بک گراند 2d

baroon3

Member
با سلام
سوالی برام پیش آمده خوشحال میشم منو راهنمایی کنید....
بک گراند 2D که برای استفاده در انیمشن ساخته میشود، تو چه نرم افزاری انجام میشه؟
کاره طراحی و رنگ آمیزیش چطور؟
و هم چنین به چه مهارتهایی نیاز داره؟
ممنون میشم راهنماییم کنید....:rose:
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
سلام دوست من

در مورد سوالتون که اتفاقآ بحث خیلی مهمی در انیمیشن امروز دنیا هست باید گفت برنامه های زیادی هستند که شاید معروفترینشون همون Photoshop باشه .البته برنامه های رنگ آمیزی مخصوص کشیدن تابلو های شبیه رنگ و روغن هم هست که میشه از اون ها هم استفاده کرد . در کل برنامه زیاد مهم نیست ، هنر طراحی شخص طراح و قدرت کارگردان در هماهنگی این تصاویر در کار داره .
اصولاً طراحی بکگراند برای کارهای سه بعدی بعد از مرحله Layout انجام میشه تا دقیقاً زاویه دوربین و نور پردازی مشخص باشه . عموماً در چندین لایه این کار رو انجام میدند تا در حرکت های دوربین هم بعد داشته باشه .مثلا ً درخت ها رو روی لایه ای مجزا طراحی میکنند تا با حرکت دوربین از محیط پشت جدا بشه .

عنواع مختلفی هم داره این طرح ها . بعضی هاشون تا حد امکان واقعی طراحی میشن مثل کار آقای جیمز کامرون یعنی Avatar که به زیبایی این تصاویر کشیده شدند .
یا میتونه فانتزی باشه که مثلاً در جشنواره انیمیشن وشرکت انیمیکده از این نوع پسزمینه ها در کار آخرشون استفاده کرده بودند و واقعاً محیطی فانتزی رو نشون میداد .

نکته جالب اینکه بزرگان طراح پس زمینه در شرکتهای بزرگ امریکایی مثل Pixar و Disny ، ایرانی هستند ! مثل آقای رسولی (اگر درست اسمشون رو خاطرم باشه) یا آقای برزو رفیع پور که چند سالی هست به ایران برگشتند و جزو مفاخر ایران به حساب میاند (یکی از تئوریسان های هنر کاریکاتور و طراحی در دنیا بوده و دارای مدرک دکترا در گرافیک از امریکا هستند و بسیاری از تکنیک های شرکت دیزنی در طراحی به نام این استاد هست)
تقریباً مسابقه ای در دنیا و در این زمینه ها وجود نداره که برگذار بشه و ایرانی ها در اون جزء افراد اول نباشند . برای دیدن این نمونه کار ها میتونید به سایت معتبر CGArt.ir مراجعه کنید که نمونه کارهای ایرانی های مقیم کل دنیا رو میتونید ببینید .حتی ایرانی هایی که در Pixar مشغول هستند !

در کل یکی از گرایش ها بسیار مفید در انیمیشن 3D ، همین طراحی بکگراند هست . شرکت های مختلف هم به این متخصصین نیاز زیادی دارند . مثل خود ما .
دلیل این کار هم مشخص هست .

1- نیازی به ساخت کلی محیط در پشت کار نیست و میشه با یکسری تابلوهای نقاشی شده همون کار رو انجام داد .

2- برخی سبک ها مخصوصاً فانتزی رو نمیشه به این شکل 3D طراحی کرد وحتماً باید نقاشی باشه . اللخصوص کارهای هنری . در جشنواره امسال تهران ، کارهای زیادی از این نوع پسزمینه ها استفاده کرده بودند که واقعاً چشم نواز بود

در قسمت 2D همین انجمن هم افراد حرفه ای مثل Gilas جان کم نیستند . میتونید یک سری به اونجام بزنید

موفق باشید :rose:
 

baroon3

Member
بسیار ممنونم از راهنمایتون.:rose:
از یه شرکت پرسیده بودم می گفت صحنه رو تو مایا یا مکس طراحی می کنیم همانجا تکسچر هم میدین، بعد خروجی Pngمی گیرین و تو فتوشاپ یا نرم افزار "آرت رینج" اونجا به کار عمق می دین و یا با ابزرهای موجود حالت بهتری به اون می دهند.
اما این روش واقعا خوبه چون دیگه رندر کار طول نمیکشه
من خودم یه پروژه تو مکس انجام میدادم، واسه صحنه هاش هم خیلی وقت گذاشته بودم اما موقع رندر چون خیلی سنگین شده بود مجبور شدم که یه سری از اجزای صحنه رو حذف کنم.

این گفتید لایه لایه انجام میشه دقیقا یعنی چی؟ موقع خروجی گرفتن تو فتوشاپ مگه لایه ها رو یکی نمی کنیم؟ یعنی لایه ها رو تک تک خروجی شو میگیریم؟
خیلی خوب متوجه نشدم؟؟ میشه بیشتر توضیح بدین :shock:
 

m3d

کاربر VIP
سلام منظور دوستمون از لایه لایه اینه که مثلا لایه درختها رو جدا ذخیره میکنیم با یه فرمت مثل همون png که از کانال آلفا هم پشتیبانی کنه . ابرها یه لایه و آسمون هم یه لایه . در نهایت ما چند تصویر جدا از هم داریم مثل ابر آسمون درختها و کوه ها . خوب حالا نکته اصلی برای عمق اینه که تو یه برنامه کمپوزیتور مثلا افتر افکت میایم هر کدوم از این تصاویر رو نسبت میدیم به یه لایه . بعد مثلا اگر چهار لایه باشه میایم لایه ها رو با فاصله از هم قرار میدیم . مثل این میمونه که مثلا شما بیای چهار تا شیشه ی 30×40 بیاری و روی هر کدوم یه تصویر با رنگ بکشی بعد اونها رو با فاصله ی مثلا 30 سانتی متر از هم در یه راستا قرار بدی و بهش نگاه کنی .نمیدونم منظور رو رسوندم یا نه . حالا با حرکت دوربین در برنامه اون لایه ای که از همه جلوتره سریعتر و دورترین لایه کندتر حرکت میکنه
 

جدیدترین ارسال ها

بالا