بهترین نرمافزار مدلسازی اجسام و کاراکتر؟

با سلام، من از 3DSMax برای مدلسازی استفاده می کنم اما یک اشکالی که داره اینه که از منابع سیستم خیلی استفاده می کنه در صورتی که من فقط دارم مدلسازی می کنم، می خواستم یک نرم افزار جایگزین معرفی کنید که بتونم با استفاده از اون بتونم مدلسازی اشیاء و کاراکتر رو انجام بدم، لطفا راهنمایی کنید.
 
آخرین ویرایش:

Tweaker

Member
Softimage : ابزارهای زیادی برای مدلینگ داره، فقط تا اونجایی که من می دونم برای Retopology به اندازه مکس قوی نیست. اما کار کردن با Softimage یه جورایی لذت بخشه.
Modo : من تا حالا ازش استفاده نکردم اما خیلیا ازش تعریف می کنن.
Blender: قدیما خیلی قوی نبود اما تو چند ورژن آخرش تو مدلینگ خیلی پیشرفت کرده.

برای کاراکتر هم بهتره از ZBrush یا Mudbox استفاده کنید.

برای Retopology مکس با Graphic Modeling Tools از همه قوی تره.
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
Softimage : ابزارهای زیادی برای مدلینگ داره، فقط تا اونجایی که من می دونم برای Retopology به اندازه مکس قوی نیست. اما کار کردن با Softimage یه جورایی لذت بخشه.
مکس بین مایا و سافت ایمیج خودش تو مدلینگ یک سرگردن بالاتره ، اما دوستمون راست میگه سافت ایمیج و مایا امکانات مدلینگ مکس رو ندارن اما خیلی روون ترن:)

Modo : من تا حالا ازش استفاده نکردم اما خیلیا ازش تعریف می کنن.
Blender: قدیما خیلی قوی نبود اما تو چند ورژن آخرش تو مدلینگ خیلی پیشرفت کرده.
به نظرم این دو اصلا لازم نیست:green:

برای کاراکتر هم بهتره از ZBrush یا Mudbox استفاده کنید.
Mari و زیبراش و Coat3D و Mudbox هستن شبیه به همن و فرق زیادی نمیکنه اما زیبراش از همه قوی تره و هرچیزی رو باهاش مدل میزنن:paint:

برای Retopology مکس با Graphic Modeling Tools از همه قوی تر
برای اینکار بهتره TopoGun استفاده بشه ...

مکس 2014 خیلی سبک شده و به راحتی میتونی مدلینگ رو باهاش کار کنی بدون مشغول شدن حافظه اما اگه میخوای مدلینگ Mirco یا پرچزییات انجام بدی باید جسم رو ساده تو مکس یا مایا بسازی و به Zbrush منتقل کنی ، بعد جزییات رو بدی و Normal Map خروجی بگیری و دوباره بیاری تو مکس


به نظرم شما بهترین گزینت ModBOx چون با مدلینگ در مکس اشناییت کامل داری و Mudbox و مکس هردو از Autodesk هستند ، و بهتری هماهنگی رو دارن
مودباکس حجمشم نسبت به بقیه کمتر و قدرتش با زیبراش برابری میکنه
موفق باشی :rose:
 

Tweaker

Member
لطفا یک نرم افزار رو معرفی کنید چون می خوام اون رو کامل یاد بگیرم.

برای کاراکتر باید ZBrush یا Mudbox رو یاد بگیری. ZBrush تو Sculpting خیلی قوی تره، اما Mudbox تو تکسچرینگ بهتره. اگر برای تکسچرینگ از نرم افزار تخصصی مثل Mari میخای استفاده کنی حتما ZBrush رو یاد بگیر. در ضمن اگر با این نرم افزارها آشنایی نداری این رو هم اضافه کنم که برای استفاده از این دو تا باید قلم نوری داشته باشی. در هر حال همون طور که دوستمون LinkinForEver گفت این دو تا فقط برای کاراکتر کار کردن نیستن و کاربردهای خیلی زیادی دارن. حتما یکی شون رو یاد بگیر.

برای غیر کاراکتر، خیلیا از مکس استفاده می کنن و خیلی هم قوی هست. اگر مشکلت رو باهاش حل کنی یکی از بهترین گزینه هاست. اما اگر حتما یه جایگزین می خوای، من شخصا Softimage رو پیشنهاد می کنم. چون امکاناتش خیلی حرفه ای تر از مکس طراحی شدن. مثلا:

شما می تونید Pivot رو هر وقت که خواستید با نگه داشتن ALT، به صورت موقت جایه جا کنید که خیلی پر کاربرده.
برای حرکت دادن جسمی که انتخاب کردید لازم نیست که حتما موس روی Gizmo باشه.
با Adjacent Selection ساخت پترن هایی که درست کردنشون وقت گیره، راحت می شه.
شما می تونید همزمان رو چند آبجکت کار کنید.
خیلی از ابزارها توری طراحی شدن که در شرایت مختلف کارهای متفاوتی انجام می دن.
شورتکات تعریف کردن خیلی راحته. این یکی به نظر من خیلی مهمه.
هر وقت Ctrl رو نگه دارید Snap فعال می شه و وقتی Ctrl رو رها کنید غیر فعال.
و خیلی امکانات دیگه.

اینها بعضی از قابلیتهای خوب Softimage هست اما بقیه نرم افزارها هم خوبی های خودشون رو دارن. همون طور که قبلا گفتم خیلی ها از Modo تعریف می کنن به نظر من حتما یه نگاهی بهش بنداز.

در مجموع به نظر من بهترین نرم افزار، نرافزاریه که شما باهاش بهتر بتونید کار کنید.


برای اینکار بهتره TopoGun استفاده بشه ...

من با این نرم افزار کار نکردم. میشه برتری هاشو نسبت به مکس توضیح بدید.
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
تمام سخنان دوستمون درست بود اما چند جا :

چون امکاناتش خیلی حرفه ای تر از مکس طراحی شدن
من مخالفم تمام چیز هایی که گفتید ، همش تو مکسم هست ، به نظرم سافت ایمیج خیلی مونده تو مدلینگ به مکس برسه ، چون مکس با GraphiteModeling انقلابی رو تو مدلینگ خودش راه انداخت که مایا تازه رو این ورژن 2014 اونو قرار داده
این برنامه ها روی یکسری چیز های روانشناسی طراحی میشه به شکلی که کاربر رو خود به خود راهنمایی کنه ، مکس و مایا تو این زمینه خیلی خوب کار میکنن .
شما امکاناتی که توی گرافیتی مکس هست هیچ جایی نمیبینی مثلا Quidte که تو زیبراشم نیست و خیلی کارامد یا Conform خیلی عالیه

بیشتر مدلر های حرفه ای از مکس + مکمل و یا مایا + مکمل استفاده میکنن که مکمل همون زیبراش و ... ، ولی من خودم ندیدم زیاد کسی با سافت ایمیج بزنه + مکمل ...
به حر حال نرم افزار اصلا مهم نیست ، شما اگر بلد باشی ، هیچ فرقی نمیکنه :green:

یک دلیل میارم قانع نشدی تخصصی توضیح میدم :
خبگرافیتی مکس و اون قابلیتش کلی و برای جزپاسخ گو نیست در حالی که TopoGun کاملا برای همین کار طراحی شده و با بیش از 10 روش میشه ریتوپو کرد که مکس فقط یکی از اون روش هارو داره ، البته اینم بگم 3D COAT تو ورژن جدیدش ( هنوز کرک نشده ) ، AutoRetopolgy ـــش معرکه شده !
خیلی دقیقه !
موفق باشید
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
سلام منظورم 3D Sculpting و 3D Painting بود ، نگفتم دقیقا مثل همند ... :green:
 

Tweaker

Member
من مخالفم تمام چیز هایی که گفتید ، همش تو مکسم هست ، به نظرم سافت ایمیج خیلی مونده تو مدلینگ به مکس برسه

تو قدرت مکس تو مدلینگ شکی نیست. خود منم گفتم که:
خیلیا از مکس استفاده می کنن و خیلی هم قوی هست. اگر مشکلت رو باهاش حل کنی یکی از بهترین گزینه هاست

و Softimage رو در صورتی پیشنهاد کردم که نخوان از مکس استفاده کنند:
اما اگر حتما یه جایگزین می خوای، من شخصا Softimage رو پیشنهاد می کنم



مکس با GraphiteModeling انقلابی رو تو مدلینگ خودش راه انداخت

به توانایی های Graphic Modeling Tools هم اشاره کردم:
برای Retopology مکس با Graphic Modeling Tools از همه قوی تره.
در ضمن Graphic Modeling Tools قبلا یه پلاگین بوده به اسم PolyBoost (اگه اشتباه نکنم.) و برای ورژن های قدیمی هم وجود داشته.



همش تو مکسم هست

نگفتم این امکانات تو مکس نیست. بلکه گفتم تو Softimage حرفه ای تر طراحی شدن.

Pivot موقت : تو مکس باید اول باید تو پنل Hierarchy رو کلید Edit Working Pivot کلیک کنم بعد Pivot موقت رو فعال کنیم. و هم وقت خواستیم از استفاده کنیم، تو همون پنل رو Use Working Pivot کلیک کنیم، تا فعال بهش و هر وقت لازم بود دوباره فعالش کنیم. اما تو Softimage فقط کافیه Alt رو نگه دارید و Pivot موقت رو تعریف کنید، بعد Alt رو رها کنید. پس این ابزار تو Softimage حرفه ای تر طراحی شده.

Gizmo: تو مکس بعد از انتخاب مثلا یه ورتکس، برای حرکت دادن اون تو محور X باید موس را روی محور X ببریم و در جهت دلخواه حرکت بدیم. اما تو Softimage موس هر جا که باشه فقط کافیه کلید وسط موس را کلیک کنیم و در جهت محور دلخواه حرکت بدیم. البته مسلما به روش مکس هم می شه عمل کرد. به نظر من باز هم Softimage بهتر این امکان رو طراحی کرده.


Adjacent Selection: خود مکس این ابزار رو نداره اما یه Script پولی هست که این کار رو انجام می ده. اگر تا حالا ازش استفاده نکردید پیشنهاد می کنم حتما دربارش یه تحقیق کوچیک کنید.

همزمان کار کردن روی چند آبجکت: مثلا می خواهید یه سری تغییرات رو روی چند تا آبجکت اعمال کنید. توی مکس می تونید اول همه رو Attach کنید و بعد از تغییرات Dettach کنید. اما تو Softimage نیازی به Attach کردن نیست و فقط کافیه همشون انتخاب باشن.

تعریف شورتکات: این یکی رو باید ببینید توضیح دادنش سخته. اما گر چه هر دو نرم افزار این امکان رو دارن اما تو Softimage بهتر طراحی شده.

چند تای دیگه رو هم اگه لازم بود بگید توضیح بدم.

خلاصه من هم قدرت مکس رو تو مدلینگ قبول دارم اما خیلی از ابزار های Softimage که بعضی هاشون رو مثال زدم بهتر طراحی شدن.


شما امکاناتی که توی گرافیتی مکس هست هیچ جایی نمیبینی مثلا Quidte که تو زیبراشم نیست

من با Quidte آشنا نیستم. سرچ هم کردم چیزی پیدا نشد. لطفا بیشتر توضیح بدید.



یک دلیل میارم قانع نشدی تخصصی توضیح میدم

همون طور که گفتم من با Topogun کار نکردم. لطفا امکاناتش رو با مکس یه مقایسه ای بکنید تا بیشتر باهاش آشنا بشیم.
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
سلام بر شما دوست عزیز
خوب اینجوری که نمیشه خیلی چیز ها هم تو مکس بهتر طراحی شده و هست که اونتو نیست ، بحث درستی نیست اصلا ! اگه اینجوری هم باشه خیلی مکس بیشتر داره
Quid جسم های غیر استاندارد سه ضلعی رو به Poly Modeling تبدیل میکنه
بله اسکریپت بوده ، Head Maker و ... سافت ایمیج هم اسکریپت بوده .. دلیل نمیشه ...
مکس اصلا با توپوگان قابل قیاس نیست که بگم ، مکس تو ریتوپو چیزی نداره که مقایسه بشه !
بنظر بحث مقایسه بی سر و ته و نتیجه ی درستی هم نمیده ، اما منم سافت ایمیج رو به شدت پیشنهاد میکنم چون بهترین انیمشن کل عمرم دیدم رو با اون کامل ساختن : افسانه ی نگهبان
که تن تن رو میزاره تو جیبش :green::rose:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا