اختلاف فاحش بین کار چاپ شده و طرح توی کامپیوتر

babi-esf

Member
با درود فراوان :
سوالی که داشتم این بود که برای کم کردن این اختلاف چه باید کرد ؟
پیشنهادات خودم :
1 - نحوه ی کالیبره کردن مانیتورو توی سایت آموزش بدین .
2 - چند تا کتاب در مورد رنگها معرفی کنین که کدهای هر رنگی رو توی فرمتهای مختلف داشته باشه .
این درخواست ها را از مدیران انجمن و کاربلدهای انجمن میپرسم ( البته هر کسه دیگه ای هم که بلده لطف میکنه )
 

ToFaN

Well-Known Member
دوست عزیز اختلاف رنگ و خطای رنگ همش مربوطه به کالیبره کردن نیست ؟
1 کالیبره
2- حتما باید CMYK باشه
3- از رنگ های Out of gamut استفاده نکنی
4-فورمت چاپی باید یا TIFF يا EPS يا PDF باشه
5-فيلم و زینک خوب هم به همچنین بر روی چاپ و خطای رنگ خیلی تاثییر میزاره
و . و . و .
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
بهترین راه حل داشتن یه نمونه کد رنگ هست. اینجوری حتی اگر مانیتور شما کالیبره هم نباشه میتونی با وارد کردن کد مربوط به هر رنگ و اطمینان از Cmyk بودن کار از رنگ واقعی مطمئن باشی.
 

S.H.R.M.K

Well-Known Member
سلام

انجمن چاپ هم داریما ، بدبخت مظلوم واقع شده این انجمن!
 

FashisT

Active Member
S.H.R.M.K گفت:
سلام

انجمن چاپ هم داریما ، بدبخت مظلوم واقع شده این انجمن!
منلقش کردم اینجا تا یه حالی هم به این داده باشیم!
243.gif

فعلا
 

mexo

Member
اينم بگم كه رنگ هايي رو كه چاپخونه استفاده ميكنه هم موثره
ولي مهم تر از اون اگه كسي cmykرنگ ها رو داره بده كه همه استفاده كنن بعد ميشه از چاپخونه پرسيد كه اين رنگ ها رو ميتونه در بياره ؟اگه جواب مثبت بود كه با خيال راحت طرحمونو ميزنيم اگر هم نبود كه هيچي
 

babi-esf

Member
یوسف وسارا جان اونارو میدونم ولی آیا کتابای رنگو شما میدونین اسمش چیه ؟من چون رشتم گرافیک نیس اصلا تا چند وقت پیش نمیدونستم همچین چیزی هم وجود داره .
در ضمن این آیا درسته که میگن رنگ سبز فسفری و تعداد زیادی از رنگای شفاف و روشن توی چاپ کدر می افتن و ازشون نباید توی کار استفاده کرد و یا باید کد رنگو درست زد کدومش درسته ؟(خیلی دمق شدم که یه سری از رنگا رو توی چاپ نمیتونم داشته باشم )
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
همونطوریکه توفان تو یه تاپیک دیگه گفته بود رنگهای موجود تو فتوشاپ حدود 5 میلیون رنگ هست (در حالت Rgb) و در حالت Cmyk این تعداد به 3 میلیون رنگ کاهش پیدا می کنه و 2 میلیون رنگ حذف میشه. فکر نمیکنم 3 میلیون رنگ کم باشه!! و میتونه براحتی نیاز رو برطرف کنه. در مورد سوالت هم باید بگم شما میتونی فسفری هم ایجاد کنی ولی کد رنگش مهمه. اگر کد رنگ رو درست وارد کنی مشکل خاصی پیش نمیاد.
 

babi-esf

Member
آیا کتابای رنگو شما میدونین اسمشون چیه ؟ نیاز ضروری دارم .
ممنون.
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
توفان کد رنگا رو نمیدونی میشه از تو نت پیدا کرد یا نه؟ اگه سایتی میشناسی بگو لطفا
 

ToFaN

Well-Known Member
sara_is_nice_girl گفت:
توفان کد رنگا رو نمیدونی میشه از تو نت پیدا کرد یا نه؟ اگه سایتی میشناسی بگو لطفا
نه ندیدم اگه هم باشه بدرد نمیخوره
بازم همون خطا رو داره
باید یه نمونه چاپی دستت باشه
 

babi-esf

Member
سارا خانم از شما بعید بووووووووووود
باید چاپ شده باشه تاببینیم کار توی چاپ چه جوری در میاد نه توی مانیتور
 

Mehdi_Naissipour

کاربر VIP
سلام
برای دسترسی به یه مجموعه کد رنگ مختصر و مفید میتونید کتاب " آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می دانند " تالیف آقای بهرام عفراوی رو از انتشارات سی بال هنر تهیه کنید.
حتما جدید ترین نوبت چاپ رو بخرید.
موفق باشید.
 

rezatoofan

Member
سلام
===
کتاب طیف رنگ می تونه راهنمایی خوبی برای طراحان و چاپ خانه ها باشه.
دوستان اگر می خواین آمار کامل از قبیل ناشر و .. رو بدم بهم ایمیل بزنید تا براتون مشخصات شو گیر بیارم چون الان دسترسی ندارم.
این کتاب برای همه رنگهای چرخه cmyk کد دارد و مشخص میکنه از هر جدول رنگ چه میزان بکار بره
تمام صفحات کتاب با تصویر است
 
آخرین ویرایش:

mashreghi

Member
همانطوری که دوستان گفتند مسائل مختلفی در هماهنگی بین رنگ طرح اولیه و چاپ نهایی وجود داره ولی مسئله ای که مهمه اینه که من به تجربه دستم اومده که علاوه بر دقت در استفاده از رنگهای مجاز . نوع مانیتور هم نقش مهمی رو بازی می کنه من الان 3 چهار سالی هست که مانیتور هانسول رو انتخاب کردم ( 17 اینچ ) و نتایج خوبی رو هم دیدم . طراحی با تست در حالت cmyk و پرینت کار قبل از چاپ با پرینتر های CMYK مانند hp1700 وارائه آن به ناظر چاپخانه از موارد مهمی است که شاید رعایت آنها برای شما مفید باشد.
 
آخرین ویرایش:

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام به همه دوستان
اميدوارم در سال جديد بتونم بهتر در خدمت شما باشم.
سوالي كه پرسيده شده به نظر من يه سوال خيلي مهمه. البته جوابي كه دوستان دادن قابل توجه هست. اما سعي من اينه كه مطالب ريشه اي تر رو بگم
عواملي كه مي تونن اين نوع اختلاف رو به وجود بيارن كم نيستن. جوري كه شايد بشه در موردش كتاب هم نوشت. اما اجازه بدين به يك نكته مفهومي در اين باره اشاره كنم.
هدف ما در استفاده از چاپ به هر نحوي بازسازي دنياي واقعيت هاست. يعني از همون ابتدا همه سعي داشتن چاپ وسيله اي براي بازسازي و انتشار واقعيت ها با كمترين درجه اختلاف باشه. پشت اين حرف سالها تجربه و كنكاش وجود داره و انسانهاي زيادي عمر خودشون رو وقف اين كار كردن. چه اون زماني كه سيستمهاي ديجيتالي نبودن و چه الان كه سر و كار ما با كامپيوتره. اما اجازه بدين به اصل مطلب بپردازيم.
من فكر مي كنم نكته اين جاست كه ما قراره از چه روش چاپي براي كار خودمون استفاده كنيم. چون روشهاي چاپي هر كدوم محدوديت ها ، مزايا و روشهاي آماده سازي مربوط به خودشون رو دارن. اما اين مساله رو به خاطر داشته باشين كه به هر حال شباهت در اين مورد يه امر نسبي يه. يعني محاله در حالت عادي اختلاف وجود نداشته باشه. منتهي منظور ما اينه كه اين اختلاف در حوزه قوه بينايي شناخته نشه. البته بايد بگم كه پيشرفت ها تونستن ما رو به نقطه اي از شباهت نسبي راضي كننده برسونن. تكنولوژي امروز يه حرف رو در اين باره به ما مي گه: (( من درست عمل مي كنم فقط به شرط اين كه توام درست عمل كني)) . پس مي بينيد كه مشكل فقط در رنگ و كاليبره كردن مانيتور نيست. مشكل در نظارت بر امر توليده . و اين يعني نظارت بر همه چيز .
راستش من هميشه وقتي يه كار چاپي رو مي بينم فكر مي كنم كه چه چيزي رو از دست داده. چون اون يه كاره يتيمه ! من مي خوام بشدت اين موضوع رو بهتون گوشزد كنم كه كاره چاپ فقط يه پروسه آغشته شدن مركب با سطح چاپ شونده نيست. چاپ رو ما بايد يه مرحله بدونيم كه وقتي يه عكاس داره در مراحل مقدماتي عكسي براي اون مي گيره بايد به اين اينكه كه كار با چه محدوديتهايي رو به رو هست توجه كنه . كاره چاپ يه كار تيميه يا حداقل اگه يه كار انفراديه احتياج به معلومات گسترده اي داره.
اين تعجبي نداره كه همه از آدم بخوان يه چاپ با كيفيت بهشون بدي. اين تعجب داره كه اونا ندونن كيفيت چه جوري بدست مياد.
پس دو تا چيزو يادمون نره:
اول: ما بايد به كاري كه مي كنيم تسلط كامل داشته باشيم. يعني دانش كار داشته باشيم. فكر نكنيد كه اگه نداشته باشين آدم بدي هستين. نه بلكه انتخابه كمتري خواهين داشت. اگه مي بينين كاري از ابتدا در اختيار شما نيست بيخودي قول ندين. فكر نكنين كه فقط مانيتور خوب داشتن و كتاب رنگ داشتن مهمه. اين كه رو چي چاپ مي كنين با چي چاپ ميكنين چه قد پول مي دين و ميگيرين و حتي اين كه كارگر چاپخونه ديشب شام چي خورده ام مهمه( شوخي بود).
دوم : هميشه قبل از انجام كاري همه چيز رو برنامه ريزي كنين. نقشه كاري رو كه مي خواين انجام بدين تويه ذهنت تون بكشين . سعي كنيد به افراد اطلاعات كاملي بدين يا حداقل اگه حوصله ندارن تكليف خودتون رو معلوم كنين. ببينين طرف چي مي خواد دنباله ماجرا جويي نباشين. ور ندارين تصويره رويه مانيتور رو نشونه آدما بدين بگين: قشنگ شده يا نه . ور ندارين چاپه ديجيتال رو به آدما نشون بدين بگين كارتون مثه اين ميشه. برين بالاي سر كار وايستين نگين ولش كن خودشون چاپ مي كنن. هر چي كه مشتري گفت بلافاصله نگين مي شه بلكه اول فكر كنين.برين سراغ مطالعه . خلاصه اين كه ميدونم شايد انتظار داشتين مثه هميشه براتون يك دو سه بگم ولي واقعا همه اين مطالب هست، همه جا هست . به نظر من كمبود دانش كار اصلي ترين عامل اختلافاته فاحشه. اختلافات جزيي رو يه جوري با همه ميشه كنار اومد...!
با تشكر
 

sibgraphic

New Member
سلام خوب اگه راستشو بخوای همه موارد گفته شده لازمه ولی اگر دنبال کتابی توی این زمینه میگردی پیشنهاد میکنم کتاب انچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ میدانند رو بگیر و برای حل مشکل رنگهای تخت هم میتونی یه پنتون رنگ ایرانی که در صد و نحوه ترکیب رنگهارو نشون میده بخری ولی یادت باشه که حتمأ باید چاپ ایران باشه تا با سیستم چاپ ایران که یورواستاندارد مطابق باشه در ضمن کالر ستینگ فتوشاپ رو هم باید برای سیستم چاپ و کاغذ مصرفیت هر بار تنظیم کنی.
 

پارسيان

New Member
ساده ترين كار اينكه چند تا كار بدي چاپ خ:) راب از كار در بياد تا تجربه كافي پيدا كني.:D :wink:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا