[h=1]ابزار درک نیازهای متفاوت مشتری[/h]
[h=2]نمونه کار[/h]
یکی از بهترین ابزارها در درک نیازهای کاربران داشتن نمونه کارهایی در زمینه های مختلف است در این هنگام با آشنا کردن کاربران با نمونه کارهای طراحی وبسایت، آنها خیلی راحتتر میتوانند تصمیماتی در ارتباط با نیازهای کلی خود بگیرند.
بهتر است در زمان ارائه نمونه کارها توضیحاتی از محل قرار گیری هدر، بدنه سایت، اسلاید بار، گالری، فوتر و.... به کاربر داده شود تا کاربر با کلیات و بخشهای مختلف یک صفحه وب نیز آشنا شود.
در زمان مشاهده نمونه کارهای مختلف از کاربران بخواهیم تا نظرات خود را درباره آنها با ما در میان بگذارند تا بهتر با سلیقه کاربران آشنا شویم.
[h=2]استفاده از کاتالوگ[/h]
کاتالوگ ابزاری مفید در کمک به انتخاب نمونه قالب گرافیکی سایت می باشد. لزوماً نباید در کاتالوگ فقط از نمونه کارهای شرکت طراح استفاده شده باشد، حتی میتوان نمونههایی از سایتهای بزرگ جهان را که به بحث کاربرپسند بودن اهمیت میدهند نیز برای مشاهده کاربر در آن قرار داد.
در زمان مشاهده کاتالوگ کاربر با انواع رنگبندی در سایتهای گوناگون آشنا شده و میتواند بهتر رنگهای اصلی سایت خود را انتخاب کند.
[h=2]دمو ماژولها[/h]
ابزار مهم دیگری که در سفارش های طراحی سایت های داینامیک می تواند مورد استفاده قرار گیرد ارائه دمو ماژول هایی است که کاربران بعد از تحویل گرفتن سایت خود در اختیار خواهند داشت. این کاربران برای مدیریت و ایجاد محتوا در سایت خود از این ماژولها استفاده خواهند کرد پس بهتر است در زمان درخواست طراحی سایت خود با کلیات این ماژولها و نحوه کارکرد آنها آشنا شده تا در آینده دچار مشکل نشوند. پس استفاده از ابزاری مانند دمو ماژولهابسیار حائز اهمیت است . البته کاربران در مورد نحوه کارکرد ماژول ها میتوانند از بخش راهنمای آنها نیز استفاده نمایند.
[h=2]نرمافزارهای نمونهسازی وبسایت[/h]
یکی از مدرنترین ابزارها در درک نیازهای کاربران که اخیرا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از برنامههای نمونهساز است که با ایجاد یک محیط توصیفی و مبتنی بر مرورگر میتوانیم عملکرد اشیا مانند دکمهها ، لینکها ، گالری و... را ایجاد نمائیم. این نمونهها در عرض چند دقیقه کوتاه ایجادشده و قادر هستند در یک محیط انتزاعی تصویری از طراحی نهایی سایت را به کاربر نشان دهند و سپس ما میتوانیم این نمونهها را پیادهسازی کنیم.
یکی از این بهترین و قدرتمندترین این ابزارها برنامه Axure می باشد که از قابلیتهای اصلی آن میتوان به :
1. قابلیت کشیدن و رها کردن (Drag & Drop) ویجت ها در صفحه
2.ساخت نمونه وبسایت اولیه که رفتاری شبیه به سایت اصلی داشته باشد
3.صرفهجویی در زمان برای جلوگیری از انجام کارهای تکراری با استفاده از قالبها و ویجت های از قبل تعریفشده
4. طراحی سریع رابط کاربر
و.... اشاره داشت. لازم به ذکر است برنامه های نمونهساز صرفا در حد دمو هستند و خروجی آنها بیشتر به دید نهایی کاربران کمک می کند.
[h=2]برخی از باورهای اشتباه کاربران[/h]
درانتهای این مقاله کمی در مورد انتظارات عجیب برخی از مشتریان که از طراحی سایت خود دارند صحبت میکنیم.
در طراحی سایت ممکن است با مشتریانی روبهرو شویم که برای کسبوکار خود خواهان سایتی بسیار خاص و عالی هستند و با اینکه تاکنون حتی یک سایت هم طراحی نکرده و هیچ اطلاعات فنی در مورد آن ندارند اما خواستههای متفاوت و نامعقولی برای طراحی ظاهر سایت خود دارند بعضی از گفتههای این کاربران:
"باید لوگوی سایت من خیلی در چشم باشد "
این کاربر وقتی اصرار بر این موضوع دارد و دقیقاً همین حالت پیادهسازی میشود اصلاً از ظاهر سایت خود راضی نیست و میگوید: "سایت من مثل سایتهای دیگر طبیعی نیست و هدر سایت نصف صفحه را گرفته است".
کاربری برای سفارش طراحی سایت خود میگوید: "من از شکل هدر فلان سایت خوشم میآید " و فوتر سایت دیگری را هم دیده و میخواهد مثل آن برایش طراحی شود و قسمت بدنه سایت را هم همان لحظه روی کاغذ سریع ترسیم میکند و اصرار دارد تا دقیقاً طبق خواسته خودش سایت پیادهسازی شود!
حتماً نتیجه را حدس زدهاید! عناصر طرح اصلاً باهم همخوانی ندارند و کاربر اصلاً از طرح راضی نیست.
"استفاده از تصاویر چاپی محصولات"
بهترین اسکنرها هم قادر نیستند تصاویر چاپی را با رنگهای اصلی اسکن و دوبارهسازی کنند. بسیاری از کاربران اصرار دارند تا از تصاویر چاپشدهای که قبلاً طراحیشده در سایت آنها استفاده شود و متأسفانه طراحیهای اسکن شده کیفیت خروجی مطلوبی ندارند. پس بهتر است که همیشه فایلهای سورس طرحهای چاپی خود را نیز داشته باشید تا در آینده از آنها به راحتی استفاده کنید .
یکی از اصلی ترین وظایف طراح ها در این موارد تذکر دادن به کاربران درباره عواقب خواسته های غیر استاندارد آن ها در طراحی وب سایتشان است.