ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک

matab365

New Member

ارتودنسی ثابت چیست؟​

در ارتودنسی ثابت، براکت ها که در دو نوع فلزی یا شفاف وجودا دارند بر روی دندان چسبیده و تا پایان درمان روی دندان باقی می‌مانند، در روش ارتودنسی ثابت، دندانپزشک براکت‌ها را با چسب مخصوص به دندان چسبانده و به این شکل باعث می‌شود تا فشار و کشش به دندان‌ها جهت قرارگیری در موقعیت نرمال وارد شود.

مدت زمان این نوع درمان بسته به شرایط بیمار ممکن است بین ۱ تا ۳ سال طول بکشد.

ارتودنسی متحرک چیست؟​

ارتودنسی متحرک بر خلاف ارتودنسی ثابت قابلیت جابه جایی داشته و روی دندان ثابت نمی‌شود، در این روش دندانپزشک قالبی از فک بیمار تهیه کرده و سپس اقدام به ساخت ارتودنسی متحرک می‌کند، این نوع ارتودنسی برای مشکلات سیار خفیف استفاده می‌شود و بیمار موظف تا ۲۲ ساعت در روز از آن استفاده کند، البته زمان گفته شده کلی می‌باشد و مدت زمان استفاده در روز بسته به نظر ارتودنسیت است.

مقایسه ارتودنسی ثابت و متحرک​

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ارتودنسی ثابت حتمی بودن این درمان است. اما بریس های متحرک به رعایت‌های بیمار وابسته هستند و مشکل اصلی این است که ممکن است برخی افراد مدت زمان کمتری از زمان تعیین شده از آن استفاده کنند که این امرموجب ایجاد اختلال در دوره دمانی بیمار می‌شود و طول مدت درمان بیمار را افزایش می‌دهد.

انجام ارتودنسی با بریس ثابت بسیار ساده‌تر و مقرون به صرفه تر می‌باشد و هیچ نگرانی از بابت آن وجود ندارد. ارتودنسی‌های ثابت از لحاظ ظاهر بسیار مخفی هستند و از بریس های سرامیکی که دارای براکت شفاف و سیم‌های رنگ دندان هستند ساخته می‌شود.
با این همه بریس ثابت دارای معایبی نیز می‌باشد که دشواری تمیز کردن آن ها یکی از این معایب می‌باشد و در صورت عدم عایت نظافت دندان توسط بیمار کاملا مشهود خواهد بود. بریس های ثابت هم چنین باعث تحریک لثه‌ها می‌شوند. براکت ها به راحتی لکه دار می‌شوند و این به این معنی است که در انتخاب غذا کمی محدود می‌شوید و باید به تمیزی بریس هایتان بسیار اهمیت دهید.

بریس های متحرک نیز مانند بریس های ثابت عمل می‌کنند که البته از قیمت بالاتری برخوردارند. در طول مدت درمان، سیم‌های ارتودنسی محکم می‌شوند و دندان‌ها را به جایگاه اصلی شان هدایت می‌کنند. بریس های متحرک اغلب برای درمان مشکلات ارتودنسی جزئی فک بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بریس های متحرک در طول دوره‌ی درمان کنترل و آزادی بیشتری به بیمار می‌دهند و بسیاری از بیماران این آزادی را ترجیح می‌دهند زیرا قادرند بریس ها را از دهان خود خارج کنند. هم چنین خوردن و آشامیدن برای بیمارانی که از بریس متحرک استفاده می‌کنند بسیار آسان تر بوده و می‌توانند به طور کامل دندان هایشان را تمیز کنند. تمیز نگه داشتن دندان‌ها می‌تواند از کرم خوردگی و ابتلا به بیماری‌های لثه جلوگیری کند.

اغلب بریس های متحرک مانند بریس های نامرئی در دهان قابل تشخیص نیستند که این عامل زیبایی برای برخی اهمیت بسیاری دارد.

منبع مطلب: ارتودنسی ثابت در اصفهان
 

پیوست ها

  • What-is-mobile-orthodontics.jpg
    What-is-mobile-orthodontics.jpg
    16.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

جدیدترین ارسال ها

بالا