الگوی خواندن صفحات وب این است: F

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
حركت چشم اغلب كاربران صفحات حركتی مانند حرف F را نشان می‌دهد: دو حركت افقی و بعد یك حركت عمودی.
این كه بدانیم خوانندگان صفحات وب چطور در عرض چند ثانیه صفحات ما را مرور می‌كنند بسیار مهم است.
در یكی از تحقیقات صورت گرفته برای حركت چشم، مشخص شد كه ۲۳۲ كاربر صدها صحفه وب را با الگویی شبیه به حرف F می‌خوانند كه همراه با سه مولفه برجسته است:
۱) كاربران ابتدا در یك حركت افقی چشم بخش‌های بالایی صفحات را می‌خوانند. این حركت قسمت بالایی حرف F را تشكیل می‌دهد.
۲) سپس با یك فاصله كوتاه؛ حركت افقی دوم انجام می‌شود كه معمولا بخش‌هایی از فضای قبلی كه خوانده شده نیز در این حركت گنجانده می‌شود. این حركت قسمت میانی حرف F را شكل می‌دهد.
۳) در آخر هم آنها شروع به مرور سمت چپ محتوا كرده‌اند كه یك حركت عمودی را مشخص می‌كند. در بعضی از كاربران این حركت آرام و با تاخیر بوده و در گروه دیگر باز هم این حركت سریع بوده است.
البته همیشه خوانندگان از این الگو استفاده نمی‌كنند و گاهی خوانندگان بعد از حركت عمودی یك حركت افقی هم دارند كه این الگو شكل حرف E را تشكیل داده است.
گاهی هم آنها صفحه را به سرعت مرور می‌كنن كه در این حالت الگویی شبیه به حرف L را شكل می‌دهد.
● الگوی F و نكاتی كه نباید فراموش كنیم:
كاربران وب مطالب صفحات شما را كلمه به كلمه نمی‌خوانند. آنها صفحات را مرور یا به عبارت بهتر اسكن می‌كنند.
دو پارگراف اول باید مهمترین بخش مطلب شما باشند. بنابراین اگر خوش شانس باشید و در میان صفحات وب دیده شوید؛ نباید الگوی F را فراموش كنید تا شاید بقیه مطلب خوانده شود.
عنوان‌ها، پاراگراف‌ها و بولت‌ها مهمترین بخش‌هایی هستند كه اگر خواننده به حركت سوم چشم رسید و خواست متن شما را به شكل عمودی ببیند، برایش مهم خواهد بود.(اولویت‌های سه گانه زیر)
● تبلیغات
مطالعات نشان داده كه كاربران اغلب آگهی‌های باز شونده در پنجره‌های مستقل(popups) را می‌بندند و یا شاید حدود چند ثانیه آگهی را ببینند كه این امر با طراحی و فرمت آگهی رابطه مستقیمی دارد.
اما شاید سمت راست سایت جای مناسبی برای صفحات آگهی نباشد. ضمن اینكه مشخص شده كه آگهی‌های متنی حدود ۷ ثانیه و بقیه نزدیك به ۲ ثانیه دیده می‌شوند.
همچنین اندازه آگهی در شانس دیده شدن آن تاثیر دارد و این بدان معناست كه آگهی‌های بزرگ‌تر بیشتر دیده می‌شوند.
● اندازه عكس
اندازه عكس نیز در حفظ كاربر بروی صفحات وب تاثیر گذار است. عكس‌های بزرگ و واضح طرفداران بیشتری در دنیای وب دارد و كاربران مكث بیشتری روی آنها انجام می‌دهند.
در بیشتر سایت‌ها از یك قالب از پیش تعیین شده استفاده می‌شود كه عكس‌های صفحه اول اغلب از ۲۳۰۲۱۰ پیكسل بزرگتر نخواهند بود. ضمن این ‌كه نباید فراموش كرد كه بیشتر مردم بروی عكس‌ها كلیك می‌كنند.
پاراگراف‌های كوتاه‌تر به مراتب بیشتر از پاراگراف‌های بلند دیده می‌شوند. خیلی از سایت‌های خبری مطالب خود را به تنهایی و در یك متن بلند و یك ستونی ارائه می‌دهند ولی سایت‌هایی بیشتر مرور می‌شوند كه از دو یا سه ستون دركنار هم و پاراگراف‌های كوتاه استفاده كرده باشند.
اما برای مطالب منفی بهترین جا قسمت‌هایی بالایی صفحه اصلی است. این مطالب به‌دلیل مضمون متمایزی كه دارند خود به خود؛ دیده می‌شوند، پس بهتر است آنها را در سمت راست قرار دهیم و سمت چپ را برای سرمقاله و یا حتی آگهی نگه داریم.
اگر چه هنوز مطالعه جامعی در مورد صفحات و كاربران فارسی زبان كه مطالب را از سمت راست به چپ می‌خوانند، صورت نگرفته است، اما به نظر می‌رسد الگوی F با دو حركت افقی و یك حركت عمودی نیز در این صفحات صدق كند.



منبع:http://www.aftab.ir
 

جدیدترین ارسال ها

بالا