تاریخچه و ویژگی های شهر هوشمند

monfared62

New Member
مفهوم شهر هوشمند از دهه ‌های 1960 و 1970 آغاز شد. زمانی که دفتر تحلیل جامعه ایالات متحده شروع به استفاده از پایگاه‌ های داده، عکس‌ برداری هوایی و تجزیه و تحلیل، برای جمع ‌آوری داده ‌ها، هدایت منابع و صدور گزارش‌ ها به منظور هدایت خدمات، کاهش بلایا و فقر کرد. این امر به ایجاد نسل اول شهرهای هوشمند منجر شد. اولین نسل شهر هوشمند برای درک پیامد فناوری در زندگی روزمره توسط ارائه دهندگان فناوری ایجاد شد. این منجر به ایجاد نسل دوم شد. که به این موضوع می پرداخت که چگونه فناوری ‌های هوشمند و سایر نوآوری ‌ها می‌ توانند راه ‌حل ‌های شهری را ایجاد کنند. نسل سوم این شهرها کنترل را از ارائه ‌دهندگان فناوری و رهبران شهر گرفت. در عوض مدلی را ایجاد کرد که عموم را درگیر کرد و مشارکت اجتماعی در جامعه را ممکن ساخت. مدل نسل سوم شهرهای هوشمند توسط وین اتخاذ شد، که با شرکت محلی انرژی وین همکاری کرد و به شهروندان اجازه داد در نیروگاه های خورشیدی محلی سرمایه گذاری کنند. همچنین با مردم برای حل مسائل برابری جنسیتی و مسکن مقرون به صرفه همکاری کنند. چنین پذیرشی در سراسر جهان، از جمله ونکوور، که در آن 30000 شهروند، طرح ونکوور به عنوان سبزترین شهر 2020 را ایجاد کردند، ادامه یافته است.

0zcb7pop7vcu.jpeg




شهر هوشمند چگونه به وجود آمد؟



ویژگی های شهر هوشمند

ترکیب اتوماسیون، یادگیری ماشین و اینترنت اشیا، امکان پذیرش فناوری ‌های شهر هوشمند را برای کاربردهای مختلف فراهم می ‌کند. به عنوان مثال، پارکینگ های هوشمند در پیدا کردن جای پارک می توانند به رانندگان کمک کنند. علاوه براین امکان پرداخت دیجیتالی را نیز فراهم می کنند. همچنین مدیریت ترافیک هوشمند برای بهینه سازی چراغ های راهنمایی، نظارت بر جریان ترافیک برای کاهش ازدحام است. در حالی که خدمات وسایل نقلیه را می توان توسط زیرساخت های هوشمند نیز مدیریت کرد. ویژگی‌ های شهر هوشمند همچنین می‌ تواند شامل کارایی محیط‌ زیست و صرفه ‌جویی در مصرف انرژی باشد. مانند چراغ‌ های خیابانی که هنگام خالی بودن جاده ‌ها کم ‌نور می ‌شوند. چنین فناوری‌ های شبکه هوشمند می ‌توانند همه چیز را از عملیات گرفته تا تعمیر، نگهداری، برنامه ‌ریزی و منابع تغذیه بهبود بخشند.

pqltyjclp805.jpeg


طرح‌ های شهر هوشمند همچنین می ‌توانند برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا و همچنین مدیریت زباله و بهداشت و سیستم ‌های مدیریت ناوگان با قابلیت اینترنت استفاده شوند. جدای از خدمات، این شهرها امکان تدارک تدابیر ایمنی مانند نظارت بر مناطق با جرم بالا یا استفاده از حسگرها برای فعال کردن هشدار اولیه برای حوادثی مانند سیل، رانش زمین، طوفان یا خشکسالی را فراهم می‌ کنند.ساختمان ‌ها در شهرهای هوشمند می‌ توانند مدیریت زمان واقعی فضا یا نظارت بر سلامت سازه و بازخورد را برای تعیین زمان نیاز به تعمیرات ارائه دهند. همچنین شهروندان می توانند با دسترسی به این سامانه، هرگونه مشکلی مانند چاله ها را به مسئولان اطلاع دهند. در حالی که حسگرها می توانند مشکلات زیرساختی مانند نشتی در لوله های آب را نیز رصد کنند. علاوه بر این، فناوری شهر هوشمند می تواند کارایی تولید، کشاورزی شهری، مصرف انرژی و موارد دیگر را بهبود بخشد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا