بهترین نرم افزار ساخت انیمیشن

vahidmj

Member
سلام به همه .
بهترین نرم افزار ساخت انیمشن چیه ؟
لطفا با دلیل به این سوال پاسخ دهید.
 

masadaynaka

Member
خیلی ساده بهت میگم... ببین دوست عزیز مراحل ساخت انیمیشن سه بعدی در نرم افزار به مراحل : 1-مدلینگ 2-انیمیتینگ 3-رندرینگ تقسیم می شه که مراحل 2و 3 اکثرآ با هم ادغام میشن و این سه مرحله به علاوه ی خودشون به مراحل دیگه ای مثل ساخت کاراکتر, ساخت مواد , نور پردازی و غیره تقسیم میشن که برنامه ی مایا نتنها در این موارد قوی ترین برنامست بلکه در خیلیهاش هیچ رقیبی نداره.حالا آیا این دقیقآ به این معنیه که با سایر برنامه های 3d نمیشه کارهایی رو که با مایا انجام میدن انجام داد؟ خیر این دقیقآ به این معنی نیست. در اندکی از موارد دقیقآ میشه همون توانایی رو تو برنامه ی دیگه ای پیدا کرد که معمولآ هرچی کار ساده تر میشه تفاوت کمتر میشه تا جایی که مثلآ شما برای ساخت یک کره ی ساده تقریبآ در تمام برنامه ها رویه ی مشابه با سرعتی یک اندازه رو پشت سر می ذارین در حالی که هر چه پروژه ی شما پیشرفته تر باشه مثلآ کاراکتر پیچیده تر بشه و یا پای ذره ها با کار کرد خاص و دشوار ویا مو و پشم طبیعی و یاداینامیکها و کلآ مواردی که با علم فیزیک سر و کار دارند و نیاز به محاسبات دقیق و برنامه ای قوی دارند و یا اینکه جلوه های ویژه و یا سیالات , به میون بیاد اینجاست که مایا قدرت خودشو نشون میده و در جایی که یه تیم حرفه ای(که سیستمشون مایا نیست) باید بشینن بزنن تو سر خودشون و با صرف هزینه و مهمتر از اون وقت زیاد به یه نتیجه ای برسن , یه کار بر حرفه ا ی مایا میتونه بتنهایی همون کارو در زمان بسیار کمتری و طبعآ هزینه ی بسیار کمتری انجام بده , این حرف حقیقت داره و نمونه های زیادی در هالی وود اتفاق افتاده که یک گروه د رانجام کار خاصی درموندن و به علت کمبود وقت و صرفه جویی در هزینه مجبور به دعوت یک مایا کار شدن , البته برنامه ی استاندارد هالیوود مایاست.برنامه هایی که در دنیا سعی می کنن فاصله ی زیاد خودشون با برنامه ی اول انیمیشن سازی یعنی مایا, رو نگه دارن سافت ایمیج و تریدی استدیو مکس هستن که ما در ایران تعداد بسیار کمی کاربر سافت ایمیج نسبت به مکس داریم و مکس کارها هم نتنها داعه ی برتری مکس به سافت ایمیج رو دارند بلکه اونو ازمایا بالاتر میدونن و عنوان برنامه ی برتر رو بهش میدن. پس من هم اینجا واست مایا رو با مکس در یه سری موارد مقایسه می کنم...
1-محیط کاری
خیلی ساده بگم لبه ی اشیا در مکس هموارتر نشون داده میشه(در صحنه) و هر شی جدیدی که ایجاد میکنی یه رنگ جدید بهش نسبت داده میشه در حالی که در مایا در حالت پیش فرض لبه اجسام نسبتآ با خطوطی سخت نشون داده میشه(که این حالت قابل تغییره) و به هر شی جدید ماده ی خاکستری رنگ صحنه نسبت داده میشه... حالا باورت میشه که همینا باعث میشه که یه کاربر صفر جذب مکس بشه؟! این در حالیه که نسبت دادن یه ماده فقط چند ثانیه طول میکشه و دیگه اینکه در مدلینگ رنگ خاستری بهترین رنگ برای کار کردن یعنی همون رنگ ماده ی Lambert پیش فرض...
موارد زیر سرعت کار و راحتی کار با مایا رو به شدت افزایش میده با وجود این کاربران مکس میگن محیط مکس راحت تره!!!
محیط کاری و منو های مایا دارای نظم و چیدمان دقیقی هستند, حتی یک کاربر تازه کار مایا که قبلآ مکس کار میکرده بسرعت میتونه به این موضوع پی ببره که منو ها چقدر دقیق شامل فرامینی خاص هستند که باز خود اونها زیر مجموعه از منویی و دارای زیر مجموعه هستند. پنجره ها هم همین وضعیت رو دارن . توی مکس پنجره ها شکل ظاهری گیج کننده ای دارن و فضاهای اونا اغلب ترکیب بی نظمی از دکمه, پارامتر های دو سویه و نوشته ها هستند در حالی که نظم در پنجره های مایا موج میزنه.مثلآ پنجره ی outliner مایا رو با انتخاب اشیا در مکس مقایسه کنی تفاوت فاحش نظم و بی نظمی نسبی رو میفهی. عملیات ساخت ماده از مهمترین بخش های یک پروژست . در مایا این کار بوسیله ی hypershdae و در مکس بوسیله ی Matrial Editor انجام میَشه . واقعآ عظمت, نظم و زیبایی Hypershade رو با پنجره ی مزخرف Material Editor نمیشه مقایسه کرد.
تو مایا میشه هر عملیاتی رو برای افزایش سرعت , از طریق mel بصورت یک دکمه ی اجرایی دراورد. در محیط کاری مایا رنگ اکثر اجزا رو میشه به رنگ دلخواه عوض کرد. از تمام موارد فوق که بگزریم تنها وجود منوی منحصر به فرد و پرطرفدار Hotbox کافیه که کار با مایا تجربه ی خستگی ناپذیر روزانه ی ما بشه و مایا رو در راحتی کار بی نظیر بکنه.
2-مدلینگ
اولآ :
کاربران مکس ادعا میکنن مدل سازی مکس قویتره .به این دلیل که مایا گزینه ی Meshsmooth مکس رو نداره و این Meshsmooth مدینه ی فاضله ی مدل سازی کاربران مکسه , خوب معلومه که مایا Meshsmooth نداره و این به این علته که قابلیت بسیار قدرتمندتری بنام SMOOTH PROXY رو داره که خیلی با ارزشتره به این علت که تمام امکاناتی که در حالت عادی واسه یه شی Polygon داری در Smoothproxy هم برای شی کنترل کننده داری و هم کنترل شونده .در مکس شما نمی تونین هر بلایی رو سر یک polygon بیارین و عملیات رویComponets محدود هستند به گونه ای که یا سیستم شی مشکل پیدا میکنه مثلآ در رندر و یا ارتباط سطوح با هم و یا انجام اون عملیات با مشکل رو به رو میشه . دقیقآ مایا چنین قدرتی بهت میده که کوچکترین اجزای شی رو دست کاری کنی که توی مکس باید خوابشو بینی! مثلآ از هرجا که دلت می خواد vertex یا Edge حذف کنی سطوح هر طور دلت می خواد تغییر شکل بدی و حتی Edge های مورد نظرتو روی Face ها نقاشی کنی.مکس کارهایی که قصد آشنایی با مایا رو دارن توقع دارن به محض ورود به برنامه همونطوری که توی مکس مدلینگ میکردن توی مایا هم مدلینگ کنن , دنبال ModifierListمیگردن قافل از اینکه نتنها Modifier ها در منونهای مخصوص طبق نظم مایا پخش شدن بلکه امکاناتی در مایا وجود داره که بهیچ وجه توی مکس پیدا نمیشه.
دومآ:
سطوحی که بحثش بود سطوح Polygon بود ... سطوحی دیگه ای هست بنام NURB که هم تو ی مایا هست و هم توی مکس با یک تفاوت خیلی خیلی بزرگ! توی مایا این سطوح اونقدر پر استفاده و قدرتمند هستن و اونقدر ابزار متنوع خفن برای تولید و دستکاریشون وجود داره که فقط مایا کارها (نه کسایی که توی مایا پرسه میزنن و آ خرش هم هیچی نمیفهمن) از قابلیت و امکاناتی که به انیماتور, چه تو مدلسازی های پیشرفته و چه تو مدلسازی های ساده میدن با خبرن طوری که NURB در مایا چندین بار به polygone در مایا که خیلی نسبت به Polygon مکس پیرفته تره ارجحیت داره . حالا بد نیست بدونی Nurb توی مکس اونقدر ضعیف و پیش پا افتادست که میشه رسمآ بیخیالش شد!
چیزای دیگه ای د رمورد مایا هست مثل سطوح Subdivation که در مکس وجود خارجی نداره ویا Sculpter ها ویا قدرت و سرعت مضاعف هر ابزاری که توی مکس هم هست , تا اونجایی که اگه حتی به ابزار اصلی و ساده ی Move و Rotate و Scale نگاه کنی خودت میگیری من چی میگم...یه سری ابزار هم هست که دیگه تو مکس اصلآ وجود هم نداره...
3-داینامیک ها
ارتباطات در مایا گره ای (Node) و در مکس بصورت لایه ای(Layer) هستند و یکی از دلایل بزرگ قدرت مایا همینه که باعث علاقه ی وافر بین فیلم سازان بزرگ شده و دیگه اینکه باعث شده عملیاتی که مبتنی بر محاسبات دقیق و پیچیده ی فیزیکی هستند ممکن بشه و مهمتر اینکه ارتباط کاربر با زبان برنامه نویسی افزایش پیدا بکنه و کنترل دقیقی روی تمام پارامترا داشته باشه که اینو دیگه همه میدو نن هیچ برنامه ای مثل مایا قدرت برنامه نویسی به انیماتور نمیده و اگه کسی Mel script (زبان برنامه نویسی مایا) رو وارد باشه میتونه حکومت کنه!!! داینامیکها یکی از اون مواردی که مایا توش با فاصله ی زیادی ا ز بقیه ی برنامه ها یکه تاز میدونه به دو دلیل که یکیش امکانات فوق العاده برنامه در شبیه سازی حالتهای فیزیکی , میدانها سافت بادیها , سیستم های ذره ای که برای مثال برای آتش و آب و انفجار و کلآ مواد داینامیک استفاده میشه هست و دوم همون رابطه ی گره ای و قدرت Mel script هست که باعث میشه بدون دردسر و با دست باز جلوه ها رو ایجاد کرد.برنامه نویسی خیلی تو داینامیک ها مهمه.
از دیگر امکانات مایا Fluid effects (جلوه های سیالات) هست که در سالهای اخیر طرفدار زیادی پیدا کرده و قدرت غیر قابل وصفی در ایجاد سیالات مثل ابر , اقیانوس , آتش , انفجار و هر چیز سیال دیگه ای میده. جالبه بدونی Fluid effects نتنها در مکس وجود نداره بلکه در هیچ برنامه ی دیگه ای هم نیست و فقط و فقط مخصوص مایاست.
4-ساخت ماده و نورپردازی
همونطوری که گفتم محیط ساخت ماده در مایا فوق العادست و Material editor مکس اصلآ قابل مقایسه با اون نیست و همینطور امکانات ساخت ماده در Hypershade بسیار برتری داره . در صورتی که درکت از فیزیک نور و ماده بالا بره میتونی از یه سری گزینه ها مثل Render Utility (خدمات رفاهی رندر) استفاده کنی که فقط تو مایا پیدا میشن و اینجاست که با سرعت و قدرت و امکانات بیشتری میتونی ماده بسازی و نور پردازی کنی .چند وقت پیش یه DVD آموزشی یکی از انیماتورهای پیکسار دستم رسید(تازه مثلآ سیستم پیکسار رندر منه) که فقط خدا میدونه که با امکانات Hypershade چه کارا میکرد! نتنها در فرتی از ثانیه اجق وجق ترین ماده ی ممکنه رو میساخت بلکه کارای اجیبی هم روی نور و لنز دوربین انجام میداد.فقط در محیط hypershade دقیقآ میتونی متوجه بشی چی از چه قراره (مایا کارها منظورمو میفهمن)
5-مو (مو.خز.پشم) و لباس
مو Hair در مایا زیر گروهی از داینامیکهاست که شامل یک سیستم فوق قویه که نه تنها قابلیت شبیه سازی فوق العاده ی مو رو داره بلکه قابلیت تبدیل حالت داینامیکی سایر اشیا به مو رو داره. به علاوه ی مو Fur هم خاصیت جالبیه که خیلی به درد بخوره و بدون دردسر پشم و موی کوتاه و چیزای شبیه به اونا مثل چمن رو در اختیارت میزاره. چندین سال مایا تنها و معروفترین برنامه در ساخت و شبیه سازی لباس بود. الان تنها برنامه نیست ولی هنوز قویترین و کامل ترینه و خیلی از کاربران در برنامه های دیگه مجبو ر میشن لباس رو تو مایا ایجاد و به برنامه ی مورد نظرشون وارد کنن.اینها همه در حالیه که برنامه ی استدیو مکس به تازگی دو خاصیت مو و لباس رو اضافه کرده و میشه گفت در این زمینه طفلی نو پاست.
5-ساخت کاراکتر
به علت اینکه مایا دارای سطوح Nurb و امکانات پیشرفته ی اونه و دارا بودن سیستم اسکلت معروف قوی و منحصر به فرد خودش و امکانات خوب برای انیمیت کردن کاراکترها گاهی اوقات در بعضی از استودیو ها از این برنامه ولو فقط برای کاراکتر استفاده میشه.امکانات کاراکتر مایا همیشه در ورژن های جدید قوی تر و کامل تر ازقبل شده. ویژه گیهای ساخت کاراکتر در مکس به صورت نسبی به برنامه های دیگه تعریفی نداره و برنامه ی سافت ایمیج بارها در این زمینه از مکس قویتره.
6-موارد دیگه
مایا دارای ویژه گی Pain Effects که کاربرد زیادی در خلق یک سری از اشیا و بخصوص رنگ آمیزی و ساخت بافت داره که این ویژه گی منحصر به مایاست .دیگه اینکه سیستم رندر شبکه ای مایا در خور توجه خاصیه و دلیل در خواست کارت شبکه برای راه اندازی هم همین شبکه ای بودن سیستم برنامست.برنامه ی مکس در موقع رندر اجازه ی کار دیگه ای رو به شما نمیده ولی با مایا میتونی هم روی صحنه در حال رندر و هم روی یک صحنه جدید کار کنی و مایا این امکانو بهت میده که حتی د رصورت بسته بودن برنامه از یک یا چند فایل از صحنه های متفاوت , پشت سر هم بصورت تک سیستمی و یا شبکه ای رندر بگیری. انیمیت کردن مایا لااقل به خاطر برنامه نویسی از مکس بهتره و در عمل از هر برنامه ی دیگه ای بهتره.مایا دارای خاصیت نمایش لایه ها در صحنست که مکس نداره. منوی Live مایا که برای جلوه های ویژه و تلفیق فیلم و انیمیشن استفاده میشه هنوز بهترینه! مایا یک نسخه ی ویژه برای ساخت بازی های کامپیوتری داره. مایا از اول حرفه ای بود ولی مکس نه! یه سری به نسخه های قدیمی مکس بزنی بد نیست. مایا تغییر اصولی نداشته گرچه همیشه پیشرفته تر شده.اگر ورژنهای قدیمی مکس رو با ورژن های الانش مقایسه کنی میبینی که مکس چطور نسخه به نسخه به مایا شبیه تر شده.

برتری های مکس به مایا( که هیچ ربطی به قدرت برنامه نداره): مایا سیستم قویتری برای اجرا نیاز داره (مخصوصآ در نسخه های قدیمی) , منابع آموزشی مکس در ایران بیشتر از منابع آموزشی مایاست, شانس پیدا کردن و همکاری با یک تیم مکس در ایران خیلی بیشتره.


عده ای میگن مایا بیشتر به درد جلوه های ویژه میخوره تا انیمیشن( در حقیقت خودشون اقرار میکنن که فقط مایا میتونه بخوبی از پس جلوه های ویژه بر بیاد) غافل از اینکه جلوه های ویژه چیزی غیر از یک انیمیشن سطح بالا که معمولآ با صحنه های واقعی ادغام شده نیست. عده ای دیگه که از مایا یه چیزایی یاد گرفتن میگن اون مدتی که مکس کار کردن وقت طلف کردن بوده (من خودم با مکس شروع کردم ولی یه همچین عقیده ای ندارم).به نظر من بهتره بجای توجه به حرفای خاله زنکی این و اون به مقایسه ای که برات کردم دقت کنی و فکر کنم براحتی بتونی تصمیمتو بگیری.در نهایت اگه بتونی جواب ساده ی یه سری چراها رو به خودت بدی برنامه ی مورد نظرت پیدا میکنی...مثلآ:
چرا بزرگترین انیمیشن های سه بعدی دنیا توسط مایا ساخته شده و میشن. مثل کارهای پیکسار, دریم ورکس, بلو اسکای و استدیو های دیگه بطوری که تعداد انیمیشن های معروفی که با مایا ساخته نشدن از انگشت دست کمترن!
چرا برای خلق جلوه های ویژه ی دشوار فیلمهای هالیوودی از مایا استفاده میشه. تا به حال هالیوود فیلمهای زیادی ساخته که دارای جلوه های ویژه و کاراکترهای پیچیده و حیرت انگیزی هستند که ایجاد اونها بدون وجود مایا غیر ممکن بوده و خیلیاشون برنده ی اسکار شدن و خیلیاشون فروش خوبی کردن و هنوز در ذهن مردم جهان موندن.در حقیقت برنامه ی مایا محبوبترین برنامه بین خدایان فیلم سازی و جلوه های ویژه ی دنیاست, ولی چرا؟

چرا برنامه ی مایا در سال 2004 جایزه ی اسکارو برد و الان برنامه ی استاندارد ساخت انیمیشن سه بعدیه؟

چرا کارخانه جات عظیم سخت افزاری و سخت افزار گرافیکی و بعضآ نرم افزاری برای تایید و تبلیغ محصولشون اعلام میکنن که فلان محصولشون با مایا سازگاره و یا اینکه کار با مایا با خرید این محصول فوق العاده میشه؟

چرا شرکت دیسکریت که محصول معروف تری دی استدیو مکسش که اونو همیشه رقیب مایا میدونسته با خرید امتیاز مایا( در حقیقت امتیاز کل الیاس ) از شرکت ویوفرونت, اعلام میکنه که مایا از این پس مهمترین محصولشه؟
 

vahidmj

Member
سلام دوست عزيز از مقايسه شما خيلي ممنون.چون كمك بزرگي به من كرديد.
 

Hamid_Maya

Member
سلام
اطلاعات خوبي بود
ولي درسته كه مايا امكانات خوبي داره ولي نرم افزارهاي ديگه هم امكانات خاص خودشون رو دارند
ممنون
 
آخرین ویرایش:

ashbeh

New Member
سلام.
دوست عزیز توضیحات شما کاملا درست و بدون نقص هستند و شخصا تجربه‌ی این مقایسه ها رو دارم.
ولی لطفا کمکی به من بکنید در مورد مقایسه مایا و سافت ایمیج و شخصا تا حدی با این دو نرم افزار کار کردم و شخصا سافت ایمیج رو قوی تر و راحت تر از مایا میدونم (انیمیشین کاراکت. جلوه های ویژه. رندرینگ. قدرت و سرعت خود نرم افزار و work flow) در این مواردی که میگم مطمئن هستم چون خودم این موارد رو تست کردم.
ولی سوالم اینه که چرا شرکتهای بزرگ انیمیشن سازی از مایا بیشتر استفاده کردند تا سافت ایمیج
و توی ایران کدوم از این دو نرم افزار از لحاظ کاری کاربردی تر هستند.
 

mahdilal

Member
دوستان ببینید این موضوعات قبلا زیاد بحث شده ولی سرانجامی نداره مهم اینه که شما علم کار با نرم افزار مورد نظرتون را داشته باشید به نظر من هم مایا اینترفیس و کاربری خیلی راحتر و سریعتری نسبت به بقیه نرمافزارها داره . من این را قبلا گفتم در ساخت یک گیم که از نرم افزار مایا استفاده شده بود بیش از 150 پلاگین و 900 mel برای ان نوشته بودن که این به خاطر open source بودن مایا هست که می تواند مایا را از هر نظر برتر بکنه نسبت به سایر نرم افزارهای مشابه یعنی شما با داشتن علمش می تونید این کار بکنید بدون اینکه بخواهید پلاگین بخرید
در ورژن 2012 مایا با اضافه کردن یک پلاگین می توانید به صورت real time با گیم انجین هایی مثل یونیتی ارتباط برقرار کنین و این یعنی قدرت یک نرم افزار . بعدشم الان در سرتاسر دنیا شرکتهایی که می خوان انیمیشن درست کنن بسته به آن چیزی که بخوان از هر نرم افزاری که کارشون را انجام بده استفاده می کنند فرقی نمی کنه مایا یا نر مافزارهای دیگه ... ولی مایا ی چیز دیگست:green:
 

parsa_rampage

New Member
دوستان من این مطلبو خوندم و لذت بردم.
یک سوال دارم.
میتونین نرم افزار های مناسب برای ساختن کارکتر بازی و وسایلی مانند کنسول ها به همراه کارایی و اموزش های موجود در بازار رو معرفی کنین؟
بسیار ممنون و سپاسگزار میشم.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا