بررسی سبکهای هنری

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
بنظرم اومد جای این تاپیک یکمی خالی باشه.

البته این رو بگم که این بحث یکمی تخصصی هست و شاید حوصله ی خیلیا نگیره ولی مطمئنم که طرفدارای خاص خودش رو داره و البته بنظر من هر کسی که در زمینه ی هنر (فرقی نمیکنه کدوم یکی از هنرهای هفتگانه باشه) فعالیت میکنه باید با این سبکها آشنا باشه.

بقیۀ بچه ها هم اگر احساس کردن درباره ی این مطالب نظری دارن یا میخوان بحثی کنن تو همین تاپیک میتونن مطرح کنن.


-----------------------------------------------------------------------------

تاریخ هنر را گر چه براساس دوره های تاریخی می توان رده بندی کرد، اما قطعاً مرزبندی سبکها و گرایش های هنری کاری غیر منطقی است . در این قسمت سعی شده است تقسیم بندی عناوین بر اساس دوره های تاریخی باشد تا حد امکان معنای هر یک از عنوان ها را مختصر و مفید ارائه دهیم. چون نشانه های هنر (اکسپرسیونیست) را حتی در برخی از آثار دوران کلاسیک یونان و روم نیز می یابیم . وکیفیت های (امپرسیونیست) را در شیوه قلم زنی (رامبراند) مشاهده می کنیم کوشش کرده ایم تعاریف سبک ها در عین اختصار ، گویا و قابل فهم همگان باشد.

کلاسیسیسم - Classicism
عبارت است از اصول و قواعد ، یا کیفیت های جمال شناختی ای که در هنر یونان و روم باستان یافت می شود . از حیث لغوی کلاسیسیسم یعنی پیروی کردن از اصول کلاسیک و کلمه کلاسیک علاوه بر معنای تحت اللفظی اش ( عالی و نمونه ) در زمینه هنر و ادبیات یعنی تبعیت از اصول و روش های هنری و ادبی یونان و روم باستان . میدانیم که نزد یونانیان انسان معیار همه چیز است ، زیرا به واسطه قدرت تفکر خود قادر به شناخت طبیعت است و از این لحاظ بر همه موجودات دیگر برتری دارد . به اعتقاد یونانیان آنچه که انسان می شناسد همان نظم طبیعت است که با نظم عقل یکی است . یونانیان این هردو نظم را ساده و زیبا میدانستند و بگمان آنها انسان می توانست از طریق خودشناسی به روح زیبایی دست بیابد. با این مقدمه خیلی طبیعی بنظر میرسد که موضوع اصلی آثار هنری کلاسیک یونانی و رومی انسان بوده است .آنها براساس این اعتقادات اصول و روش هایی ابداع کرده بودند که بر محور زیبایی و سادگی می چرخید . این اصول و قواعد ، در تاریخ هنر بارها احیاء گردید. یکی در عهد رنسانس و نیز در نیمه قرن هیجدهم .اما بهتر است کلاسیسیسم قرن هیجدهم را نئوکلاسیسیسم بنامیم. در باره این مطلب زمان خودش توضیح خواهیم داد از جمله آثار کلاسیک یونانی و رومی (دیسک انداز) اثر میرون و (منظره چوپانی) است. در عهد رنسانس بر مبنای الگوهای کلاسیک یونان و روم بخصوص در مرحله اوج (رنسانس) هنرمندان نام آوری مانند (لئوناردو داوینچی) و (میکل آنژ) آثار هنری ارزشمندی بوجود آوردند که بخصوص در زمینه نقاشی بدعت گذار بودند.

نمونه های این سبک:
http://www.buy-original-art.com/images/styles/neoclassicism.jpg
http://www.muziejai.lt/images/Vilniu4.jpg
http://www.artchive.com/artchive/v/velazquez/pareja.jpg
http://www.newbohemia.net/Graphics/Feature/NewRenaissance/Pentheus.jpg
http://www.artchive.com/artchive/v/velazquez/vulcan.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

منریسم - Mannerism
منریسم که معنای آن مترادف با شیوه گراییست ، در زمینه هنر و ادب ، استفاده افراطی از یک شیوه یا اسلوب اختصاصی وشخصی می باشد . این اصطلاح معمولا به گرایشهای هنری اواخر رنسانس، یعنی از زمان مرگ رافائل (1520) تا پایان قرن شانزدهم ، اشاره می نماید . منریست ها آثار خود را نه برپایه دریافتهای بصری بلکه براساس باورهای ذهنی بوجود می آوردند. و مدل های خود را نه در طبیعت بلکه در استادان (اوج رنسانس) بخصوص میکل آنژ و پیکره سازهای رومی جستجو می کردند. بعبارت دیگر به عوض آنکه طبیعت استاد آنها باشد ، هنر این وظیفه را بعهده می گرفت . به گمان منریست ها نوعی خشونت در طبیعت وجود داشت که می باید ملایم می شد ، بنابراین نقطه رجوع آنها همان جایی بود که خشونت در آن ملایم شده بود و این نبود مگر در هنر (اوج رنسانس و هنر کلاسیک) . اما از سوی دیگر آنها به تبعیت از میکل آنژ ، این حق را برای هنرمند قائل بودند که قوانین و قواعد را به شیوه شخصی خود تفسیر کند . بر این مبنا ، هنرمندان منریست هریک درحد توانایی و استعداد خود ، از هنر کلاسیک و هنر رنسانس شکلهایی اقتباس میکردند و به آنها صورتی شاعرانه تر میدادند از آنجا که (منریسم) تقریبا فقط به فیگور انسانی می پرداخت ، متداول ترین بیان آن به صورت نقاشی هایی است که در آنها چند فیگور حالتی از رقص یا پانتومیم پیچیده و بغرنج رابه بیننده القاء می کنند، و ترکیب بندی ها و همچنین حالت ها و ژست های غیر واقعی ، تعمدا پیچیده و در هم هستند . از جمله نقاشان این شیوه ( برونزینو ) و از پیکره سازان (جیووانی بولونیا) را می توان نام برد.

نمونه های این سبک:
http://emptyeasel.com/wp-content/uploads/2007/11/madonnawiththelongneckbyparmigianino.jpg
http://www.arthistoryguide.com/images/96.jpg
http://www.catholicintl.com/epologetics/articles/pastoral/art/fig27.jpg
http://emptyeasel.com/wp-content/uploads/2007/11/portraitofahalberdierbypontormo.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

باروک - Baroque
باروک در زمینه معماری و هنر ، به شیوهای گفته میشود که در آن بجای خطوط مستقیم ، از قوس ها ، منحنی ها وآرایش های پیچیده استفاده شده باشد و به تعبیری شاید بتوان گفت که معنای تحت اللفظی باروک عبارت است از (پیرایه بندی شده و پر تکلف) این واژه را گاهی در گفتگو از مجموعه هنر قرن هفدهم بکار می برند. اما باید دانست که قرن هفدهم شاهد ظهور هنرمندان بزرگی چون (رامبراند ، روبنس ، کارا واجو و پوس) بود که به هیچ وجه نمی توانیم آثار آنها را در یک قالب سبک شناختی واحد (باروک) قرار دهیم .خالص ترین شکل این اسلوب هنری را که از آن با اصطلاح (اوج باروک) یاد می کنند ، میتوانیم در آثار هنرمندان ایتالیایی سالهای (1630 تا 1680) و در راس آنها (برنینی) مشاهده کنیم . این شیوه هنری در مرحله اوج خود هنرهای معماری ، نقاشی و پیکره سازی را برای برانگیختن عواطف بیننده بکار میگیرد و با تلفیق توهم گرایی ، رنگ ، نور و حرکت می خواهد که بیننده را از طریق کشش عاطفی مستقیم احاطه کند. با همه اینها هنرمند سبک باروک در پی آرمانگرایی نیست و به سوژه های خود، حتی اگر مذهبی هم باشند ، رنگ و بوی این جهانی می دهد.

نمونه های این سبک:
http://www.artchive.com/artchive/b/bernini/bernini_apollo.jpg
http://www.artchive.com/artchive/b/bernini/bernini_anima.jpg
http://chicagopictures.net/images/rome_2004_Bernini_056.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

روکوکو - Rococo
روکوکو ، که معنای تحت اللفظی آن (سنگ ریزه) است ، بخصوص به سنگها و صدف های کوچکی گفته می شود که در تزئینات داخلی بعضی از خانه های ییلاقی که به شکل غار ساخته می شدند بکار میرفت اما در اینجا منظور از (روکوکو) شیوه هنری است که بعد از مرگ لوئی چهاردهم سال ( 1715) در فرانسه به وجود آمد ، در واقع واکنشی بود بر علیه شکوه و جلال و تجمل افراطی کاخ ورسای و اصولاً بر ضد زندگی شاهانه . یکی از اولین نتایج این واکنش ساختن خانه های شهری بود که هم کوچکتر و هم راحت تر از کاخهای (باروک) بود . در تزئینات داخل این خانه ها از شکلهایی شبیه صدف یا روکوکو استفاده می شد وبه همین دلیل شیوه مذکور نام روکوکو را به خود گرفت . نقاشی و پیکره سازی روکوکو علاوه بر بهره گیری منحنی های کوچک صدف ، از عناصری طراوت و سرزندگی و شوخ طبعی برخوردار است و با هنر درباری و خشک باروک تضاد دارد . بطور کلی روکوکو هنری است تزئینی که ظرافت و حساسیت را بجای ابهت و واقعگرایی باروک قرار می دهد . اما روکوکو به جنبه های تجملی و افراط کارانه باروک می تازد اما خود با احساساتیگری افراطی به هنر اجتماعات مفه تمایل پیدا میکند . از جمله نقاشان شناخته شده این سبک (آنتوان واتو) که گرچه صحنه هایی از زندگی روستائی را به تصویر کشیده اما شخصیت هایش همگی اشراف زاده های خوش گذرانی هستند که محیط روستائی را تفرجگاه خود قرار داده اند

نمونه های این سبک:
http://www.galenfrysinger.com/europe/mantova07.jpg
http://www.dl.ket.org/humanities/connections/class/more/images/oath.jpg
http://www.buy-original-art.com/images/styles/rococo.jpg
http://www.ladysmaidjewels.com/Blog/watteau.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

نئوکلاسیسیسم - Neoclassicism
نئوکلاسیسیسم (کلاسیسیسم نو) عنوان گرایشی است که در نیمه قرن هیجدهم از ( رم ) آغاز شد و به سرعت در نقاط دیگر گسترش یافت . این گرایش از برخی جهات نتیجه واکنش بر ضد افراط کاری های (باروک و روکوکو) بود و از بعضی نظرها نیز حاصل اشتیاق به باز آفرینی هنر یونان و روم . از سال ( 1748 ) با کشفیات باستانشناسی در شهرهای پمپئی ، هرکولانیوم به تحکیم گرایش نئوکلاسیسیسم کمک کرد و آثار و شواهد به دست آمده از این دو شهرخصوصیت ها و ویژگیهای واقعی هنر کلا سیک را برهنرمندان نئوکلاسیسیسم آشکار نمود . تفاوت عمده این شیوه با گرایش های کلاسیک قبل ازآن در آنست که هنرمندان نئوکلاسیسیسم برای نخستین بار بطور آگاهانه خود رابه هنر باستانی محدود کردند و در همه حال متوجه بودند که کار آنها هم از نظر اسلوب و هم از جهت مضمون یک کار تقلیدی است . این گونه تقلید از مضامین باستانی را در مشخص ترین شکل آن میتوانیم در آثار ( ژاک لوئی داوید) در تابلوی سوکند هوراتی مشاهده کنیم . از دیگر چهره های سرشناس این مکتب ( باری ، کانووا ، فلا کسمان ، هامیلتون ، منگز و پیرانزی) را میتوان نام برد.

نمونه های این سبک:
http://www.rollins.edu/Foreign_Lang/Russian/borov2.jpg
http://www.stevenorton.com/shop/media/Neoclassicism.jpg
http://danielmitsui.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/overbeck.jpg
http://www.artlex.com/ArtLex/n/images/neoclas_ingres.oedipus.lg.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

رومانتیسیسم - Romantism
رومانتیسیسم یعنی گرایش به مسائل رومانتیک (خیالی و غیر واقعی) و مراد از آن شیوه ایست که ضدیت با مبانی فلسفی ، سیاسی وهنری نئوکلاسیسیسم در اواخر قرن هیجدهم و اوائل قرن نوزدهم در اروپا بوجود آمد .اصطلاح رومانتیسیسم معرف تفکری است که در آن احساس و عاطفه نقش عمده را داشت . شیوه رومانتیک، بواسطه همین مقید بودن به احساس و عاطفه، مبتنی بر شناختی بود که از هرگونه نفوذ سنت برکنار بود . هنرمند رومانتیک در پی یافتن واقعیتی ژرفتر از سنت و قاعده بود و می خواست آن انسان ( طبیعی ) را که پشت نقاب انسان جامعه ساخته سنتی ، پنهان مانده بود ، بازبشناسد . قرن هیجدهم که قرن نقد و تحلیل بود با مجال دادن به بحث و جدلهای داغ درباره خوب و بد زمینه فکری رومانتیسیسم را فراهم ساخت . خوب از نظر هنرمند رومانتیک ، آن اثری نبود که تناسبات و اجزاء هماهنگ و موزون داشت ، بلکه اثری بود که عواطف خوشایند در بیننده ایجاد می کرد . او از هنر بعنوان یک نوع وسیله تحریک احساسات استفاده می کرد . دلاکروا و ژریکو دوتن از مشهورترین هنرمندان رومانتیسیسم هستند.

نمونه های این سبک:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/73/Liberty_Leading_the_People.jpg
http://traumwerk.stanford.edu/philolog/fri_chalk.jpg
http://icr.byu.edu/ICRConfPic.jpg
http://www.itg.uiuc.edu/people/burton1/romanticism_wip_2.jpg
http://imagecache2.allposters.com/images/109/019_1484.jpg
http://www.artsalive.ca/upload/dan/Biblio-1014122_full.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

رئالیسم - Realism
رئالیسم یا واقعیت گرایی تفکری است مبنی بر این اعتقاد که وجود و هستی اشیاء و پدیده ها مستقل از ادراک و حواس بشر است . در زمینه هنر و ادبیات ، رئالیسم (واقعگرایی) شیوه ایست که به تجسم حقایق و واقعیت ها می پردازد . وجه تمایز عمده رئالیسم (دقیقاً رئالیسم قرن نوزدهم) که در اینجا مورد گفتگوی ماست رئالیسم نیمه قرن نوزدهم و نماینده اصلی آن ( کوربه ) از هرگونه خوشایند کردن مضامین می پرهیزد ، شعارپردازی نمی کند و وعده های شیرین نمی دهد ، واقعیت را همان گونه که هست می نمایاند . رئالیسم اجتماعی که به گفتگو از مسائل اجتماعی و سیاسی می پردازد ، مهم ترین شاخه رئالیسم قرن نوزدهم است. همچنانکه در بالا اشاره کردیم نماینده اصلی رئالیسم (گوستاو کوربه) نقاش بزرگ فرانسوی و ( ایلیارپین ) نقاش روسی است.

نمونه های این سبک:
http://www.shardan.com/eshop/images/originalpaint/SecretBistroRendezvous425.jpg
http://cache.eb.com/eb/image?id=8631&rendTypeId=4
http://truckeemercantile.com/images/Trout_Strm_JMSessions2.jpg
http://www.artlies.org/_issues/41/features/larsen.fig2.jpg
http://www.arthistoryguide.com/images/51.jpg
http://www.artlex.com/ArtLex/r/images/realism_homer.sketching.lg.jpg
http://www.artlex.com/ArtLex/r/images/realism_eakins.gross.lg.gif

-----------------------------------------------------------------------------

امپرسیونیسم - Impressionism
امپرسیونیسم عنوانی بود که با تمسخر به مهمترین پدیده هنری قرن نوزدهم و نخستین حرکت نوین هنری داده شد . این عنوان از تابلوی نقاشی (مونه) به نام (امپرسیون طلوع آفتاب) که بازی نور را در روی آب نشان می داد ، اقتباس شده بود . عنوان مذکور نخستین بار در نمایشگاهی از آثار ( مونه ، رنوار ، سیسلی ، پیسارو ، سزان ، دگا) وچند تن دیگر بکار رفت هدف اصلی امپرسیونیسم دست یافتن به یک طبیعت گرائی تازه بر اساس تجزیه و تحلیل دقیق رنگها و والورهای سایه روشن بود. امپرسیونیست ها می خواستند بازی نور برروی اشیاء را نشان دهند، البته در این کار بر نتایج تحقیقات علمی دانشمندانی چون (شورول) تکیه می کردند هنرمندان امپرسیونیست برای اولین بار رنگهای تاریک نظیر سیاه را از روی پالت های رنگ خود برداشتند و سایه ها را از ترکیب رنگ شی با رنگ مکمل آن به دست آوردند (مثلاً وقتی رنگ یک شی زرد بود ، آنها سایه آنرا از ترکیب بنفش با زرد درست می کردند). همچنین برای آنکه بتوانند بازیهای نور را نشان دهند مجبور بودند با سرعت بیشتری کار کنند، به همین جهت معمولا سطح تابلوهای آنان بافتی خشن و لکه لکه پیدا می کرد. بعدها شیوه امپرسیونیسم تقریبا بصورت علمی درآمد (نئوامپرسیونیسم) که در آن رنگها با روش علمی بکار میرفتند. اعتقاد نقاشان (نئوامپرسیونیسم) آن بود که با این روش ، صداقت بصری نسبت به طبیعت به کمال خود می رسید. اما این افراط در طبیعت گرائی (طبیعت گرائی علمی) طبیعتا زمینه را برای واکنشی ضد طبیعت گرایانه و کلا هنری، شیوه (پست امپرسیونیسم) را هموار کرد.

نمونه های این سبک:
http://www.toffsworld.com/art_artists_painters/images/claude_monet_sunrise.jpg
http://www.toffsworld.com/art_artists_painters/images/van_gogh_post.jpg
http://www.fradetfineart.com/huguetteB.JPG
http://www.buy-original-art.com/images/styles/neoimpressionism.jpg
http://www.lindapaul.com/The_Road_Less_Travelled_Painting.JPG
http://www.fetlerart.com/images/Beautifulstream.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

سمبولیسم و آرنوو - Symbolism
سمبولیسم، به معنای نمادگرایی ، شیوه ایست که در آن هنرمند، واقعیت ها را نه بطور مستقیم، بلکه به صورت نمادها (سمبول هایی) ارائه می کند. واین نمادها متضمن چیزی جز شناخت ذهنی هنرمند از واقعیت ها نیستند. ذهنیت در کار سمبولیست ها شکل افراط به خود میگیرد و به همین دلیل مضامین هنر، سمبولیک و معماگونه است. هنرمندان سمبولیست آثار خود را با الهام از آثار هنری اوائل رنسانس و نیز آثار هنری شرقی به وجود می آوردند، لذا شیوه نمایش اشیاء در آنها با شیوه های واقعگرایانه سنتی مغایرت داشت. براساس همین شیوه نمایش غیرسنتی و نیز با استفاده از برخی نمونه های هنری کشورهای شرقی شیوه تزئینی بوجود آمد که به (آرنوو) موسوم شد این شیوه که درسال (1890) درسرتاسر اروپا گسترش یافته بود و در اصل یک شیوه معماری و تزئینات داخلی بود. از جمله هنرمندان مشهور سمبولیست (گوستاوکلیمت) واز سردمداران آرنوو (ویلیام موریس) را میتوان نام برد.

نمونه های این سبک:
http://www.toffsworld.com/art_artists_painters/images/edvard_munch.jpg
http://www.askart.com/AskART/images/glossary/Symbol_Symbolism_Maxfield_Parrish.jpg
http://silviahartmann.com/images/MML-500.jpg
http://www.kazuya-akimoto.com/2006/2006images/IMG_5849_green_serpent.jpg
http://www.kazuya-akimoto.com/2007/2007images/IMG_6243_nativity_450.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

اکسپرسیونیسم - Expressionism
اکسپرسیونیسم، عبارت است از شیوه ای که در آن برای بهتر بیان کردن حالت های درونی ، از اغراق در رنگها وشکل ها استفاده میشود. به عبارت دیگر اکسپرسیونیسم شیوه ای عاری از طبیعت گراییست و میخواهد حالات عاطفی را هر چه روشن تر بنمایاند. این شیوه در این معنای خود از گذشته های دور وجود داشته و نقاشان و گراورسازان آلمانی بانیان این شیوه بوده اند. اما در معنای محدودتر واژه اکسپرسیونیسم، می توانیم بگوییم که این شیوه با ( ون گوگ) به وجود آمد. اکسپرسیونیسم در فرانسه قرابت های آشکاری با( فوویسم)* داشت، اما نمایند گان اصلی اکسپرسیونیسم بغیر از (لوترک) اکثراً آلمانی بودند. (امیل نولد، ماکس بکمن) دوتن از مشهورترین نقاشان اکپرسیونیست بودند. گروه های (پل) و (سوار آبی) نیز از نقاشانی تشکیل شده بود که به همین شیوه کار میکردند.

* فوویسم از ترکیب کلمه فوو به معنای جانور وحشی و پسوند (ایسم) به معنای (گرایش) درست شده است و منظور از آن مجموعه آثار هنرمندانی نظیر (ماتیس، مارکه، درن و ولامینک) است که با سطوح ساده رنگی (معمولا رنگهای تند) و شکلهای اغراق آمیز تحریف شده همراه هستند.

نمونه های این سبک:
http://www.stevegreaves.com/images/WntCorn001.jpg
http://www.kazuya-akimoto.com/2006/2006images/IMG_5577_passion_400.jpg
http://www.kazuya-akimoto.com/2006/2006images/IMG_5510_policies_400.jpg
http://www.fineartsportugal.com/Art...lde_Maskenstilleben_Masks Still Life_1911.jpg
http://fineartamerica.com/images-medium/firedevil-karin-kuhlmann.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

کوبیسم - Cubism
کوبیسم، این منشاء تمام هنرهای آبستره را به سادگی نمیتوان تعریف کرد، زیرا کوبیسم نه از فلسفه خاصی الهام گرفته بود و نه بر نظریه جمال شناختی معینی تکیه میکرد. این شیوه بر اساس این اعتقاد بوجود آمده بود که روشها و قراردادهای مرسوم هنری و بخصوص (نقاشی) نادرست و کهنه شده اند، و لذا نسل هنرمندان جوان می باید وسیله بیان تصویری تازه ای کشف یا ابداع کند. یکی از هدف های عمده کوبیسم این بود که واقعیت ملموس هر چیز را بدون توسل به تدابیر چشم و فریب ارائه نماید. نقاش کوبیسم می خواست از هر تابلویی یک واقعیت ملموس تازه و نه یک تصویر وهم انگیز از ادراک بصری واقعیت بوجود بیآورد. کوبیست ها نظام (پرسپکتیو) خطی سنتی را که از (رنسانس) به بعد بر نقاشی اروپایی تحکیم می کرد، در هم ریختند و به هنرمند حق دادند که در یک زمان از نقاط مختلفی بر یک شی نظر بیفکند. (پیکاسو، براک) دو تن از مشهورترین نقاشان این سبک بودند.

نمونه های این سبک:
http://www.modernartimages.com/images/cubism/cubism-painting-heartbrokentolive.jpg
http://www.rollins.edu/Foreign_Lang/Russian/popova.jpg
http://blogs.princeton.edu/wri152-3/f05/fkherani/11-cubism_Picasso_Woman-Playing-Mandolin.jpg
http://www.pet-portraitartist.com/learning-to-paint-and-draw/painting-styles/images/cubism.jpg
http://www.artquotes.net/masters/picasso/picasso_3musicians.jpg
http://www.lqart.org/modernfold/beretcub3.jpg
http://images.andale.com/f2/111/103/10125972/1058543794992_picasso3.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

فوتوریسم - Futurism
فوتوریسم، گرایش هنری بود که اندکی پیش از جنگ جهانی اول بوسیله برخی از نقاشان ایتالیایی پایه گذاری شد این نقاشان به مخالفت با سنت گرایی رایج زمان خود برخاسته بودند و خواستند با کنار گذاشتن فرم قرار دادی و با تاکید بر سرعت، شتاب و خشونت عصر ماشین، حرکت و جنبش را تصویر کنند. البته نخستین بیانیه فوتوریستی مقاله ای از (مارینه لی) شاعر و نمایشنامه نویس بود که در نشریه فیگارو به چاپ رسید. بعد از آن در سال (1910) ابتدا یک بیانیه نقاشی فوتوریست و سپس یک بیانیه فنی صادر شد که کلید جمال شناسی فوتوریسم را بدست می دهد. آنها می خواستند حرکت واقعی بدن یا ماشین را ارائه کنند، و می گفتند که دینامیسم (حرکت) کلی را میباید به صورت احساس دینامیک (حرکتی) نشان داد، به اعتقاد آنها حرکت و نور، جوهر اشیاء را می ریخت . بیانیه فوتوریسم بوسیله (بوچیوتی، کارا، روسولو و سوریتی) امضاء شده بود.

نمونه های این سبک:
http://www.unknown.nu/futurism/images/carra.jpg
http://savetherobot.files.wordpress.com/2007/04/futurism9.jpg
http://www.hauntedink.com/ghost/funeral.jpg
http://www.zakros.com/jhu/apmSu03/boccioni_cyclist.jpg
http://www.artlex.com/ArtLex/f/images/futur_ducham.nudedes.lg.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

دادا و سوررئالیسم - Dada & Surrealism
(دادا) حرکت پوچ گرایانه ای بود که طی جنگ جهانی اول در زوریخ شکل گرفت. این حرکت ضد هنر و بی معنا، حاصل نوعی هیجان و شوک عصبی ناشی از جنگ بود که از سال (1915 تا 1922) دوام آورد. مشهورترین نمونه آثار (دادائیست) تصویری از (مونالیزا) بود که (دوشان) نقاش فرانسوی برای آن سبیل گذاشته بود. حرکت (دادا) را میتوان یکی از مبانی سبک سوررئالیسم دانست. سوررئالیسم که از اتحاد بعضی جنبه های کوبیسم نظیر (کلاژ و پوچ گرائی دادا) بوجود آمد. در تاریخ هنر سابقه ای دیرینه دارد بعد از زوال (دادائیسم) در (1922 آندره بروتون) بقیه دادائیست ها را تحت نام سوررئالیست گرد هم آورد. هدف این گروه تازه تشکیل شده این بود که هنرمند از دایره معمول ایده های تصویری و همچنین از تمام طریقه های پذیرفته شده دور کنند تا بتواند برحسب تلقین های ضمیر ناخودآگاه خویش دست به آفرینش بزند. بنابراین میتوان گفت که سوررئالیسم رویا و واقعیت را باهم تلفیق میکرد. شیوه سوررئالیسم در دو مسیر رشد کرد. یکی فانتزی و دیگری بازسازی آگاهانه جهان رویا. (شیریکو، ماگریت و سالوادور دالی) از جمله چهره های مشهور سوررئالیست هستند.

نمونه های این سبک:
http://www.artinthepicture.com/artists/Marcel_Duchamp/mona.jpeg
http://www.arthit.ru/privedentsev/birds-cocktail.jpg
http://www.arthit.ru/privedentsev/still_life.jpg
http://www.galleryonmainstreet.com/Galleries/Kristel/KristelMedia/searchwater300.jpg
http://www.galilean-library.org/images/david/bosch_garden_right-detail.jpg
http://www.uiowa.edu/~c008g001/gallery/images/magrtt03.jpg
http://www.columbusartgallery.com/images/product_images/horiz1-6/1125624482115_350_34367.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

باهاوس
باهاوس نام مشهورترین مدرسه معماری، طرح و پیشه عصر نوین بود که بر شیوه های آموزش تمام دنیا تاثیر قابل ملاحظه ای گذاشت. این مدرسه در سال (1919) بوسیله والتر گروپیوس معمار، در وایمار آلمان تاسیس شد و در سال (1995) مدرسه فوق به (دسو) و سپس به برلین منتقل شد و در سال (1933) بوسیله نازیها تعطیل گردید.

-----------------------------------------------------------------------------

آبستره - Abstract
هنر (آبستره) یا هنر تجریدی و یا انتزاعی، هنری است که به مضمون اثر هنری اعتقادی ندارد و صرفاً بر ارزشهای جمال شناختی فرم و رنگ تاکید می کند. بر این اساس بسیاری ازآثار هنری تزئینی ، در رده هنر (آبستره) قرار میگیرند. از سردمداران هنر (آبستره) در دوران جدید میتوانیم از (واسیلی کاندیسکی) نام ببریم. هنر آبستره مشتقات گوناگونی داشته است که از آنجمله : آبستره اکسپرسیونیسم ، اکشن پینتینگ و تاشیسم . در این سه شیوه اخیر تاکید عمده بر خود انگیختگی و عدم تعهد در بوجود آوردن شکل ها و نقوش است.

نمونه های این سبک:
http://imagecache2.allposters.com/images/pic/MER/2707~Abstract-Painting-1992-Posters.jpg
http://artstyleonline.com/wp-content/uploads/2007/09/abstract-painting-iordanoff.jpg
http://www.3dtotal.com/team/interviews/eni_oken/eni_images/image64.jpg
http://cache.eb.com/eb/image?id=90076&rendTypeId=4
http://www.havenpaint.com/colorpics/w300abstract.jpg
http://www.justdezign.com/2001portimages/Painting_abstract.jpg
http://artfiles.art.com/images/-/Ma...ouble-Bass-Player-Giclee-Print-C11862643.jpeg

-----------------------------------------------------------------------------

آبستره اکسپرسیونیسم - Abstract Expressionism
ترکیبی است از هنر (آبستره و اکسپرسیونیسم) که از حد نقاشی اتوماتیک فراتر نمی رود، در این شیوه با ابداع شکل ها و لکه های تصادفی رنگ به ضمیر نیمه خود آگاه اجازه داده میشود که خود را بیان کند. از این لحاظ تشابهی هست میان تکنیک نقاشی حرکتی و آبستره اکپرسیونیسم. زیرا در نقاشی حرکتی هم، اثر نقاش بواسطه فعالیت ضمیر نا خودآگاه بوجود می آید. اما در مجموع هنر حرکتی را نباید با هنر آبستره یکی دانست، چون در هنر آبستره مسئله استفاده از فکر ضرورت دارد اما در نقاشی حرکتی همه چیز بعهده ضمیر ناخودآگاه گذاشته می شود.

نمونه های این سبک:
http://abstractexpressionism.files.wordpress.com/2007/07/dream_by_blast3r.jpg
http://members.tripod.com/vismath2/leytonex/P_92_04_World.jpg
http://www.bobkildebeck.com/imgbysize.asp?tn=4744_109521&x=0
http://www.chrisspagani.com/impressionist/cloverdale.jpg
http://www.dailypainters.com/images/origs/526/abstract_expressionist_daily_painting_spring_ii.jpg
http://www.elizabethleach.com/images/photos/Heeks_BlueLinetwo.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

کنستروکتیویس - Constructivist
این روش دراصل یک شیوه روسی بود که از (کلاژهای کوبیستی) زاده شد. یکی دیگر از مبانی هنر کنستروکتیویست دید هندسی سزان از طبیعت بود. هنرمندان این شیوه معتقد بودند که هنر باید بازتاب تمدن نوین باشد و براساس همین اعتقاد بود که استفاده از مصالح نوین، نظیر ورقه های فلزی، پلاستیک و سیم در آثار کنستروکتیویستی متداول شد. در آثار هنرمندان کنستروکتیویست عاطفه و احساس عملا نقش فرعی دارد. (ولادیمیر تاتلینی، نائوم گابو و پسنر) ازجمله هنرمندان این شیوه بودند.

نمونه های این سبک:
http://a.theoretic.org/arte/55.gif
http://www.farscapecanada.com/bits/pksymbol1.jpg
http://www.citrinitas.com/history_of_viscom/images/avantgarde/th-malevich.krasnodar.jpg
http://www.arithmeum.uni-bonn.de/events/eventImages/aus_sammlung_wiegand_05012006_1809.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

اپ آرت (اپتیکال آرت) - Op Art
این شیوه هنری برمبنای این تفکر به وجود آمد که نقاش یا پیکره ساز میتواند تاثرات چشمی بوجود بیآورد که بیننده را به توهم بصری دچار کنند. مثلاً نقوشی که (وازارلی یا بریجت رایلی) ساخته اند بخودی خود بی حرکت و ساکن هستند اما چشم بیننده را آنقدر خیره می کنند که بیننده آنها را متحرک می بیند.

نمونه های این سبک:
http://www.ransen.com/Repligator/Images/RileyMoon.jpg
http://www.ransen.com/Repligator/Images/Riley.jpg
http://cache.viewimages.com/xc/1548...B6A377CA3BD8CA4B9FDB2375F5E10A55A1E4F32AD3138
http://paintings.name/artists/marko-d/vasarely2.jpg
http://z.about.com/d/painting/1/0/y/k/1/ArtWorksheet-Op-ArtCol.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

پاپ آرت - Pop Art
پاپ آرت، یا هنر عامیانه شیوه ایست که دراواخر سالهای (1950) در انگلستان و در سالهای (1960) درآمریکا به وجود آمد. اساس این هنر استفاده از دست ساخته ها ، عکسها ، ورقه های تبلیغاتی و چیزهایی شبیه اینهاست. بنیانگذاران این شیوه در انگلستان عبارتند از (پائولوزی و هامیلتون) و در آمریکا (ژاسپر جانز و ورشن برگ).

نمونه های این سبک:
http://www.premieranimation.com/images/big/kylie.jpg
http://www.premieranimation.com/images/big/ali2.jpg
http://i2.iofferphoto.com/img/1159772400/_i/14405880/1.jpg
http://www.princetonol.com/groups/iad/lessons/high/images/Kim-pop.jpg
http://www.sinclairelliott.com/artwork/frontpic.jpg
http://i1.iofferphoto.com/img/1159772400/_i/14408362/1.jpg
http://i3.iofferphoto.com/img/1143187200/_i/11075382/1.jpg
http://www.lumieregallery.com.au/wordpress/wp-content/uploads/2007/05/young-and-confident.jpg
http://www.artsability.co.uk/_Che_Guevara_Pop_Art-Painting.jpg

-----------------------------------------------------------------------------

منیع: کامران کهنموئی (مدرس نقاشی، طراح و گرافیست)
 

Mohamad

O-.-O
سارا جان ممنون خیلی فیض برانگیزناک بود...


(فقط ای کاش از هر کدوم از سبکها هم یه نمونه میذاشتی... )



موفق باشی
 

BassGraphic

Member
خيلي خيلي جالبه فك كنم اين از اون چيزهايي باشه كه طراحان كمتر بهش اهميت مي دن.چيز هاي زير ساختاري:cool: خيلي عاليه ادامه بده.حتما اگه مطلبي به دستم رسيد ميزارم.
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
سارا جان ممنون خیلی فیض برانگیزناک بود...


(فقط ای کاش از هر کدوم از سبکها هم یه نمونه میذاشتی... )



موفق باشی

بله ممنون که یادآوری کردی. اتفاقا دیشب میخواستم نمونه هم بذارم ولی چون خیلی وقتگیر بود گذاشتم واسه امروز.

پست اول رو ویرایش کردم و از هر سبکی چند تا نمونه گذاشتم.

برای اینکه نمونه های بیشتری پیدا کنید میتونید تو بخش سرچ گوگل اسم اون سبک رو سرچ کنید. (به انگلیسی سرچ کنید بهتره)

مثلا برای سبک پاپ آرت به اینصورت سرچ کنید: Pop+Art+Painting
 

L-B

Well-Known Member
خیلی از اینا ( همشو ) : دی
رو نمیدونشتم : دی
ولی به هر حال خیلی استفاده کردم ..
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
بچه ها فکر نکنید در همین حد کافیه ها!!

یادمه حسین (گالاگولا) و رضا و بقیه ی بچه ها درباره ی یه سری سبکها میخواستن تاپیک بزنن و بحث کنید. خوب اینم تاپیک!!

بیاید درباره ی سبکهایی که میشناسید صحبت کنید و نمونه کار بذارید.

اینایی که من نوشتم در حد یه تعریف ساده و برای شروع هست وگرنه درباره ی هر کدوم از این سبکها میشه کلی مطلب گفت.
 

DaRiOuShJh

Member
به به به
47b20s0.gif

بسی مفیوض گشتیم همی
امیدوارم همینطور ادامه هم داشته باشه

سارا جان سایته هایه منبع هم میتونی چیزی معرفی کنی در این ضمینه ها؟

یه انتقاد هم بکنم
wassat.gif

سارا جان به نظرم اگه اسمهای هر سبک رو انگلیسیشم میزاشتی برایه search و ... بهتر بود
126fs4343671.gif


مثلا برای سبک پاپ آرت به اینصورت سرچ کنید: Pop+Art+Painting

اینم اینطوری سرچ شه بهتر و دقیق تره نتایج:

"pop art painting"

toyou.gif

 
آخرین ویرایش:

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
به به به
47b20s0.gif

بسی مفیوض گشتیم همی
امیدوارم همینطور ادامه هم داشته باشه

سارا جان سایته هایه منبع هم میتونی چیزی معرفی کنی در این ضمینه ها؟

یه انتقاد هم بکنم
wassat.gif

سارا جان به نظرم اگه اسمهای هر سبک رو انگلیسیشم میزاشتی برایه search و ... بهتر بود
126fs4343671.gif




اینم اینطوری سرچ شه بهتر و دقیق تره نتایج:

"pop art painting"

toyou.gif

برای اسم انگلیسی هم چشم پست اول رو الان ویرایش کردم و اضافه شون کردم.

سایت مرجع هم همین اسمای انگلیسی رو سرچ کنید کلی سایت میده.

برای سرچ هم روشی که من گفتم یه تفاوت بزرگ با روش شما داره. گذاشتن + بین کلمات به این معنی که تو تنایج سرچ باید هر 3 کلمه وجود داشته باشه و شما این حرف رو با علامت + به موتور سرچ میگید. ولی روش شما یعنی اینکه حداقل یکی از این کلمات توی سرچ باشه و ممکنه تو نتایج سرچ فقط کلمه ی Art رو بهتون بده.
 

DaRiOuShJh

Member
برای اسم انگلیسی هم چشم پست اول رو الان ویرایش کردم و اضافه شون کردم.

سایت مرجع هم همین اسمای انگلیسی رو سرچ کنید کلی سایت میده.

برای سرچ هم روشی که من گفتم یه تفاوت بزرگ با روش شما داره. گذاشتن + بین کلمات به این معنی که تو تنایج سرچ باید هر 3 کلمه وجود داشته باشه و شما این حرف رو با علامت + به موتور سرچ میگید. ولی روش شما یعنی اینکه حداقل یکی از این کلمات توی سرچ باشه و ممکنه تو نتایج سرچ فقط کلمه ی Art رو بهتون بده.


:cry:مرسی سارا جان لطف کردی

**********************************

فک کنم روشه سرچه شما با برایه من با این تفاصیل یکی باشه
چون منم با گزاشتنه کلماته کلیدی به اون صورت و داخله دو "" به موتور جستجو میفهمونم که دقیقا این کلمه ها رو و به این ترتیب قرار گیری بگرده

یعنی دقیقا دنباله صفحاتی میگرده که داخله سورسشون یا تایتلشون عبارته کامله "pop art painting" به همین ترتیب وجود داره:wink:
اینطوری هم نتایج محدودتر میشه و هم دقیق تر
 

fanooos

New Member
salam man be tazegi ozv shodamo ashna nistam ba inja az matalebetunam khoshan omad rastesh donbale naghashiayee ke tajzie otahlil shode migardamn hichi peida nakardam shoma mitunid komakam koniiid
 

AliReza Bahrami

مدیر انجمن
خوب من اول از gfx master تشكر ميكنم كه اومدن و اين بخش رو راه اندازي كردن

سبک ناتورالیسم

طبیعت گرایی که زمزمه های آن در نیمه دوم قرن نوزدهم به گوش می رسید، در این سبک، طبیعت آن گونه که به نظر می آید، بازنمایی می شود.
در سبک ناتورالیسم،طبیعت گرایی مفهومی متضاد با چکیده نگاری دارد. اگر هنر کلاسیک یونان را جلوه کامل طبیعت گرایی تلقی می کنند و هنر رنسانس ایتالیایی را تجدید حیات آن می دانند بر اساس چنین استدلالی است که در هنر های نامبرده، اثر هنری همانند آیینه ای زیبایی طبیعی را بازمی تابد.

در این معنا، طبیعت گرایی با آرمان گرایی تناقضی ندارد، حال آنکه مفهوم ناتورالیسم به لحاظ فلسفی و چون یک "روش هنری" خلاف این است.
اصطلاح زیبایی شناسی طبیعت گرایانه، به نظریه ی فلسفی مربوط می شود که از اثبات گرایی سده نوزدهم ناشی شده و در نظریه ادبی "امیل زولا" (نویسنده فرانسوی) به اوج رسیده است.
این نوع زیبایی شناسی، روش های علمی مشاهده واقعیت به کار گرفته شد.
ناتورالیست های نیمه ی دوم سده ی نوزدهم بر طبق برنامه ای مشخص و با نوعی بی طرفی و فاصله گزینی، رونگاشتی از جهان و زندگی پیرامون خود ارائه می کردند. و غالبا از پرورش دنیای خیال از باور به آنچه که ملموس و محسوس نیست، از کاویدن معنای نهفته در چیزها، از تقلیل جنبه های ناخوشایند و پیش پا افتاده و پس رونده و خشن زندگی امتناع می جستند.
این، نگرشی متضاد با آرمانگرایی و واکنشی در برابر رمانتیسم بود.
اصطلاح ناتورالیسم به مثابه مکتبی خاص در نقاشی، نخستین بار توسط بلوری درباره ی پیروان "کارواجو" به کار برده شد. به زعم او اینان به تقلید وفادارنه از طبیعت ( خواه زشت، خواه زیبا) می پرداختند. همچنین کاستانیاری - منتقد فرانسوی - اصطلاح ناتورالیسم را جایگزین رئالیسم کرد. تا بر عین گرایی و پژواک های فعالیت علوم طبیعی تاکید بیشتری بگذارد.
بنا به نظر طبیعت گرایان، وراثت و محیط تعیین کننده اصلی تقدیر انسان هستند. فرق این مکتب با رئالیسم دراین است که درآثار رئالیستی انسان همیشه از محیط پیرامونش مهم تر بود اما درناتورالیسم اهمیت انسان از اهمیت اشیاء بیشتر نیست. نویسندگان ناتورالیست اغلب زشتی ها را بیان می کنند .مشهورترین نویسنده این سبک، زولا معتقد بود که ادبیات یا باید علمی بشود ، یا نابود شود.
آثار معروف او "ژرمینال، نانا، خانواده ترز راکن" ناتورالیسم هم مانند بسیاری از نهضت های پیش از خود، بخصوص در ادبیات به خاطر کمبود نمایشنامه هایی که دربردارنده اصول این نهضت باشد. به شکوفایی نرسید.

دوستان در كل ناتوراليسم عبارت است از سبكي كه تا سر حد امكان طرفدار بيان واقعيت است و مانند خود طبيعت البته از اصل انتخاب طرفداري ميكند
اما بيان زشتي هاي طبيعت را ترجيح ميدهد!!!
در كل ناتوراليسم مطلق هم هيچ وقت به وجود نمياد چون تنها چيزي كه بين طبيعت و هنر تفاوت به وجود مياره همان شكلي است كه هنر به طبيعت ميده!!

موفق باشيد
 

main

Well-Known Member
گیلاس جان تاریخ این تاپیک بر میگرده به 11 خرداد 1387 .... فک کنم پست دادن تو این تاپیک خلاف قوانینه.
می بخشید ها ....
بابت یادآوری گفتم فقط^.^
موفق باشید.
 

R4M!N_ART

Active Member
مرسی
اسمهای سبک ها هم خیلی ساده هستند و راحت به ذهن سپرده میشوند:lol:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا