تئاتر شعر در حرکت...

به نظرتون انجمن تئاتر راه بیفته چطوره؟

  • فرقی نمیکنه

    رای: 0 0.0%
  • بدرد نمیخوره

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    6
  • نظرسنجی بسته .

S@eeed

Member
تئاتری هاش بشتابن که دیر شد ...

سلام خانوما و آقایون
از اونجایی که من یه خرده تئاتر کار کردم (10 سال) و از سینما چیزی سر در نمیارم !!!:sad:
گفتم این قسمتو بذارم ببینم چند نفر علاقه مند به تئاتر و یا کسانی که به صورت حرفه ای یا نیمه حرفه ای تئاتر کار میکنند در اینجا حضور دارند و ما خبر نداریم و اگه امکانش باشه (البته با اجازه ی بزرگترا و با هماهنگی با اونا) انجمن تئاتری ها رو راه بندازیم...:green:
پس ما رو تنها نذارین البته میدونم که (هیچکس تنها نیست) :lol:
فعلا اینو داشته باشین تا بعدا همینجا خبر از تئاتر بذارم!:rose:
 
آخرین ویرایش:

S@eeed

Member
گزارشی از اجرای نمایش‌ها در تالارهای ‌تهران...

با آغاز ماه رمضان اغلب اجراهای تئاتری در ساعات بعد از افطار است. ‌در این هفته شاهد حضور چند اجرای جدید و پایان‌ چند اجرا خواهیم بود. همچنین چند نمایش نیز با تمدید اجرایشان به کار خود ادامه می‌دهند.امیدوارم تهرانیهاش لا اقل برن و ببینن و اینجا بنظرن...:lol:

آخه ما که نیشابوریم و نمیتونیم بریم!:sad::cry:




مجموعه تئاترشهر
1- سالن اصلی:


baghhhhh.jpg


نمایش"باغ شکر پاره" به نویسندگی و کارگردانی قطب‌الدین صادقی به اجرای خود ادامه می‌دهد. این اجرا که با استقبال تماشاگران مواجه شده، در بارگاه سلطان مراد و سلطان سلیم اتفاق می‌افتد و شخصیت‌هایی گروتسک و کاریکاتورگونه دارد.
"باغ شکر پاره" با حضور بازیگرانی چون کرامت رودساز، کاظم هژیرآزاد، سامان دارابی، نوشین تبریزی و رهام مخدومی ساعت 20:15 به صحنه می‌رود.

2- تالار چهارسو:
در این تالار نیز نمایش"خشکسالی و دروغ" نوشته و کار محمد یعقوبی با استقبال تماشاگران مواجه شده است. این نمایش که به بررسی روابط خانوادگی یک وکیل دادگستری و حضور دو زن در زندگی وی می‌پردازد، با حضور علی سرابی، مهدی پاکدل، رویا دعوتی و آیدا کیخایی هر شب ساعت 20:30 روی صحنه می‌رود.
3- تالار سایه:
با پایان‌ نمایش"پیچ تند" نوشته آرش عباسی به کارگردانی کتایون فیض‌مرندی، از این هفته و از 4 شهریور نمایش"مرثیه‌ای برای یک سبک وزن" به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی اجرای خود را آغاز می‌کند. این نمایش با حضور بازیگرانی چون هدایت هاشمی، افشین هاشمی، نگار عابدی و خسرو احمدی 20:15 ‌‌به صحنه می‌رود.
4- تالار قشقایی:
در این تالار نمایش"شهر شطرنجی" تا 3 شهریور به اجرای خود ادامه خواهد داد. این نمایش که نوشته فرهاد نقدعلی و با کارگردانی رضا حامدی‌خواه است به روایت تئاتر پارس و یک گروه در این تئاتر می‌پردازد. اما از اواخر این هفته و به جای این نمایش"مهر هفتم" به نویسندگی و کارگردانی سعید شاپوری به صحنه می‌رود.
"مهر هفتم" اقتباس سعید شاپوری از فیلمی به همین نام اثر اینگمار برگمن است.
5- کارگاه نمایش:
این سالن نیز از هفته گذشته پذیرای نمایش"مجلس برادرکشی" نوشته تقی همتی‌نیا و سیروس همتی و به کارگردانی سیروس همتی است.
این نمایش که به داستان فریدون و سه پسرش سلم و تور و ایرج می‌پردازد 20:45 و بل مدت زمان 45 دقیقه اجرا خواهد شد.

تالار مولوی
1- سالن اصلی:
در سالن اصلی این تالار و در نوبت اول نمایش"بوبوک" به نویسندگی و کارگردانی بنفشه اعرابی به صحنه خواهد رفت.
این نمایش که براساس داستانی از نویسنده بزرگ روس فیودور داستایوفسکی تنظیم شده ساعت 18:30 به صحنه خواهد رفت.
در نوبت دوم این سالن و ساعت 20:30 نمایش"ملانصرالدین" نوشته و کار علی‌اصغر دشتی که زمان آن تا سوم شهریور تمدید شده‌ به اجرای خود ادامه خواهد داد و سپس جای خود را به نمایش"پرواز از فراز تیر چراغ برق" به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا اجاقی می‌دهد.
این نمایش که پیش از این در بخش چشم‌انداز جشنواره فجر به صحنه‌ آمده بود، داستان جوانی را حکایت می‌کند که برای رسیدن به عشقش از بالای تیر چراغ برق پرواز می‌کند.

2- تالار کوچک:
در این تالار نیز نمایش"ویولون‌هایتان را کوک کنید" نوشته ویکتور هائیم که قرار بود این هفته به پایان برسد، تا سوم شهریور به اجرای خود ادامه خواهد داد. در این نمایش که شیما صادقی کارگردانی آن را بر عهده دارد، هوتن شکیبا، حامد منافی و شیما صادقی بازی می‌کنند و از اواخر هفته این نمایش جای خود را به نمایش"در این شهر ‌فرشته‌ای وجود ندارد" می‌دهد.
این نمایش که نوشته شهرام احمدزاده و به کارگردانی بیتا خارستانی است، ساعت 19 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

تماشاخانه ایرانشهر

سالن شماره 1:
در این سالن نمایش"زال و رودابه" به نویسندگی عزت‌الله مهرآوران و کارگردانی نادر رجب‌پور از هفته گذشته اجرای خود را آغاز کرده است. این نمایش که به روایتی از شاهنامه فردوسی می‌پردازد، تلفیقی از موسیقی، حرکات موزون و دیالوگ است. "زال و رودابه" ساعت 20:30 روی صحنه می‌رود.
سالن شماره2:
در این سالن نیز نمایش"سگ ـ سکوت" نوشته طلا معتضدی و به کارگردانی آروند دشت‌آرای اجراهای پایانی خود را می‌گذراند. این نمایش که با حضور بابک حمیدیان، پانته‌آ بهرام و باران کوثری به صحنه رفته ساعت 20:30 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

تماشاخانه سنگلج

در این تالار نمایش"قولنج" نوشته داود فتحعلی‌بیگی و به کارگردانی حسین بابایی تا پایان ماه مبارک رمضان به اجرای خود ادامه می‌دهد.
این نمایش که با حضور پیشکسوت عرصه سیاه بازی سعدی افشار روی صحنه رفته‌ به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان ساعت اجرایش از 19 به 21 تغییر یافته است.

خانه نمایش

در این تالار نیز نمایش تک نفره"منتشاء" نوشته مهران رنجبر به کارگردانی مجید رحمتی روی صحنه رفته است.
این نمایش که به روایت یک چوب نقالی می‌پردازد که مرشدش آن را دور انداخته، ساعت 18:30 روی صحنه می‌رود.

تالار هنر

در این تالار نمایش"زندگی کوتاه است" نوشته و کار مهدی مهدی‌آبادی ساعت 18:30 به صحنه می‌رود.
این نمایش به روایت دوستی میان یک مترسک و یک آدم برفی می‌پردازد.

تالار محراب

در این تالار با پایان‌ نمایش"درخت‌ها" به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا، نمایش"ماه در مرداب" نوشته فارس باقری و به کارگردانی مهرداد کورش‌نیا ساعت 19 روی صحنه می‌رود.

تالار مهر

تالار مهر حوزه هنری در نوبت اول و ساعت 17 میزبان اجرای"ترانه آب" به نویسندگی و کارگردانی احسان جانمی خواهد بود و سپس در نوبت دوم"داستان عامه پسند" به نویسندگی و کارگردانی آرش عباسی ساعت 19 در این تالار روی صحنه خواهد رفت.

 
آخرین ویرایش:

S@eeed

Member
همه چیز درباره نمایش «باغ شکر پاره» کار دکتر صادقی...

سلام علیک
این دفعه میخوام از نمایش "باغ شکرپاره" براتون بگم:
این نمایش کار دکتر قطب الدین صادقی است و هم اکنون در مجموعه تئاتر شهر در تالار اصلی (خبرشو در پست قبلی گذاشتم) در حال اجرا میباشد. از ویپگی های این کار اینه که بیشتر به یک کار روحوضی شبیه است که مدتها بود نمونه اونو ندیده بودیم مخصوصا از آقای صادقی!:wink:
دیگه باید بگم که این کار در عین جذابیت عیوبی هم داشت که اگه حوصله خوندن نقدشو داشتین براتون گذاشتم تا بخونین البته بازم میگم اگه حوصلشو داشتین و تئاتری هستین بخونین...!:neutral:
در ضمن متن کامل گفتگو با دکتر صادقی هم موجوده که خوندنش ضرر نداره !:-?
به تهرونیا پیشنهاد میکنم کارو حتما برن ببینن خیلی جالبه یعنی برای من که جالب بوده!!:green:

نقد نمایش: :cool:
(((نمایش باغ شکر پاره شاید اولین اثر کمیک قطب الدین صادقی است این در حالی است که قبلا اکثرا کارهای جدی را از این کارگردان دیده بودیم نمایشهای همچون آرش – اژاکس – پرومته در زنجیر .هفت خوان رستم و .... ولی این نمایش بر خلاف نمایش های قبلی این کارگردان . این نمایش به شیوه رو حوضی که قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد و بیشتر در مجالس شادی و محافل پادشان اجرا می شد . این نمایش که نزدیک به سه ساعت طول می کشد و با انبوه بازیگران نمایش که عموما بصورت گروهی وارد صحنه می شدند با بداهه کاری بازیگران داستان را روایت می کردند . داستان نمایش حکایت دو پادشاه ستم کار( سلطان مراد و سلطان سلیم ) را دارد ولی اگر حکایت پادشاه اول ( سلطان مراد ) را حذف می کردیم ، ضربه ای به داستان نمایش وارد نمی شد شاید هم منظور آقای صادقی از این کار این بود که وانمود کند همه پادشاهان به نوعی ستم کرده اند ولی حذف این قسمت از طولانی بودن داستان کاسته می شد . یکی از شیوه های بارز و جالب توجه استاد صادقی استفاده از بدن بازیگر در نمایش است که این به زیبایی کار افزوده می کند مسلما در این نمایش هم منتظر استفاده از گروه فرم و حرکات موزون بودیم . شخصیت هزار ( مبارک ) را در این نمایش چند وجهی می دیدیم سیاستمتدار ، درویش ، جامعه شناس ، کشاورز و ... که بجز لحظه نتوانتستیم برای این شخصیت دل بسوزانیم زیرا اصولا شخصت سیاه در نمایش با وجود آن همه شرین کاری ها ولی همیشه مظلوم است و قابل ترحم . حتی در پایان نمایش ما انتظار برگشت به صحنه را نداشتیم که هزار دوباره به صحنه برگرد و رقص و پایکوبی بپردازد داشتیم برای هزار دل می سوزاندیم که او دوباره وارد صحنه شد و شروع کرد به رقص و پایکوبی که سنگ روی یخ شدیم ای کاش هزار بر نمی گشت و بقیه بازیگران همه سیاه می شدند و رهرو هزار در این نمایش می شدند .
نمی دانم چرا باب شده که بعضی از کارگردان ها از عوامل صحنه هم بازی می گیرند این ایرادی ندارد ولی خوش آیند هم نیست و از زیبایی کار کاسته می کند در این نمایش هم شاهد همچنین موضوعی بودیم که ما را آزرده خاطر نمود استفاده از گروه موسیقی که تا آن موقع به خوبی با موسیقی سنتی ایرانی به خوبی با داستان نمایش پیش می رفتند ولی یکباره آنها تبدیل به بازیگرانی شدند که موسیقی هندی را با رقص و آواز هندی ادامه دادند تا اینکه دیگر به صحنه برنگردند . زبان و لحن سیاه ( هزار ) در این نمایش که باید شیرین باشد گاهی وقتا اینقدر تلخ وانمود می شد که به سوگ می نشستیم و انتظار فاجعه بودیم یکی دیگر از ضعف ها که مشهود بود غلو در بازی پادشاه سلیم بود ( حرکات اکروباتیک ، رقص و ... از پادشاهی که باید لبریز از خودخواهی و قدرت باشد شخصیتی نزدیک به سیاه ساخته بود . اما در کل تحسین استاد قطب الدین صادقی و جسارت او استفاده از ازادی و بیان مشکلاتی بود که به نوعی در همه جوامع دیده می شود . این کارگردان بزرگ کشور ما با شهامت وارد صحنه می شود و زبانش را وا می کند تا تماشاگران در پایان چند دقیقه ای روی پا بایستند و او و همکارانش را تشویق نمایند .)))

متن گفتگو با دکتر صادقی: :wink:
«««نمایش"باغ شکر پاره" در آخرین شب از برگزاری چهاردهمین جشنواره نمایش‌های آئینی ـ سنتی در تالار اصلی تئاترشهر روی صحنه رفت و ‌پس از آن نیز اجرای عمومی این نمایش ‌در همان تالار آغاز شد.

قطب‌الدین صادقی، علاقه خاصی به نمایش‌ها و شیوه‌های نمایش‌های ایرانی دارد و همواره در آثارش شیوه‌های اجرایی نمایش ایرانی را مدنظر قرار داده است. او معتقد است که نباید به شکل آثار موزه‌ای صرف به نمایش‌های آئینی ـ سنتی نگاه کرد، بلکه باید با رویکردی جدید سراغ این شیوه‌ها رفت؛ رویکردی که در"باغ شکر پاره" به درستی دیده می‌شود.
به بهانه اجرای این نمایش با دکتر قطب‌الدین صادقی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در پی می‌خوانید:
شخصیتی شبیه به سیاه و با همان ویژگی‌های ظاهری و حتی رفتاری در نمایش"باغ شکر پاره" وجود دارد اما این سیاه نه مبارک است نه سیاه واقعی است. او بیشتر به راوی شباهت دارد. در اصل این شخصیت کیست؟
‌کاری که سعی کردم در این نمایش به دقت انجام دهم این بود که ضمن حفظ ویژگی‌های تیث برای تک تک شخصیت‌ها کاراکتر درست کردم. برای شاه، سیاه، نقش زن، فرمانده قشون و... همه کاراکتر و دارای شناسنامه هستند. به نظر من این یکی از ویژگی‌های درام‌نویسی مدرن مبتنی بر ژانرهای سنتی است. من معتقدم این ویژگی‌ها را همانند دوران فرهنگ شفاهی فئودالیته چندین قرن پیش نباید تکرار کرد.
اما این شناسنامه‌سازی و خلق کاراکتر در نمایش روحوضی"باغ شکر پاره" در تضاد کامل با شیوه‌های اجرایی نمایش تخت حوضی است.
نه! در تضاد نیست. در واقع کاراکترها یک مقدار مشخص‌تر شده‌اند. من که نمی‌خواستم عیناً همان قواعد را تکرار کنم. من از اصول تخت حوضی برای خلق نمایشی مبتنی بر ژانر روحوضی ولی با ویژگی‌های درام نویسی مدرن استفاده کردم. من با وسواس و دقت از هرگونه شلختگی و تصادف و کلیشه دوری کردم. ببیند، فرق من با آدم‌های 100 سال پیش در چیست؟ نگرش من، فرهنگ تئاتر معاصر امروز چنان که من به آن تعلق دارم و سال‌هاست در آن فعالیت می‌کنم پس چه زمانی و در کجا باید خودش را نشان دهد؟
این تغییر رویکرد به خصوص در مورد سیاه در متن کاملاً عیان و مشخص است.
من برای شخصیت سیاه هویت درست کرده‌ام. سیاه در این نمایش کسی است که گذشته‌اش مشخص است. سیاه آدم تنهایی است اما روح سازندگی دارد. او با کتاب بزرگ شده است. او حتی بعد از این تجربه غم‌انگیزی که برایش رخ می‌دهد باز هم اعتقادش به سازندگی و آبادان کردن باغ بیشتر می‌شود. تمام این‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد یک اثر مدرن و امروزی است.
اما به لحاظ اجرا، کاملاً مشخص است که به سبک و شیوه اجرای روحوضی نسبت به نمایشنامه وفادارتر مانده‌اید؟
بله! تکنیک‌های روش‌های بازیگری و کارگردانی تخت حوضی را حفظ کرده‌ام. نباید از آن دوری شدم. تمام حاضر جوابی‌ها، جناس‌ها، سخن قطع کردن‌ها، نیش‌ها، متلک‌ها، شوخی‌های روز و... پای‌بند مانده‌ام. در عین حال مسئله‌ای که در سال‌های اخیر آن را ندیده‌ام به آن تاکید کرده‌ام و آن کمیکی است که از تن بازیگر برمی‌خیزد. اغلب آثاری که در این زمینه دیده‌ایم. سیاه مانند لطیفه یک سری مسائل را نقل می‌کند و تمام طنز آن خنده کلامی دارد. ذره‌ای جسم و بدن سیاه کمیک به وجود نمی‌آورد. بدن در واقع در این آثار غایب بوده است. در حالی در نمایش"باغ شکر پاره" سیاه بی‌نهایت متحرک، پویا و سرشار از میزانسن‌های تصویری و پر از کارهای گروهی منظم است. در واقع یک تفاوت اصولی وجود دارد بین نمایش"باغ شکر پاره" و آن چه که قبل از این به اسم سیاه بازی اجرا شده است.
سیاه در اصل منتقد اجتماعی بوده است. نمایش"تخت حوضی" هم برگرفته از مسائل و مشکلات روز است اما این نمایش روایتگر یک داستان کهن در پویند با مسائل و مشکلات روز است. این اقدام هم در راستای همان رویکرد مدرن به نمایش تخت حوضی است؟
نه! اصولاً چهار موضوع تاریخی، ادبیات کلاسیک، تخیلی و داستان‌های روزمره، مضامین اصلی نمایش‌های تخت حوضی بوده‌اند. این نمایش به نوعی سود جستن از داستان‌های تاریخی است ولی کاملاً آگاهانه سیر تاریخی آن را از داستان حذف کرده‌ام تا نمایش به هیچ دوران خاصی تعلق نگیرد. بسیاری از صحنه‌های این نمایش به دوران تاریخی بیهقی ربط دارد و بسیاری از حوادث دیگر برگرفته از دوران قاجار است.
روابط و مناسبات کاملاً مشخص و آشکار است...
در رویارویی با اروپا در بهتی که قرار داشته‌اند و ندانم کاری‌های حاکمان است. در واقع مشخص می‌شود که حاکمان در قیاس با اروپاییان، ریاکارتر، توطئه‌گرتر، دروغگوتر و اهل تملق هستند. کسی می‌توانست این مسائل را افشا کند که یک نگاه تازه به سیاه داشته باشد که در پرتو نگاه صادق، ساده و قانع این شخصیت، فروتنی سازنده او تمام این آدم‌های چند چهره متقلب، فزون‌خواه، خودکامه در واقع به نوعی با رنگ‌های تند آشکار می‌شوند.
به نظر می‌رسد شما با در نظر گرفتن سیر تاریخی روحوضی، اقدام به اجرای نمایش"باغ شکر پاره" با این رویکرد کرده‌اید.
آن چه بسیار مهم است، این است که ژانر روحوضی در لحظه اول به شکل نهایی به دست نیامده است. این نمایش حاصل یک سرتکاملی از دلقک‌های فردی بوده تا کارهای مسخره دوره صفوی و بعد بقال بازی و در نهایت به تیپ حاجی و نوکر و... رسیده است. تخت حوضی یک مسیر تکامل دارد و هر نسی یک چیزی به آن اضافه کرده است نسل ما به آن چه اضافه کرده است؟ جای دست و پنجه ما بر این نمایش کجاست؟!
یعنی شما هم معتقدید نباید نگاه موزه‌ای صرف به شیوه‌های نمایش‌های اصیل ایرانی داشت تا بتوان آن را حفظ کرد.
دقیقاً یکی از راه‌های حفظ و حراست امین نمایش این نیست که باید به شکل موزه‌ای آن را حفظ کرد. باید به سهم خودمان در جهت حفظ و تکامل آن، تجربیاتی در آن انجام دهیم و چیزهای به آن اضافه کنیم. باید ساختار دراماتیک، توسعه ظرفیت‌های بیانی، نوع ارتباطی که می‌گیرد و نوع فرهنگ اجتماعی و تئاتری ما در این نمایش هویدا شود. من که نمی‌توانم چشم ببندم و آثار 60-50 سال پیش را تقلید کنم. یا بعضی از کارهای شلخته بعضی هتل‌ها را تکرار صرف کنم. این در تعریف من نمی‌گنجد. من معتقدم باید زبان تئاتر ملی را توسعه دهیم و بگوییم که چه ظرفیت‌ها و چه توانایی‌هایی در آن نهفته است. تلاش من این بوده که جنبه ارتباطی روحوضی را شکیل‌تر کنم و قدرت بیانی آن را توسعه ببخشم.»»»
 

پیوست ها

  • 95041_(6)-07Aug09110523am.jpg
    95041_(6)-07Aug09110523am.jpg
    130 کیلوبایت · بازدیدها: 78
  • 95011_(3)-07Aug09110522am.jpg
    95011_(3)-07Aug09110522am.jpg
    220.1 کیلوبایت · بازدیدها: 70
  • 26174_Y_107Aug09110358am.jpg
    26174_Y_107Aug09110358am.jpg
    210.4 کیلوبایت · بازدیدها: 80
  • 95021_(4)-07Aug09110522am.jpg
    95021_(4)-07Aug09110522am.jpg
    243.4 کیلوبایت · بازدیدها: 77
آخرین ویرایش:

S@eeed

Member
حمید جبلی و دنیا فنی زاده 8 شهریور فی البداهه اجرا میکنند!

سلام علیک
این خبر امروز دیونه کرده آخه حمید جبلی مدتهاست تئاتر کار نکرده و حالا یکدفعه میخواد فی البداهه کار کنه!:lol:
شما رو به خوندن متن کامل خبر جلب میکنم(یعنی نظرتونو جلب میکنم:green:)
نقل قول:
««حميد جبلي و دنيا فني‌زاده روز شنبه هفتم شهريور‌ماه در مجله شفاهي «صفير» نمايش في البداهه اجرا مي كنند.
جواد ذوالفقاري سردبير نشريه شفاهي صفير گفت: در اين جلسه كه از ساعت 16 تا 18 روز شنبه 7 شهريور برگزار مي‌شود، حميد جبلي و دنيا فني‌زاده نمايش في‌البداهه اجرا مي‌كنند. هم‌چنين دبير جشنواره‌ي عروسكي دانشجويان نيز اخبار اين جشنواره را اعلام مي‌كند.
وي افزود: با توجه به اين‌كه انتخابات مبارك يونيما را در پيش داريم، قرار است اتحاديه‌ جهاني نمايشگران عروسكي و هم‌چنين دفتر ايراني آن _ مبارك يونيما _ به اعضاي انجمن معرفي شود تا با اطلاعات بيشتري بتوانند دراين انتخابات حاضر شوند.
دراين جلسه كه با دبيري فريبا رييسي برگزار مي‌شود، فرناز بهزادي برنامه «جان بخشي عروسك» را برگزار مي‌كند كه مجري آن محمد اعلمي است.
ذوالفقاري در پايان گفت : در بخش ديگري از اين برنامه علي لقمانيان قطعه‌اي را با عروسك «جي‌جي‌وي‌جي» و مرضيه ايمانخاني هم قطعه كوتاهي را با عروسك نخي اجرا مي‌كند.»»
جالب بود(برای من که بود برای شما رو دیگه نمیدونم؟!:-?)
 
آخرین ویرایش:

S@eeed

Member
پیشنهاد برای ایجاد انجمن تئاتر

سلام علیک
بنا به نظر مدیران انجمن یه قسمت برای نظر خواهی برای راه اندازی انجمن تئاتر ایجاد شده اونهایی که مایل به فعالیت و راه اندازی این قسنت هستند به اینجا مراجعه کنن و برای راه اندازی این بخش نظر بدن:green:.
 

S@eeed

Member
استقبال گسترده گروه‌ها و فعالان عرصه تئاتر از جشنواره رضوی!

سلام علیک
امروز میخوام از هفتمین جشنواره تئاتر رضوی براتون بگم که قراره تو آبان ماه امسال تو مشهد برگزار بشه...
:oops:
این جشنواره با گسترش ساختار رقابتی در میان خانواده تئاتر کشور در قالب بخش‌های مختلف نمایش‌های صحنه‌ای، تجربی‌، کودک و نوجوان، عروسکی، نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی، خیابانی، تعزیه و آئین، پژوهش، تولید متون نمایشی، عکس و پوستر با شمارکت زیاد و بیش از حد انتظار رو به رو شده به طوری که بالغ بر 960 عنوان اثر در بخش‌های مختلف این دوره جشنواره شرکت کرده اند که از این میان 253 عنوان در بخش نمایش‌های صحنه‌ای و تجربی، 356 اثر در بخش عکس و پوستر، 75 عنوان در بخش تعزیه و آئین، 31 عنوان در بخش نمایشهای خیابانی، 65 عنوان در بخش نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی، 66 عنوان در بخش تولید متون نمایشی، 20 عنوان در بخش پژوهش و 75 عنوان در بخش کودک و نوجوان و عروسکی شرکت کردند.
حالا جالب اینجاست که این آثار محدود به یکی دو شهر و یا خود استان خراسان نیست! این آثار از شهرهای چناران، مشهد، گرمه، تهران، کرج، اسلامشهر، ساری، قائم شهر، مینودشت، ارومیه، مرند، اردبیل، بروجن، شهرکرد، پل دختر، رشت، زنجان، خرمشهر، اراک، گناوه، قم، اهواز، برازجان، شاهرود، خمینی شهر، اصفهان، سنندج، خوانسار، رودسر، کارون، میبد، سبزوار، تبریز، خوی، گنبدکاووس، بوشهر، تربت حیدریه، کاشمر، کرمان، تفرش، پاکدشت، رودهن، ساوجبلاغ، بابلسر،گرمسار، تنکابن، یاسوج، ملایر، آبادان، دهلران، همدان، قروه، لاهیجان، آستانه اشرفیه، زرین شهر، قوچان، الیگودرز، سقز، نوشهر، بندرانزلی، کردکوی، بندرماهشهر، هشتگرد، کنگان، گناوه، بروجرد، لنگرود، دشت آزادگان، یزد، اسلام آباد غرب، خرمشهر، پل دختر، سمنان، پارس آبادمغان، فولادشهر، زاهدان، دزفول و شوش دانیال به دبیرخانه جشنواره تئاتر رضوی ارسال شده اند.:shock:
حالا جالبتر اینجاست که در دوره های قبل چنین استقبالی از این جشنواره نمیشده و حالا ییهو مسئلین امر غافل گیر شده اند.:lol:
در ضمن موضوع این جشنواره در مورد بینش و تفکرات امام رضا‌(ع) در زندگی فردی و اجتماعی و ارائه رویکردها و نگرشهایی نوین به تاثیرات، اندیشه، تعالیم و کرامات، معجزات و برکات آن امام همام در طول تاریخ و در فضای امروز تئاتر است...
 

پیوست ها

  • 26441_Y_7th razavi29Aug09015148pm.jpg
    26441_Y_7th razavi29Aug09015148pm.jpg
    128.4 کیلوبایت · بازدیدها: 68

S@eeed

Member
تالارهای نمایشی تهران با چند نمایش جدید این هفته به کار خود ادامه می‌دهند. علی رغم این که ساعت شروع اغلب اجراها به بعد از افطار موکول شده اما این امر از استقبال تماشاگران از تئاترها نکاسته و اجراهای گذشته همچنان پرتماشاگر و اجراهای جدید نیز منتظر تماشاگران هستند.

مجموعه تئاترشهر
تالار اصلی: در این تالار نمایش"باغ شکر پاره" به نویسندگی و کارگردانی قطب‌الدین صادقی به اجرای خود ادامه می‌دهد. این اجرا که به شیوه نمایش‌های روحوضی کار شده جزء معدود تجربه‌های کمدی قطب‌الدین صادقی است.
در این نمایش که ساعت 20:15 روی صحنه می‌رود بازیگرانی چون سامان دارابی، کرامت‌ رودساز، کاظم هژیرآزاد، مصطفی عبداللهی و رهام مخدومی به ایفای نقش می‌پردازند.
تالار چهارسو: در این تالار نمایش"خشکسالی و دروغ" نوشته و کار محمد یعقوبی همچنان با استقبال تماشاگران و کمبود بلیط مواجه است. این نمایش که درباره مفهوم دروغ در زندگی شخصی و خانوادگی است، ساعت 20:30 با حضور بازیگرانی چون علی سرابی، مهدی پاکدل، رویا دعوتی و آیدا کیخایی روی صحنه می‌رود.
تالار سایه: در این تالار نمایش"مرثیه‌ای برای یک سبک وزن" به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی به تازگی اجرای خود را آغاز کرده است.
این نمایش که تجربه‌ای کمدی در کارنامه آقاخانی محسوب می‌شود با حضور بازیگرانی چون هدایت هاشمی، افشین هاشمی، نگار عابدی و خسرو احمدی روی صحنه رفته است.
"مرثیه‌ای برای یک سبک وزن" ساعت 20:15 پذیرای علاقه‌مندان است.
تالار قشقایی: با پایان یافتن نمایش"شهر شطرنجی" نوشته فرهاد نقدعلی و به کارگردانی رضا حامدی‌خواه این تالار از این هفته با نمایش"مهر هفتم" به نویسندگی و کارگردانی سعید شاپوری به کار خود ادامه خواهد داد.
"مهر هفتم" که از فیلمی به همین نام به کارگردانی اینگمار برگمن اقتباس شده، در ادامه تجربه قبلی شاپوری یعنی"نور زمستانی" است که آن هم براساس فیلمی از اینگمار برگمن کارگردان بزرگ سوئدی اقتباس شده بود.
"مهر هفتم" ساعت 20:30 در این تالار روی صحنه می‌رود.
کارگاه نمایش: در این سالن همچون هفته گذشته نمایش"مجلس برادرکشی" نوشته تقی همتی‌نیا و سیروس همتی و با کارگردانی سیروس همتی به صحنه خواهد رفت.
این نمایش که پیش از این در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی ـ سنتی به صحنه رفته بود، از داستان فریدون و سه پسرش اقتباس شده است.
"مجلس برادرکشی" ساعت 20:45 و با مدت زمان 45 دقیقه روی صحنه می‌رود.
تالار مولوی
سالن اصلی: در سالن اصلی این تالار نمایش"بوبوک" به نویسندگی و کارگردانی بنفشه اعرابی به صحنه رفته است.
این نمایش که اقتباسی از یکی از داستان‌های داستایوفسکی است، ساعت 18 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.
در"بوبوک" بهرام سروری‌نژاد، علی برجی، طوفان مهردادیان و پریسا محمدی به ایفای نقش می‌پردازند.
در نوبت دوم این تالار نمایش"پرواز بر فراز تیر چراغ برق" به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا اجاقی اجرای خود را از هفته گذشته آغاز کرده است.
این نمایش داستان جوانی را بازگو می‌کند که برای به دست آوردن دختر مورد علاقه‌اش از تیر چراغ بالا می‌رود.
در این نمایش که ساعت 20:30 و با مدت زمان 90 دقیقه به صحنه می‌رود، مجید علم‌بیگی، آرش میراحمدی، مدیا ذاکری و سمیه آباده به ایفای نقش می‌پردازند.
تالار کوچک: در این تالار"در این شهر فرشته‌ای وجود ندارد" نوشته شهرام احمدزاده به کارگردانی بیتا خارستانی از هفته گذشته اجرای خود را آغاز کرده است. در این نمایش که ساعت 19:15 دقیقه به صحنه می‌رود، غزاله جزایری، عباس جمالی، آرمین ریاضی‌فر، فاطمه سرلک و هوتن شکیبا بازی می‌کنند.
تماشاخانه ایرانشهر
سالن شماره 1: در این سالن نمایش"زال و رودابه" نوشته عزت‌الله مهرآوران به کارگردانی نادر رجب‌پور به اجرای خود ادامه می‌دهد.
این نمایش که اقتباسی از داستان شاهنامه‌ای"زال و رودابه" است، تلفیقی از موسیقی، دیالوگ و حرکات موزون است و ساعت 20:30 پذیرای علاقه‌مندان است.
سالن شماره 2: در این سالن نمایش"سگ ـ سکوت" نوشته طلا معتضدی و به کارگردانی آروند دشت‌آرای به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.
این نمایش با حضور بازیگرانی چون بابک حمیدیان، پانته‌آ بهرام و باران کوثری به صحنه رفته و ساعت اجرای آن 20:30 است.
در این سالن و با پایان این نمایش، اجرای"خنکای ختم خاطره" نوشته حمیدرضا آذرنگ و به کارگردانی نیما دهقان و با حضور بازیگرانی چون هنگامه قاضیانی، شهرام حقیقت‌دوست و علی سرابی جایگزین"سگ ـ سکوت" خواهد شد.
تماشاخانه سنگلج
در این تالار نمایش"قولنج" نوشته داود فتحعلی‌بیگی و به کارگردانی حسین بابایی همچنان تا پایان ماه مبارک رمضان روی صحنه خواهد ماند.
این نمایش که از آغاز ماه رمضان ساعت اجرایش از 19 به 21 تغییر یافته با حضور هنرمند بزرگ عرصه سیاه بازی سعدی افشار روی صحنه رفته است.
با پایان نمایش"قولنج" نمایش"هاملت با سالاد فصل" نوشته اکبر رادی و به کارگردانی هادی مرزبان اجرا خواهد شد.
خانه نمایش
در خانه نمایش اداره تئاتر نیز نمایش"منتشا‌" نوشته مهران رنجبر و به کارگردانی مجید رحمتی به اجرای خود ادامه می‌دهد.
در این نمایش که تنها نقش آن را مهران رنجبر بازی می‌کند پیش از این در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های‌ آئینی ـ سنتی به صحنه رفته بود.
"منتشا" هر روز ساعت 18:30 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.
تالار هنر
این تالار همچنان میزبان نمایش"زندگی کوتاه است" نوشته و کار مهدی مهدی‌آبادی است.
این نمایش که ساعت 18:30 به صحنه می‌رود برای رده سنی کودک و نوجوان طراحی شده و به داستان دوستی یک مترسک و یک آدم برفی می‌پردازد.
تالار محراب
در این تالار نمایش"ماه در مرداب" نوشته فارس باقری و به کارگردانی محمد کوروش‌نیا ساعت 19‌ روی صحنه رفته است.
این نمایش که کاری از گروه تئاتر بهمن است علی نرگس‌نژاد را به عنوان طراح صحنه در کنار خود دارد.
"ماه در مرداب" ساعت 18 روی صحنه می‌رود.
تالار مهر
در تالار مهر حوزه هنری نیز نمایش"ترانه آب" به نویسندگی و کارگردانی احسان جانمی به اجرای خود ادامه خواهد داد.
این نمایش ساعت 17 روی صحنه خواهد رفت.
خانه کوچک نمایش
خانه کوچک نمایش که زیر مجموعه دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد است از این هفته اجرای عمومی نمایش‌های دانشجویی را آغاز کرده و به عنوان نخستین اجرا"من ـ مکبث ـ تو" به کارگردانی فرزین ریحانی‌راد در این تالار روی صحنه رفته است.
این نمایش که اقتباسی آزاد از"مکبث" نوشته ویلیام شکسپیر است ساعت 16:30 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.
 

S@eeed

Member
گزارشی از اجرای نمایش‌ها در تالارهای ‌تهران(7شهریور)...

تالارهای نمایشی تهران با چند نمایش جدید این هفته به کار خود ادامه می‌دهند. علی رغم این که ساعت شروع اغلب اجراها به بعد از افطار موکول شده اما این امر از استقبال تماشاگران از تئاترها نکاسته و اجراهای گذشته همچنان پرتماشاگر و اجراهای جدید نیز منتظر تماشاگران هستند.

مجموعه تئاترشهر
تالار اصلی: در این تالار نمایش"باغ شکر پاره" به نویسندگی و کارگردانی قطب‌الدین صادقی به اجرای خود ادامه می‌دهد. این اجرا که به شیوه نمایش‌های روحوضی کار شده جزء معدود تجربه‌های کمدی قطب‌الدین صادقی است.
در این نمایش که ساعت 20:15 روی صحنه می‌رود بازیگرانی چون سامان دارابی، کرامت‌ رودساز، کاظم هژیرآزاد، مصطفی عبداللهی و رهام مخدومی به ایفای نقش می‌پردازند.
تالار چهارسو: در این تالار نمایش"خشکسالی و دروغ" نوشته و کار محمد یعقوبی همچنان با استقبال تماشاگران و کمبود بلیط مواجه است. این نمایش که درباره مفهوم دروغ در زندگی شخصی و خانوادگی است، ساعت 20:30 با حضور بازیگرانی چون علی سرابی، مهدی پاکدل، رویا دعوتی و آیدا کیخایی روی صحنه می‌رود.
تالار سایه: در این تالار نمایش"مرثیه‌ای برای یک سبک وزن" به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی به تازگی اجرای خود را آغاز کرده است.
این نمایش که تجربه‌ای کمدی در کارنامه آقاخانی محسوب می‌شود با حضور بازیگرانی چون هدایت هاشمی، افشین هاشمی، نگار عابدی و خسرو احمدی روی صحنه رفته است.
"مرثیه‌ای برای یک سبک وزن" ساعت 20:15 پذیرای علاقه‌مندان است.
تالار قشقایی: با پایان یافتن نمایش"شهر شطرنجی" نوشته فرهاد نقدعلی و به کارگردانی رضا حامدی‌خواه این تالار از این هفته با نمایش"مهر هفتم" به نویسندگی و کارگردانی سعید شاپوری به کار خود ادامه خواهد داد.
"مهر هفتم" که از فیلمی به همین نام به کارگردانی اینگمار برگمن اقتباس شده، در ادامه تجربه قبلی شاپوری یعنی"نور زمستانی" است که آن هم براساس فیلمی از اینگمار برگمن کارگردان بزرگ سوئدی اقتباس شده بود.
"مهر هفتم" ساعت 20:30 در این تالار روی صحنه می‌رود.
کارگاه نمایش: در این سالن همچون هفته گذشته نمایش"مجلس برادرکشی" نوشته تقی همتی‌نیا و سیروس همتی و با کارگردانی سیروس همتی به صحنه خواهد رفت.
این نمایش که پیش از این در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی ـ سنتی به صحنه رفته بود، از داستان فریدون و سه پسرش اقتباس شده است.
"مجلس برادرکشی" ساعت 20:45 و با مدت زمان 45 دقیقه روی صحنه می‌رود.
تالار مولوی
سالن اصلی: در سالن اصلی این تالار نمایش"بوبوک" به نویسندگی و کارگردانی بنفشه اعرابی به صحنه رفته است.
این نمایش که اقتباسی از یکی از داستان‌های داستایوفسکی است، ساعت 18 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.
در"بوبوک" بهرام سروری‌نژاد، علی برجی، طوفان مهردادیان و پریسا محمدی به ایفای نقش می‌پردازند.
در نوبت دوم این تالار نمایش"پرواز بر فراز تیر چراغ برق" به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا اجاقی اجرای خود را از هفته گذشته آغاز کرده است.
این نمایش داستان جوانی را بازگو می‌کند که برای به دست آوردن دختر مورد علاقه‌اش از تیر چراغ بالا می‌رود.
در این نمایش که ساعت 20:30 و با مدت زمان 90 دقیقه به صحنه می‌رود، مجید علم‌بیگی، آرش میراحمدی، مدیا ذاکری و سمیه آباده به ایفای نقش می‌پردازند.
تالار کوچک: در این تالار"در این شهر فرشته‌ای وجود ندارد" نوشته شهرام احمدزاده به کارگردانی بیتا خارستانی از هفته گذشته اجرای خود را آغاز کرده است. در این نمایش که ساعت 19:15 دقیقه به صحنه می‌رود، غزاله جزایری، عباس جمالی، آرمین ریاضی‌فر، فاطمه سرلک و هوتن شکیبا بازی می‌کنند.
تماشاخانه ایرانشهر
سالن شماره 1: در این سالن نمایش"زال و رودابه" نوشته عزت‌الله مهرآوران به کارگردانی نادر رجب‌پور به اجرای خود ادامه می‌دهد.
این نمایش که اقتباسی از داستان شاهنامه‌ای"زال و رودابه" است، تلفیقی از موسیقی، دیالوگ و حرکات موزون است و ساعت 20:30 پذیرای علاقه‌مندان است.
سالن شماره 2: در این سالن نمایش"سگ ـ سکوت" نوشته طلا معتضدی و به کارگردانی آروند دشت‌آرای به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.
این نمایش با حضور بازیگرانی چون بابک حمیدیان، پانته‌آ بهرام و باران کوثری به صحنه رفته و ساعت اجرای آن 20:30 است.
در این سالن و با پایان این نمایش، اجرای"خنکای ختم خاطره" نوشته حمیدرضا آذرنگ و به کارگردانی نیما دهقان و با حضور بازیگرانی چون هنگامه قاضیانی، شهرام حقیقت‌دوست و علی سرابی جایگزین"سگ ـ سکوت" خواهد شد.
تماشاخانه سنگلج
در این تالار نمایش"قولنج" نوشته داود فتحعلی‌بیگی و به کارگردانی حسین بابایی همچنان تا پایان ماه مبارک رمضان روی صحنه خواهد ماند.
این نمایش که از آغاز ماه رمضان ساعت اجرایش از 19 به 21 تغییر یافته با حضور هنرمند بزرگ عرصه سیاه بازی سعدی افشار روی صحنه رفته است.
با پایان نمایش"قولنج" نمایش"هاملت با سالاد فصل" نوشته اکبر رادی و به کارگردانی هادی مرزبان اجرا خواهد شد.
خانه نمایش
در خانه نمایش اداره تئاتر نیز نمایش"منتشا‌" نوشته مهران رنجبر و به کارگردانی مجید رحمتی به اجرای خود ادامه می‌دهد.
در این نمایش که تنها نقش آن را مهران رنجبر بازی می‌کند پیش از این در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های‌ آئینی ـ سنتی به صحنه رفته بود.
"منتشا" هر روز ساعت 18:30 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.
تالار هنر
این تالار همچنان میزبان نمایش"زندگی کوتاه است" نوشته و کار مهدی مهدی‌آبادی است.
این نمایش که ساعت 18:30 به صحنه می‌رود برای رده سنی کودک و نوجوان طراحی شده و به داستان دوستی یک مترسک و یک آدم برفی می‌پردازد.
تالار محراب
در این تالار نمایش"ماه در مرداب" نوشته فارس باقری و به کارگردانی محمد کوروش‌نیا ساعت 19‌ روی صحنه رفته است.
این نمایش که کاری از گروه تئاتر بهمن است علی نرگس‌نژاد را به عنوان طراح صحنه در کنار خود دارد.
"ماه در مرداب" ساعت 18 روی صحنه می‌رود.
تالار مهر
در تالار مهر حوزه هنری نیز نمایش"ترانه آب" به نویسندگی و کارگردانی احسان جانمی به اجرای خود ادامه خواهد داد.
این نمایش ساعت 17 روی صحنه خواهد رفت.
خانه کوچک نمایش
خانه کوچک نمایش که زیر مجموعه دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد است از این هفته اجرای عمومی نمایش‌های دانشجویی را آغاز کرده و به عنوان نخستین اجرا"من ـ مکبث ـ تو" به کارگردانی فرزین ریحانی‌راد در این تالار روی صحنه رفته است.
این نمایش که اقتباسی آزاد از"مکبث" نوشته ویلیام شکسپیر است ساعت 16:30 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا