اسمبلی و میکروکنترلر

saalek110

Well-Known Member
زبان اسمبلی زبان اصلی هر میکروپروسسور و یا هر میکروکنترلری می باشد . مترجم های اصلی که توسط شرکت سازنده میکروکنترلر ارائه می شود در حقیقت زبان اسمبلی را به کد ماشین تبدیل می کنند مانند avrasm .بنابراین زبان اسمبلی از اهمیت بسزایی برخوردار است . و در حقیقت برای کاربرهای سرعتی از زبان اسمبلی استفاده می شود.

میکروکنترلرهای AVR


تفاوت زبان های سطح بالا با اسمبلی​

زبان هایی مانند C و بیسیک در حقیقت اول کد نوشته شده را به اسمبلی تبدیل میکنن و بعد کد اسمبلی به زبان ماشین تبدیل میشه، پس یادگیری زبان اسمبلی برای درک بیشتر میکروکنترلرها ضروری هست و توصیه میکنم حتی اگر عملی هم کار نکنید یکبار این مقاله را بخوانید.

دانلود کتاب مقدمه ای بر زبان اسمبلی میکروهای avr



اگر شما هم علاقمند به یادگیری این زبان هستید حتما مقاله ای که در ادامه نوشته برایتان آماده کرده ایم را دانلود کنید.

دانلود کتاب مقدمه ای بر زبان اسمبلی میکروکنترلرهای AVR
 

پیوست ها

  • AVR-ASM-beginner_(Melec.ir).pdf
    1.3 مگایابت · بازدیدها: 0

saalek110

Well-Known Member

رجیسترهای CPU​

قبل از شروع دستورهای اسمبلی AVR، لازم است تا رجیسترهای CPU یادآوری شود؛ چرا که اغلب دستورهای اسمبلی با رجسترها در ارتباط هستند.
میکروکنترلر AVR رجیسترهای زیادی برای انجام محاسبات و عملیات منطقی دارد. در CPU، رجیسترها برای ذخیره سازی موقت اطلاعات به کار می‌روند. این اطلاعات می‌تواند یک بایت داده و یا آدرسی که به داده مورد نیاز اشاره می‌کند باشد. اکثر رجیسترها در میکروکنترلر AVR هشت بیتی هستند.
در AVR تعداد ۳۲ رجیستر همه منظوره وجود دارد که دستورهای پایه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. رجیسترهای همه منظوره مانند انباره در دیگر میکرو پروسسورها عمل می‌کند. یعنی برای انجام محاسبات و عملیات منطقی به کار می‌روند.
در AVR رجیسترهای همه منظوره که پایین‌ترین مکان حافظه را به خود اختصاص داده‌اند R0 تا R31 نام دارند و بدون توجه به نوع تراشه AVR همیشه آدرس خانه‌های ۰۰ تا ۰X1F متعلق به آن‌ها است. در شکل زیر می‌توانید این رجیسترها را مشاهده کنید.

دستورهای اسمبلی AVR - دستورهای پایه + برنامه نمونه - میکرولرن
 

جدیدترین ارسال ها

بالا