با سلام،
با تشکر از دوست عزیزمون
amin256 که پیشنهاد خوبی رو برای Deform کردن صندلی ها مطرح کردند، بنده هم یک روش دیگه رو خدمتتون ارائه میکنم ... فقط بخاطر داشته باشید FFD بر روی Volume موضوع شما اعمال میشه و در این مورد خاص رسوندن دقیق لبه صندلی ها به هم کاری زمانگیر
و بعضا دارای مشکل خواهد بود ... اما برای تولید نمونه اولیه روش بسیار کارآمد و خوبیه
اما روشی که قصد داریم از اون استفاده کنیم بسیار دقیق و سریع خواهد بود ... از اونجاییکه سطح میانی میز رو یک هشت گوش تشکیل داده ( تصویر 01 ) میتونید به راحتی از نمای Front یک پروفایل مناسب از طریق Spline ( مطابق تصویر 02 )
ایجاد کنید ... برای بهتر دیده شدن پروفایل کپی اون رو در سمت راست تصویر 02 قرار دادم حالا در نمای پرسپکتیو در حالیکه پروفایل انتخاب هست وارد تب Hierarchy بشید و گزینه Affect Pivot Only رو فعال کنید ( تصویر 03 ) و Pivot اون رو با موضوع
هشت گوش از طریق ابزار Align با تنظیمات موجود در تصویر 04 هماهنگ کنید ...حالا برای خارج شدن از تب Hierarchy میتونید وارد تب Modify بشید و با استفاده از ابزار Rotate پروفایل رو 22.5 درجه حول محور Z بچرخونید ( تصویر 05 ) با اینکار
پروفایل کمی وارد سطح هشت گوش میشه برای رفع این مشکل با استفاده از ابزار Snap و فعال کردن Axis Constraint ( تصویر 06 ) پروفایل رو دقیقا روی لبه هشت گوش قرار بدید ... مجددا باید Pivot مربوط به پروفایل رو با هشت گوش هم مرکز
بکنید( تصویر 07 ) کم کم داریم بجاهای خوبش نزدیک میشیم ... به پروفایل یک مدیفایر Lathe اعمال کنید با تعداد Segments = 8 ( تصویر 08 ) حالا باید در حالیکه این موضوع جدید در حالت انتخاب هست مجددا وارد تب Hierarchy بشیم و Pivot این
موضوع رو حول محور Z به مقدار ( 22.5 - ) به نحوی که چرخش Pivot حول محور Z به مقدار 0 درجه برسه ( تصویر 09 )...مجددا وارد تب مدیفای بشید و یک مدیفایر Edit poly به این موضوع نسبت بدید و با استفاده از Polygon Subobject تنها یک
هشتم از موضوع رو که هم راستا با محور X هست رو انتخاب کنید و با استفاده از کلید میانبر Ctrl + I سطوح انتخابی رو Invert بکنید ( تصویر 10 ) و اون سطوح رو Delete کنید ( تصویر 11 ) ...
حالا با استفاده از Boredr Subobject هر دو Border حاشیه مدل رو انتخاب کنید ( تصویر 12 ) و بعد از طریق فرمان Cap روی قسمتهای خالی رو پوشش بدید ( تصویر 13 ) در حالیکه هنوز Border ها انتخاب هستند میتونید با استفاده از فرمان
Chamfer کمی لبه ها رو گرد بکنید تا موضوع طبیعی تر بشه ( تصویر 14 )...
حالا از Subobject خارج بشید و در حالیکه موضوع انتخاب هست ابزار Rotate رو انتخاب کنید و مطمئن بشید که Reference coordinate system روی حالت View قرار داره و بعد با استفاده از ابزار Array و با تنظیمات موجود در تصویر 15 یک مجوعه
کامل از صندلی ها رو بوجود بیارید و با Ok کردن از پنجره Array خارج بشید...
در پایان اگه همه مراحل رو بدرستی طی کرده باشید به سادگی میتونید تمام صندلی ها رو انتخاب کنید و با استفاده از ابزار Move در حالیکه Reference coordinate system روی حالت Local قرار داره با حرکت دادن یک صندلی در راستای X تمامی
صندلی ها رو بصورت برابر از میز دور و یا به اون نزدیک کنید ( تصویر 16 )
امیدوارم مفید بوده باشه...
خداییش بدلیل عدم ارائه شوخی های بی مزه به زعم دوستان تایپ این تمرین به اندازه نوشتن یه مقاله چند صفحه ای خستم کرد ... بعد دوستان میگن شوخی نکن ... جان شما ارائه یه همچین بحث های خشکی اصلا با مزاق من سازگار
نیست ... پس سهم شوخی های این تمرین بمونه واسه یه جای دیگه ... خدا به سوال کننده بعدی رحم کنه
موفق باشید