بحث و بررسی در مورد مراحل تولید انیمیشن

animations

Active Member
امکانش هست راجب anima اطلاعات در اختیارم بذارید؟

معمولا به انیمیشن های ژاپنی می گن: انیمه.
البته گاهی هم متحرک کردن رو می گن: انیمه کردن.

انیمه های ژاپنی مشخصات خاص خودشون رو دارند. طراحی اونها شبیه مانگـاست. کارهای میازاکی (شهر اشباح، شاهزاده مونونوکه، پونیو، و...) نمونه های خوبی از انیمه اند.
 

animations

Active Member
ساخت انیمیشن

آغاز راه - مقدمه
گردآوري: سبا لعل محمدي

بياييد سر چند تا سوال با همديگه روراست باشيم و بياييد از اينجا شروع كنيم كه:
-آيا خيال پرداز هستيد؟
-آيا داستان پرداز و قصه گوي خوبي هستيد؟
-فكر مي كنيد بازيگر خوبي هستيد؟
-تماشاچي چطور؟ تماشاچي خوبي هستيد؟
-به جادوگري و شعبده بازي هم علاقه داريد؟
-از مهارت هاي دستي هم به اندازه مهارت هاي ذهني لذت مي بريد؟
-تو روياهاتون گم ميشيد؟
-تو روياهاتون پيدا ميشيد؟
-به قدرت خلاقه تون اعتماد داريد؟

يه كم بريم بالاتر و جدي تر باشيم:
- توانايي ساختن يك دنياي جديد رو تو خودتون ميبينيد؟
-جرات روبرو شدن با قدرت ها و ضعف هاتون رو داريد؟
-آيا مي تونيد هفته ها و ماه ها بر يك هدف تمركز كنيد؟
-مي تونيد ساعت ها و روزها با يك نرم افزار و چند خط برنامه و يك سري هندسه سروكله بزنيد تا به چيزي كه مي خواهيد برسيد؟
-مي تونيد شب ها بيدار بمونيد و روياهاتون رو زنده نگه داريد؟
- توانايي دفاع كردن از خودتون و كارتون رو داريد؟
-مي تونيد ناكامي ها رو پشت سر بگذاريد و از شكست هاتون درس بگيريد؟

و خط آخر:
-رياضي تون خوبه؟
-مسئوليت پذير هستيد؟
-صبر ايوب داريد؟
-پوستتون كلفت هست؟
-به حد كافي بچه پررو هستيد؟
اگر جوابتون به تمام سوالات مثبته، پس ...

به دنياي انيميشن خوش آمديد!


منبع: انیمک
 

animations

Active Member
آغاز راه - چطور شروع كنيم؟ (بخش اول)
گردآوري: سبا لعل محمدي


پيدا كردن يك شغل با شرايط و درآمد مناسب براي همه مهم است حتي براي انيماتورها ! اما چطور؟ آن هم براي تازه كاري مثل من؟!
ساخت يك انيميشن مراحل مشخصي دارد (به طور استاندارد 12 مرحله):

فاز پيش توليد: (0)
- ايده پردازي و فيلمنامه (1)
- اتمسفر و فضاي گرافيكي (2)

attachment.php


اتمسفر و فضاي گرافيكي در شركت هيولاها​


- استوري بورد (3)

attachment.php


نمونه اي از استوري بورد سريال انيميشني سيمپسونها​


- طراحي كاراكتر (4)

attachment.php


نمونه اي از يك شيت طراحي كاراكتر​


- طراحي زمينه ها (5)

attachment.php


چند نمونه از طراحي زمينه​


- زمانبندي (6)
- لي اوت (7) (صحنه پردازي و حركات كاراكترها،آبجكت ها و دوربين) كه اين مرحله به اضافه زمانبندي ميرسد به انيماتيك (8) و ليكا ريل (9)


فاز توليد: (10)
- متحرك سازي كاراكترها و آبجكت ها (11)
- متحرك سازي دوربين (12)


فاز پس توليد: (13)
- كامپوزيت (14)
- صداگذاري و موسيقي (15)
- تدوين (16)

تا اينجا 12 رشته تخصصي داريم و با درنظر گرفتن دو رشته كارگرداني و تهيه كنندگي 14 تخصص اصلي براي ورود به دنياي انيميشن وجود دارد. پس براي ورود به دنياي انيميشن مي بايست در يك يا چند رشته آموزش ديد و تجربه پيدا كرد. اين اولين و مهمترين اصل شروع به كار انيميشن است. اينكه چه مهارت هايي براي آغاز كار داريم! درباره اينكه هر كدام از اين مراحل چه هستند و به چه تخصص هايي احتياج دارند به طور مفصل در مباحث بعدي صحبت مي كنيم.


منبع: انیمک
 

پیوست ها

  • 01-01-01.jpg
    01-01-01.jpg
    92.7 کیلوبایت · بازدیدها: 148
  • 01-01-02.jpg
    01-01-02.jpg
    147.7 کیلوبایت · بازدیدها: 160
  • 01-01-03.jpg
    01-01-03.jpg
    120.7 کیلوبایت · بازدیدها: 148
  • 01-01-04.jpg
    01-01-04.jpg
    97.2 کیلوبایت · بازدیدها: 147

animations

Active Member
آغاز راه - چطور شروع كنيم؟ (ادامه بخش اول)
گردآوري: سبا لعل محمدي


اما زمينه هاي كار انيميشن در كجاست؟ به عبارت ديگر قرار است كجا كار كنيم؟

- فيلم هاي بلند يا كوتاه انيميشن:
اگر به عناوين توليدات انيميشن نگاه كنيم مي بينيم كه بيشتر اين توليدات فيلم هاي كوتاه هستند. ساخت يك انيميشن، هرچند لذت بخش، يك كار تيمي سخت و زمان بر است و مستلزم يك نظارت و كارگرداني دقيق و جدي است. دوربيني كاشته نمي شود كه بازيگر يك شات 15 دقيقه اي را در يك ساعت بازي كند و تمام! ثانيه به ثانيه و براي هر ثانيه معمو 2لا 1 تا 30 فريم كاملا و با جزئيات دقيق طراحي يا در نرم افزار اجرا و نظارت مي شود. با اين اوصاف توليد انيميشن آن هم در سطح كلان به عنوان سريال تلويزيوني يا فيلم سينمايي بلند فقط از عهده يك و در اغلب موارد با شراكت چند استوديو ممكن مي شود. به هر حال توليد انيميشن چه فيلم كوتاه و چه فيلم بلند اصلي ترين زمينه كار انيميشن است.

- جلوه هاي ويژه در فيلم هاي سينمايي و تلويزيوني:
مساله جالبي اينجا وجود دارد، اكثر كساني كه آموزش انيميشن مي بينند توانايي كار در بخش جلوه هاي ويژه ديجيتالي را دارند. بخشي كه در واقع به فاز پس توليد فيلم و مخصوصا كامپوزيت مربوط مي شود، از عوض كردن زمينه ها و اصلاحات رنگي گرفته تا اضافه كردن كاراكتر، آبجكت، دود، انفجار، باران، نور، سايه يا هرچيزي در پس زمينه، ميان زمينه و پيش زمينه همه به اين مرحله مربوط مي شوند و در واقع بخش زيادي از سفارشات كاري هميشه به جلوه هاي ويژه ديجيتالي در فيلم ها يا سريال ها مربوط مي شود. سري فيلم هاي "ارباب حلقه ها" بارزترين نمونه استفاده از انيميشن و كامپوزيت در يك فيلم بلند سينمايي است.

attachment.php


دو نما از "ارباب حلقه ها" ساخته پيتر جكسون​

- تبليغات و تيزرها:
كه به طور عمده از تلويزيون پخش مي شوند. اكثر تيزرهاي تبليغاتي از كاراكترها و فضاهاي ديجيتالي و انيميشن هاي دوبعدي يا سه بعدي استفاده مي كنند و براي جويندگان كار انيميشن يك بازار خوب اما پر رقابت به شمار مي آيند.

- بازي هاي رايانه اي:
دنيايي كه هر روز گسترده تر و پر رقابت تر مي شود. اين زمينه از كار انيميشن گرچه اصول مشتركي با فيلمسازي دارد اما هم در نوع سيناپس نويسي ها و شرح داستان و هم در غالب مراحل تكنيكي مثل مدلسازي، برنامه نويسي و انيميت متفاوت از ديگر زمينه هاست. چنانچه علاقمند به اين زمينه كاري هستيد بدانيد كه گزينه هايتان براي انتخاب شغل هرروز بيشتر خواهند شد.

- نمايش ها و كليپ هاي تلويزيوني:
ب سياري از شو ها و كليپ هاي تلويزيوني هم از انيميشن و فضاهاي ديجيتالي و كامپوزيتي استفاده مي كنند و هر روز هم تعداد اين دسته نمايش ها بيشتر مي شود و رقابت سنگيني هم در اين بخش بين كارگردان ها وجود دارد.

- آموزش هاي علمي و تجاري:
ب سيار پيش خواهد آمد كه يك مشتري به سراغ شما بيايد تا براي آموزش و تفهيم يك مطلب علمي يا محصول تجاري برايش انيميشن بسازيد. سفارش دهنده اينگونه فيلم ها به طور معمول موسسات آموزشي و مبتكران و توليد كنندگان محصولات تجاري هستند.

- رسانه هاي اينترنتي:
به يقين شما هم مثل من روزي صد بار به پاپ آپ هاي تبليغاتي، بنرها و لوگوهاي متحرك در سايت ها بر مي خوريد كه بعضي واقعا ايده مند و جذاب و غالبشان آزاردهنده و اعصاب خرد كن هستند. به هر حال اين هم يك زمينه از كارهاي انيميشن است. چنانچه علاقمند به اين زمينه هستيد سعي كنيد ايده هاي بهتر و اجراهاي بهتري داشته باشيد كه چشمگير و جالب توجه باشند.

اين موارد شايد تمام زمينه هاي كاري انيميشن نباشند اما عمده آنها هستند و هر انيماتوري با توجه به تخصص و توانايي ها و علايقي كه دارد مي تواند در يك يا چند زمينه فعاليت كند. اما چطور بايدبه يك استوديوي توليد انيميشن، فارغ از هر زمينه كاري و نوع توليدات استوديو، وارد شد. بهتر است بپرسيم : صيدي كه مي خواهد شكار بشود چه بايد بكند؟ بايد خودش را در معرض شكار شدن قرار بدهد پس خودتان را در معرض شكار شدن قرار بدهيد. بايد ديده بشويد. بهترين انيماتور هم در يك اتاق در بسته بدون خروجي بيكار خواهد ماند، فقط به اين دليل كه ديده نخواهد شد.

چيزي براي ارائه داشته باشيد! اما چه چيزي؟ بهتر است بپرسيم يك انيماتور چه چيزي را چطور ارائه مي كند؟


يك انيماتور چه در دانشگاه يا يك مركز تخصصي آموزش ديده باشد و چه خودآموخته باشد و چه در طول دوره هاي كارآموزي دانش لازم را كسب كرده باشد نمونه هايي از تلاش هايش، تجربياتش و آموخته هايش دارد تنها بايد بداند اين نمونه ها را به چه شكلي به استوديو و مراكز توليد عرضه كند. در غالب كشورها براي ارائه كار و معرفي، يك انيماتور به سه چيز احتياج دارد:

- رزومه (17)
- پورتفوليو (18)
- شوريل (19)


- رزومه:
رزومه يك فهرست مختصر و مفيد از سوابق شغلي، تحصيلا،امتيازات، مطالعات و علايق شماست. مهمترين مطلب در مورد يك رزومه مختصر و مفيد بودن آن است. وقت استوديو و مديران آن را محترم بشماريد. تنها موارد اصلي و مهم را كوتاه و موجز بنويسيد. از صحت و درستي مطالب مندرج در رزومه تان اطمينان حاصل كنيد. رزومه بسته به شغل مي تواند موارد مختلفي داشته باشد اما اصلي ترين اين موارد براي يك انيماتور اين ها هستند:

- معرفي و اطلاعات تماس:
نام و نام خانوادگي: آنچه در شناسنامه تان قيد شده بنويسيد.
آدرس و شماره تلفن: شماره تلفني را بنويسيد كه حتما به آن پاسخ مي دهيد يا امكان پيغام گرفتن داريد.
سايت و اي ميل: چنانچه سايت و ايميلي داريد حتما قيد كنيد.

- سوابق شغلي:
نام شركت/استوديو/دفتر
آدرس و شماره تماس
تاريخ اشتغال به كار
عنوان شغلي و رده كاري شما

- تحصيلات:
نام دانشگاه/شهر/رشته/درجه تحصيلي/تاريخ فراغت از تحصيل

- مهارت ها:
در هر بخش از پروسه ساخت انيميشن كه مهارت داريد/ نرم افزارهايي كه بر انها تسلط يا با انها آشنايي داريد/ مهارت هاي دستي مثل طراحي و مجسمه سازي

- پروژه ها:
پروژه هايي كه داشته ايد يا در پروسه توليد آنها نقش داشته ايد بنويسيد. چنانچه پروژه شما موفقيت آميز بوده، به فستيوال ها و مراكز هنري راه پيدا كرده و براي آن جايزه يا تقديري دريافت كرده ايد با ذكر تاريخ بنويسيد.

- تحقيقات و مطالعات:
چنانچه در موارد خاصي مطالعات پيگير و تحقيق نتيجه بخشي داشته ايد، مقاله اي نوشته ايد يا ترجمه اي چاپ كرده ايد با ذكر تاريخ و عنوان مجله يا كتاب منتشر شده بنويسيد.

- علايق:
ليست كوتاهي از مهمترين علايق خود را بنويسيد.
در پايان ذكر كنيد كه نمونه كارها و مدارك شما در صورت خواست استوديو قابل ارائه هستند. هم چنين مي توانيد يك نامه اداري براي درخواست شغل يا كاراموزي به رزومه تان ضميمه كنيد. چنانچه برايتان مقدور است از اساتيد شناخته شده يا محل كار قبلي تان يك معرفي نامه يا توصيه نامه (كه توانايي ها و تلاش هاي شما را تاييد مي كند) براي ارائه به استوديوي مورد نظرتان درخواست كنيد.

- پورتفوليو:
طراحي هميشه در انيميشن حياتي و مهم بوده است حتي براي انيماتورهاي سه بعدي كه فقط با نرم افزار كار ميكنند توانايي طراحي بسيار مهم است چرا كه نشاندهنده ميزان درك آنها از فيگور، آناتومي و پز هاي كاراكتر است. داشتن يك پورتفوليوي قوي از طراحي و تصويرسازي اعتبار شما را از يك انيماتور تا يك انيماتور-هنرمند ارتقا خواهد داد.
پورتفوليو مي بايست جالب، مفرح و به ياد ماندني باشد. وقت استوديو را محترم بشماريد و از بار كردن و بردن همه طراحي هايي كه از گذشته تا به امروز كرده ايد خودداري كنيد. بهترين هاي طرح ها و تصويرسازي هايتان را جدا كنيد و در يك پكيج خوب با گرافيك مناسب به مديران استوديو تحويل بدهيد.

attachment.php


يك نمونه از پورتفوليوي طراحي​

- شوريل:
شوريل( كه اصلا نميدانم به فارسي چه بايد به اش گفت) يك كليپ كوتاه از نمونه كارهاي انيميشني يا كامپوزيتي شماست. از كل كارهايي كه كرده ايد شات هاي منتخبتان را به صورت يك دمو درآوريد و متناسب با ريتم يك موزيك انرژي بخش و موثر مونتاژ كنيد. فراموش نكنيد كه توانايي كارگرداني شما در همين شو ريل هم مي تواند خودش را نشان بدهد.

نمونه شو ريل شروين شوقيان را مي توانيد از اينجا دانلود كنيد.

شوريل با نام و شماره تماس يا اي ميل شما آغاز مي شود و بايد چيزي بين يك تا 5 دقيقه زمان ببرد. تاكيد مي كنم وقت استوديو را محترم بشماريد. شوريل يا در همان دقيقه اول چشم شخص را خواهد گرفت يا تا آخر حوصله اش را سر خواهد برد پس با چشم گيرترين و بهترين شات آغاز كنيد. در پايان شو ريل اسم شما مجدد مي آيد و اين بار با اطلاعات كامل تماس. فراموش نكنيد كه نام و اطلاعات كامل تماستان را روي دي وي دي يا سي دي و همچنين داخل پك آن هم قرار دهيد.

- وب سايت:
راه اندازي وب سايتي كه بتوانيد نمونه كارها و تجربيات، نتيجه مطالعات و تفكراتتان را در آن نمايش دهيد هم قابل توجه است و هم اعتبار مي آورد. بهترين نمونه كارهايتان را طوري روي سايت قرار دهيد كه كاربر با كمترين تعداد كليك به آنها برسد و دقت كنيد كه نمايش آثار شما دچار مشكل سايز يا رنگ يا لود شدن نباشد. چنانچه رزومه، پورتفوليو و ريل شما به حد كافي چشمگير باشد و مورد پسند استوديو قراربگيرد به حتم سري به سايت شما هم خواهند زد.

سعي كنيد بين گرافيك پورتفوليو، رزومه، ريل و سايت شما هماهنگي و هارموني وجود داشته باشد.

در شماره بعد درباره راه هاي رسيدن به يك شغل در انيميشن بيشتر خواهيم گفت.


آيا فكر مي كنيد راه هاي رسيدن به انيميشن به تعداد آدم هاست؟


پاورقی:
0: Preproduction Phase
1: Idea Development & Screen Play
2: Atmosphere & Concept Sketches
3: StoryBoard
4: Character Design
5: Back/Middle/Fore ground Design
6: Timing
7: Layout
8: Animatic
9: Leika reel
10: Production Phase
11: Object/Character animating
12: Camera Tracking
13: Postproduction Phase
14: Composite
15: Sound & Music
16: Edit
17: Resume
18: Portfolio
19: Show Reel



با تشكر از:
بهنام دلداده و مهرداد شيخان - مدرسه ويژه

منبع: انیمک
 

پیوست ها

  • 01-01-05.jpg
    01-01-05.jpg
    95.4 کیلوبایت · بازدیدها: 156
  • 01-01-06.jpg
    01-01-06.jpg
    114.8 کیلوبایت · بازدیدها: 154

foadby

Active Member
animations عزیز ، فوق العاده بود :rose:

من کمی از قافله عقب بودمو تازه مطالب شما رو دیدم و واقعا خسته نباشید بهتون میگم .
اگر تونستید در مورد انیمیشن هایه بزرگ دیگه هم توضیحاتی بفرمایید .
عالی بود .

یا علی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا