بزرگترین پروژه دولت الکترونیک ایران در کما

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
بی‌شک از مهمترین نقاط قوت دولت آقای دکتر احمدی‌نژاد اهمیت به ارتباط مستقیم با مردم می‌باشد که مهمترین نمود آن سفرهای استانی است. این رویکرد موجب تحرک دستگاههای اجرایی و امیدواری مردم به حل سریع‌تر مشکلات آنها و کشور شد که ارسال میلیونها نامه‌ها در سفرهای استانی نشانی از این امیدواری است.


یکی از انتقادات مطرح شده به این رویکرد تمرکز بر حل مشکلات موردی مردم و غفلت از کلان‌نگری بود. پروژه ملی سامد (سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت) با هدف رفع این مشکل و تسهیل رسیدگی به امور مردم از اواخر سال 1385 آغاز به کار کرد.


سامد چیست؟


سامد قرار است سامانه‌ای باشد که از یک سو تمامی نامه‌ها، شکایات، درخواستها و گزارش‌های مردمی را از کانالهای مختلف ارتباطی (نامه، تلفن، اینترنت، پیامک و ...) را ثبت کرده و پس از بررسی اولیه به دستگاههای مربوطه ارجاع دهد و نتایج رسیدگی ایشان را دریافت نماید و از سوی دیگر امکان گزارش‌گیری و بررسی کلان از عملکرد دستگاهها بر مبنای خواسته‌های مردم و نتایج حاصل از آن را فراهم کند. با به ثمر رسیدن سامد دولت می‌توانست ضمن رسیدگی به درخواست‌ها و گزارش‌های موردی مردمی یک تصویر کلان از عملکرد دستگاههای مختلف در سطح ملی و استانی داشته باشد و حتی در انتخاب و جابجایی مسئولان در دولت جدید از آن بهره بگیرد.


افتتاح سامد


فاز نخست پروژه سامد در استان آذربایجان شرقی در آذر 1387 به وسیله رئیس‌جمهور محترم افتتاح گردید. در فاصله این تاریخ تا خرداد 1388 بسیاری از استانهای دیگر نیز به وسیله سایر مسئولین بالامرتبه افتتاح شده است. به این ترتیب مردم این استانها می‌توانند از طریق شماره 111 درخواستها و گزارشات خود را به بالاترین مرجع دولتی ارسال و پیگیری نمایند. بر اساس وضعیتی که در سایت اطلاع‌رسانی سامد (saamad.ir) نمایش داده می‌شود این پروژه در بیشتر استانها راه‌اندازی رسمی یا آزمایشی شده است.


وضعیت فعلی:


پیگیری اخبار مناقصات نرم‌افزار و تجهیزات سامد در استانهای مختلف نشان می‌دهد این پروژه باید در اواسط سال 87 پایلوت می‌شد. در حالی که آخرین گزارش وضعیت سامد نشان می‌دهد نرم‌افزار اصلی این سامانه هنوز پایلوت نشده است و نرم‌افزار موقتی در حال استفاده در استانها کارایی لازم را ندارد.


با وجود وعده مسئولین مبنی بر راه‌اندازی کامل سامد در کلیه استانها تا پایان تابستان، پس از انتخابات حتی افتتاح صوری هم صورت نگرفته است. فرصت حاصل از عدم انجام سفرهای استانی در ماههای گذشته برای پیشبرد پروژه از دست رفته است و با توجه به تغییرات داخلی آن نهاد جمهوری گویا دور جدید سفرهای استانی نیز بدون بهره‌مندی کامل از این پروژه ملی آغاز خواهد شد.


چند سوال:


1. علت غیرفعال شدن وبسایت سامد در حال حاضر چیست؟
2. در حال حاضر عملاً تلفن 111 در چه تعداد از استانها امکان پاسخگویی موثر و بدون اختلال را فراهم می‌نماید؟
3. از میلیونها نامه جمع‌آوری شده در سفرهای استانی چند درصد مورد بررسی اولیه قرار گرفته است؟ و چه تعداد به سازمانهای مربوطه ارجاع شده؟ چه تعداد به وسیله این سازمانها پاسخ موثر دریافت کرده است؟
4. چه تعداد از سازمانها و ادارات در بدنه دولت در استانها و شهرستانها قابلیت اتصال به سامانه و دریافت و رسیدگی و پیگیری موارد ارجاع شده به ایشان را دارا هستند؟
5. چه تحلیلی بر روی درخواستهای مردمی برای عمق دادن به تصمیمات کلان دولت صورت گرفته است؟ و اصولاً این عملیات در چه بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل انجام بوده است؟
6. بودجه قابل توجه سامد تا چه حد در به ثمر نشستن ماموریت کلیدی آن مبنی بر عمق‌بخشی به ارتباط دولت و مردم بهینه صرف شده است؟
7. آیا این انتظار غلطی بود که با توجه به عدم تغییر رییس‌جمهور در انتخابات، حداقل پروژه‌ای که در نزدیک‌ترین سازمان به ایشان و بر اساس یکی از رویکردهای اصلی ایشان شروع شده بود دچار رکود نشود؟
8. آیا یافته‌های ما از این پروژه با تاکیدات دلسوزانه رییس محترم جمهور بر کم‌کردن زمان معلق شدن کارها قبل و بعد از انتخابات و لزوم پرهیز از افتتاح‌های نمایشی در تناقض نیست؟



ای‌کاش همانقدر که به ارتباط مردم و دولت اهمیت داده می‌شود به «سامانه ارتباط مردم و دولت» هم بها داده شود تا این ارتباط هر چه بیشتر عمق و کیفیت یابد.




منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا