چه لینکهایی ارزش بیشتری دارند؟ لینکهایی که در فهرستها هستند؟ یا اونهایی که در متن صفحه میذارید؟ لینک هایی که به صورت متن باشند بهترند یا اونهایی که تو تصویرند؟ میدونید همه لینکها با هم ارزش یکسانی ندارند؟ ما تو این مقاله رازهایی رو در مورد لینکها و اثرشون بر سئو براتون افشا میکنیم.
تو این مطلب به دو تا سوال کلی جواب میدیم: اول اینکه آیا ممکنه ارزش بعضی از لینکهای درون صفحه بیشتر از بعضی دیگه باشه؟ و دوم اینکه آیا نوع و مکان قرار گرفتن لینکها میتونه روی اونها اثر بذاره؟ با دارکوب همراه باشید.
الف) آیا ممکنه ارزش بعضی از لینکهای درون صفحه بیشتر از بعضی دیگه باشه؟
1- لینکهای محتوا مهم ترند
بعد از اون هم لینکهای درون فهرستند که مهمند. تعجبی هم نداره، مسلما اگه من همینجا لا به لای مطالبم یه لینک به یکی از مقالات دیگه دارکوب بدم بیشتر دیده میشه تا وقتی که در فهرست بهش لینک بدم.
اما مسئله اینجاست که شما وقتی لینکی در فهرست بذارید همیشه اونجا ثابت میمونه، اما در مورد لینکهایی که در مطلب و محتوا گذاشته میشن اینطور نیست.
2- لینکهای موجود در فوتر معمولا بی ارزشند
بنابراین اگه لینکی در فهرست یا حاشیه یا متن اصلی صفحه داشته باشید و دوباره در فوتر هم بهش لینک بدید ارزشش از چیزی که قبلا بوده بیشتر نمیشه. به نظرم اگه لینکی هم میخواهید در فوتر بذارید نه بخاطر سئو، بلکه با هدف صحبت با خوانندگانتون باشه.
3- لینکهایی که بیشتر تکرار شده باشند ارزش بیشتری میابند
فعلا این در حد یه نظریه است اما من چند تا مقاله هم دیدم که در این مورد نوشته شده و از نظر سئو گفته میشه گوگل داره سعی میکنه که مثل یه آدم به صفحات وب نگاه کنه و داده ها رو به همون صورت آنالیز کنه. طبیعیه که وقتی یه لینک چند بار تکرار بشه بیشتر دیده میشه و در ذهن بیننده بهتر میشینه.
گوگل متوجه میشه اگه یه صفحه بیشتر از یه صفحه دیگه بازدید بگیره یا مثلا اگه یه فهرست نسبت به یه فهرست دیگه بیشتر استفاده بشه. حالا گوگل این اطلاعات رو به راههای مختلفی میتونه تفسیر کنه؛ مثلا از نظر اندازه یا از نظر CSS .
4- لینکهایی که بیشتر در معرض دید قرار دارند ارزش بیشتری دارند
این یکی رو فکر نکنم بشه تست کرد. اما اگه یه لینکی رو خیلی ریز با فونت کوچیک بنویسید ممکنه به چشم بیننده ها نیاد و دیده نشه. به نظر میاد برای رتبه بندی گوگل هم ارزشش کم میشه.
5- چند لینک در یک صفحه و یک URL
مثلا فرض کنید من در بالای صفحه یه لینک به صفحه مشتریان بدم و در پایین متن هم یه لینک دیگه بهش بدم. گوگل هر دو لینک رو می بینه، هر دو لینک هم به یک صفحه میرسند، اما این صفحه از نظر عصاره لینک فقط میتونه از ارزش لینک اول بهره ببره نه هر دو (ما قبلا در دارکوب در مورد عصاره لینک توضیح دادیم، میتونید مطالعه کنید) و لینک بعدی انگار که وجود نداره.
وقتی تو یه صفحه لینکهایی با مقصد یکسان وجود داشته باشند، گوگل فقط اولی رو به حساب میاره و بقیه رو نادیده میگیره. بنابراین فکر نکنید میتونید با چپوندن لینکهای یکسان در صفحه رتبه بگیرید. حتی اگه مثلا یک بار در فهرست به اون صفحه لینک داده باشید و یک بار در متن.
ب) آیا نوع و مکان قرار گرفتن لینکها میتونه روی اونها اثر بذاره؟
حالا میخواهیم بخش برون-صفحه لینکها رو بررسی کنیم.
1- لینکهای موجود در محتوا ارزش بیشتری نسبت به لینکهای فوتر یا فهرست دارند
به طور کلی لینکهای موجود در فهرست بهتر از لینکهای فوتر عمل میکنند. اما لینکهایی که تو محتوا بذارید ارزششون از اون دو تای دیگه بیشتره. اگه میتونید خودتون انتخاب کنید که لینک خارجی رو کجا قرار بدید، با گذاشتن اون در متن اصلی میتونید ارزش بیشتری ازش بگیرید.
2- ارزش لینکهایی که در تب یا پنجره جدید باز میشوند نسبت به لینکهایی که در همان تب یا پنجره باز میشوند
به نظر میاد این مسئله خیلی مهم نباشه. طی تجربیاتی که ما داشتیم گوگل تفاوتی برای این دو دسته لینک قائل نیست.
3- لینکهای نوشتاری بهتر از لینکهای تصویری با تگ alt عمل میکنند
لینکهای نوشتاری حتی از لینکهای جاوااسکریپت و سایر انواع لینک هم بهتر عمل میکنند. گاهی اوقات سایتها یک عکس یا تصویر میذارن و علاوه بر اینکه خود تصویر رو لینک میکنند در زیر اون هم به صورت کپشن چیزی مینویسند که لینک رو دوباره در اون کپشن قرار میدن، گوگل با این لینکها هم مثل همون لینکهای تگ alt موجود در تصویر برخورد میکنه مگر اینکه همش یک تگ href باشه. در این صورت میتونید از ارزش لینک کپشن به عنوان یک لینک نوشتاری برخوردار بشید.
4- چند لینک با مقصد یکسان
اینجا هم مثل لینکهای داخلی فقط انکورتکست اولی به حساب میاد و گوگل فقط لینک اول رو در HTML می بینه.
5- لینکی یکسان که در همه صفحات یا اکثر صفحات وب سایت با یک انکورتکست مشابه تکرار شده باشد شما را به دردسر می اندازد
البته این قانون همیشگی نیست. گاهی هم ممکنه اوکی باشه. مثلا آمازون میتونه تو فوتر به یه Whole Foods لینک بده، چون بخشی از شرکت خودشه. اما اگه مثلا آمازون بخواد تقلب کنه و به جای اینکه برای انکورتکست بنویسه whole foods ، بنویسه “ما غذای ارزون به دستتون میرسونیم” این میشه اسپم، یا گوگل جریمه اش میکنه یا این لینک ارزشی نخواهد داشت.
تو این شرایط بهتر اینه که از اون صفحه مقصدی که میخواهید از همه صفحاتتون بهش لینک بدید، لینک بگیرید. لینکهایی که شما از همه صفحاتتون به صفحه “درباره ما” یا “صفحه اصلی” سایت میدید اینها لینکهای داخلی هستند و این قانونی که الآن گفتیم در مورد لینکهای خارجی وب سایته، به خصوص اگه انکورتکست بخواد کلیدواژه ها رو هدف بگیره که در این صورت به عنوان دستکاری سئو توسط گوگل مجرم شناخته میشید!
طراحی وب سایت دارکوب
تو این مطلب به دو تا سوال کلی جواب میدیم: اول اینکه آیا ممکنه ارزش بعضی از لینکهای درون صفحه بیشتر از بعضی دیگه باشه؟ و دوم اینکه آیا نوع و مکان قرار گرفتن لینکها میتونه روی اونها اثر بذاره؟ با دارکوب همراه باشید.
الف) آیا ممکنه ارزش بعضی از لینکهای درون صفحه بیشتر از بعضی دیگه باشه؟
1- لینکهای محتوا مهم ترند
بعد از اون هم لینکهای درون فهرستند که مهمند. تعجبی هم نداره، مسلما اگه من همینجا لا به لای مطالبم یه لینک به یکی از مقالات دیگه دارکوب بدم بیشتر دیده میشه تا وقتی که در فهرست بهش لینک بدم.
اما مسئله اینجاست که شما وقتی لینکی در فهرست بذارید همیشه اونجا ثابت میمونه، اما در مورد لینکهایی که در مطلب و محتوا گذاشته میشن اینطور نیست.
2- لینکهای موجود در فوتر معمولا بی ارزشند
بنابراین اگه لینکی در فهرست یا حاشیه یا متن اصلی صفحه داشته باشید و دوباره در فوتر هم بهش لینک بدید ارزشش از چیزی که قبلا بوده بیشتر نمیشه. به نظرم اگه لینکی هم میخواهید در فوتر بذارید نه بخاطر سئو، بلکه با هدف صحبت با خوانندگانتون باشه.
3- لینکهایی که بیشتر تکرار شده باشند ارزش بیشتری میابند
فعلا این در حد یه نظریه است اما من چند تا مقاله هم دیدم که در این مورد نوشته شده و از نظر سئو گفته میشه گوگل داره سعی میکنه که مثل یه آدم به صفحات وب نگاه کنه و داده ها رو به همون صورت آنالیز کنه. طبیعیه که وقتی یه لینک چند بار تکرار بشه بیشتر دیده میشه و در ذهن بیننده بهتر میشینه.
گوگل متوجه میشه اگه یه صفحه بیشتر از یه صفحه دیگه بازدید بگیره یا مثلا اگه یه فهرست نسبت به یه فهرست دیگه بیشتر استفاده بشه. حالا گوگل این اطلاعات رو به راههای مختلفی میتونه تفسیر کنه؛ مثلا از نظر اندازه یا از نظر CSS .
4- لینکهایی که بیشتر در معرض دید قرار دارند ارزش بیشتری دارند
این یکی رو فکر نکنم بشه تست کرد. اما اگه یه لینکی رو خیلی ریز با فونت کوچیک بنویسید ممکنه به چشم بیننده ها نیاد و دیده نشه. به نظر میاد برای رتبه بندی گوگل هم ارزشش کم میشه.
5- چند لینک در یک صفحه و یک URL
مثلا فرض کنید من در بالای صفحه یه لینک به صفحه مشتریان بدم و در پایین متن هم یه لینک دیگه بهش بدم. گوگل هر دو لینک رو می بینه، هر دو لینک هم به یک صفحه میرسند، اما این صفحه از نظر عصاره لینک فقط میتونه از ارزش لینک اول بهره ببره نه هر دو (ما قبلا در دارکوب در مورد عصاره لینک توضیح دادیم، میتونید مطالعه کنید) و لینک بعدی انگار که وجود نداره.
وقتی تو یه صفحه لینکهایی با مقصد یکسان وجود داشته باشند، گوگل فقط اولی رو به حساب میاره و بقیه رو نادیده میگیره. بنابراین فکر نکنید میتونید با چپوندن لینکهای یکسان در صفحه رتبه بگیرید. حتی اگه مثلا یک بار در فهرست به اون صفحه لینک داده باشید و یک بار در متن.
ب) آیا نوع و مکان قرار گرفتن لینکها میتونه روی اونها اثر بذاره؟
حالا میخواهیم بخش برون-صفحه لینکها رو بررسی کنیم.
1- لینکهای موجود در محتوا ارزش بیشتری نسبت به لینکهای فوتر یا فهرست دارند
به طور کلی لینکهای موجود در فهرست بهتر از لینکهای فوتر عمل میکنند. اما لینکهایی که تو محتوا بذارید ارزششون از اون دو تای دیگه بیشتره. اگه میتونید خودتون انتخاب کنید که لینک خارجی رو کجا قرار بدید، با گذاشتن اون در متن اصلی میتونید ارزش بیشتری ازش بگیرید.
2- ارزش لینکهایی که در تب یا پنجره جدید باز میشوند نسبت به لینکهایی که در همان تب یا پنجره باز میشوند
به نظر میاد این مسئله خیلی مهم نباشه. طی تجربیاتی که ما داشتیم گوگل تفاوتی برای این دو دسته لینک قائل نیست.
3- لینکهای نوشتاری بهتر از لینکهای تصویری با تگ alt عمل میکنند
لینکهای نوشتاری حتی از لینکهای جاوااسکریپت و سایر انواع لینک هم بهتر عمل میکنند. گاهی اوقات سایتها یک عکس یا تصویر میذارن و علاوه بر اینکه خود تصویر رو لینک میکنند در زیر اون هم به صورت کپشن چیزی مینویسند که لینک رو دوباره در اون کپشن قرار میدن، گوگل با این لینکها هم مثل همون لینکهای تگ alt موجود در تصویر برخورد میکنه مگر اینکه همش یک تگ href باشه. در این صورت میتونید از ارزش لینک کپشن به عنوان یک لینک نوشتاری برخوردار بشید.
4- چند لینک با مقصد یکسان
اینجا هم مثل لینکهای داخلی فقط انکورتکست اولی به حساب میاد و گوگل فقط لینک اول رو در HTML می بینه.
5- لینکی یکسان که در همه صفحات یا اکثر صفحات وب سایت با یک انکورتکست مشابه تکرار شده باشد شما را به دردسر می اندازد
البته این قانون همیشگی نیست. گاهی هم ممکنه اوکی باشه. مثلا آمازون میتونه تو فوتر به یه Whole Foods لینک بده، چون بخشی از شرکت خودشه. اما اگه مثلا آمازون بخواد تقلب کنه و به جای اینکه برای انکورتکست بنویسه whole foods ، بنویسه “ما غذای ارزون به دستتون میرسونیم” این میشه اسپم، یا گوگل جریمه اش میکنه یا این لینک ارزشی نخواهد داشت.
تو این شرایط بهتر اینه که از اون صفحه مقصدی که میخواهید از همه صفحاتتون بهش لینک بدید، لینک بگیرید. لینکهایی که شما از همه صفحاتتون به صفحه “درباره ما” یا “صفحه اصلی” سایت میدید اینها لینکهای داخلی هستند و این قانونی که الآن گفتیم در مورد لینکهای خارجی وب سایته، به خصوص اگه انکورتکست بخواد کلیدواژه ها رو هدف بگیره که در این صورت به عنوان دستکاری سئو توسط گوگل مجرم شناخته میشید!
طراحی وب سایت دارکوب