((( تایپوگرافی ؟ ! ؟ )))

از سال 1468 م . که فن چاپ توسط گوتنبرگ اختراع شد هنرمندان سعی بر این کردند که صفحه ای که در آن کلمات چاپ می شود جلوه و زیبایی بیشتری داشته باشند . از همان زمان تلاش برای توانمندتر کردن حروف چاپی بیشتر شد . یکی از دلایل مهم این اقدام زیباتر کردن کتاب مقدس ( منظورم انجیل هست ) برای مسیحیان بود که جذابیت بیشتری برای آنها داشته باشه .
در کل ؛ تا به امروز که تایپوگرافی به اینجا رسیده تعاریف و نظرات زیادی حول تایپوگرافی مطرح شده . یک سری می گویند زیبایی بصری بر خوانایی تقدم داره . یک سری دیگه اعتقادی 180 درجه برعکس این نظر دارند . اما اگر بخواهیم میانه رو باشیم حقیقتا هر دوی اینها را باید در نظر گرفت .
به اعتقاد اینجانب ، ما برای هندلترینگ ، خوشنویسی، خطاطی ، نقاشیخط و غیره تعریف خودشون رو داریم . پس تایپوگرافی جداست . تعریفی که این حقیر بهش اعتقاد داره ، تایپوگرافی :
1- باید خوانا باشه .
2- بر اساس حروف چاپی ما باشد .
3- تغییرات در فرم حروف باید به صورتی باشد که به معنای اثر ارتباط داشته باشد .

تایپوگرافی رو بهتره بگیم تایپوتراپی . همون طور که در فیزیوتراپی عضلات ناتوان رو توانمند می کنند ، در تایپوگرافی هم با کار کردن بر روی فرم حروف باید انها را از لحاظ بصری توانمند تر کرد .
در ایران کارهایی شده : نمایشگاه تایپوگرافی مولوی ، نمایشگاه تایپوگرافی بوف کور و دوسالانه تایپوگرافی . اما اگر به نمایشگاههای این جاهایی که گفتم می رفتین 15 تا کار تایپوگرافی با معنای اصلیش پیدا نمیکردین .
همه یا خطاطی بود ، یا نقاشیخط یا هند لترینگ . اثری از تایپوگرافی نبود . حتی اگر از این هم صرف نظر کنیم بعضی از کارها که برای نمایش بود 1 اپسیلون هم به معنا و کارکرد نمایشگاه ربط نداشت .
می تونم بگم بهترین کسی که تا به حال ، تایپوگرافی کار کرده رضا عابدینی هست .
یک نکته : در تایپوگرافی منظور این نیست که فقط به متن باید توجه کرد و زمینه کار و رنگ و غیره را فراموش کرد . اما در این هنر بیشتر توجه ما بر روی فرم خط همراه با یک نگاه تیز به معقوله ای مثل رنگ باید باشه .
البته این نکته رو هم ذکر بکنم که نسل دوم گرافیک ما نقاشی خوانده بودند ، به خاطر همین در آن زمان تصویر بر نوشته اولویت داشت . هربرت لوبالین ، از تایپوگرافیستهای مطرح دنیا یک برخورد تصویری با حروف سربی داشته ( که یک جورایی میشه گفت ، این از همون طرز فکرهای نسل دوم گرافیست های ماست ). کارهایی مثل : mother & child و families ( از هربرت لوبالین ) حقیقتا عالیست .

نتیجه اخلاقی : نسل دوم گرافیستهای ما ، کار بر روی همان حروف سربی روزنامه ای را تایپوگرافی می دونه . اما نسل چهارم ، این تعریف رو داره که در حال حاضر خوشنویسی و حتی دست نویس ها بصورت فونت درآمده . پس اونها رو هم میشه گفت تاپیوگرافی .
اما دنیای گرافیک امروز ( اکثر قریب به اتفاق ) همون تعریف 1468 رو قبول داره .

این هم نمونه :

شماره 1
شماره 2
شماره 3
شماره 4

مختصر بود و امیدوارم مفید .
__________________________________

منابع و ماخذ :
1- خودم
2- روزنامه اعتماد ملی / 18 مرداد 85
2- روزنامه شرق / مصاحبه با استاد قباد شیوا ( تاریخ دقیقشو نمی دونم )


موفق باشید .
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
میلاد جان دستت درد نکنه. خوشحالم که سایت بچه هایی رو داره که بحثای اینجوری تخصصی رو هم دنبال میکنن.

ایشالا اگر شد یه تاپیک اموزشهای گروهی رو هم به این موضوع اختصاص میدیم.
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
راستی میلاد اون کارای هربرت لویالین رو لینکی سایتی چیزی ازش داری؟
 

mostafa_az

Well-Known Member
عالی بود میلاد . اینجا میتونیم درباره تایپوگرافی صحبت کنیم . همین تاپیک رو هم میشه آموزش گروهی کرد .

والا من خودم زیاد تایپوگرافیم خوب نیست اما همیشه سعی کردم تو کارام از سادگی نوشته هام کم کنم و به زیباییشون اضافه کنم .

اینارو نمیدونم میشه گفت تایپوگرافی یا نه اما میزارم تا ببینین . اینا کاراییه که در حال حاضر رو هاردم باقی مونده و نمونه های تغییراتیه که رو فونتها داشتم :

1.gif


2.gif


مخلصیم
مصطفی
 
راستی میلاد اون کارای هربرت لویالین رو لینکی سایتی چیزی ازش داری؟

این هم یک لینک درباره هربرت لوبالین .

http://www.aiga.org/content.cfm?contentalias=herblubalin

انگلیسیتون خوب باشه ، متنه خوبیه .( در ضمن اون شماره های 1 تا 10 نمونه کاراش هست ، کلیک کنید ببینید )

موفق باشید.
 
آخرین ویرایش:
آقا مصطفی کارات رو دیدم یاد کارای مسعود نجابتی افتادم . اگر آثارش ( بخصوص طرح جلد کتاب ) رو ببینی ، اون هم به تغییر ترکیب بندی نوشته اهمیت میده . البته تا جایی که خوانا باشه ها . همینطور از فونت " شفیق " ، زیاد استفاده می کنه .
اون 1 کار دیگه هم انجام میده : روی فرم حروف فارسی هم کار می کنه . مثلا روی " ض " انتهاش رو یک ذره میکشه . یا مثلا انتهای " و " . البته در هر حرف از حروف فارسی باید تغییرات متناسب با فرم اون حرف انجام بشه .

موفق باشی .
 

maral55

Well-Known Member
سلام ممنون جالب بود اگه ممكن باشه ادامه بدين خيلي ممنون ميشم
 
شاید با قرار دادن نمونه کارهای بیشتر این مطلب بهتر بشه .
اما فکر کنم 1 سری تعریف رو باید ذکر کنم که از تایپوگرافی جدا بشن :

هندلترینگ : همان نوشته ای هست که با خودکار بر روی کاغذ می نویسیم .

خوشنویسی : خوش نوشتن بر اساس یک سری اصول و قواعد خاص تعریف شده .

خطاطی : خوشویسی ای که برای منظور و هدفی انجام شود . ( برای جدا کردن خطاطی و خوشنویسی می تونم بگم که خوشنویسی مثل همین تمارینی هست که برای خودشون انجام میدن. اما خطاطی ، همون خوشنویسی هست اما ایندفعه هدف و موضوعی در کار هست . خوشنویسی الزاما موضوع نداره ) .

نقاشیخط : یک حرکت نو در ترکیب خط با نگاهی به اصول نقاشی هست . برای نقاشیخط نمیشه قاعده خاصی تعیین کرد . در این آثار هنرمند ، قانون هست .

موفق باشید .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا