ترجمه آموزش ساخت ماشین

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
با سلام خدمت تمامی دوستان

همون جوری که از عنوان پیداست میخوام یه آموزش نسبتا زیاد رو پست به پست تو همین تاپیک در مورد ساخت ماشین ایجاد کنم
این آموزش ساخت ماشینی سادست که همه میتونن از این ماشین شروع کنن و اونو به پایان برسونن
این آموزشی 16 قسمت یا 16 درس داره که اگه خدا بخواد و بچه ها حمایت کنن سریع تمومش کنم
نهایت کار یه چیزی اینطوری میباید دربیاد:
33156.jpeg
منبع این آموزش از سایت www.tutorials3d.com هست که بنده میخوام اونو واسه دوستای گلم تو این سایت ترجمه کنم
خوب من تمام عکس ها رو باید آپلود کنم
من کارم رو همین الان شروع میکنم به امید خدا جوون
نظر پیشنهاد انتقاد .... اگه دارین بدین خوشحال میشم....
امید وارم این پست روان حرکت کنه و تمامی بچه ها استفاده کنن....
پس اولین پست رو میزنم ....
فعلا
 
آخرین ویرایش:

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
درس اول - مقدماتی

قبل از اینکه شروع کنیم به آموزش دادن ما به چند عکس از این ماشیم نیاز داریم تا هر چه دقیق تر این ماشین رو مدل کنیم.
یک منبع عظیمی از این تصاویر که اصطلاحا به آن بلوپرینت (BluePrint) میگویند رو میتونید از این سایت دریافت کنید که ما هم این کار رو انجام دادیم وبرای شما آنها را در آموزشی قرار دادیم که بتوانید آن را بکار گیرید

BluePrint به هم متصل:
33144.gif

همانطوری که میدانید ما برای مدل کردن یک ماشین به 4 نمای اصلی نیاز داریم
1. نمای بالا top
2.نمای جلوfront
3.نمای پشت back
4.نمای جانبی lateral

خوب ما می بایست این نما ها را کاملا از تصویر بالا جدا کنیم
برای این کار این عکس را در برنامه photo shop برده و با ابزار Crop
33148.gif
آن را به چهار تصویر تقسیم میکنیم

که اندازه تصاویر را باید طبق اعداد داده شده تنظیم کرد
Lateral: 680 x 314
Front: 337 x 308
Back: 337 x 308
Top: 681 x 327
خوب حالا نوبت به تغییر رنگ عکس ها میرسه
برای هرکدام از عکس ها اینکار را انجام دهید
به منوی image رفته و به ترتیب adjust و گزینه hue/Saturation رو کلید میکنید(در بعضی از نسخه های photo shop به جای گزینهhue/Saturation ممکن است گزینه tono /Saturation باشد که تفاوتی با هم ندارند
خوب تنظیمات رو مثل شکل زیر انجام بدین

33149.gif

و نکته ی دیگری که باید اضافه بشه اینه که حتما عکسها رو با فرمت JPG سیو کنید...

میتونید عکس های جدا شده رو هم از همین جا سیو کنید
33143.jpeg

33150.jpeg

33147.jpeg
33146.jpeg


خوب حالا نوبتی هم باشه نویت برنامه مکسه (اینجاش رو خودم اضافه کردم :))
توی نمای right یه Box ایجاد کنید و اندازه ها رو این بزارین
Length:36.4
width:68
high:0.5 هرچی کمتر بهتر
(نکته 1 : اگه دقت کنید میبینید تعداد pixel نمای کناری با عرض وطول box ایجاد شده رابطه مستقیم و برابر داره)
خوب حالا نویت اعمال عکس کناری ماشینه... کلید M رو بزنید
یکی از کره های خالی رو انتخاب کنید و به اون عکس کناری ماشین رو اعمال کنید ..مثل شکل زیر...


33142.jpeg


خوب طبق نکته 1 یه شکل اینطوری ایجاد کنید مثل شکل...
نکته2: ما باید به Box ای که نمای Top روی آن اعمال شده اصلاحگر UVW map رو برای تنظیم جهت نمای Top ماشین اعمال کنیم . بعد از اعمال مثل شکل رو Gizmo کلیک میکنیم و با استفاده از ابزار Snap آن را 90 درجه مثل شکل میچرخوانیم

33170.jpeg


خوب حالا می باید این Box ها را همتراز کنیم

مثل اشکال زیر Box ها را کمی جابه جا کنید تا هم موقعییت بشوند

33171.jpeg



33172.jpeg



33173.jpeg


سرانجام کار شکل همتراز رو میتونید ببینید...

33174.jpeg


-------------------------
پایان قسمت اول
نویسنده ومترجم: سید هادی سیدی
منبع آموزش:www.tutorials3d.com
 
آخرین ویرایش:

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
سلام بچه ها
لطفا اگه میخوایین ادامه پیدا کنه نظر یادتون نره ....
موفق باشین
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
درس دوم - بدنه (I)

همانطوری که میدانید این آموزشی یک آموزشی قدم به قدم میباشد که ما به حداقل آشنایی کار با این برنامه نیاز داریم...
اگر شما آشنایی زیادی با این برنامه ندارید میتوانید از اینجا آموزشیهای خوبی را مشاهده کنید و بیاموزید...

برای شروع کار ما نیاز به یه Plane داریم که بتوانیم در نمای راست آن را با سگمنت (Segment) معادل 1 در 1 ایجاد کنیم. مانند شکل... برای بهتر مدل کردن ما کلیدF4 رو میزنیم تا Edge های Plane به رنگ شفید مشخص شودو بعد از اینکار روی جسم راست کلیک میکنم و آن را به Edit poly تبدیل میکنیم

33200.jpeg


33201.jpeg


برید به تب Shape و یکNGon با 16 گره ایجاد کنید و آنرا روی چرخ بکشید وتنظیم کنید... همانند شکل...

33202.jpeg


دو سگمت سمت چپ را همانند شکل همتراز NGon کنید...

33203.jpeg


به اصلاحگر Edit poly رفته ونوع انتخاب گره ها را به Edge تغییر دهید تا با آن کل عرض سمت چپ مستطیل را انتخاب کنید
حال که انتخاب کردین همانند شکل کلید Shift را نگه داشته و متناسب با Ngon ایجاد شده چند کپی ایجاد کنید ..مثل شکل...

33204.jpeg


بعضی از وقتها ما نیاز داریم که دو گره رو به هم جوش کنیم که در مکس به این کار Weld میگویند ..پس جاهایی که با رنگ سبز علامت گذاشته شده را به هم جوش کنید ... این کار در تنظیمات Edit Poly به نام Target Weld نام گذاری شده است


33208.gif


در تمام نما ها باید طبق شکل گره ها را با بلوپرینت مطابقت بدهید

33206.jpeg


خوب در حالا ما باید ابزاری را اعمال کنیم که بتوانیم شکل واقعی این قسمت را ببینیم
یعنی آنرا نرم تر و با سگمت بیشتر و نزدیکتر
برای این کار Mesh Smooth اصلاحگری هست که میتونیم به این کار اضافه کنیم

33207.jpeg


در درس بعدی ما این گلگیر یا باله (Wing) را گسترش میدهیم...

----------------------------

پایان قسمت دوم
نویسنده ومترجم: سید هادی سیدی
منبع آموزش:www.tutorials3d.com


 
آخرین ویرایش:

:Mohsen:

کاربر باتجربه
هادي جان هيچ وقت از آموزش گذاشتن دلسرد نشو
مطمئن باش كه خيليا ازش استفاده مي كنن
موفق باشي، ادامه بده
 

animations

Active Member
ممنون reactor_master جان. این آموزش به درد من که خیلی می خوره. امیدوارم ادامه ش بدی. دمت گرم آقا :wink:
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
درس سوم - بدنه (II)

ما باید تمامی Edge های عمودی رو انتخاب کنیم و اون رو در نمای Right با نگه داشتن کلید شیفت به سمت بالا حرکت بدیم و مثل شکل زیر تنظیم کنیم...

33238.jpeg


بازم از کلید شیفت و فرمان کپی استفاده میکنیم و vertex ها رو مطابق شکل با هم Match میکنیم

33240.jpeg


همینطور به کپی کردن اجها(Edge) ادامه بدین و در تمامی نماها vertex ها رو مچ کنید

33239.jpeg


خوب تا اینجای کار ممکنه بگین شاید شکلی که ما مدلش میکنیم با این آموزشی کمی فرق داشته باشه . برای این منظور پیوست شماره 1( mini.rar) رو دانلود میکنید که در او فایل مکسی وجود داره که تا اینجای کار رو مدل کرده و میتونین این فایل رو Merge کنید و با مدل خودتون هماهنگ و همتراز کنید...

خوب ادامه کار...
33241.jpeg


میتونید از ابزار کات(Cut) در منوی Edit poly برای بهتر مدل کردن استفاده کنید



33242.jpeg


تو نمای Top دوباره Edge های جدید رو انتخاب کنید و یه کپی ازش بگیرین
خوب در اینجا ما هم میخواییم بلوپرینت رو ببینیم و هم مدلمون رو ... یعنی باید مدل رو کمی کمرنگ کنیم
برای اینکار روی مدل راست کلیک کنیم وProperties رو انتخاب وگزینه See through رو میزنیم.. که مثل شکل در میاد...

33243.jpeg


این عمل رو چند بار پیاپی انجام بدین تا سرپوش (Hood ) کامل بشه ( البته بازم با تنظیمات سگمنت)

33244.jpeg


تو نمای کناری edge های مربوط رو انتخاب کنید و بازم کپی کنید و چندتا فیش جدید بسازید و با ابزار Weld(جوش دادن) گره ها رو که با رنگ سبز مشخص شده جوش بدین تا افق و عمود با هم مطابقت کنه
میتونید در شکل زیر مرحله به مرحله جلو برین...

33245.jpeg


تنظیمات گره ها رو ادامه بدین...

33246.jpeg


تا اینجا میتونید فایل پیوستی دوم (mini01.rar) رو دانلود کنید و با مدل خودتون مطابقت بدین
در نهایت هم میتونید مثل درس قبلی یه اصلاحگر Mesh smooth به مدلتون اضافه کنید تا مثل شکل زیر دربیاد..

33255.jpeg


-------------------

پایان قسمت سوم
نویسنده ومترجم: سید هادی سیدی
منبع آموزش: www.tutorials3d.com
 

پیوست ها

  • mini.rar
    21.7 کیلوبایت · بازدیدها: 15
  • mini01.rar
    26.9 کیلوبایت · بازدیدها: 19
آخرین ویرایش:

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
سلام امین جان
ایشالله که همینطوره که شما میگین...
تا حالا سه قسمت رو نوشتم .... ایشالله اگه خدا بخواد و بچه ها حمایت کنن تا آخرش برم
ممنون که نظر دادی امین جان ...
موفق باشی
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
درس چهارم - بدنه (III)

همانطوری که میدانید ماشین جسمی متقارن هست پس ما نیازداریم که فقط نیمی از آن را مدل کنیم
برای این منظور قرینه ای به مدل خود میدهیم و آن را با استفاده از ابزار آینه (Mirror) متقارن میکنیم

33316.jpeg


همانند شکل زیر وقتی وارد تنظیمات تقارن آینه ای میشوید باید محور X را انتخاب کنید و مقدار Offset را کم کنید تاجایی که جسم مدل شده آیینه کامل شود همچنین نوع کپی خود را به Reference تغییر دهید تا تغییرات اعماشده روی یکی از مدل ها روی مدل آیینه شده هم تاثیر بگذارد

33317.jpeg


وشما نتیجه را میبینید

33318.jpeg


به حالت edit poly برگردید و تغییرات نمای جانی را از نو شروع کنید

33319.jpeg

به عکس سمت چپ در زیر نگاه کنید
همانطوری که میبینید Edge ها ی سمت راست را انتخاب میکنیم و آن را کپی میکنیم مثل شکل در سمت راست


33320.jpeg

حالا نوبت به مدل کردن گلگیر عقب میباشد ... که ما باید گلگیر جلو را که مدل کرده ایم را کنده و یه کپی از نوع قرینه ای ایجاد کنیم وآنرا همراه تنظیمات بلوپرینت به عقب ماشین حرکت دهیم...
برای این ک همانند ار در اصلاحگر Edit Poly حالت polygon را انتخاب کرده و مطابق شکل گلگیر جلو را انتخاب میکنیم
در تنظیمات Edit poly دکمه Detach را میزنیم تا یک آبجکت جدا گانه ایجاد کند...
آنرا به سمت عقب منتقل نمایید...

33321.jpeg


برای قرینه کردن دوباره از ابزار آیینه استفاده میکنیم اینبار بدون کپی ... همانند شکل مطابق بلوپرینت انتقال دهید


33322.jpeg

و مطابق شکل پایین همگام با بلپرینت دز حالت Vertex گره ها را جابه ا و تنظیم کنید....
تا اینجای کار میتوانید پیوست شماره 1 (mini02.rar) را دانلود کرده و با مدل خود مطابقت دهید...

33323.jpeg

خوب حال باید بدنه را به گلگیر عقب اضافه یا متصل کرد.. برای این کار روی بدنه کلیک کرده و زیر تنظیمات Edit poly روی دکمه Attach کلیک کرده و آنگاه روی جسمی که میخواهید به بدنه وصل شود یعنی گلگیر عقی کلید کنید..
خوب این دو به هم متصل شدند

33324.jpeg


Edge های انتخاب شده را به گلگیر نزدیک کنید و با استفاده از ابزار Weld (جوش کردن) نقاطی که به رنگ سبز مشخص شده را به بدنه جوش کنید تا همچین شکلی پدیدار شود...شکل زیر....


33325.jpeg

کار خود را با همین تکنیک ها و استفاده از Weld و انتقال گره ها ادامه دهید تا به شکل زیر دراید...

33326.jpeg


خوب میریم برای اینکه پشت این ماشین رو جمع کنیم...
همانند شکل باز هم کپی و انتقال مبنی بر بلوپرینت... همانند شکل....


33327.jpeg

تا تبدیل به شکل زیر شود و همچنین تا اینجای کار میتوانید پیوست شماره 2 را دانلود کنید...

33328.jpeg


همانند شکل زیر Edge های به رنگ قرمز را به پایین کپی کنید و کمی تغییر مغیاس دهید

33329.jpeg


در شکل زیر میتوانید مدل را در 4 نمای متفاوت ملاحضه کنید...

33330.jpeg


---------------------------


پایان قسمت چهارم
نویسنده ومترجم: سید هادی سیدی
منبع آموزش: www.tutorials3d.com



 

پیوست ها

  • mini02.rar
    24.8 کیلوبایت · بازدیدها: 2
  • mini03.rar
    22.4 کیلوبایت · بازدیدها: 2
آخرین ویرایش:

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
منتظر نظراتتون هستم
بابا یه تکونی بدین دیگه.... :دی:)
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
درس پنجم - بدنه (IV)

این ورتکست ها را به همدیگر جوش کنید


33635.jpeg

در نمای Top این Edge ها را انتخاب و کپی کنید و در نماهای دیگر با صحنه آنرا مطابق سازید.


33636.jpeg

ادامه کار را درنمای جانبی انجام میدهیم...


33637.jpeg

این ورتکسها را بهم جوش کنید

33639.jpeg

در نمای راست نیز ورتکستها را با صحنه مطابقت دهید....

33640.jpeg

همانند شکل تمامی Edge هایی که داخل ماشین را تشکیل میدهند را کلیک کنید...


33641.jpeg

و آنرا درنمای راست و در محور Y به صورت عمودی همانند شکل کمی بالاتر کپی کنید...
ما دوباره به تنظیم کردن ورتکستها یا همان گره ها نیاز داریم
همچنین شما میتونید پیوست شماره 1 (mini04.rar) را تا اینجای کار با مدل خود ارزیابی کنید و مطابقت دهید


33642.jpeg

*ساخت سقف*


در پست بعدی...



 

پیوست ها

  • mini04.rar
    16.8 کیلوبایت · بازدیدها: 3
آخرین ویرایش:

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
مثل اینکه بچه ها زیاد استفاده نکردن
اگه بد ترجمه میکنم بگین
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
ساخت سقف

مطابق شکل تمام اجها را انتخاب کرده و به سمت بالا در نمای راست کپی کنید


33643.jpeg

حالا تمام گره ها را با بلوپرینت مطابقت دهید
میتوانید برای دید بهتر رو مدل کلیک راست کرده و به Properties رفته و گزینه see-through را بزنید
تا اینجای کار میتواند مدل آماده شده را دانلود کنید و با مدل خود مطابقت دهید

33644.jpeg


باز هم گره ها را جابجا کنید

33645.jpeg

برای بستن سقف ما باید به حالت polygon بریم و بازدن دکمه Create سقف را به ترتیب شمارش ببندیم

33646.jpeg

باز هم چند کلیک دیگر

33647.jpeg

حال چند برش افقی را روی سقف ایجاد میکنیم که میتوانیم از ابزار Cut در زیر Edit poly استفاده کنیم

33648.jpeg

ما سرانجام سقف رو درست کردیم ولی همانند شکل یه سطح صاف رو مدل کردیم
خوب باید مطابق شکا گره ها را جابه جا کنیم

33650.jpeg

و باز هم جابه جایی تا همانند شکل شود

33651.jpeg

برای جلو گیری از باگها یا خطاهای احتمالی پیش آمده در عقب ماشین ما باید چند کار را انجام دهیم
طبق شکل ها باید یک برش ایجاد کرده و Edge زیر برش ایجاد شده را Remove کنیم (نباید Delete کنیم)
تا اینجا پیوست دوم را میتوانید دانلود کنید

33652.jpeg


33653.jpeg


33654.jpeg


33655.jpeg



وسرانجام کار

34194.jpeg


------------------------
پایان قسمت پنجم
نویسنده ومترجم: سید هادی سیدی
منبع آموزش: www.tutorials3d.com


 

پیوست ها

  • mini05.rar
    24.3 کیلوبایت · بازدیدها: 6
  • mini06.rar
    19.6 کیلوبایت · بازدیدها: 5
آخرین ویرایش:

amin2001

Active Member
هادی جان من جای همه ازت تشکر میکنم
امید از دس میدم یعنی چی . نیتت کمک بوده و داری همین کار رو میکنی . شما ادامه بده . دوستان هم بیشتر نظر میدن این شالا
موفق باشی

خسته هم نباشی:)
 

جدیدترین ارسال ها

بالا