پته گمرکی

مهم‌ترین مزیت پته گمرکی این است که کالا احتیاجی به ثبت سفارش ندارد. همچنین کالاهایی که با پته گمرکی ترخیص می‌شوند، به تنظیم اظهارنامه گمرکی و ارایه کارت بازرگانی جهت طی مراحل ترخیص از گمرک، نیاز نخواهند داشت. به دلیل عدم نیاز به اظهارنامه و ثبت سفارش برای ترخیص کالا به صورت پته، کلیه عملیات گمرکی و مجوز ترخیص کالا، در پشت قبض انبار ثبت خواهد شد. در ترخیص کالا به صورت پته، اگر قبض انبار را دریافت کنید و همه مراحل مورد نیاز جهت صدور پته را به انجام برسانید، تنها در مدت چند ساعت، کالای شما از گمرک مورد نظرتان ترخیص و تحویل مشتری داده خواهد شد. پته گمرکی برای واردکنندگان از جنبه‌های مالیاتی نیز بسیار مفید است.

انواع سند ترخیص کالا

در گمرک دو دسته سند ترخیص کالا وجود دارد، که عبارتند از: پروانه الکترونیکی کالا ( که در گذشته برگه سبز نامیده می شد) و پته گمرکی. پروانه الکترونیکی کالا یک مجوز گمرکی برای کالاهای تجاری است و پته گمرکی، پروانه و یا مجوز گمرکی برای کالاهای غیرتجاری است. در توضیح تفاوت این دو نوع سند می‌توان گفت که شما به منظور ترخیص کالا به صورت پته، به تنظیم اظهارنامه و ثبت سفارش نیازی نخواهید داشت اما برای ترخیص کالا به وسیله برگ سبز، وجود اظهارنامه گمرکی ضروری خواهد بود. پته گمرکی مطابق نظر گمرک جمهوری اسلامی ایران، برای کالا صادر شده و با اخذ اسناد و مجوزهای لازم، جوازی برای ترخیص کالا به صورت پته از گمرک می‌باشد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا