اسکریپت چیست؟؟!

sabalangraphic

کار بر متخصص افتر افکتز
اسکریپت

سلام مهرداد جان

اسکریپت به مجموع چند تا دستور که یه کاری رو انجام بده میگن

و واسه اجتناب از نوشتن یا اجرا کردن دستورات متعدد استفاده میشه!

در کل میشه گفت توی هر زبان فرق میکنه و معمولا نرم افزارهایی که میشه داخلشون اسکریپت نوشت از یه زبان

خاص پیروی می کنند به طور مثال افتر افکت خیلی شبیه به ++C هست!

من همینا رو میدونست فقط،اگر احتیاج به مثال داشتی بگو تا واست بذارم:rose:
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
خوشم میاد بچه ها تو همه ی علوم دستی دارن:rose:
اسکریپت توی علم سینما رو عرض میکنم داداشی
توی علم سینما یعنی چی؟
 

sharktech

کاربر فعال
تا جایی که من میدونم script همون "متن نمایشنامه یا فیلمنامه" می باشد!

و به کسی که script کلیپ, فیلم, سریال یا حتی گیم رو می نویسه scriptwriter میگن.

تو این لینک توضیحات جالبی هست :
کد:
http://www.filmscriptwriting.com/
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
بچه ها توی علم سینما به
برنامه ریزی نرم افزاری یا کاغذی
استوری برد
دکوپاژ و فیلمنامه
شخصیت شناسی در قالب یک کتاب
رو میگن اسکریپت
 
آخرین ویرایش:

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
نه
من همیشه اینجوری پستهامو شروع میکنم
میتونید برید ببینذ
همراه میکنم بقیه رو با خودم
حالا کلی سوال پیش میاد که یکی یکی اینارو باز میکنیم
با کمک همدیگه
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد در رابطه با برنامه ریزی
اول در برنامه ریزی باید بدونیم هر کسی چیکار انجام میده و وظیفه ی افراد مختلف در سمت مختلف چه فرقی با هم داره
مثلا وظظایف منشی صحنه چیه؟
وظیفه ی مدیر تولید چیه؟
اینار و که بدونیم میتونیم بریم شروع کنیم برنامه ریزی برای ساخت کلیپ ، فیلم کوتاه و بلند رو

اول از همه منشی صحنه :

منشی صحنه رو در اغلب جاها معمولا خانم انتخاب میکنن
منشی صحنه گری خیلی کار سختیه و فقط برای این خانم انتخاب میشه معخمولا که معمولا دست خط خانمها خیلی بهتره از آقایون و تو بلبشو ی پشت صحنه خانمها میتونند بهتر آرامش خودشونو حفظ کنن و نظم زیادی داشته باشن
وظیفه منشی صحنه توی کاغذ مخصوص منشی صحنهو حفظ ذهنی و کاغذیه راکورد های صحنه حدودا خلاصه میشه

توی برگه ی منشی صحنه
اکثر چیزایی که توی برگه ی دکوپاژ نوشته میشه نوشته شده و این به اون دلیل نیست که منشی صحنه بخواهد خدایی نکرده کار رو دکوپاژ کنه
این برای اونه که فقط بدونه که توی مثلا خارجی - روز - مسجد میزان نور وررودی به لنز چند کلوین بوده یا شاتر و دیافرگم چه عددی داشته تا از به هم ریختگی کالر کالکشنی جلوگیری بشه

توی برگه ی منشی صحنه چیزهای دیگه ای هم نوشته شده

......
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
مثلا نوشته شده که کدوم پلان چند بار برداشت شده و هر کدوم از برداشتها به خاطر چی دوباره برداشت شدن مثلا بازیگر بازی نکرده یا صداگذار باعث شده یا بوه بوم من تو کادر بوده
یا یا یا...
دلیل برداشت مجدد رو مینویسه که توی تدوین بدونن کدوم به خاطر چی مشکل داشته
معمولا برداشت دوم صحیح رو هم یادداشت میکنه منشی صحنه
کار دیگه ای هم که معمولا انجام میده منشی صحنه تو کارای 90 تلویزیونی
اینه که منشی صحنه مسئول " فریادهاست "
یعنی داد میزنه به بازیگرا کیو میده یا از پشت صحنه خواهش میکنه که سکوت رو رعایت کنن
البته این تو ایرانه
.......
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
یکی دیگه از وظایف مهم منشی صحنه حفظ راکورت هست
ما چند نوع راکورت داریم

راکورت اجسام سر صحنه:
برای مثال طرف توی یه پلان پشتش کنترل تلویزیون رو میزه
کارگردان کات میده همه میرن برای ناهار
بچههای گروه نور میان یکم تلوزیون نگاه کنن بازیه استقلال پرسپولیسه
کنترل رو جابه جا میکنن یا میزارن یه جا دیگه
کارگردان دوباره کارشو شروع میکنه
منشی صحنه هم نمیگه که کنترل نیست
میرن تو تدوین میبینن که یه کات میخوره کنترل ناپدید میشه
اون موقست که منشی صحنه نتونسته راکورت اجسام تو صحنه رو رعایت کنه
این یعنی راکورت اجسام توی صحنه که توی داخلی ها کار منشی صحنه رو خیلی سخت میکنه.

.....
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
نوع دوم راکورت
راکورت حرکتیه :

مثلا تو یه پلانی استاد داره تو کلاس راه میره و با دست راستش ماژیک رو بالا پایین میندازه
کار تعطیل میشه برمیگردن
استاد شروع میکنه ماژیک رو با اون یکی دستش بالا پایین انداختن
اون موقعست که راکورت حرکتی به هم ریخته

راکورت لباس :

این بیشتر برای سیاهی لششکر ها به کار میره
اما وظیفه ی منشی صحنست
تو خیلی از کارا منشی صحنه با موبایلش از همه ی سیاهی لشکر ها عکس میندازه
این برای اینه که اگه مثلا کار 3 روز بود هر روز سیهای لشکره با یه لباس نیاد سر کار
همون لباس قبلیه رو تنش داشته باشه

.......
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
اوه
یه راکورت دیگه همهست که راکورت نوری نامیده میشه

این نوع راکورت در واقع یک تیم ورک بین نور پرداز و منشی صحنست که تو هر بار تعطیلیه کار از یه جا نور نده

و منشی صحنه میتونه توی کار نور پرداز دخات کنه

فقط در این مورد برای حفظ راکورت نوری

همین.
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
در رابطه با گروه نور پردازی

گروه نور پردازی با گروه فیلمبرداری باید خیلی مچ باشه
به طوری که مدیر فیلمبرداری با مدیر نورپردازی باید رفیق باشن
شما میدونید که یه نور پرداز طوری میتونه نور بده که هیچ طوری یه بوم من نتونه بومشو بگیره
یعنی هر کاری کنه بومش توی کادر باشه یا سایش بیوفته تو تصویر

فقط میخواستم بگم که تیم ورک بین این چند تا گروه یا مدیریت اینها خیلی ارزشمنده و باید رعایت بشه.:rose:
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
یکسری گروهها هستند که واضحه که کارشون چیه مثل تصوریبرداری ، نور پردازی ، صدا برداری ، تدارکات
مدیر تولید یا جاسوس تولید ( کسیه که میدونه تمامی پولها کجا و برای چی خرج میشن )
کارگردان هنری ( ناظر رنگ و روح ترکیب بندی و بازیگردانی )پ
طراح دکور ( طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی - در اکثر موارد از یه اتاق 4 در 4 میتونن همه چی بسازن مثل بیمارستان - قتلگاه - اتاق خواب و غیره - رییس این گروه متریال ها رو خوب میشناسه و خواص موادشم حتما تو کنکور 90 % زده .!!!!!!!!!!!:lol:
و دستایاران کارگردان ( که وظیفه ی فرایدها - کار و توجیه سیهاهی لشکر ها - و دادن کیو به بازیگر ها و ... ) را بر عهده دارند

نمیدونم دیگه یادم نمیاد .

اما

بعد از اینکه دونستیم که کی چیکار میکنه
گروه رو جمع میکنیم
میریم ئنبال کارگردان و نورپردازو و منشی و ......

و بعد از اینکه گروه رو جمع کردیم و با همه قرار داد بستیم

فیلمنامه رو باز میکنیم.
فیلمنامه ها معمولا سکانس بندی نمیشن
وظیفه ی ما اینه که سکانس بندی کنیم
سکانس بندی نسبت به لوکیشن و موضوعیت فیلمنامه

بعد از اینکه سکانس بندی کردیم
چند تا های لایت برمیداریم و شروع میکنیم به های لایت کردن برای برنامه ریزیه فیلم
اسم بازیگر های ویترینی و گرون رو با یه رنگ
اسم بازیگر های سن بالا را با یه رنگ
اسم بازیگر های خردسال رو با یه رنگ دیگه مشخص میکنیم.

دلیل این کار اینه که بدونیم تو کدوم سکانس ها به کدوم یک از اینا احتیاج دارم تا بگیم بیان سر کار
بازیگر ویترینی چون خیلی گرونه از نظر مالی کلی خرج میزاره به خاطر همین رج رو از روی بازیگر ویترینی میزنیم
بازیگر سن بالا رو برای این های لایت میکنیم که نفر آخر باشه که گریم بشه و معطل نمونه برای گریم بقیه وخستش نکنیم نتونه بازی کنه
بازیگر خردسال رو هم برای اینکه خردسالا معمولا تا 2 ساعت بیشتر نمیتونن خوب کار کنن
ما موقع برنامه ریزی کاری میکنیم که بازیگر خردسال ماکسیمم 5 ساعت سر کار آفیش باشه

.....
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
....

بعد از اون شروع میکنیم لوکیشنهای داخلی و خارجی رو برای های لایت میکنیم تا بدونیم که اگه نصف کار تو تهرانه و نصف دیگش تو کیش
برنامه ریزی داشته باشیم که کل تهران رو بگیریم بعد بریم تو کیش
این کار مزیت داره
تو وقت صرفه جویی میکنه
و اینکه میتونیم راکورت آب و هوا رو حفظ کنیم
اینجوری نشه که بریم کیش برگردیم تهران برف بیاد سه متر
بعئ نتونیم از نظر زمانی فیلم رو جلو ببریم
مثلا کل کار تو تهران تو هوای آفتابی باشه.

و بعد همه ی اینا رو رو کاغذ مخصوص برنامه ریز مینویسیم


بعدش میریم سراغ میز های گریم برای روزهای مخصوص
اول بازیگرای معمولی گریم میشن چون اگه همینطوری الاف بمونن و نرن جلوی دوربین اتفاق خاصی نمی افته
بعدش بازیگر ویترینی
و در آخر بازیگر پیر و خردسال
همین
اینارو باید برنامه ریزی کنید.
......
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
خوب محمد جان
رج یعنی برنامه ریزی براساس موضوع خاصی که اون موضوع میتونه
بازیگر تاپ یا سن بالا یا خردسال باشه

لوکیشن باشه

زمان روز یا شب باشه
به این میگن رج زنی
همین
 

جدیدترین ارسال ها

بالا