تايپوگرافي سوره كوثر

amir_hesari

Member
سلام

بیشتر روش کار کنی طرح زیبا تری میشه
به رنگ بندی کارهات هم خیلی دقت کن.

موفق باشی
 

neolone

Member
سلام
داداشی کارت تو نگاه اول خیلی خوبه. شاید به خاطر ترکیب بندی سیال و خوبشه. رنگ بندیش هم بدنیست
اما یه خورده با افکتا بازی کن
اون حاشیه ها به نظرم زیاد جالب نیستن. هم نوشته ها و هم گل ها. یه فکری واسشون کن.
موفق باشی عزیزم:rose:
 

javadmagic

خسته شده دلم از زمونه.
حقیقتا به این کار تایپوگرافی گفته نمیشه،چون فقط حرف رو حرف اومده، و حتی دیفیس هم نشده. البته خوب کار خوبیه،ایشاالله در مراحل بعد پیشرفت کنی.
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
کلا بازی با کلمات و حروف و چینش کلمات و حروف اصطلاحا تایپوگرافی هست.

این کار شما هم جزو تایپوگرافی هست ولی خوب سطحش رو باید بالاتر ببرید.

موفق باشید.
 

javadmagic

خسته شده دلم از زمونه.
تایپوگرافی چیست؟ عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در طرح‌هایشان بر تصویر و حروف قرار می‌دهند. اینک خط ، در روند تحولات جدید ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی‌داند و کم و بیش به فرمی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان می‌کند. در این دوره با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد ، برخی آن را با "خط نگاره" ، "خط نگاری" ، " کالیگرافی" و "طراحی حروف" هم‌مسیر می‌دانند. در حالی که تایپوگرافی ، اثری گرافیکی است که حروف ساختار اصلی آن را تشکیل می‌دهد و از فونت‌های موجود با دخل و تصرفاتی که در آنها برای کشف ویژگی‌های بصری حروف انجام می‌شود ، استفاده می‌کند. اما طراحی حروف به معنای آنست که الفبایی را طراحی کنیم که قابلیت تایپ در موقعیت‌های گوناگون را داشته باشد. در حالی که تایپوگرافی هدف دیگری دارد ، برخلاف مسولیتی که در دنیای سنتی به خط واگذار شده بود تا با سهل‌ترین و خواناترین صورت ، مفهوم خود را بیان نماید و در نگاه اول محتوا و مفهوم فرم یکجا به بیننده و خواننده القا شود. اینک هنرمندان بدعت و شگفتی را به همراه زیبایی ، از اهداف مهم بصری تعیین کرده‌اند ، آنهم با سه اقدام مهم یعنی تغییر شکل در حروف (دفرماسیون) ، اغراق در حروف (اگزجریشن) و ساده‌سازی حروف (استیلزیشن) ، تا بتوانند زیبایی ، قدرت ارایه و روح تبلیغ‌گرای آن را بالا ببرند. اما این روند در بعضی مواقع تا جایی پیش می‌رود که مانند نقاشی ، به حروف بعنوان فرم محض نگاه شده است. شاید این دید در نقاشی مشکلی نداشته باشد ، اما هنرمند گرافیست در روند کاربردهای روزمره ، زیبایی را باسودمندی وگویایی ترکیب می‌کند تا بتواند ذائقه بصری انبوه مخاطبان خود را که اغلب شهروندان معمولی هستند ، تغییر و ارتقا دهد. در این صورت است که بیننده و مخاطب با مشارکت فعال خود در فهم و خواندن خط جدید ، تلاش می‌نماید و این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تایپوگرافی در خط معاصر است. تحولات فرمی خط در ایران از سرلوحه‌های روزنامه‌ها شروع شد و خوشنویسان که در آن زمان عهده‌دار طراحی عنوان نشریات بودند ، به این مهم آگاهی داشتند که با باید برای طراحی عنوان ، زبان بصری جدیدی خلق نمود. آنها از خطهایی چون طغری و نستعلیق برای نوشتن عنوان‌ها استفاده کردند و در ترکیب و نوع اتصالات آنها تغییراتی دادند. البته در پیشینه خوشنویسی ایران نمونه‌هایی از این گونه تلاش را به وفور می‌توان در دوره‌های مختلف دید. تلاشی که برای ابداع شکل‌های نوین و کشف ظرفیت‌های بصری نوشتار انجام گرفته است و در آن خط و نقش به گونه‌ای هم‌ساز درهم می‌آمیزند. طراحی عنوان ، نوعی ویترین و نمایانگر فضا و روحیه مطلب است که امروزه کمتر به آن توجه می‌شود. از طرف دیگر ، شاید هدف اصلی تایپوگرافی ، سرعت بخشیدن به ارسال هرچه سریع‌تر پیام و برقراری ارتباط بصورت زبان بصری نسبت به نوشتار عادی باشد و مضمونی که از تایپوگرافی در اذهان جای گرفته ، آنست که حروف را بصورت درهم ریخته بر روی کار قرار گیرند. در صورتی که تایپوگرافی چنین نیست. تایپوگرافی به معنای کشف ارزش‌های بصری حروف برای بیان مفهومی جدید است و شاید بدلیل آنکه حروف چاپی فارسی به اندازه کافی دارای تنوع قلم و کاراکتر نیست ، اهمیت هماهنگی شکل و حروف با موضوع ، در جامعه ما بدرستی شناخته نشده و کمتر کسی به این نکته توجه کرده است. ولی بطور طبیعی ، شکل حروف باید طوری انتخاب شود که دارای هماهنگی تصویری با محتوای آن باشد و در نتیجه درک مطلب برایش بهتر و مطبوع‌تر می‌شود. همان طوری که " کیوستی واریس" چشم‌انداز فنلاند و گذشته آن را سرچشمه طراحی هنری و گرافیک فنلاند می‌داند ، ما نیز باید از جامعه و گذشته هنری‌مان تاثیر بگیریم. تایپوگرافی فقط جابجا کردن خط کرسی حروف نیست و باید به ظرفیت‌های حروف فارسی آشنا باشیم. حروف فارسی بخاطر فرم خاصی که دارد برخلاف حروف لاتین ، اگر فواصل بین حروف برداشته شود و بهم نزدیک یا به یکدیگر بچسبند ، خوانایی خود را از دست نداده و می‌توان فرم‌های خاصی را از ترکیب فونت‌های امروزی براساس ترکیبات خوشنویسی گذشته بدست آورد. باید به این نکته توجه داشت که الفبا و حروف بعنوان نمادهایی که عهده‌دار بار فرهنگی و عاطفی هستند ، چیزی فراتر از نمایش الفبایی حروف هستند و این تجربیات برای حروفچینی صفحات نیست ، بلکه برای طراحی عنوان فیلم ، کتاب ، پوستر و . . . است. ما برای رشد و پیشرفت تایپوگرافی باید با شناخت و توجه به ملاک‌های زیبایی‌شناسی این هنر بر پایه گرایش‌های بومی و ملی ، آن را در فضایی جهانی جستجو کنیم و با فهم صحیح از هنر ایران ، بویژه خوشنویسی ، تایپوگرافی ایران را از تایپوگرافی غربی متمایز کنیم « منبع: patoghu»»///////////// خوب سارا خانوم البته ببخشید، ولی خوب قبول که بازی با کلمات، اما به نظرم تایپوگرافی حساب نمیشه، چون همون طور که گفتم دیفیس هم نشده و به صورت آماده حروف درکنار یکدیگر قرار گرفته.(البته اگرم بخوایم عمقی نگاه کنیم، شاید شما درست بگید.)
 
آخرین ویرایش:
سلام ببخشید وازه می گم اصلا جالب نشده اصلا :rose:
ولی ادامه بده و از کار بچه ها ببین تا یه خورده از طرز ساختاشن یاد بگیری و از اونها هم استفاده کنی :rose:
 

E-Boy

کاربر فعال انجمن طراحی وب سایت
سلام دوست عزیز .
خسته نباشید .
باید یکم بیشتر روش کار کنید .
در ضمن رنگبندی هم مناسب نیست .
موفق باشید .
 

mashreghi

Member
یک موقعی بحث اسیدی و کاملی در مورد تایپوگرافی و دیفیس که بعضی وقتها با هم اشتباه می شوند در انجمن سر گرفت و آخر هم نظرهای مختلفی ابراز شد.
من دوستان رو به دیدن این صفحه دعوت می کنم . مشق نظری گویا ترین و سریع ترین راه برای امثال بنده کوچکترین هست که برای رسیدن به مقصود عجله داریم .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا