تحقیق

Mahna

New Member
سلام باتوجه به خروجی محصولات چاپی زیر چه نکاتی را باید هنگام طراحی ، صحافی،برش، تا، طلاکوب و ......در نظر بگیریم تا یک محصول چاپی موفق داشته باشیم؟
لطفا سریعا پاسخ بدهید.ممنون
 

Mahna

New Member
محصولات از قبیل پوستر-کاتالوگ 24 صفحه ای-بسته بندی خیلی خوب برای ادکلن و طراحی جلد و صفحات داخلی کتاب 340 صفحه ای رنگی نفیس قطع سلطانی با کاغذ 10 گرمی گلاسه
 

massoudn

کاربر فعال
سلام باتوجه به خروجی محصولات چاپی زیر چه نکاتی را باید هنگام طراحی ، صحافی،برش، تا، طلاکوب و ......در نظر بگیریم تا یک محصول چاپی موفق داشته باشیم؟
سلام،
دوست عزیز،
در ابتدا بنظر میرسد سؤال به گونه ای درخواست شده که مطالعه کننده اطلاعاتی از قبل استعلام داشته!،
سؤال شما کمی کلی گویی بنظر میرسد،
محصولات از قبیل پوستر-کاتالوگ 24 صفحه ای-بسته بندی خیلی خوب برای ادکلن و طراحی جلد و صفحات داخلی کتاب 340 صفحه ای رنگی نفیس قطع سلطانی با کاغذ 10 گرمی گلاسه
شما که اطلاعات فوق را می دانید قطعاً از اطلاعات اولیه طراحی تا چاپ از قبیل (dpi - CMYK - Bond - text - size ...) - (سلفون مات - براق - موضعی - چسب - منگنه - بسته بندی - نوع کاغذ - زینک - روکش ...)،
نیاز به توضیحات بیشتر می باشد،
.
[h=2]اطلاعات عمومي ( کاغذ ، چاپ و ... )[/h]

کاغذ سازی و انواع ان :

- کاغذ: ورقه نازک هموار که معمولا از الیاف گیاهی ساخته می شود ولی ان را از مواد لیفی
دیگر هم می سازن ، وبه طور عمده برای نوشتن و چاپ کردن به کار می رود. ولی موارد
استعمال متعدد دیگر نیز دارد .

کلمه کاغذ ظاهرا از زبان سانسکریت وارد زبان فارسی شده است . لفظ اروپایی برای
کاغذ از کلمه پاپیروس یونانی گرفته شده است و ضمنا قرطاس مصری را از ان می ساختند.
کلمه قرطاس که امروزه به معنی کاغذ به کار می رود خودماخوذ از کلمه یونانی خارتس
است ، به معنی چیزی که بر ان می نویسند و معادل ان در عربی ورقه و صحیفه است.
ربع تا ثلث کاغذ نو از کاغذ های مستعمل ساخته می شود. جسم کاغذ الیاف به هم
امیخته سلوز است که از حدود 1860 به اینطرف عمدتا از چوب به دست می اید . تکه های
پارچه ( معمولا پنبه ای ) که از کارخانه های بافندگی و لباس دوزی به دست می اید برای سلختن
کاغذ های تحریری و کاغذ هایی مانند کاغذ سیگار و نظایر ان به کار می رود . برای کاغذ ای
خاص دیگر یا در جاهایی که چوب در دسترس نیست از نیشکر شیره گرفته، خیزران ،ساقه
کتان مانیل ، کاه و الیاف دیگر استفاده می شود.
ولی قسمت عمده کاغذ جهان از مغز چوب به دست می اید. مغز چوب مکانیکی یا چوب
اسیاب شده برای ساختن کاغذ روزنامه و دستمال کاغذی و سایر انواع کاغذ ارزان قیمت به
کار می رود. ماده لینین چوب که الیاف را به هم می چسباند در کاغذ باقی می ماند و همین ماده
است که سبب زرد شدن رنگ کاغذ در مقابل نور می شود ، مغز چوبی که از طریق شیمیایی
بدست می اید تقریبا سلولز خالص است و ان را از جوشاندن همراه با فشار تراشه های چوب با
یکی از سه ماده شیمیایی سود، سولفلت، یا سولفیت که لینین را حل می کند به دست می اورند.
سپس مغز چوب را می شویند و سفید می کنند و از غربال می گذرانند و ان را می زنند و خوب
مخلوط می کنند. چون اب از غربال می گذرد ، ورقه ای از الیاف تشکیل می شود که به سبب تکان
خوردن در امتداد های مختلف در هم می روند و به ورقه ، شکلی حصیر مانند میدهند. یک تسمه
نمدین و مرطوب بر غربال فشار می اورد و کاغذ را از روی ان بر می دارد و سپس ان را به
نودرد های خشک کننده منتقل می کند. در پایان این عملیات ، کاغذ از میان نورد هایی اهنین
می گذرد که ان را می فشارند و سطحش را صاف می کنند.
برای ان که بافت و خاصیت چاپ پذیری و مقاومت کاغذ را بهتر کنند ، موادی اضافی بر
خمیر ان می افزایند . برای ان که چاپ حروف و مخصوصا تصاویر با دانه های ریز بهتر شود،
کاغذ مخصوص چاپ کتاب را با قشری از گل چینی مخلوط با نوعی چسب می پوشانند . برای
انکه مرکب بر کاغذ تحریر پخش نشود صمغ ((راتیانج )) به خمیر ان اضافه می شود . کاغذ
دیواری ضخیم است و برای انکه اب نگیرد راتیانج به ان می زنند، و سطح ان را برای چاپ
کردن نقشهای مورد نظر بر ان ، مانند کاغذ کتاب اهار می زنند . کاغذ مستحکم لفاف و کیسه ،
کاغذ کرافت است که از لینین حل شده در سولفات ساخته می شود .


تاریخچه کتاب :
ظاهرا کاغذ را مرد چینی به نام (( تسان لون )) در حدود 105 م اختراع کرد و در چنین
مراحلی تکامل خود را پیمود . کاغذ چینی مخلوطی از پوست درخت و کنف بود. کاغذ سازی در
حدود 610 م به ژاپن و در 751 م به سمرقند راه یافت . در اواسط قرن دوم هجری کاغذ از
سمر قند به بلاد اسلامی رسید. گویند (( فضل ابن یحیی برمکی )) نخستین کسی بوده است که در
بغداد کارخانه کاغذ سازی دایر کرد. در قرن 4 هـ ق کاغذ سازی در بغداد رواج تام داشت .
(( ابن الندیم )) از شش نوع کاغذی که در عهد او معروف بوده نام می برد، و می گوید کتاب را از
کاغذ خراسانی می ساختند. از مشهور ترین شهر های ایران که در کاغذ سازی شهرت داشته
(خونا )) یا ((خونج )) بوده که در زمان ((یاقئت)) به کاغذ کنان معروف بوده است . کاغذ در حدود
900 م توسط مسلمانان به مصر و در حدود 1150 م توسط مورها به شاطلبه در اسپانیا رسید.


انواع کاغذ :
1- کاغذ ابری : نوعی کاغذ تزئینی برای ورود یا درون جلد که از دوره تیموری به بعد در
ایران رایج گردید. ابری های همدان و کشمیر معروف بوده است .
2 - کاغذ بالیغ : کاغذ بسیار مرغوبی که در شهر پکن ( خان بالیغ _ شهر خان ) ساخته می شد .
جنس کاغذ بسیاری از کتب و اوراق خطی نفیس ایران کاغذ خان بالیغ است.
3 - کاغذ زر فشان : نوعی تزئین بر روی کاغذ ، برای زر افشان کردن کاغذ مقداری صمغ را با طرز
خاصی روی کاغذ می پاشیدند و سپس ورقه های نازک طلا را به ان می چسباندند. تکه های طلا
مانند ستاره روی صفحه کاغذ می درخشد، این نوع کاغذ را معمولا در حواشی کتب و اوراق
گرانبها مصرف می کردند.
4 - کاغذ زر نشان : نوعی تزئین بر روی کاغذ ، برای زر نشان کردن کاغذ ابتدا بر روی کاغذ
مقداری نشاسته با صمغ می مالیدند و سپس ذرات زر را که بی شباهت به اکلیل فرنگی امروز
نبوده است بر روی کاغذ می پاشیدند.این نوع کاغذ را برای کتب نفیس یا حواشی مرقعات و
اوراق نفیس مصرف می کردند.
5 - کاغذ سمرقندی : یکی از معروفترین و مرغوب ترین کاذ های مورد مصرف در طول سده های
میانی دوران اسلامی که در شهر سمرقند ساخته می شد . کاغذ سمرقندی جزو اولین کاغذ های
ساخته شده در جهان اسلام بود که در قرن دوم هجری ، مسلمانان به کمک کاغذ سازان چینی
اولین کارگاه ساخت ان را در شهر سمرقند بر پا کردند و از این شهر صنعت کاغذ سازی به سایر
بلاد اسلام راه یافت .
6 - کاغذ شامی : نوعی کاغذ سفید و به غایت شفاف و لطیف منصوب به شهر شام
.

[h=2]راهنمای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک بهتر[/h]
به عنوان یک مبتدی که می خواهد به یک طراح گرافیک برتر تبدیل شود ، یادگیری و آموختن چیزهای جدید بسیار الزامیست. چیزهایی که بیشتر افراد مبتدی در این حیطه دوست دارند که یاد بگیرند ( افکت ها ، تایپوگرافی ، طرح بندی وب سایت ، تصویرسازی و … ) است.
شاید در ابتدای راه هر فرد مبتدی با نگاه کردن به سرفصل های آموزش ها به کلی ناامید شود و روند آموزش خود را در نیمه راه متوقف نماید! آیا شما هم اینگونه بوده اید ؟
من هم در آغاز راه در این نقطه قرار داشته ام و به شما پیشنهاد می کنم که در ابتدای راه هیچگاه از خود انتظار بی جا نداشته باشید و به صورت قدم به قدم این راه را بپیمایید و با صبر و حوصله به یک طراح گرافیکی خوب تبدیل شوید.
از اینرو در این پست چند نکته را برای مبتدیان عزیز و افرادی که تازه قصد شروع یادگیری طراحی گرافیکی را دارند ، ذکر می کنیم که به شرح زیر هستند.
[h=4]کنجکاوی در مورد چیزهایی که نمی دانید[/h]
better-graphic-designer-450x315.jpg

احتمالا اگر یک فرد مبتدی باشید و قدم های اول را در طراحی گرافیک طی می کنید ، جستجوی روزانه ای در وب سایت های بزرگ و خوب طراحی مثل Dribbble و Deviantart می زنید و با خود می گویید ” اوه ، عجب!” چه طرح های دوست داشتنی و زیبایی. پس شاید در اول کار این سوالات به ذهن شما خطور کند که:

  • چگونه این افکت های سه بعدی و سایه ها را به کارشان داده اند؟
  • از چه رنگ هایی استفاده کرده اند؟
  • عرض واقعی صفحه وب سایتشان چقدر است؟
چالش های پیش رو
من فرض می کنم که شما اصول اولیه فتوشاپ را کاملا می دانید . در اینجا چیزی که نیاز دارید اینست که فتوشاپ را باز کرده و تصویر مورد نظرتان را داخل آن وارد کرده و سعی کنید تا کپی آن را ایجاد کنید.
شاید در ابتدا سخت به نظر برسد ، درست است؟ از آنجایی که شما نمی دانید طراح از چه تکنیکی برای خلق افکت های مورد نظر استفاده کرده است ، اما آنچه خوب است ترکیب و کشف سریع گزینه هایی است که در حین کار و تلاش برای پیدا کردن افکت ها اتفاق می افتد.
من می دانم که شاید کپی کاری شما 100% مانند طرح نمونه مورد نظرتان نشود ، اما نکته خوب در اینست که شما با کار سایه ها ، افکت های فتوشاپی تا حدودی آشنایی پیدا خواهید کرد.
دوم اینکه با دیدن طرح مورد نظرتان کنجکاو می شوید که رنگ های درون آن از چه طیف رنگی است ؟ خب راه حل این کار آسان است. ابتدا تصویر طرح را وارد فتوشاپ کنید و ابزار ” Eye Dropper Tool ” را برای پیدا کردن رنگ انتخاب کرده و روی تصویر ببرید تا رنگ مورد نظرتان را به دست آورید.
اگر هم می خواهید فرآیند سریع تری را طی کنید که دو افزونه زیر را استفاده کنید :
Chrome: Eye Dropper
Firefox: ColorZilla

سوم اینکه با دیدن طرح های نمونه وب سایت ها می خواهید بدانید که عرض طرح چه مقدار است ؟ اساسا روند پیدا کردن عرض صفحه در فتوشاپ با ابزار ” Ruler Tool” امکان پذیر است.
برای راحتی کار هم می توانید از دو افزونه زیر استفاده کنید :
Chrome: Page Ruler
Firefox: MeasureIt

در زیر می توانید یک مثال از افکت هایی که روی دکمه ایجاد شده است را ببینید.
بعد از ایجاد دکمه ها و دادن رنگ به آنها می توانید دو بار روی لایه خود کلید کرده و گزینه Blending Options را بزنید و با استفاده از گزینه های آن ، سایه ای را به زیر و دور دکمه خود بدهید.
chalenge-question-design-450x142.jpg

این یک مثال ساده برای یاد گرفتن تکنیک های اولیه فتوشاپ است که می توانید به راحتی روی آن کار کرده و تنظیمات مورد نظرتان را به دکمه ها بدهید.
[h=4]خودآموزها[/h]
read-tutorials-450x315.jpg

همه ما می دانیم که هر فردی برای پیدا کردن تخصص در آن حیطه ، نیاز به یادگیری و کشف فن های جدید دارد. هر مبتدی که می خواهد به یک متخصص تبدیل شود نیاز به راهنمای گام به گام دارد تا بتواند با یک روند مرتب و خاص به چیزهای جدید برسد.
راه حل آسان این موضوع در اینست که می توانید با سرچ در اینترنت به وبلاگ ها و سایت های بسیار زیاد فارسی و خارجی که در مورد طراحی گرافیک می نویسند دسترسی پیدا کنید.
شروع اینکار را می توانید با خواندن پست های زیر آغاز کنید:
خودآموز ساخت یک سایت زیبا در فتوشاپ
آموزش طراحی پوستر فیلم در فتوشاپ از پایه
آموزش ساخت صفحه Coming Soon در فتوشاپ
آموزش گرافیکی طراحی جدول قیمت گذاری در فتوشاپ
آموزش ساخت متن رنگارنگ و معلق در فتوشاپ

[h=4]آزمایش[/h]
Things-Know-450x450.jpg

اکنون که با اصول و تکنیک های اولیه فتوشاپ آشنا شده اید ، می توانید ذهن خلاق خود را با توجه به دانش آموخته شده تلفیق کرده و طرح های نسبتا خوبی را پیاده کنید.
در اینجا چند مثال برای شما می زنیم :
اگر می خواهید مثلا به منوی خود خط یا خطوطی را اضافه کنید تا به صورت یک روبان دوخته شده به نظر برسد ، می توانید مراحل زیر را در پیش بگیرید:
ابزار Line Tool
design-menu-450x232.jpg

با ابزار Line Tool می توانید به راحتی خط های کوچک یا بزرگ را بر روی منوی خود ایجاد کنید و همچنین در پانل لایه ها گزینه Opacity را از لحاظ کاهش تاری یا روشنایی کم و زیاد کنید.
ابزار Type Tool
better-graphic-designer-img-1-450x232.jpg

اگر هم بخواهید که همین افکت را به لوگوی خود بدهید ، ممکن است در ابتدا بگویید که با این ابزار امکان ندارد و به فکر ابزارهای جایگزین برای دادن این افکت بگردید.
بله می توانید با ابزار Type Tool به راحتی خطوطی به شکل نخ های بخیه ایجاد کنید. با استفاده از این ابزار به راحتی می توان فونت درون لوگو را ایجاد و خط های دایره ای شکل را با توجه به تنظیمات مربوطه ساخت.
طراح حرفه ای به خوبی می داند با این دو ابزار چگونه و در چه جاهایی باید استفاده کند و دانستن عملکرد این دو ابزار شما را تا حدودی به یک حرفه ای تبدیل خواهد نمود !
[h=4]عضویت در جامعه طراحان[/h]
deviant-art-450x315.jpg

بعد از همه کارهای سخت و کسب تجربه های مفید ، شاید بخواهید که طرح های اولیه و نهایی خود را به عنوان شاهکارهای خود به نمایش بگذارید و به دنبال محل هایی برای نمایش آنها می گردید. برای ابتدای کار پیشنهاد من اینست که در سایت DeviantART عضو شده تا به راحتی یک پروفایل نمونه کار برای خود داشته باشید.
البته جامعه های بسیار زیادی از طراحان در سایت های مختلفی فعالیت می کنند که بهترین آنها به صورت زیر هستند :
Behance
Dribbble
Forrst
Designmoo
Designshack

چرا شما نیاز به پیوستن به یک جامعه طراحی را دارید؟

  • ارتباط و معاشرت با دیگر طراحان و آشنایی با آنها
  • توسعه مهارت و تجربه و اشتراک گذاری دانش خود با دیگران
  • فعال بودن و شناخته شدن نام و تجربه شما و به نوعی بازاریابی رایگان برای دریافت پروژه های طراحی
  • در دسترس قرار گرفتن به منظور جذب مشتری
  • به اشتراک گذاشتن ایده های خود
چه می شود که شما هم مانند بسیاری از طراحان برای اشتراک گذاری دانش خود از وبلاگ شخصی یا سایت های دیگر همکاران استفاده کنید؟ اگر توجه کرده باشید و سری به وبلاگ های خارجی که در مورد طراحی گرافیک می نویسند ، زده باشید متوجه خواهید شد که مدیر وبلاگ علاوه بر طراحی تمرکز خود را نیز بر روی اشتراک گذاری دانش خود با دیگر افراد قرار داده است.
اکنون وبلاگ ها و سایت های خوبی به زبان فارسی در حال فعالیت هستند که می توانید آموزش های در دست تهیه خود را به عنوان نویسنده مهمان در آنها منتشر کنید.با این کار دو نشان زده و می توانید پروفایل نمونه کارهای خود و همچنین دانش و تجربه تان را به دیگران نشان دهید.
یکی از بهترین و مفرح ترین کارها اینست که در اوقات فراغت خود به تهیه آموزش های تصویری و ویدیویی از روند طراحی های خود بگذرانید و یک وبلاگ کوچک نیز راه اندازی کرده و آنها را در سایتتان منتشر کنید که به نظر من یکی از لذت بخش ترین کارهای دنیاست.
[h=4]نتیجه[/h]اگر قصد دارید که طراحی گرافیکی وب سایت یا آیکون و دکمه و کلا کارهای فتوشاپی را یاد بگیرید ، پیشنهاد می کنم که به چیزهایی که در بالا به آنها اشاره شد به خوبی عمل کنید. فقط فراموش نکنید که بهترین بازخورد در مورد کارهای خود را باید از دیگر طراحان جویا شوید تا بتوانید در جهت بالاتر بردن سطح دانش خود در حیطه گرافیک به خوبی پیش روید.
شما آموختن چه تکنیک های دیگری را به مبتدیان پیشنهاد می کنید؟
.


راهنمای چاپ کتاب

.
خرده تجربیات یک طراح گرافیک
مدتی است برخی از دوستان به خصوص در شبکه های اجتماعی ، علاقه شان نسبت به گرافیک را با من در میان می گذارند و در مورد راه و روش درست برای آنکه یک طراح موفق شوند ، سوالاتی می پرسند .بنده ، با کسی که به آن “طراح گرافیک” می گویند فاصله معناداری دارم . با این حال مطرح کردن برخی از تجربیات در پاسخ به این سوال ” که چگونه یک طراح گرافیک شویم ؟ ” مفید خواهد بود .
%D8%A8%D8%AE%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%DA%A9.jpg
بخشی از یک پوستر به مناسبت روز جهانی گرافیک – مهدی خدادادی
[h=3]کمی دیباچه :[/h]زمانی که ۵ سال پیش تصمیم گرفتم وارد حیطه طراحی گرافیک شوم ، هیچ شناختی از گرافیک نداشتم . خاطرم هست تازه دانشگاه “مهندسی کامپیوتر” قبول شده بودم و رشته ای که در دانشگاه دنبال کردم ، ارتباط آشکاری با مفاهمی مثل “دیزاین” و “هنر” نداشت . همه چیز از علاقه ام به هنر شروع شد .
علاقه اولین گام و گامی پیش برنده در هر زمینه ای است .
یک روز از رادیو شنیدم که “فرهنگسرای ارسباران” [SUP]۱[/SUP] برای ترم تابستان کلاس نقاشی برگزار می کند . صرفا به دلیل علاقه و لذت خاص نقاشی ، تصمیم گرفتم در این کلاس ثبت نام کنم و این آغاز ماجرا بود . فکر کنم حدود ۶ ماه به فرهنگسرا می رفتم و این داستان با شروع دانشگاه پایان گرفت . مهم ترین خاصیت این کلاس برای من این بود که فهمیدم خرده استعدادی در هنر دارم و نباید این مسیر را ناتمام بگذارم .
%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%B3%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86.jpg
فرهنگسرای ارسباران
قرار گرفتن در یک جمع هنری به شما کمک می کند تا استعدادهای خود را بشناسید و گاها با دیدن یک اثر هنری جرقه ای در شما زده می شود .
پس از دانشگاه تصمیم گرفتم گرافیک را کمی جدی تر دنبال کنم . آنچه در ادامه می خوانید بخشی از تجربیاتی است که در این مسیر به آنها رسیده ام .[h=3]ابزار کار را بشناسید:[/h]
یک نجار موفق قطعا کار با اَره را خوب بلد است .
تنها در صورتی که بتوانیم در استفاده از ابزارها با مهارت عمل کنیم ، می توانیم ایده های خود را به درستی اجرا کنیم . در کار طراحی گرافیک ، ابزارها را به دو بخش تقسیم می کنیم : نخست ابزارهای دستی مثل مداد و قلم و دوم ابزارهای سیستمی مثل فوتوشاپ و ایلیستریتور .تقریبا گرافیست موفقی را نمی توانید پیدا کنید که کار با مداد ، قلم مو و رنگ را به درستی نداند . هر چه قدر هم که شما با ابزارهای سیستمی کار کنید ، قدرت “کار دست” ، در کار شما نمود خواهد داشت . سعی کنید قبل از اینکه سراغ ابزارهای سیستمی بروید ، بر روی کاغذ ایده های خود را شکل دهید .
تصویر سازی انسان ، صنعت و هنر – اثر : مهدی و هادی خدادادی
من همیشه یک دفترچه بی خط در کیف خود دارم و اگر ایده ای به ذهنم رسید شروع به طراحی می کنم.
اگر نگاهی به طراحان مطرح ایرانی داشته باشیم ، خواهیم دید همگی در طراحی و نقاشی مهارت دارند .به طور مثال قباد شیوا ، رضا عابدینی و فرشید مثقالی هر سه در دانشگاه رشته نقاشی را دنبال کرده اند . گرافیست جوانی مثل ایمان رادبرای خلق آثار خود از کارهای دست بهره زیادی می برد .
%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%BE-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D8%AF.jpg
لوگو تایپ ایران کاری از ایمان راد
از طرفی ابزارهای سیستمی وجود دارند که دانستن نحوه کار با آنها برای یک طراح بسیار مهم است . میزان مهارت شما باید به قدری باشد که بتوانید ایده هایتان را بدون محدودیت در کار با ابزار به راحتی پیاده کنید . در زیر من فهرستی از ابزارهایی که با آنها کار می کنم را آورده ام ، طبیعی است این فهرست ابزارهای سیستمی مورد علاقه من است و هر کسی ممکن است ابزارهای مناسب خود را انتخاب کند :
  • Adobe Photoshop : ابزاری است جهت کار با تصاویر Bitmap و جز مهم ترین ابزارهای سیستمی. البته فوتوشاپ ابزار بسیار پیشرفته ای است و در کار با تصاویر برداری ، تصاویر سه بعدی ، انیمیشن و ویرایش فیلم هم دست شما را باز می گذارد .
  • Adobe Illustrator : ابزاری است برای کار با تصاویر برداری . انعطاف و قدرت بالایی دارد و در ارتباط با نرم افزاری مثل فوتوشاپ خوب عمل می کند . تقریبا بیشتر حجم کارهایم را با ایلیستریتور سامان می دهم .
  • Adobe InDesign : برای صفحه آرایی کتاب ، مجله و امثالهم از قابلیت های InDesign استفاده می کنم .
  • Adobe Fireworks : ابزاری است برای طراحی Wireframe و تصاویر PNG . امکانات بسیار خوبی برای بهینه سازی فایل های PNG و طراحی UI دارد . همینطور در طراحی Icon ناامیدتان نمی کند .
  • Fontlab Studio : از این ابزار برای ساخت فونت و سامان دادن OpenType استفاده می کنم .
%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D9%88%D8%B1.jpg
نمایی از نرم افزار ایلیستریتور
[h=3]بسیار ببینید :[/h]
شنیدن کی بود مانند دیدن .
باید سعی کنیم کارهای برتر در حوزه طراحی گرافیک را رصد کنیم . به این کار در اصطلاح ” مشق بصری ” می گوییم .نمایشگاه ها را از دست ندهید ، اگر گالری ای نمایشگاهی دارد ، سعی کنید بروید . دیدن کارهای مختلف به رشد درک هنری ما کمک می کند . ببینید دیگران چگونه کار می کنند و دامنه مخاطبین شان چگونه است .کتاب ها ، سایت ها و مجلات جاهایی هستند که باید بسیار در آنها غور [SUP]۲[/SUP] کنید . هنرمندان را دنبال کنید و سبک کاری هر کس را بشناسید .
تو را میبینم و میلم زیادت میشود هر دم حافظ
من “فولدری” به اسم “علاقه مندی ها” در سیستم ام ساخته ام و سعی می کنم آثاری که می بینم و دوست دارم را در آن ذخیره کنم . این کار به مرتب کردن فکر کمک می کند . شما هم مجموعه از علاقه مندی های خود را ذخیره کنید .[h=3]جشنواره ها را از دست ندهید :[/h]خاطرم هست گرافیک را با شرکت در جشنواره ها آغاز کردم . در آن زمان و به مدت دو سال برای هر جشنواره ای که فراخوان می داد کار می فرستادم . طبیعی است که با توجه به عدم شناخت صحیح و تازه کار بودنم ، به هیچ عنوان کاری از کارهایم تا دو سال به هیچ جشنواره ای راه پیدا نکرد .چیزی که در این بین مهم است این است که امید خود را از دست ندهیم . هر جشنواره ای که کار شما موفق نمی شود فرصتی برای یاد گرفتن است . همیشه کارهایی که به نمایشگاه راه پیدا می کردند را می دیدم و با کار خودم مقایسه می کردم . باید بتوانید نقاط ضعف را به درستی تحلیل کنید و پله پله کارتان را بهتر کنید . پس از این موارد بود که کم کم ، کارم به جشنواره ها راه پیدا کرد . پس از آن چند مورد جایزه و تقدیر هم به این فهرست اضافه شد .
هر چه قدر کیفیت یک جشنواره بالاتر باشد برای رشد شما بهتر است . سعی کنید با موفقیت در جشنواره ها ، توهم رسیدن به موفقیت پیدا نکنید.
جشنواره ها تنها بهانه ای هستند برای اینکه شما انگیزه ادامه کار را پیدا کنید . پس از مدتی جشنواره ها جذابیت روزهای نخستین را برای شما از دست می دهند . در این مرحله سعی کنید در انتخاب جشنوارهای با کیفیت ، و ارائه کار خوب وسواس به خرج دهید .
بخشی از پوستر جشنواره سرو نقره ای – مجید عباسی
[h=3]بسیار بدانید :[/h]
تفکری که پشت خلق یک اثر وجود دارد ، روح آن اثر است .
باید تشنه دانستن باشد . فلسفه هنر و اینکه چرا یک اثر هنری را خلق می کنیم از مواردی است که در دانشگاه های ما کمتر از آن سخن به میان می آید .آواز بلبل صدایی بسیار زیبا و دلنشین است . از طرفی صدای نواختن ساز هم اینگونه است . اما چرا کسی بر “آواز بلبل” نقدی نمی نویسد ولی بر “نوازندگی” نقد می نویسند . نکته متمایز در اینجا “تفکری” است که پشت خلق یک اثر هنری وجود دارد . بلبل از روی غریزه می خواند و نوازنده از روی تفکر می نوازد و تفکر در ساحت نقد قرار می گیرد .“فرم”یک اثر هنری ، بسیار مهم است ولی معنا و مفهوم آن مهم تر است . “فرم” به تنهایی نماد ” خوشگلی” است ولی وقتی با معنا همراه می شود به سمت “زیبایی” می رود .به طور خلاصه سعی کنید کار بصری شما همراه با دانسته های نظری خوب باشد . آنوقت است که واقعا یک اثر هنری ماندگار خواهد شد .[h=3]گروه تشکیل دهید :[/h]
غالبا چند فکر بهتر از یک فکر است .
اگر دوست و یا دوستانی دارید که در زمینه طراحی گرافیک می توانید دور هم جمع شوید و گروه تشکیل دهید ، این فرصت را از دست ندهید . تشکیل یک گروه و انجام فعالیت های گروهی می تواند باعث رشد کیفیت آثار افراد گروه به شکلی متوازن شود . همیشه داشتن روابط خوب ، فرصت های جدیدی ایجاد می کند .
نشانه نوشتار گروه موتیف – اثر : هادی خدادادی
دو سال پیش من به همراه یک سری از دوستان ، گروه طراحان گرافیک موتیف را سامان دادیم . در موتیف معمولا هر شش ماه یک بار با انتخاب موضوعی واحد شروع به طراحی می کنیم تا در نهایت نمایشگاهی از آثار خلق شده برگزار کنیم . مهم این نیست که همه اعضای گروه در یک سطح باشیم ، مهم این است به بهانه نمایشگاه کارهایمان را به قضاوت و نقد دیگران می گزاریم . هدف این است که دور هم بحث کنیم ، تجربیاتمان را به اشتراک بگذاریم و پیشرفت کنیم .گروهی که تشکیل می دهید می تواند شامل دو عضو باشد ، می تواند حتی به صورت مجازی و در شبکه های اجتماعی باشد ، می تواند حتی یک جمع دوستانه باشد .[h=3]استاد داشته باشید :[/h]
استاد نقشی کلیدی در جهت دهی به آثار شما دارد .
در اطراف خود بگردید و شخصی را پیدا کنید که بتوانید در زمینه دانش طراحی به وی تکیه کنید . سعی کنید استادی را انتخاب کنید که کارهایش را دوست دارید .امروزه کلاس های آموزش طراحی رشد زیادی داشته است . در تهران آموزشگاه هایی دیدم که به صورت تخصصی روی این موضوعات کار می کنند . آموزشگاه های ایده و ویژهاز این جمله اند . در شهرستان ها هم معمولا اساتید کلاس هایی برگزار می کنند . اگر بگردید جوینده خواهید بود .[h=3]کپی کنید :[/h]
هنرمندان خوب کپی میکنند اما هنرمندان بزرگ میدزدند. پابلو پیکاسو
از آثار و سبک فلان هنرمند خوشتان می آید ، پس چرا وقت را از دست می دهید از کارهایش کپی کنید . کپی کردن تکنیک بسیار خوبی برای یاد گرفتن است . وقتی کار فلان هنرمند را سعی می کنید که اجرا کنید ، ناخود آگاه با بسیاری از تکنیک ها و تفکراتش آشنا می شوید . کپی کردن تمرین بسیار خوبی است .توجه کنید کپی کردن تنها برای شروع خوب است و یک تکنیک کاملا تمرینی است . مسلم است که کار کپی ارزش چندانی ندارد و در سطح بالاتر یک سرافکندگی هنری محسوب می شود .کپی کردن تا زمانی که شما به یک سطح مهارتی برسید ، لازم است . پس از آن این کار را رها کنید .[h=3]نتیجه گیری :[/h]
کار نیکو کردن از پر کردن است .
برای موفق شدن در هر کاری باید جوهره آن کار را داشته باشید . پس از آن تلاش به همراه کمی شانس به شما کمک خواهد کرد . هیچ موفقیتی اتفاقی نیست و اگر هم اتفاقی باشد ، مستمر نخواهد بود .

  1. فرهنگسرای ارسباران جایی است نزدیک سید خندان . کلاس های آموزشی گوناگون ، کتابخانه تخصصی هنر و فضای خوبی دارد .
  2. غور کردن : کوشش تمام کردن و بنهایت چیزی رسیدن . دقت کردن در کاری . به دقت مورد رسیدگی قرار دادن . لغت نامه دهخدا.


 

Mahna

New Member
اینهایی که شما گفتین خوبه اما جواب تحقیق من نیست.من اصول طراحی این محصولات با این مشخصات را میخام مثلا یووی روی خط تا نخورد چون بعد شکسته و خرد می شودیا قطع قبل از برش را چقدر بگیریم برای ژوستر و کاتالوگ و در چه نرم افزاری طراحی شود؟
 

جدیدترین ارسال ها

بالا