erfangroup
New Member
انواع بسته بندی کالا و انتخاب درست آن
در دنیای امروز که دنیا به سمت ارتباطات گسترده در حرکت است و عظمت و گسترش آگاهی در حال رشد است، موضوع بستهبندی (Packaging) و طراحی بستهبندی (Design Packaging) به لحاظ بصری دارای اهمیت میشود. در ابتدا باید با این مفاهیم آشنا شویم تا بتوانیم به مسائل جزئیتر آن بپردازیم. هدف ما در این مقاله تمرکز بیشتر بر روی انواع بستهبندی کالا است.
در جهان امروز، با گسترش تجارتها، هم در جهت کمی و هم در جهت کیفی مواجه هستیم، این افزایش کمیت، رقابت بین محصولات و شرکتهای مختلف را بیشتر میکند. با افزایش تعداد محصولات، به همان نسبت شاهد رشد تعداد زیادی از بستهبندیهای متنوع و طراحیهای بیشتر و تبلیغاتیتر خواهیم بود. امروز نوع و طراحی بستهبندی محصول در انتخاب مشتری نقش مهمی را بازی میکند، به همین دلیل به یکی از شغلهای با اهمیت و سودآور در تجارت تبدیل شدهاست.
البته طراحی زیبا یکی از عواملی است که در بستهبندی باید به آن توجه شود، عوامل مهم دیگری نیز در انتخاب نوع بستهبندی وجود دارند از جمله محافظت از محصول، مقرون بهصرفه بودن، انتقال، توزیع و ذخیره آن که باید در نظر گرفته شوند.
اهمیت طراحی بستهبندی کالا
با وجود همگانی شدن تکنولوژی و فناوری اطلاعات که نتیجه آن کمرنگ شدن مرزها و اختلافات فرهنگی است، اما همیشه در طراحی بستهبندی باید به فرهنگ جامعه و سلیقه جمعی افراد آن جامعه توجه شود که باید با هدف آماده کردن شرایط و امکانات برای حملونقل بهینه و سودآور، توزیع مناسب و همچنین فروش و مصرف بهینه و خوب باشد.
طراحی بستهبندی یک فرآیند پیچیده و سخت است که باید از جهات و زوایای مختلفی از جمله هنری، علمی، خلاقیت و ... بررسی شود.
برای داشتن یک طراحی بستهبندی بهینه و در عین حال زیبا در سطح حرفهای به متخصصینی در شاخههای بازاریابی، روانشناسی و طراحی گرافیک است.
انواع بستهبندی کالا
با توجه به اینکه انواع بستهبندی کالا و طراحی بستهبندی آن محدودیت و انتهایی ندارد، در اینجا قصد داریم به چند نوع از انواع بستهبندی کالا میپردازیم:
بستهبندی مقوایی با توجه به مواد تشکیل دهنده مقوا
جعبه بستهبندی مقوایی با توجه به مواد به کار رفته در آن به 3 دسته تقسیم میشوند:
بستهبندی مقوایی پشت طوسی (Grey Back Box):
این نوع از مقوای پشت طوسی تولید میشوند، با توجه به نوع مصرف و سلیقه مشتری و بازار هدف متنوع هستند. ویژگیهای این نوع از بستهبندی شامل: سختی یا نرمی، وضوح و شفافیت و قابل چاپ بودن است.
بستهبندی مقوایی پشت سفید (White Back Box):
این نوع از دستهبندی به لحاظ کیفی از بستهبندی پشت طوسی بالاتر و معمولا سعی میشود در ساخت جعبه بستهبندی بهداشتی و دارویی استفاده شود. ویژگیهای آن بستهبندی منعطف، شفافیت بالا، قابلیت چاپ مناسب، جعبه بستهبندی رو و پشت سفید آن سفید است.
بستهبندی اینوربرد (Ivory Board Box):
نوع سوم از دستهبندی مقوایی در جعبه بستهبندیهای بهداشتی استفاده میشود. برای جعبه بستهبندی که مواد بازیافتی در قسمت مرکزی آن استفاده شده، به عنوان مثال مقوا پشت طوسی استفاده شده و در دو طرف دیگر ورقههای پالپ به کار رفته که هرچقدر این لایه ضخیمتر باشد، کیفیت جعبه بستهبندی بالاتر است.
چند نوع دیگر از انواع جعبه بستهبندی:
در دنیای امروز که دنیا به سمت ارتباطات گسترده در حرکت است و عظمت و گسترش آگاهی در حال رشد است، موضوع بستهبندی (Packaging) و طراحی بستهبندی (Design Packaging) به لحاظ بصری دارای اهمیت میشود. در ابتدا باید با این مفاهیم آشنا شویم تا بتوانیم به مسائل جزئیتر آن بپردازیم. هدف ما در این مقاله تمرکز بیشتر بر روی انواع بستهبندی کالا است.
در جهان امروز، با گسترش تجارتها، هم در جهت کمی و هم در جهت کیفی مواجه هستیم، این افزایش کمیت، رقابت بین محصولات و شرکتهای مختلف را بیشتر میکند. با افزایش تعداد محصولات، به همان نسبت شاهد رشد تعداد زیادی از بستهبندیهای متنوع و طراحیهای بیشتر و تبلیغاتیتر خواهیم بود. امروز نوع و طراحی بستهبندی محصول در انتخاب مشتری نقش مهمی را بازی میکند، به همین دلیل به یکی از شغلهای با اهمیت و سودآور در تجارت تبدیل شدهاست.
البته طراحی زیبا یکی از عواملی است که در بستهبندی باید به آن توجه شود، عوامل مهم دیگری نیز در انتخاب نوع بستهبندی وجود دارند از جمله محافظت از محصول، مقرون بهصرفه بودن، انتقال، توزیع و ذخیره آن که باید در نظر گرفته شوند.
اهمیت طراحی بستهبندی کالا
با وجود همگانی شدن تکنولوژی و فناوری اطلاعات که نتیجه آن کمرنگ شدن مرزها و اختلافات فرهنگی است، اما همیشه در طراحی بستهبندی باید به فرهنگ جامعه و سلیقه جمعی افراد آن جامعه توجه شود که باید با هدف آماده کردن شرایط و امکانات برای حملونقل بهینه و سودآور، توزیع مناسب و همچنین فروش و مصرف بهینه و خوب باشد.
طراحی بستهبندی یک فرآیند پیچیده و سخت است که باید از جهات و زوایای مختلفی از جمله هنری، علمی، خلاقیت و ... بررسی شود.
برای داشتن یک طراحی بستهبندی بهینه و در عین حال زیبا در سطح حرفهای به متخصصینی در شاخههای بازاریابی، روانشناسی و طراحی گرافیک است.
انواع بستهبندی کالا
با توجه به اینکه انواع بستهبندی کالا و طراحی بستهبندی آن محدودیت و انتهایی ندارد، در اینجا قصد داریم به چند نوع از انواع بستهبندی کالا میپردازیم:
بستهبندی مقوایی با توجه به مواد تشکیل دهنده مقوا
جعبه بستهبندی مقوایی با توجه به مواد به کار رفته در آن به 3 دسته تقسیم میشوند:
بستهبندی مقوایی پشت طوسی (Grey Back Box):
این نوع از مقوای پشت طوسی تولید میشوند، با توجه به نوع مصرف و سلیقه مشتری و بازار هدف متنوع هستند. ویژگیهای این نوع از بستهبندی شامل: سختی یا نرمی، وضوح و شفافیت و قابل چاپ بودن است.
بستهبندی مقوایی پشت سفید (White Back Box):
این نوع از دستهبندی به لحاظ کیفی از بستهبندی پشت طوسی بالاتر و معمولا سعی میشود در ساخت جعبه بستهبندی بهداشتی و دارویی استفاده شود. ویژگیهای آن بستهبندی منعطف، شفافیت بالا، قابلیت چاپ مناسب، جعبه بستهبندی رو و پشت سفید آن سفید است.
بستهبندی اینوربرد (Ivory Board Box):
نوع سوم از دستهبندی مقوایی در جعبه بستهبندیهای بهداشتی استفاده میشود. برای جعبه بستهبندی که مواد بازیافتی در قسمت مرکزی آن استفاده شده، به عنوان مثال مقوا پشت طوسی استفاده شده و در دو طرف دیگر ورقههای پالپ به کار رفته که هرچقدر این لایه ضخیمتر باشد، کیفیت جعبه بستهبندی بالاتر است.
چند نوع دیگر از انواع جعبه بستهبندی:
- جعبه بسته بندی لمینتی
- جعبه بسته بندی با کاغذ فلوتینگ
- جعبه بسته بندی لمینتی سینگل فیس
- جعبه بسته بندی لمینتی سه لا
- جعبه بسته بندی لمینتی پنج لا