اصول تدوین از مبتدی تا حرفه ای

آیا این تاپیک برای شما مفید است ؟

  • بله

    رای: 26 100.0%
  • خیر

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    26

Amir_edius

Member
هنر تدوین



با سلام و عرض احترام



من در این تاپیک قصد دارم فن و هنر تدوین را به صورت جامع و کامل از مبتدی تا حرفه ای را آموزش دهم .



این مطالب نوشته خودم می باشد و از هیچ جایی کپی نشده است به همین خاطر ممکن

است در کار من یک سری اشکالاتی باشد که مدیران محترم می بایست به بنده کمک کنند و

در صورت امکان این تاپیک را مهم کنند
 
آخرین ویرایش:

Amir_edius

Member
در ابتدا باید بگویم که هنر و فن تدوین مانند علوم دیگر با مطالعه بدست نمی آید


تنها چیزی که بعد از گذراندن دوران آکادمیک به دست می آورید اپراتوری می باشد

هر کس در تدوین دارای یک سری خصوصیات خاص می باشد که او را از دیگران متمایز می کند ( صاحب سبک )​

به همین دلیل هم هست که اگر یک سری راش ( پلان های مونتاژ نشده و خام ) را در اختیار 10 تدوین گر مختلف قرار دهید 10 مدل کار تحویل می گیرید

پس هنر تدوین از دورن فرد به وجود می آید همانطور که ممکن است خیلی ها از سبک تدوین شما خوششان نیاید و خیلی ها هم بالعکس​



حال از این مباحث رد میشیم و به تعریف چند واژه کلیدی می پردازیم


من در چند تاپیک دیدم که بعضی از دوستان اصطلاحات غلطی را به کار می برند



تدوین گر ها به 2 دسته تقسیم می شوند :



1 – تدوین گر فیلم


2 – تدوینگر ویدئو



تفاوت تدوین گر فیلم و ویدئو



تدوینگر فیلم به کسی می گویند که با اصولا تدوین نگاتیو انجام می دهد و راش هایی را مونتاژ می کند که با دوربین های 35 میلیمتری یا 16 میلیمتری و ... گرفته شده باشد و پس از فیلم برداری باید ظهور و اتالوناژ و کار های دیگر برای تصحیح رنگ بر روی آنها انجام شود


کار در نهایت یک کار 24 فریم می باشد



تدوینگر ویدئو به کسی می گویند که راش هایی را مونتاژ می کند که با دوربین های ویدئو نظیر :



DSR_135


DSR_250


DSR_400


Betacam 637


,






گرفته شده باشد و اصولا کاست ویدئو داخل این دوربین ها قرار می گیرد و پس از تصویر برداری نیازی به ظهور ندارد


ویدئو 25 فریم در ثانبه می باشد به خاطر همین تصاویر روان تر می باشند و هم با سیستم ها آنالوگ که در قدیم بنده نیز با آنها کار می کردم نظیر Betacam Box و DFS های مختلف و هم با سیستم های دیجیتال و کامپیوتری که انواع و اقسام کارت های تدوین (Capture ) به صورت های حرفه ای و نیمه حرفه ای در بازار هست می توانند ادیت را انجام دهند
 
آخرین ویرایش:

Amir_edius

Member
تفاوت تصویربردار و فیلمبردار

تفاوت تصویربردار و فیلمبردار



تصویربردار به کسی گفته می شود که ویدئو کار میکند



فیلمبردار به کسی گفته می شود که با نگاتیو کار میکند



روجوع به توضیحات بالا



حال تفاوت فیلم و ویدئو را فهمیدیم



در ابتدای کار شما باید اطلاعات فنی خود را افزایش دهید مثلا تا حدودی با اصول تصویربرداری و فیلمبرداری آشنا باشید



کادر ها را بشناسید



نور پردازی و فیزیک نور را بدانید و از تنظیمات رنگ دوربین ها مطلع باشید



اصول صدابرداری را تا حد اعلا باید بیاموزید



از همه مهمتر آموختن هنر بازیگری به صورت علمی




من سعی می کنم در آینده در باره هر یک از این مباحث یک تاپیک ایجاد کنم
 

Amir_edius

Member
اکنون به مسائل مشترک ویدئو و فیلم می پردازیم :



پلان و سکانس



اصولا به یک برداشت از یک صحنه پلان گفته می شود که از به هم چسبیدن چند پلان سکانس به وجود می آید



در یک فیلم سینمایی مثلا 70 سکانس داریم ( سکانس خانه , سکانس مدرسه و ... ) و ممکن است پانصد ,ششصد تا پلان داشته باشیم



هر کات در مونتاز ( یا در صحنه ) تشکیل دهنده پلان می باشد و



هر چه تعداد پلان ها در یک سکانس بیشتر باشد ریتم تند را به وجود می آورد ( که ریتم تند هم قوانین خود را دارد) و هر چه کمتر ریتم آرام تری را دارار خواهد بود




پس پلان زیر مجموعه سکانس می باشد



مثلا در یک سکانس که بار معنوی آن بالا هست ریتم آرام و کند را میطلبد و



در یک فیلم پلیسی در یک سکانس تعقیب و گریز ریتم تند را می پذیرد



تروکاژ : با یک مثال توضیح میدهم



ایجا تغییرات در قسمتی از یک پلان یا تلفیق دو پلان به صورتی که قسمتیهایی از هر دو پلان در یک پلان گنجانده شده باشد ما


اقدام به یک تروکاژ ساده کردیم



یک مثال تصویری :



مثلا در یک پلان یک موجود غول پیکر در پشت یک ساختمان در حال حرکت هست


1 - در صورتی که پلان ساختمان ثابت باشد می توان بک ساختمان ( که می تواند تشکیل شده از ساختمانهای دیگر باشد یا


آسمان ) بریده شود (در ویدئو و فیلم این کار متفاوت می باشد)



2 – پلان مدیوم لانگ از یک موجود ( حالا زنده یا به صورت انیمیشن ) در بین بک و ساختمان قرار میگیرد


اگر موجود زنده باشد باید به صورت کروماکی ( بک سبز یا آبی ) گرفته شود و بک حذف شود



در ویدئو به ترانزیشن ها هم تروکاژ گفته می شود که در نرم افزارهای مختلف انواع و اقسام آن وجود دارد


وایپ ها نمونه های ساده تروکاژ هستند ( مثلا ورق زدن یا اسلاید شدن وایپ محسوب می شوند )
 

Amir_edius

Member
کاست یا نوار

در سینما ( البته در ایران ) کمتر از کار های تروکاژی استفاده می شود به علت اینکه امکانات ما متاسفانه امکانات 50 سال پیش هالیوود می باشد ولی در زمینه ویدئو ما در مکان خوبی قرار داریم



حال به دلیل اینکه اکثر افرادی که در این انجمن هستند علاقه به تدوین ویدئو دارند به یک سری مسائل مر بوط به ویدئو می پردازیم




اولا اینکه به جسمی! که در دوربین قرار داده می شود برای ضبط تصاویر کاست یا نوار گفته می شود نه فیلم



فیلم بعد از تدوین و در پایان کار به وجود می آید که قابل نمایش برای عموم می باشد



پس کسی که می گوید من فیلم داخل دوربین فرار می دهم در ویدئو کاملا در اشتباه است ولی مثلا در عکاسی دقیقا


همین جمله را می گویند
 

Amir_edius

Member
ما برای اینکه یک تدوین گر خوب ویدئو باشم باید دارای تجهیزات خوبی هم باشیم



اگر به صورت آنالوگ کار می کنیم باید دارای دستگاهای مونتاژ بتاکم و حداقل یک دی اف اس 300 باشیم



که پخش تلویزیون ما هم همین سیستم می باشد و شما اگر به صورت دیجیتال کار را به اتمام رسانده باشید در نهایت تبدیل به آنالوگ شده

و پخش می گردد



البته فقط شبکه خبر از بتاکم های SX که نوع دیجیتال بتا کم ها می باشد استفاده می شود



اگر به صورت دیجیتال بخواهیم کار کنیم نیاز به یک کامپیوتر پر قدرت یک کار کپچر قوی یک دستگاه دی وی پلیر و یک مانیتور فینال سونی ( که

با مانیتورهای کامپیوتر فرق دارد و نو 15 اینچ آن حدود دو میلیون قیمت دارد ) یک مانیتور صدای عالی ( نوعی اسپیکر هست که دارای

تنظیمات باس و تریبل نمی باشد و صدای واقعی به همرا تمامی دیتیل ها را برای ما پخش می کند )



نوع کارت کپچر نسبت به نرم افزاری که کار می کنیم متفاوت هست



مثلا کسی که با پریمیر ( صرفا پریمیر ) کار می کند از کارت های Matrox استفاده می کند که حدود قیمتش 800 هزار تومان می باشد

( البته مدل های ارزان تری هم هست )



یا کسی که با Edius کار می کند به برند خوب Canopus مراجعه می کند



مزیت استفاده از کارت های کپچر خوب و حرفه ای :



مهمترین مزیت آن یک خروجی عالی میباشد



شما با داشتن این کارت ها به صورت ریل تایم به تدوین می پردازید و نیازی به رندر کردن ندارید ( مثلا 4 لایه تصویر بدون رندر )



معمولا این کارت ها دارای پلاگ این های مخصوص به خودشان می باشند که در تدوین بسیار به کار می آیند



مثلا تنظیمات رنگ قوی ( White Ballance ) تنظیمات صوتی ایچاد تروکاژ و غیره



شما در هنگام مونتاژ به صورت ریل از مانیتور فینال در حال دیدن کار خود هستید و کارگردان ها که معمولا دارای صبر کمی هم هستند دیگر

آزار نمیبینند !!!




شما در هنگام کپچر دیجیتال دیگر افت کیفیت نخواهید داشت



فکر می کنم تا اینجا تقریبا مسائل فنی را به طور مختصر و مفید متوجه شده باشید در روز های آینده به هنر تدوین می پردازیم



منتظر باشید!




Amir
 
آخرین ویرایش:

morteza2007

New Member
آقا دستت درد نکنه اساسی استفاده کردیم... این موضوع تجهیزات رو یک کم بیشتر توضیح بده. مثلا فرق اون کارت کپچرهای هشتصد تومنی با مدل صد تومنی دقیقا تو چیه؟ یا نقش سیستم عامل و حتی نوع کامپیوتر توی کجای تدوین قرار داره؟ یا اینکه تو همین صدا و سیمای خودمون معمولا از چه نرم افزاری برای تدوین استفاده میکنند. در کل ممنون.
 

Amir_edius

Member
دوست عزیز من هم از شما تشکر می کنم برای وقتی که ایجاد کردین برای خواندن این مطالب

اصولا کار تدوین مانند نجاری است . شما تا زمانی که تجهیزات کامل رل در اختیار نداشته باشید نمی توانید یک تدوینگر موفق باشید .
محیط کار یکی از مهم ترین فاکتورهاست
شما برای یک تدوین خوب و برای ارائه یک کار درجه 1 نیاز به تجهیزات زیر دارید

کامپیوتر قوی ( اصولا همه دوستان عزیز تدوین دیجیتال را برگزیدند )
من برای یک تدوین با کارت کپچر متروکس یا ادیوس سیستم زیر را پیشنهاد می کنم
Mothre board : P5B asus
Cpu : quad core 6600 intel
Graphic card : 8600 Gt XfX
Ram: 4 Gb
Hard ( min ) : 1*120 + 2* 500 GB
Monitor : 2* Lcd Samsung 1932+
Monitor finel : Sony PVM-1450 15 inch
Voice monitor : Amp Alesis Ra 150 + 2 Monitor Alesis
Dv player : Sony DSR-45
تجهیزاتی که نام برده شد کاملا توسط اینجانب تست گردیده است
 

Amir_edius

Member

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که چرا 2 مانیتور .
علت این است که وقتی شما در حال تدوین مثلا یک تله فیلم ( فیلم سینمایی ویدئویی ) هستید با مقدار بسیار زیاد راش درگیر هستید .
برای راحتی کار مانیتور 2 را صرفا در اختیار راشها قرار میدهید و کارگردان کار هم در انتخاب راش ها کار راحت تری خواهد داشت ( با دیدن تصویر کوچک آن ) با این روس سما در هر 1 ساعت 1 دقیقه میتوانید خروجی داشته باشید .

در مورد سوال بعدی شما در مورد تفاوت کارت های گران و ارزان باید عرض کنم که مهمترین ویژگی کارت ها کران ورودی و خروجی خای متنوع و با کیفیت بسیار بالا می باشد و دیگر اینکه ریل تایم بودن در مونتاژ فاکتور مهمی محسوب می شود ( حذف رندر )

در مورد سوال سوم شما باید بگویم که اصولا در صدا و سیما کمتر نرم افزار تدوین خواهید دید
آن زمانی که من در شبکه 2 مشغول بودم فقط باکس های بتاکم دیده می شد نه چیز دیگری .

اصولا عمده کارهایی که در صدا و سیما پخش می شود به وسیله تدوینگران خارج از سازمان انجام می شود . مثلا کارت های فاینال کات پرو ( مکینتاش ) / یا دیگر کارت های دیجیتال حرفه ای

و قابل ذکر هست که مثلا شما در حال تماشای اعلام برنامه های سازمان هستید . اولین سوال که از خود می پرسید این است که آیا می شود با نرم افزاری مانند پریمیر هم این کار ها را انجام داد .
جواب منفی است
اصولا سازمان در اینگونه موارد از برنامه نویسان یا کسانی که کار انیمیشن انجام می دهند استفاده می کند
مثلا شما راشها را به داخل آن نرم افزار می ریزید و یک سری اطلاعات ( مانند زمان پخش و نام برنامه ) را برایش تعریف می کنید سپس فقط زمان رندر را به تماشا می نشینید .

ادامه دارد ......


Amir
 

Amir_edius

Member
Windows Xp Sp2

در حال حاضر سیستم عامل Windows Xp Sp2 بهترین os برای تدوین می باشد

در ضمن آنتی ویروس ها هیچ نقشی در کار تدوین ندارند و هیچ مزاحمتی از جانب آنها به شما نمی رسد .

پس حتما نصب و راه اندازی کنید

و باز هم میگم برای اینکه یک تدوینگر موفق بشید سعی کنید بهترین تجهیزات را در اختیار داشته باشید

یا علی
.
.
.
ادامه دارد
 
آخرین ویرایش:

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً

امیر جون دستت درد نکنه بابت مطالب مفیدت.
مطالب از خودته؟ ایول بابا ...
فقط یه مورد.
توی قوانین انجمن مونتاژ نوشته شده که لطفاً از رنگ قرمز توی نوشته ها استفاده نکنید.
خواهش می کنم شما هم از این به بعد رعایت کنید.
منتظر فعالیت های بعدی شما و همه روستان هستیم.

التماس دعا
یا علی
 

Amir_edius

Member
ممنونم ...!
من هر کاری از دستم بربیاد برای شما دوستان خوب و این سایت کاملا حرفه ای انجام می دم
مطالب هم کاملا از خودم می باشد
البته من توی یه فوروم دیگه مدیر هستم (برای این گفتم که اگر این مطالب رو جای دیگری هم خوندید تعجب نکنید! ) و سرم شلوغه ولی حتما دست نوشته هام رو به زودی براتون می زارم از قبیل :

هنر بازیگری
اصول فیلمبرداری و تصویر برداری
اصول نورپردازی
و غیره

متاسفانه اینقدر از دییدن این انجمن ذوق زده شده بودم که قوانین رو نخوندم
از این بابت معذرت میخوام

یا علی مدد
 
آخرین ویرایش:

Amir_edius

Member
گالری عکس

تا اینجا تقریبا با مسائل فنی آشنا شدید

برای آشنایی بیشتر چند نمونه عکس آپلود می کنم

عکس 1 - باکس DFS-300 به همرا کنترلر آن در قسمت جلو . مغز اصلی دستگاه پشتی میباشد ( حدود قیمت 7 ملیون تومان )

عکس 2 - باکس DVSTOM2 که مدل قدیمی برند CANOPUS می باشد ولی بسار پر قدرت ( حدود قیمت دست دوم 600 هزار تومان )

عکس 3 -باکس EDIUS NX با قابلیت مونتاژ HD ( حدود قیمت 2.5 میلیون تومان )

عکس 4 -باکس MATROX RTX 2 کارکرد با نرم افزار پریمیر cs3

عکس 5 - مانیتور فینال حرفه ای سونی ( حدود قیمت 2 میلیون تومان )
 

پیوست ها

  • 5.jpg
    5.jpg
    16.7 کیلوبایت · بازدیدها: 76
  • 4.jpg
    4.jpg
    74.9 کیلوبایت · بازدیدها: 76
  • 3.jpg
    3.jpg
    14.1 کیلوبایت · بازدیدها: 71
  • 2.gif
    2.gif
    31.3 کیلوبایت · بازدیدها: 66
  • 1.jpg
    1.jpg
    16.9 کیلوبایت · بازدیدها: 71

HamidSHS

Active Member
بابا دستت درد نکنه امير جان
من اين تاپيک رو نديده بودم :لول:
خيلي دستت درد نکنه
ادامه بده
موفق باشي
ياعلي
 

Amir_edius

Member
با سلام خدمت دوستان عزیز

عذرخواهی مرا بپذیرید به خاطر وقفه ای که در تکمیل کردن این تاپیک داشتم .

انشا الله بعد از بررسی مجدد پست ها و نگارش کامل و تایپ آنها ، بزودی این تاپیک را تکمیل می کنم .

با تشکر
Amir
 

shian0

New Member
سلام امیر جان
مشتاقانه منتظر مطالب جدیدت هستیم :)

یا علی

 

amir-yazdel

Member
سلام
واقعاً داری برای مبتدی هایی مثل ما سنگ تموم میزاری. دستت درد نکنه.
یه سوالی از شما دارم:
من حرفه ای کار نمی کنم و بعضی از فیلم هایی که دوستان به ام می دهند مونتاژ می کنم. مثل فیلم های مراسم هیئتمون و مراسم فرهنگی و مذهبی.
اکثراوقات خروجی که می گیرم(با پریمایر) کیفیت مطلوبی رو نداره.سیستم من هم کمی درب و داغونه. رم 512 و گرافیک 128 خیلی کمه. میخوام بدونم برای ارتقای قطعاتم در حد آماتور باید چگونه اقدام کنم. آخه شما قطعاتی رو ذکر کردید که از وسع مالی ما خارجه.
باز هم از مطالب مفیدتون ممنونم.
 
آخرین ویرایش:

amin256

Well-Known Member
دوست عزیزم
حتما دقت کن که فرمت خروجی همون فرمت ورودی باشه
باشه خروجی هم حتما باید رو همین فرمت تنظیم بشه ntscمنظورم اینه که اگر فرمت ورودی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا