افزونه 1 بررسي مشكلات توسعه شبكه ارتباطات سيار، آنچه به فراموشي سپرده شد

  • شروع کننده موضوع Mahmoodi
  • تاریخ شروع
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
توسط: بهار ادیبان – [email protected]

شايد شما هم به خاطر داشته باشيد سال 73 تلفن همراه به عنوان يك وسيله لوكس، شناخته شده بود. همين امر باعث شد نه به مباحث آموزشي و تحقيقاتي تلفن همراه توجهي شود و نه سازماندهي مناسبي در زمينه ارتباطات سيار صورت گيرد و حالا وقتي متوجه شده‌ايم تلفن همراه و ارتباطات سيار از نيازهاي عصر امروز است كه با مشكلات و معضلات بسياري روبه‌رو هستيم.
البته نمي توان كتمان كرد كه تنها نگاه به تلفن همراه به عنوان يك كالاي لوكس ريشه مشكلات امروزي نيست آن زمان مشكلات ديگري نيز وجود داشت كه از جمله مي‌توان به كمبود نيروي انساني اشاره كرد.
هنگامي كه تكنولوژي ارتباطات سيار وارد كشور شد، جذب نيروي انساني براي موسسات و شركت‌هاي دولتي داراي محدوديت‌هاي بسياري بود. به همين دليل در آن سال‌ها وزارت پست و تلگراف و تلفن سابق (ارتباطات و فناوري اطلاعات فعلي) تنها توانست حدود 25 نفر را به صورت بورسيه آموزش دهد و اينك در حالي كه نياز مخابرات ده هزار نفر نيروي جديد در سال است تعداد فارغ‌التحصيلان رشته مخابرات از دانشگاه‌هاي آزاد و دولتي كمتر از 8500 نفر است. ضمن آنكه حدود 50 درصد آنها نيز جذب اين بخش نمي‌شوند. از طرفي دانشگاه‌ها نتوانستند همگام با ورود مبحث ارتباطات سيار به جامعه حركت كنند به طوري كه در حال حاضر دانشگاه‌هاي كشور، آزمايشگاه تخصصي تلفن همراه يا حتي نمونه‌هايي از تجهيزات ارتباطات سيار، مانند BTS را ندارند.
به اين ترتيب سهم آموزش و تحقيقات از سرمايه‌گذاري 900 ميليارد توماني تلفن همراه در كشور تقريبا صفر است.

مشكلات فني توسعه شبكه تلفن همراه
اين روزها هر چند مسوولان و كارشناسان تلاش بسياري براي فراهم كردن بستر توسعه شبكه تلفن همراه مي‌كنند اما هنوز زيرساخت شبكه دچار ضعف و نسبت به توسعه شبكه‌هاي انتقال و دسترسي عقب است.
مشكلاتي از قبيل يكدست نبودن شبكه، پيامدهاي ناشي از طولاني شدن مراحل انجام مناقصه‌هاي خريد تجهيزات و ورود آن به كشور نيز وجود دارد كه بايد در رفع آن كوشيد.
بعضي از كارشناسان ريشه اصلي مشكلات فني شبكه تلفن همراه را ضعف بدنه كارشناسي موجود در شبكه مخابرات مي‌دانند كه راه پيشنهادي آنها نيز استفاده از مشاوران خارجي است.
شايد با توجه به همين پيشنهاد بود كه شركت مخابرات سال 81 از يك شركت مشاور انگليسي با هدف بهينه‌سازي شبكه تلفن همراه تهران، پياده‌سازي نرم‌افزارهاي طراحي شبكه و ارايه آموزش‌هاي لازم و نهايتا طراحي و توسعه شبكه ارتباطات سيار كشور از 2 ميليون به 5 ميليون مشترك، كمك گرفت.
هنگامي كه شركت انگليسي «ايركام» آغاز به كار كرد، انتظار مي‌رفت مشكلات شبكه تلفن همراه نيز آرام آرام برطرف شود. اما متاسفانه مشكلات هنوز پابرجاست به طوري كه امروز حتي بسياري از پارمترهاي كيفيت مكالمه حتي در حداستاندارد آن را نيز دارا نيستيم.
برخي از صاحبنظران مشكلات اجرايي مانند عدم هماهنگي بين ارگان‌هاي ¬ مختلف (درون و برون سازماني) و يا ثبت‌نام هاي بدون برنامه‌ريزي و حجم و مدت زمان زياد مكالمه ‌ها در كشور را از جمله علل ناكامي شركت مشاور خارجي مي‌دانند.
انتخاب تكنولوژي: اگر به تاريخچه راه‌اندازي شبكه ارتباطات سيار نگاهي بيندازيم متوجه خواهيم شد در ابتداي راه‌اندازي شبكه ارتباطات سيار از سيستم اروپايي GSM استفاده شده است كه يكي از دلايل اصلي اين انتخاب در مقايسه با سيستم آنالوگ آمريكايي، ارتباط بهتر ايران با اروپا بوده است اما در واقع اين انتخاب كه براساس نوع رابطه با كشورها صورت گرفت باعث كاهش مشكلات بعدي در مواجهه با تغييرات سريع تكنولوژي‌هاي ارتباط سيار شد.
اما به هر حال رشد سريع تكنولوژي اين حوزه باعث مي‌شود به تدريج به سمت استفاده از نسل سوم موبايل بوديم، حتي اگر تجهيزات و سيستم آن آمريكايي باشد.
اما اين روزها مي‌بينيم كه ما حتي در راه‌اندازي اپراتور دوم موبايل دچار مشكلات عديده‌اي هستيم كه ناشي از همان روابط است و نه تجهيزات و تكنولوژي.
از سويي متاسفانه تاكنون از پهناي باند 1800 مگاهرتز در شبكه ارتباطات سيار كشور استفاده نشده و اين در حالي است كه استفاده از اين پهناي باند تاثير به سزايي در كيفيت ارتباطات سيار دارد.
نبايدفراموش كرد كه اوايل دهه هفتاد (1373) تكنولوژي GSM در ابتداي راه بوده و سيستم‌هاي نسل اول موبايل كه آنالوگ هستند، آن زمان به عنوان يك انتخاب كم دردسر مطرح بوده است. اما امروزه بايد با برنامه‌ريزي و در نظر گرفتن تغييرات سريع و ناگزير تكنولوژي پيش رويم.
همچنين بايد توجه داشت توانايي شبكه زيرساخت در ارايه و پوشش انواع سرويس‌هايي كه تلفن همراه مي‌تواند ارايه دهد، يكي از مهمترين مسايل فني است. كارشناسان معقتدند بايد 6 ماه قبل از زمان ارايه خدمات شبكه زيرساخت توسعه يابد كه تاكنون اين اتفاق نيفتاده است.

مشكلات مالي توسعه شبكه ارتباطات سيار
كارشناسان و صاحبنظران معتقدند يكي از دلايل اصلي تاخير در ارايه خدمات و توسعه به هنگام شبكه، همزماني فعاليت‌هاي نصب، راه‌اندازي و سرويس‌دهي است كه ناشي از كمبود نقدينگي و سرمايه اوليه براي خريد و نصب تجهيزات است.
عده‌اي معتقدند با توجه به وجوهي كه از مشتركان به عنوان خريد امتياز تلفن همراه اخذ مي‌شود، مشكل كمبود نقدينگي نبايد وجود داشته باشد. اما تا زماني كه نحوه هزينه كردن وجوه حق اشتراك تلفن همراه كه شركت مخابرات از ثبت نام كنندگان دريافت مي‌كند، شفاف نشود نمي‌توان نسبت به آن اظهارنظر كرد: اينكه چند درصد از اين وجوه صرف هزينه‌هايي مانند توسعه ارتباطات روستايي، بازپرداخت بدهي‌هاي گذشته و هزينه‌هاي اين چنيني مي‌شود و چه مقدار به توسعه و گسترش شبكه ارتباطات سيار تعلق مي‌گيرد.
از سويي بايد اين واقعيت را پذيرفت كه بخش خصوصي نيز در حال آماده شدن براي ارايه سرويس به متقاضيان تلفن همراه هستندو به اين ترتيب اينك مخابرات يكه تاز عرصه ارتباطات سيار نيست و با پيدا كردن رقباي تازه نفس بايد برنامه ريزي دقيقي انجام دهد.
اين نكته انكارناپذير است كه با ورود رقباي بخش خصوصي به اين عرصه شركت مخابرات بخشي از مشتريان خود و در نتيجه بخشي از درآمدخود را از دست خواهد داد.
برخي معتقدند همكاري ساير ارگان‌ها با مخابرات، از جمله ديگر مشكلاتي است كه در اين زمينه وجود دارد. از جمله اين مشكلات مي‌توان به مواردي چون:
- در اختيار قرار ندادن محل مناسب نصب BTS توسط برخي ارگان‌ها
- عدم امكان تعميرات به موقع به دليل قرار داشتن تجهيزات در محدوده ادارات دولتي و ...
هر چند به گفته برخي از مسوولان مشكل همكاري با برخي از ارگان‌ها طي چند ماه اخير به حداقل رسيده اماتدوين مقررات شفاف براي تنظيم روابط بين ارگان‌هاي مرتبط و ايجاد يك كميته كارشناسي براي بررسي و اعلام نظر در اين موارد ضروري است.

و اما اينك ... اگرچه تاكنون به هر دليل، شركت‌هاي بزرگ خصوصي در صنعت تلفن همراه تشكيل نشده‌اند اما به نظر مي‌رسد با افزايش فعاليت مشترك شركت‌هاي موجود، به خصوص در زمينه تحقيقات و R&D تشكيل شركت‌هاي بزرگ و قدرتمند در آينده دور از انتظار نخواهد بود.
بنابراين نه تنها شركت مخابرات بايد از تمام توان خود با برنامه ريزي دقيق استفاده كند بلكه سياست‌هاي حمايتي دولت نيز بايد به گونه‌اي شكل گيرد كه در عين ادامه روند فعلي ارايه خدمات به مردم، به گونه‌اي از شركت‌هاي خصوصي داخلي در جهت متمركز كردن نيرو و توان براي فراهم كردن بستر توسعه ارتباطات سيار حمايت كند.

منبع فناوري اطلاعات ايران
 

a Truth Seeking

Active Member
مقاله مفيدي بود.
اي كاش به اندازه مفيد بودنش كمي هم مورد توجه مسوولين قرار مي گرفت.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا