omidanathema
Member
ایجاد جلوه گلوله (همانند فیلم مشهور MATRIX )
در این Tutorial فراخواهید گرفت که چگونه جلوه گلیوله را همانند فیلم مشهور MATRIX ایجاد کنید. دراین میان شما در زمینه Mel Script مایا تجربیاتی را کسب خواهد کرد.
کار را با ایجاد یک کره از جنس NURBS آغاز کنید، و آن را به گوشه ای از صحنه منتقل کرده، آن را حول محور Z به اندازه 90 بچرخانید ( برای زمانی که میخواهم آن را Extrude کنیم ). آن را طوری تنظیم کنید تا همانند شکل زیر گردد :
پس از آن گزینه Dynamics > Create Emitter را انتخاب کرده و گزینه Emitter Type را بر روی Directional قرار دهید و مقدار Rate را برابر 20.0 قرار دهید. همانند شکل زیر :
حال در Outliner ، شی particle1 را انتخاب کرده و در Attribute Editor به بخش Add Dynamic Attribute رفته و بر روی دکمه General کلیک کنید. در پنجره باز شده ( Add Attribute ) در قسمت Attribute Name عبارت " The Scale " را وارد کنید و در زیر قسمت Attribute Type نوع Per Partcile را انتخاب نمایید و سپس بر روی Add کلیک کنید.
بر روی Add Dynamic Attributes کلیک کنید و دوباره General را انتخاب کنید، در قسمت Attribute Name عبارت "sinos" را نوشته و در زیر Attribute Type نوع Scalar را انتخاب کرده و دکمه Add را کلیک کنید.
سپس nurbsSphere1 را انتخاب کرده و از نوار منو گزینه Particle > Instancer را انتخاب کنید، در پنجره باز شده (Particle Instancer Options) به بخش General Options رفته و در مقابل Scale گزینه TheScale را که اخیراً ایجاد کردیم انتخاب کنید. دکمه Create را کلیک کنید، اگر انیمیشن را اجرا کنید مشاهده خواهید کرد که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، این بدین دلیل است که هنوز اشیاء پیکربندی نشده اند، حال باید به برنامع نویسی بپردازیم. برنامه نویسی به زبان MEL یا به عبارتی Maya Embeded Language .
حال در Outliner شی Particle1 را انتخاب کرده و در Attribute Editor به بخش Per Particle (Array) Attributes بروید و بر روی عبارت Expressions که در مقابل خصوصیت TheSacle قرار دارد با کلید سمت راست موس راست کلیک کنید و گزینه Create Expressions را انتخاب کنید. در پنجره باز شده ( Expression Editor ) در قسمت Expressions عبارت زیر را وارد کنید :
if (sin(particleShape1.Sinos)<0.2){ >particleShape1.TheScale=0.2;
particleShape1.Sinos = particleShape1.Sinos+ 1;
}else
particleShape1.TheScale=sin(particleShape1.Sinos);
سپس در Attribute Editor در بخش Per Particle (Array) Attributes بر روی خصوصیت TheScale راست کلیک کرده و گزینه Runtime Expressions را انتخاب کنید و در پنجره باز شده در قسمت Exressions عبارت زیر را وراد کنید :
if (frame == 1) particleShape1.Sinos =0.3;
if (particleShape1.Sinos>0.9) particleShape1.Sinos = 0.3;
particleShape1.Sinos=particleShape1.Sinos+0.002;
انیمیشن را اجرا کنید، شما به چیزی شبیه به جلوه فیلم ماتریکس رسیده اید. تنها چیزی که نیاز داریم این است که Emitter (منتشر کننده ذرات) را کلیدبندی کنیم و ماده (Material) به nurbsSphere1 اضافه کنیم. برای ساخت ماده ابتدا در HyperShade یک ماده جدید Blinn ایجاد کنید و آن را به nurbsSphere1 نسبت دهید. رنگ این ماده را به آبی تغییر دهید ( البته این رنگ تاثیر زیادی نخواهد داشت زیرا ماده اعمال شده تقریباً به طور کامل شفاف خواهد شد ). حال یک Ramp جدید به کانال Transparent اضافه کنید و آن را طوری تنظیم کنید تا همانند شکل زیر باشد :
این کار باعث خواهد شد تا شی ما به طور تقریباً کامل شفاف باشد، حال در Attribute Editor مربوط به ماده Blinn در زیر بخش Specular Shading گزینه Eccentricity را برابر مقدار 0.2 و گزینه Specular Roll Off را برابر مقدار 1.0 و گزینه Reflectivity برابر مقدار 0.0 و بر روی جعبه رنگ مقابل گزینه Specular Color کلیک کرده و در پنجره ظاهر شده برای R=0.769 ، G=0.924 ، B=1.0 قرار دهید. در زیر بخش Raytrace Options در پنجره Attribute Editor گزینه Refractions را انتخاب کرده و مقدار گزینه Refractive Index را برابر مقدار 1.010 قرار دهید. حال ماده شی آماده است.
حال Emitter1 را انتخاب کرده و یک فریم کلیدی برای آن ایجاد کنید و سپس به فریم 150 بروید، مقدار خصوصیت Translate X از شی Emitter1 را برابر 7.656 قرار دهید و یک فریم کلیدی ایجاد کنید (با فشار کلید S بر روی صفحه کلید).
حال شما آماده اید تا نورها (Lights) را به صحنه اضافه کنید. انیمیشن را یه دلخواه خود تغییر دهید تا به نتیجه مورد نظرتان برسید. و سپس انیمیشن ساخته شده را رندر کنید.
حال انیمیشن ساخته شده را اجرا کنید تا ببینید جلوه گلوله فیلم ماتریکس چگونه خلق شده است. مراقب گلوله ها باشید. ببینید آیا میتوانید از لابه لای آنها بدن خود را عبور دهید!
ميتوانيد فايل اين پروژه را در اينجا دريافت كنيد.
منبع 3dhonar
:twisted:
موفق باشید

در این Tutorial فراخواهید گرفت که چگونه جلوه گلیوله را همانند فیلم مشهور MATRIX ایجاد کنید. دراین میان شما در زمینه Mel Script مایا تجربیاتی را کسب خواهد کرد.

کار را با ایجاد یک کره از جنس NURBS آغاز کنید، و آن را به گوشه ای از صحنه منتقل کرده، آن را حول محور Z به اندازه 90 بچرخانید ( برای زمانی که میخواهم آن را Extrude کنیم ). آن را طوری تنظیم کنید تا همانند شکل زیر گردد :

پس از آن گزینه Dynamics > Create Emitter را انتخاب کرده و گزینه Emitter Type را بر روی Directional قرار دهید و مقدار Rate را برابر 20.0 قرار دهید. همانند شکل زیر :

حال در Outliner ، شی particle1 را انتخاب کرده و در Attribute Editor به بخش Add Dynamic Attribute رفته و بر روی دکمه General کلیک کنید. در پنجره باز شده ( Add Attribute ) در قسمت Attribute Name عبارت " The Scale " را وارد کنید و در زیر قسمت Attribute Type نوع Per Partcile را انتخاب نمایید و سپس بر روی Add کلیک کنید.
بر روی Add Dynamic Attributes کلیک کنید و دوباره General را انتخاب کنید، در قسمت Attribute Name عبارت "sinos" را نوشته و در زیر Attribute Type نوع Scalar را انتخاب کرده و دکمه Add را کلیک کنید.
سپس nurbsSphere1 را انتخاب کرده و از نوار منو گزینه Particle > Instancer را انتخاب کنید، در پنجره باز شده (Particle Instancer Options) به بخش General Options رفته و در مقابل Scale گزینه TheScale را که اخیراً ایجاد کردیم انتخاب کنید. دکمه Create را کلیک کنید، اگر انیمیشن را اجرا کنید مشاهده خواهید کرد که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، این بدین دلیل است که هنوز اشیاء پیکربندی نشده اند، حال باید به برنامع نویسی بپردازیم. برنامه نویسی به زبان MEL یا به عبارتی Maya Embeded Language .
حال در Outliner شی Particle1 را انتخاب کرده و در Attribute Editor به بخش Per Particle (Array) Attributes بروید و بر روی عبارت Expressions که در مقابل خصوصیت TheSacle قرار دارد با کلید سمت راست موس راست کلیک کنید و گزینه Create Expressions را انتخاب کنید. در پنجره باز شده ( Expression Editor ) در قسمت Expressions عبارت زیر را وارد کنید :
if (sin(particleShape1.Sinos)<0.2){ >particleShape1.TheScale=0.2;
particleShape1.Sinos = particleShape1.Sinos+ 1;
}else
particleShape1.TheScale=sin(particleShape1.Sinos);
سپس در Attribute Editor در بخش Per Particle (Array) Attributes بر روی خصوصیت TheScale راست کلیک کرده و گزینه Runtime Expressions را انتخاب کنید و در پنجره باز شده در قسمت Exressions عبارت زیر را وراد کنید :
if (frame == 1) particleShape1.Sinos =0.3;
if (particleShape1.Sinos>0.9) particleShape1.Sinos = 0.3;
particleShape1.Sinos=particleShape1.Sinos+0.002;
انیمیشن را اجرا کنید، شما به چیزی شبیه به جلوه فیلم ماتریکس رسیده اید. تنها چیزی که نیاز داریم این است که Emitter (منتشر کننده ذرات) را کلیدبندی کنیم و ماده (Material) به nurbsSphere1 اضافه کنیم. برای ساخت ماده ابتدا در HyperShade یک ماده جدید Blinn ایجاد کنید و آن را به nurbsSphere1 نسبت دهید. رنگ این ماده را به آبی تغییر دهید ( البته این رنگ تاثیر زیادی نخواهد داشت زیرا ماده اعمال شده تقریباً به طور کامل شفاف خواهد شد ). حال یک Ramp جدید به کانال Transparent اضافه کنید و آن را طوری تنظیم کنید تا همانند شکل زیر باشد :

این کار باعث خواهد شد تا شی ما به طور تقریباً کامل شفاف باشد، حال در Attribute Editor مربوط به ماده Blinn در زیر بخش Specular Shading گزینه Eccentricity را برابر مقدار 0.2 و گزینه Specular Roll Off را برابر مقدار 1.0 و گزینه Reflectivity برابر مقدار 0.0 و بر روی جعبه رنگ مقابل گزینه Specular Color کلیک کرده و در پنجره ظاهر شده برای R=0.769 ، G=0.924 ، B=1.0 قرار دهید. در زیر بخش Raytrace Options در پنجره Attribute Editor گزینه Refractions را انتخاب کرده و مقدار گزینه Refractive Index را برابر مقدار 1.010 قرار دهید. حال ماده شی آماده است.
حال Emitter1 را انتخاب کرده و یک فریم کلیدی برای آن ایجاد کنید و سپس به فریم 150 بروید، مقدار خصوصیت Translate X از شی Emitter1 را برابر 7.656 قرار دهید و یک فریم کلیدی ایجاد کنید (با فشار کلید S بر روی صفحه کلید).
حال شما آماده اید تا نورها (Lights) را به صحنه اضافه کنید. انیمیشن را یه دلخواه خود تغییر دهید تا به نتیجه مورد نظرتان برسید. و سپس انیمیشن ساخته شده را رندر کنید.
حال انیمیشن ساخته شده را اجرا کنید تا ببینید جلوه گلوله فیلم ماتریکس چگونه خلق شده است. مراقب گلوله ها باشید. ببینید آیا میتوانید از لابه لای آنها بدن خود را عبور دهید!
ميتوانيد فايل اين پروژه را در اينجا دريافت كنيد.
منبع 3dhonar
:twisted:
موفق باشید