تاپیک آموزشی من پیرامون دستورات ویرایشی

CG-Student

Member
یه سری ابهامات بوجود اومده در مورد ابزارهای ویرایشی:paint:
جواب این سوالات به درک بهتر من در مکس خیلی کمک می کنه .

1- فرق symmetry و mirror در جیست
2- فلسفه دستورات ویرایشی vertex weld - matrial - crosssection - rleax -
3- من فکر می کنم دو دستور multires و optimize به هم نزدیکن و کار مشترکی انجام میدن . هدف دوتا دستور بالا بردن سرعت رندر هست ؟ اگه نیست پس لطفا بیشتر توضیح بدید
4-فرق ffd و ffd box
5- تفاوت سه حالت edit mesh - edit patch - edit poly
یه مورد دیگه هم اینکه مثلا با وجود دستور Edit mesh چه احتیاجی به mesh select هست یا موارد مشابه edit patch و patch select یا edit poly و poly select
6 - کاربرد این دستورات یا قدرتشون چه فرقی با هم دارند . mesh smooth - turbo smooth - smooth
7- آخریشم :shock: فرق ابزارهای boolean - proboolean و procutler
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
سلام دوست عزیز

چه قدر سوال !!!:green:

برسیم به سوالات شما .

1-در Symmetry بعداز اینکه از جسم شما یک کپی تهیه کرد ، نقاط مماس رو هم به صورت خودکار به هم وصل می کنه . این دستور کاربرد بسیار خوبی در مدل سازی داره . یعنی شما یک طرف جسم رو میسازید و طرف دیگه خودش ساخته میشه . ولی Mirror نمی تونه نقاط رو به هم وصل کنه .

2- Relax برای هموار کردن سطوح مختلف استفاده میشه .

- CrossSection برای مدل سازی با Spline هست . یعنی یک سری خطوط با رعایت اصول موازی بودن طراحی می کنید ،(همه خطوط باید مربوط به یک جسم باشند ) بعد با این دستور خطوط رو به هم وصل و در انتها روی اونها با دستور Surface ، سطح ایجاد کنید . از این سری دستورات برای مادلینگ مدلهای ارگانیک که دارای چین و چروک و لبه های نرمی هستند استفاده میشه .

-Material برای آیدی بندی اجسام استفاده میشه ، یعنی فلان فیس چه شماره ای داشته باشه تا توسط اون در متریال ادیتور بهش متریال مناسب رو بدیم .

-Vertex Weld برای جوش دادن نقاط نزدیک به هم جسم است ، یعنی نقاطی که در فلان فاصله از هم قرار دارند ، بهم جوش بخورند .

بیشتر این قابلیت ها در Edit Poly و Editable Spline وجود داره ولی در اینجا و توسط این ویرایشگرها میشه بطور مجزا استفاده کرد و هر زمان که خواستیم اونها رو حذف یا اعمال کنیم .

3- دستورات multires و optimize برای بهینه کردن مدل ها استفاده میشه . هر دوی اونها با کم کردن سطوح باعث کم حجم شدن مدل میشن ولی مدلی که بطور استاندارد طراحی شده ، هیچ وقت این دستور رو روش اعمال نکید که گناه داره :wink: چون درست هست که سطوح رو کم می کنه ولی واقعا ویرانش می کنه ! کار بردش بیشتر برای مدلهایی هست که قرار نسیت حرکتی داشته باشند ، یعنی کراکتر نیستند ، مثل مدل های آماده آرچیتکتال که با تعداد فیس بسیار زیاد ، باعث کاهش چشمگیره رم دستگاه میشن . با این دستورات میشه اونهارو به تعداد فیس بسیار کمتر رسوند ولی کیفیتشون چندان کم نشه .

4- FFD BOX بهتر هست چون قابلیت تعیین تعداد Control Point رو داره .

5- هر کدوم از اینها مخصوصا ویرایش یک مدل خاص هست . Mesh حالت استاندارد بین نرم افزارهای 3D هست ولی Poly نسل بعد از اون هست و قابلیت های بیشتری داره . سطوح Patch هم مدل بین Poly و سطوح Spline هست . یعنی قابلیت ویرایش مدلهایی رو داره که توسط Spline طراحی شدند . این نوع از ویرایشگر برای طراحیه سطوح بسیار نرم استفاده میشه ، مثل مدلهای ارگانیک و مانند نقاط در Spline دارای دستگیره برای انحنا دادن به سطوح وابسطه هستند .
- دلیل وجود ویرایشگرهایی مثل Mesh Select یا patch select و غیره این هست که ویرایشگر بعدی فقط به اون تعداد ورتکس یا فیسی که شما تعیین کردید اعمال بشه . مثلا می خواید دستور Tape رو فقط در قسمت وسط مدلتون و روی تعداد خاصی از سطوح جسم اعمال بشه . با دستور Mesh Select اون سطوح رو انتخاب کنید و بعد دستور Tape یا چیز دیگه ای رو اعمال کنید . می بینید که ویرایشگر فقط در قسمت انتخاب شده اعمال شده .

6- Smooth بدون اضافه کردن سطحی به مدل ، فقط با تغییر زاویه Normal ، سعی در هموار یا نا هموار نشون دادن سطوح مدل داره .
turbo smooth نوعی از Mesh Smooth هست که فقط بصورت خطوط NURBS سطوح رو صاف میکنه و بیشتر برای مدل های ارگانیک هست .
Meshsmooth قابلیت های بیشتر از قبلی ها داره .

7- proboolean قابلیتهایی بیشتر از Boolean داره ، مثل حذف کردن چندین مدل با هم .

موفق باشید :rose:
 

CG-Student

Member
خیر ببینی جوون :rose:

حیطه کاری relax با خانواده smooth فرق داره ؟ یعنی سطحی رو که relax صاف ( هموار ) میکنه مثه همون صاف کردن smooth میشه ؟
پس شماره 3 میشه یه ترفند برا رندر :rose:روی ظاهر شکل از 100% چند درصد افت کیفیت داره ؟
 

CG-Student

Member
برا کارهای جشنواره ای این افت کیفیت ها تاثیر میذاره ؟ روی داوری کار و امتیاز دادن به انیمیشن
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
Smooth با تغییر دادن حالت Normal ، سطوح رو نرم نشون میده ولی Relax واقعا فیس ها رو تغییر مکان میده تا صاف بشن . این ها با هم فرق دارن . یعنی در Relax جای ورتکس ها تغییر می کنه ولی در Smooth نه .

در مورد بهینه کردن مدل ها تا حدی میشه گفت بله ، میشه یک روش برای کم کردن سطوح مدلهای پر حجم و این تغییر به مدل و مقدار عددی که وارد می کنید داره . شاید یک مدل با کم کردن 50% فیسهاشم تغییر محسوسی نکنه ولی یک مدل با کم کردن 10% هم کاملا مشخص بشه .

- در مورد جشن واره ، کسی نمی یاد مدل وایر شما رو نگاه کنه ، پس می تونید تا جایی که دوست دارید از این دستور استفاده کنید ولی طوری که مدل دفورمه نشه .

موفق یاشید :rose:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا