بلاکچین چیست و چه مفهومی دارد؟

فناوری بلاکچین جهت ذخیره‌سازی اطلاعات در قالب شبکه تراکنش‌های مالی متنوع کاربرد دارد؛ در این حالت هر یک از اعضای شبکه می‌توانند به این داده‌ها دسترسی داشته باشند.

عبارت بلاکچین از 2 کلمه Block و Chain تشکیل می‌شود و به معنای زنجیره بلاک است. شاید از خود سوال کنید که عبارت زنجیره بلاک به چه معنایی است؟ فناوری بلاکچین اطلاعات موجود را در بلاک‌هایی ذخیره می‌کند که زنجیره‌وار به یکدیگر متصل هستند. هر بلاک موجود در این شبکه زنجیره اطلاعاتی مرتبط با یک معامله (نام خریدار، محصول، سایت فروشنده و...) را ذخیره می‌کند. در این حالت تنها با امضای دیجیتال می‌توانید خرید خود را انجام دهید و از بابت فاش شدن اطلاعات هویتی نگرانی نداشته باشید‌.

بسیاری از افراد سوال می‌کنند‌ که فناوری بلاکچین چه تفاوتی با بانک‌های خصوصی یا دولتی دارد‍؟ در گذشته جهت انجام تراکنش‌های مالی به واسطه‌های بانکی نیاز بود؛ امروزه فناوری بلاکچین این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا معاملات ارزی خود را به شکل مستقیم انجام دهند. تراکنشی که با کمک فناوری بلاکچین و بدون نیاز به حضور شخص ثالث (بانک‌های خصوصی و دولتی) انجام می‌شود، مکانیسم همتا به همتا نام دارد. سیستم بانک‌ها دارای موقعیت مکانی مشخصی هستند و داده‌های مرتبط با معاملات تجاری را به شکل متمرکز سازماندهی می‌کنند. با این وجود تکنولوژی بلاکچین داده‌های مرتبط با معاملات ارزی را به شکل غیرمتمرکز سازماندهی می‌کند و در سرتاسر دنیا توسعه یافته‌ است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا