انواع media در css

atefenoorali

New Member
انواع media در css

با بهره گیری از انواع media ، یک صفحه می تواند یک طرح ویژه ی صفحه نمایش ، یکی برای چاپ، یکی مختص دستگاه های دستی و … داشته باشد .

برخی از خصوصیت ها تنها ویژه ی یک نوع خاص media تعبیه شده اند . به عنوان مثال می توان به “voice-family” اشاره کرد که به عنوان user agent ( به نرم افزاری گفته میشود که به نمایندگی از طرف کاربر عمل میکند) . شنیداری عمل می کند .

برخی دیگر از خصوصیت های CSS را می توان برای دیگر media type ها مورد استفاده قرار داد . برای مثال, خاصیت “font-size” را می توان برای هر دو رسانه های مربوط به صفحه نمایش ( screen ) و چاپی( print ) مورد استفاده قرار داد اما با مقادیری متفاوت .

یک سند معمولاً بر روی صفحه نمایش در مقایسه با کاغذ به font-size بزرگ تری نیاز دارد .

قلم نوشته ها ( فونت) sans-serif را بهتر می توان روی صفحه نمایش خواند ، این در حالی است که فونت های serif را بهتر می توان روی کاغذ خواند .

دستور media@
دستور media@ امکان تعریف قوانین گوناگون سبک دهی(style rule ) برای انواع مختلف media در یک

صفحه ی سبک دهی واحد ( style sheet ) را برای طراح وب ایجاد می کند .

کد CSS که در مثال زیر بکار گرفته شده, به مرورگر دستور می دهد نوشته را با فونت Verdana در اندازه یا با مقیاس۱۷ پیکسل بر روی صفحه نمایش نشان دهد، ولی در صورت چاپ شدن صفحه بر روی کاغذ نوشته را با رنگ آبی و فونت Georgia به اندازه ی ۱۴ پیکسل نمایش دهد . @media screen { p { font-family: verdana, sans-serif; font-size: 17px; } } @media print { p { font-family: georgia, serif; font-size; 14px; color: blue; } }

جدول زیر دیگر انواع media در CSS که کاربرد دارند را فهرست کرده:

شرح : نوع mediaبرای تمامی نوع های مختلف media بکار می رود :all ویژه ی دستگاه های ترکیب کننده ی صدا ( sound Synthesizer ) بکار می رود :aural برای دستگاه های بازخورد لمسی خط بریل مورد استفاده قرار می گیرد :braille برای چاپگرهایی که صفحاتی با خط بریل پرینت می کنند بکار می رود :embossed ویژه ی دستگاه های کوچک دستی و قابل حمل مورد استفاده قرار می گیرد :handheld برای چاپگرهای معمولی استفاده می شود :print برای دستگاه های ارائه پروژکتوری ، مانند اسلایدها مورد استفاده قرار می گیرد :projection ویژه ی صفحه نمایش کامپیوتر طراحی شده :screen برای رسانه های استفاده کننده از شبکه fixed-pitch ، مانند تله تایپ و ترمینال بکار گرفته می شود :tty برای دستگاه های تلویزیون گونه کاربرد دارد :tv

انواع media در CSS

آموزش کامل CSS

آموزش کامل HTML

طراحی سایت با کمترین قیمت و کیفیت عالی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا