تاریخ کشتی ایران

setayeshsoley

New Member
کشتی در ایران سابقه‌ای غنی و ریشه‌ای دارد که قدمت آن به هزاران سال پیش می‌رسد. در آن زمان کشتی نه تنها یک ورزش، بلکه نوعی تمرین بدنی و نمایش قدرت رزمی بود. قدمت آیین‌های زورخانه‌ای که کشتی یکی از ورزش‌های آن بود، حداقل به قرن دهم میلادی باز می‌گردد. در دوران معاصر، کشتی در ایران تحت قوانین و ساختارهای رسمی بین‌المللی سازماندهی شد. ایران کشتی‌گیران متعددی در سطح جهانی معرفی کرده است که در رقابت‌های بین المللی از جمله المپیک و مسابقات جهانی موفق بوده‌اند

سهمیه‌ی کشتی آزاد ایران در المپیک ۲۰۲۴​

۱۸ وزن مختلف در کشتی المپیک پاریس وجود دارد (۶ وزن برای هر ۳ دسته‌ی فرنگی، آزاد و زنان) و هر کلاس وزنی ۱۶ کشتی‌گیر خواهد داشت. در مجموع، ۲۸۸ کشتی‌گیر برای شرکت در مسابقات این دوره از بازی‌های المپیک حضور خواهند داشت. هر کشور در هر کلاس وزنی فقط می‌تواند یک سهمیه داشته باشد. بنابراین اگر کشوری در همه اوزان کسب سهمیه کند، می‌تواند یک تیم کامل متشکل از ۱۸ کشتی‌گیر را انتخاب کند.

در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، سهم ایران از این ۲۸۸ سهمیه‌ی کلی و ۱۸ سهمیه‌ی کشوری، ۱۱ کشتی‌گیر است. از این میان، کشتی فرنگی ۶ سهم و کشتی آزاد ۵ سهم دارند و کشتی زنان نیز سهمی ندارد.

اما در دسته کشتی آزاد کشور ایران در همه اوزان به جز وزن کمتر از ۵۷ کیلوگرم، نماینده دارد. ۵ سهمیه‌ی کشتی آزاد ایران در المپیک به شرح زیر است:

  • رحمان عموزاد در وزن کمتر از ۶۵ کیلوگرم
  • یونس امامی در وزن کمتر از ۷۴ کیلوگرم
  • حسن یزدانی در وزن کمتر از ۸۶ کیلوگرم
  • امیرعلی آذرپیرا در وزن کمتر از ۹۷ کیلوگرم
  • امیرحسین زارع در وزن کمتر از ۱۲۵ کیلوگرم
 

جدیدترین ارسال ها

بالا