M
Mahmoodi
کاربر مهمان
اشتباه اول: انباشتگي لغات كليدي (key words)
اشكال:سعي در بهينه كردن يك صفحه خانگي يا (home page)، براي تمامي كلمات كليدي ممكن. براي مثال، حتما با تگ هاي«title» (بر چسب هاي تيتر) كه به همراه بيش از 12 عدد كلمات كليدي بار مي شوند مواجه شده ايد. در اينجا، مدير سايت سعي نموده است كه تمامي لغات كليدي خود را در آن بگنجاند. اين يك مثال كلاسيك از زماني است كه علم به روش كار مي تواند به امر خطر ناكي مبدل شود.
آنچه كه عموما در اين حالت رخ مي دهد آن است كه حتي يكي از اين 12 كلمه به سطح رتبه بندي بالا نمي رسند چرا كه هر يك از اين كلمات به صورت مجزا و منفرد قادر به اخذ چگالي يا شهرت كافي جهت مطرح شدن در سطوح بالاي رتبه بندي نمي باشند. اين موضوع علي الخصوص براي واژه هاي متداول رخ مي دهد. اين موضوع خنده داري است كه اسپمرها تعداد زيادي از لغات كليدي را در ليست هاي طولاني مخفي مي نمايند، چرا كه اين عمل در عوض بالا بردن رتبه بندي آنها، وضع را بد تر مي كند. در اين زمينه و در مورد موتور هاي جستجو، اين موضوع به مراتب وخيم تر مي شود.
راه حل: صفحه خانگي خود را بر روي 3 عدد از مهمترين لغات كليدي متمركز نماييد. در صورتي كه زمينه فعاليت شما، مشخصا يك عرصه رقابتي مي باشد، فقط يك يا دو لغت كليدي مشخص نماييد و فقط بر روي اين لغات كليدي در صفحه خود متمر كز شويد و البته همين طور تگهاي تيتر آن صفحه.
من در صفحه خانگي خود بر روي 3 لغت كليدي متمركز شده ام كه در موتور هاي جستجوي به زبان آلماني بسيار خوب عمل مي كنند (فعاليت من بيشتر در آلماي متمر كز است). اين سه جمله عبارتند از: بازار يابي اينترنتي، ارتقاء وب و بهينه سازي موتور هاي جستجو. يك فرد تازه كار شايد كلمات كليدي بيشتري را به اين عبارات اضافه مي نمود و سعي مي كرد در عوض توزيع و انتشار، آن عبارات را بهينه نمايد.
اشتباه دوم: تعدد ناحيه header
اشتباه: طبيعت انسان ايجاب مي كند براي ساختن يك وب سايت تلاش كند. يكي از متداول ترين اشتباهات، كه مي تواند براي ترافيك موتور هاي جستجو بسيار مخرب باشد، زماني است كه يك مديرسايت از گزينه save is جهت ايجاد يك صفحه جديد استفاده كرده و فرا موش مي كند كه ناحيه نا مريي و غير قابل مشاهده header از يك صفحه را در برنامه dream weaver و يا هر سيستم مديريت متن كه جهت ايجاد صفحات وب به كار مي بندد، تغيير دهد.
فكر مي كنم همگي شما چنين سايت هايي را مشاهده كرده باشيد. مثلا يك سايت كامل، در تمام صفحات خود داراي تيترwidgets_for_sale.com مي باشد، بنابراين تگ هاي meta در تمام صفحات كاملا يكسان تعريف شده اند فقط متن هاي قابل مشاهده تغيير مي كند. البته گاهي به ندرت اتفاق مي افتد كه صفحات جدا گانه، مطالب و يا مفاد كاملا يكسان نيز داشته باشند. هر صفحه به صورت مجزا مي تواند با كلمات كليدي مختلفي، چه به صورت بزرگ و چه به صورت كوچك بهينه سازي گردد تا توسط يك موتور جستجو به عنوان نقطه ورود به سايت مورد نظر شناسايي گردد. اين موضوع من را بسيار ناراحت مي كند كه مي بينم سايت هاي جالبي كار بيهوده انجام مي دهند و در تمام صفحات خود عنوان (my domain.com) را به كار مي بندد.
راه حل: زمانيكه قصد داريد يك سايت راه اندازي نماييد، به يك الگوي ثابت پايدار بمانيد. من معمولا در ابتداي كار، مطالب را تنظيم مي نمايم ولي همواره مراقب هستم كه اخرين كار صورت گرفته قبل از شروع به نوشتن مطالب صفحه بعدي اين باشد كه اطمينان حاصل نمايم كه نه تنها مفاد صفحه، بلكه ناحيه آن را نيز بهينه سازي نمايم.
هيچ وقت در تمام وب سايت هاي من قادر به يافتن تگهاي title يكسان نخواهيد بود و يا در مورد توضيحات متاتگ نيز همين مساله اتفاق مي افتد. هيچ وقت فراموش نكنيد كه هر صفحه از وب سايت يك صفحه ورودي به سايت محسوب مي شود، بنابراين با تمام توانايي هاي خود، هر صفحه سايت را بهينه نماييد.
اشتباه سوم: مجموعه Frameset غير ضروري
اشتباه: در حال حاضر يك وب سايت مبتني بر فريم كمتر به چشم مي خورد و من بر اين عقيده هستم كه به كارگيري فريم ها به هر نحوي باعث ارتقا سايت نمي شوند و يا فريمي را نمي تواند به عنوان يك الزام واقعي براي مديران سايت ها فرض نمود. مساله اين نيست كه عموما سايت هاي فريم شده رتبه پايين تري به خود اختصاص مي دهند، بلكه مهم آن است كه تعداد طراحان سايت كه روش مناسب جهت بهينه نمودن آن سايت ها را آموخته باشند، انگشت شمار است.
اغلب، 536000 وب سايت موجود كه به صورت سايت هاي فريمي ارائه شده اند، جهت معرفي در موتورهاي جستجو نياز به بهينه سازي دارند. هيچ كدام از اين سايت ها در هيچ جايي جزو 10 رتبه اول قرار نخواهند گرفت. قرار دادن عبارت browser+does+not+support+frames (به معني: برنامه مرورگر فريم ها را مورد پشتيباني خود قرار نمي دهد) در قسمت تگ فريم روش مناسبي است تا هيچ وقت وب سايت مورد نظر در موتورهاي جستجو يافت نشود.
راه حل: مطالب تگ no frame را با اين ديد كه نسخه متني از صفحه homepage شما مي باشد، مورد بررسي قرار داده و همانند يك وب سايت معمولي آن را بهينه نماييد. نكته خيلي مهم: همچنين از ناحيه غير فريمي خود يك لينك به صفحات فريم خود ايجاد نماييد. از برنامه جاوا اسكريپت براي صفحات فريمي خود استفاده نماييد، اين برنامه در صورتيكه صفحات شما در موتورهاي جستجو، يافت نشوند، frameset را فرا خواهد خواند. معمولا، صفحات فريمي بدون frameset به معني نبودن هيچ Navigation (راهبري)، در آنها مي باشد و آن طور كه طراحي شده اند، نشان داده نخواهند شد. يك راه حل قرار دادن كد زير در تمامي صفحات فريم مي باشد كه در اغلب برنامه هاي مرورگر عمل مي كند:
<،BODY unload=if (parent.frames.leugth= =0) top.location = http://www.yoursite.com/framesat.html>
راه حل هاي پيچيده تر و البته مناسب تري نيز وجود دارد، كه در اين مقاله گنجانيده نمي شوند. جهت استفاده از يك روش تكميل تر از برنامه Net Mechanic كمك بگيريد. همچنين به خاطر داشته باشيد آنچه كه توسط يك frameset انجام مي گيرد را مي توانيد با استفاده از قرار دادن لايه هاي (CSS) Cascading Style Sheets، iframes و ساير روشها بدست آوريد. از فريم ها فقط زمانيكه حقيقتا مجبور هستيد، استفاده نماييد.
اشتباه چهارم: سايت هاي داراي Splash/Flash
اشتباه: گاهي اوقات با سايت هاي رتبه پاييني مواجه مي شويم كه علي الظاهر شامل متن هاي زيادي هستند، ولي متون ارائه شده در آنها تنوع فونت نداشته و بلكه به صورت گرافيك تنظيم شده اند. استفاده از اين روش شايد ظاهر سايت شما را خوشايند نمايد، ولي اگر اين نوع متن ها تنها متن هاي ارائه شده بر روي صفحات شما مي باشند، بايد كاملا رتبه بندي بالا و ترافيك موتورهاي جستجو را به فراموشي بسپاريد. بايد بگويم كه حداقل نيمي از مشتريان من از زياده روي در متن هاي گرافيكي دچار دردسر شده اند.
البته، بدترين حالت در مورد وب سايت هاي داراي تكنيك فلش روي مي دهد كه هيچ جايگزين html ندارند و سورس كد آنها همانند نمونه اي است كه من در موردبهينه سازي موتور جستجو جهت صفحات آموزش مجبور بودم از آن صرف نظر نمايم.
راه حل: در مورد اين وب سايت ها از متن هاي معمولي استفاده نماييد. با داشتن كمي اطلاعات درباره ويراستاري CSS مي توانيد ظاهر متن ها و يا لينك هاي متني خود را تماشايي تر نماييد. امروزه نياز به اين است كه از متن هاي گرافيكي جهت جذاب تر كردن متن هاي خود استفاده كنيد. حداقل در بدترين حالت، تمام متن ها را در صفحات از نوع متون گرافيكي انتخاب نكنيد. مطالبي را براي موتورهاي جستجو باقي بگذاريد تا قادر باشند آن مطالب را جستجو و سپس فهرست بندي نمايند. اين موضوع همچنين در مورد سايت هاي فلش نيز صحت دارد. به ندرت اتفاق مي افتد كه لازم باشد همه چيز يك سايت به صورت فلش ارائه شود. اغلب موارد مي توان از متن در حاشيه و اطراف نمونه هاي فلش، بدون هيچ اثر منفي، بهره گرفت.
اشتباه: متاسفانه، تعداد بسياري از طراحان سايت از هيچ يك از انواع ابزارهاي بازبيني كلمات كليدي بهره نمي گيرند. در اين زمينه 4 يا 5 برنامه مختلف عرضه شده است، كه اغلبشان، همچون ابزار بازبيني كلمات كليدي Overture به صورت رايگان عرضه مي گردند. اغلب طراحان تصور مي كنند، بدليل آنكه خوب مي دانند سايت آنها راجع به چه موضوعي مي باشد، نيازي به بازبيني و بررسي كلمات كليدي اصلي سايت خود احساس نمي كنند و اين ابزارها را مورد استفاده قرار نمي دهند. اين اشتباه بزرگي است. اشتباه بزرگ ديگر آن است كه عمل بهينه سازي براي وب سايت ها، يا در گروه هاي جستجوي نامفهوم و گنگ قرار مي گيرند و يا مواردي كه بيش از اندازه جزئي مي باشند و يا از طرف ديگر، عباراتي بسيار وسيع و كلي براي لغات كليدي انتخاب مي شوند. در اين صورت ممكن است از عباراتي استفاده كرده باشيد كه به ميليون ها صفحه اينترنتي به صورت رقابتي مربوط باشند ولي باز با اين وجود تجربه كافي و يا لينك هاي درخواستي كمي دريافت مي كنيد تا بتوانيد با ساير صفحات به رقابت بپردازيد.
راه حل: تعادل معمولا با استفاده از 2 يا 3 عبارت در عرصه هاي رقابتي بدست خواهد آمد. بهترين روش يافتن اين عبارات از طريق Cross-referencing منابع اطلاعاتي متعددي كه جهت بازبيني كلمات كليدي تهيه شده اند و صفحه ابزارهاي آن لاين من نيز يافت مي شوند، و همين طور از طريق كمي تفكر بدست خواهد آمد.
نكته:اگر فكر مي كنيد نياز داريد كلاس بهينه سازي را پشت سر بگذاريد و يا اينكه آموزش هاي خود را تكرار كنيد، نويسنده اين مقاله يك آزمايش Search Engine Marketing Quiz، در اين زمينه در سايت خود عرضه نموده است.
منبع فناوري اطلاعات ايران
اشكال:سعي در بهينه كردن يك صفحه خانگي يا (home page)، براي تمامي كلمات كليدي ممكن. براي مثال، حتما با تگ هاي«title» (بر چسب هاي تيتر) كه به همراه بيش از 12 عدد كلمات كليدي بار مي شوند مواجه شده ايد. در اينجا، مدير سايت سعي نموده است كه تمامي لغات كليدي خود را در آن بگنجاند. اين يك مثال كلاسيك از زماني است كه علم به روش كار مي تواند به امر خطر ناكي مبدل شود.
آنچه كه عموما در اين حالت رخ مي دهد آن است كه حتي يكي از اين 12 كلمه به سطح رتبه بندي بالا نمي رسند چرا كه هر يك از اين كلمات به صورت مجزا و منفرد قادر به اخذ چگالي يا شهرت كافي جهت مطرح شدن در سطوح بالاي رتبه بندي نمي باشند. اين موضوع علي الخصوص براي واژه هاي متداول رخ مي دهد. اين موضوع خنده داري است كه اسپمرها تعداد زيادي از لغات كليدي را در ليست هاي طولاني مخفي مي نمايند، چرا كه اين عمل در عوض بالا بردن رتبه بندي آنها، وضع را بد تر مي كند. در اين زمينه و در مورد موتور هاي جستجو، اين موضوع به مراتب وخيم تر مي شود.
راه حل: صفحه خانگي خود را بر روي 3 عدد از مهمترين لغات كليدي متمركز نماييد. در صورتي كه زمينه فعاليت شما، مشخصا يك عرصه رقابتي مي باشد، فقط يك يا دو لغت كليدي مشخص نماييد و فقط بر روي اين لغات كليدي در صفحه خود متمر كز شويد و البته همين طور تگهاي تيتر آن صفحه.
من در صفحه خانگي خود بر روي 3 لغت كليدي متمركز شده ام كه در موتور هاي جستجوي به زبان آلماني بسيار خوب عمل مي كنند (فعاليت من بيشتر در آلماي متمر كز است). اين سه جمله عبارتند از: بازار يابي اينترنتي، ارتقاء وب و بهينه سازي موتور هاي جستجو. يك فرد تازه كار شايد كلمات كليدي بيشتري را به اين عبارات اضافه مي نمود و سعي مي كرد در عوض توزيع و انتشار، آن عبارات را بهينه نمايد.
اشتباه دوم: تعدد ناحيه header
اشتباه: طبيعت انسان ايجاب مي كند براي ساختن يك وب سايت تلاش كند. يكي از متداول ترين اشتباهات، كه مي تواند براي ترافيك موتور هاي جستجو بسيار مخرب باشد، زماني است كه يك مديرسايت از گزينه save is جهت ايجاد يك صفحه جديد استفاده كرده و فرا موش مي كند كه ناحيه نا مريي و غير قابل مشاهده header از يك صفحه را در برنامه dream weaver و يا هر سيستم مديريت متن كه جهت ايجاد صفحات وب به كار مي بندد، تغيير دهد.
فكر مي كنم همگي شما چنين سايت هايي را مشاهده كرده باشيد. مثلا يك سايت كامل، در تمام صفحات خود داراي تيترwidgets_for_sale.com مي باشد، بنابراين تگ هاي meta در تمام صفحات كاملا يكسان تعريف شده اند فقط متن هاي قابل مشاهده تغيير مي كند. البته گاهي به ندرت اتفاق مي افتد كه صفحات جدا گانه، مطالب و يا مفاد كاملا يكسان نيز داشته باشند. هر صفحه به صورت مجزا مي تواند با كلمات كليدي مختلفي، چه به صورت بزرگ و چه به صورت كوچك بهينه سازي گردد تا توسط يك موتور جستجو به عنوان نقطه ورود به سايت مورد نظر شناسايي گردد. اين موضوع من را بسيار ناراحت مي كند كه مي بينم سايت هاي جالبي كار بيهوده انجام مي دهند و در تمام صفحات خود عنوان (my domain.com) را به كار مي بندد.
راه حل: زمانيكه قصد داريد يك سايت راه اندازي نماييد، به يك الگوي ثابت پايدار بمانيد. من معمولا در ابتداي كار، مطالب را تنظيم مي نمايم ولي همواره مراقب هستم كه اخرين كار صورت گرفته قبل از شروع به نوشتن مطالب صفحه بعدي اين باشد كه اطمينان حاصل نمايم كه نه تنها مفاد صفحه، بلكه ناحيه آن را نيز بهينه سازي نمايم.
هيچ وقت در تمام وب سايت هاي من قادر به يافتن تگهاي title يكسان نخواهيد بود و يا در مورد توضيحات متاتگ نيز همين مساله اتفاق مي افتد. هيچ وقت فراموش نكنيد كه هر صفحه از وب سايت يك صفحه ورودي به سايت محسوب مي شود، بنابراين با تمام توانايي هاي خود، هر صفحه سايت را بهينه نماييد.
اشتباه سوم: مجموعه Frameset غير ضروري
اشتباه: در حال حاضر يك وب سايت مبتني بر فريم كمتر به چشم مي خورد و من بر اين عقيده هستم كه به كارگيري فريم ها به هر نحوي باعث ارتقا سايت نمي شوند و يا فريمي را نمي تواند به عنوان يك الزام واقعي براي مديران سايت ها فرض نمود. مساله اين نيست كه عموما سايت هاي فريم شده رتبه پايين تري به خود اختصاص مي دهند، بلكه مهم آن است كه تعداد طراحان سايت كه روش مناسب جهت بهينه نمودن آن سايت ها را آموخته باشند، انگشت شمار است.
اغلب، 536000 وب سايت موجود كه به صورت سايت هاي فريمي ارائه شده اند، جهت معرفي در موتورهاي جستجو نياز به بهينه سازي دارند. هيچ كدام از اين سايت ها در هيچ جايي جزو 10 رتبه اول قرار نخواهند گرفت. قرار دادن عبارت browser+does+not+support+frames (به معني: برنامه مرورگر فريم ها را مورد پشتيباني خود قرار نمي دهد) در قسمت تگ فريم روش مناسبي است تا هيچ وقت وب سايت مورد نظر در موتورهاي جستجو يافت نشود.
راه حل: مطالب تگ no frame را با اين ديد كه نسخه متني از صفحه homepage شما مي باشد، مورد بررسي قرار داده و همانند يك وب سايت معمولي آن را بهينه نماييد. نكته خيلي مهم: همچنين از ناحيه غير فريمي خود يك لينك به صفحات فريم خود ايجاد نماييد. از برنامه جاوا اسكريپت براي صفحات فريمي خود استفاده نماييد، اين برنامه در صورتيكه صفحات شما در موتورهاي جستجو، يافت نشوند، frameset را فرا خواهد خواند. معمولا، صفحات فريمي بدون frameset به معني نبودن هيچ Navigation (راهبري)، در آنها مي باشد و آن طور كه طراحي شده اند، نشان داده نخواهند شد. يك راه حل قرار دادن كد زير در تمامي صفحات فريم مي باشد كه در اغلب برنامه هاي مرورگر عمل مي كند:
<،BODY unload=if (parent.frames.leugth= =0) top.location = http://www.yoursite.com/framesat.html>
راه حل هاي پيچيده تر و البته مناسب تري نيز وجود دارد، كه در اين مقاله گنجانيده نمي شوند. جهت استفاده از يك روش تكميل تر از برنامه Net Mechanic كمك بگيريد. همچنين به خاطر داشته باشيد آنچه كه توسط يك frameset انجام مي گيرد را مي توانيد با استفاده از قرار دادن لايه هاي (CSS) Cascading Style Sheets، iframes و ساير روشها بدست آوريد. از فريم ها فقط زمانيكه حقيقتا مجبور هستيد، استفاده نماييد.
اشتباه چهارم: سايت هاي داراي Splash/Flash
اشتباه: گاهي اوقات با سايت هاي رتبه پاييني مواجه مي شويم كه علي الظاهر شامل متن هاي زيادي هستند، ولي متون ارائه شده در آنها تنوع فونت نداشته و بلكه به صورت گرافيك تنظيم شده اند. استفاده از اين روش شايد ظاهر سايت شما را خوشايند نمايد، ولي اگر اين نوع متن ها تنها متن هاي ارائه شده بر روي صفحات شما مي باشند، بايد كاملا رتبه بندي بالا و ترافيك موتورهاي جستجو را به فراموشي بسپاريد. بايد بگويم كه حداقل نيمي از مشتريان من از زياده روي در متن هاي گرافيكي دچار دردسر شده اند.
البته، بدترين حالت در مورد وب سايت هاي داراي تكنيك فلش روي مي دهد كه هيچ جايگزين html ندارند و سورس كد آنها همانند نمونه اي است كه من در موردبهينه سازي موتور جستجو جهت صفحات آموزش مجبور بودم از آن صرف نظر نمايم.
راه حل: در مورد اين وب سايت ها از متن هاي معمولي استفاده نماييد. با داشتن كمي اطلاعات درباره ويراستاري CSS مي توانيد ظاهر متن ها و يا لينك هاي متني خود را تماشايي تر نماييد. امروزه نياز به اين است كه از متن هاي گرافيكي جهت جذاب تر كردن متن هاي خود استفاده كنيد. حداقل در بدترين حالت، تمام متن ها را در صفحات از نوع متون گرافيكي انتخاب نكنيد. مطالبي را براي موتورهاي جستجو باقي بگذاريد تا قادر باشند آن مطالب را جستجو و سپس فهرست بندي نمايند. اين موضوع همچنين در مورد سايت هاي فلش نيز صحت دارد. به ندرت اتفاق مي افتد كه لازم باشد همه چيز يك سايت به صورت فلش ارائه شود. اغلب موارد مي توان از متن در حاشيه و اطراف نمونه هاي فلش، بدون هيچ اثر منفي، بهره گرفت.
اشتباه: متاسفانه، تعداد بسياري از طراحان سايت از هيچ يك از انواع ابزارهاي بازبيني كلمات كليدي بهره نمي گيرند. در اين زمينه 4 يا 5 برنامه مختلف عرضه شده است، كه اغلبشان، همچون ابزار بازبيني كلمات كليدي Overture به صورت رايگان عرضه مي گردند. اغلب طراحان تصور مي كنند، بدليل آنكه خوب مي دانند سايت آنها راجع به چه موضوعي مي باشد، نيازي به بازبيني و بررسي كلمات كليدي اصلي سايت خود احساس نمي كنند و اين ابزارها را مورد استفاده قرار نمي دهند. اين اشتباه بزرگي است. اشتباه بزرگ ديگر آن است كه عمل بهينه سازي براي وب سايت ها، يا در گروه هاي جستجوي نامفهوم و گنگ قرار مي گيرند و يا مواردي كه بيش از اندازه جزئي مي باشند و يا از طرف ديگر، عباراتي بسيار وسيع و كلي براي لغات كليدي انتخاب مي شوند. در اين صورت ممكن است از عباراتي استفاده كرده باشيد كه به ميليون ها صفحه اينترنتي به صورت رقابتي مربوط باشند ولي باز با اين وجود تجربه كافي و يا لينك هاي درخواستي كمي دريافت مي كنيد تا بتوانيد با ساير صفحات به رقابت بپردازيد.
راه حل: تعادل معمولا با استفاده از 2 يا 3 عبارت در عرصه هاي رقابتي بدست خواهد آمد. بهترين روش يافتن اين عبارات از طريق Cross-referencing منابع اطلاعاتي متعددي كه جهت بازبيني كلمات كليدي تهيه شده اند و صفحه ابزارهاي آن لاين من نيز يافت مي شوند، و همين طور از طريق كمي تفكر بدست خواهد آمد.
نكته:اگر فكر مي كنيد نياز داريد كلاس بهينه سازي را پشت سر بگذاريد و يا اينكه آموزش هاي خود را تكرار كنيد، نويسنده اين مقاله يك آزمايش Search Engine Marketing Quiz، در اين زمينه در سايت خود عرضه نموده است.
منبع فناوري اطلاعات ايران