آموزش Modeling

einollahia

Well-Known Member
با سلام
چند روز پیش به یکی از بچه های اینجا قول داده بودم یه سری مطالب در مورد Modeling رو بگم.
مرحله ی اول این آموزش را من از روی یکی از کتابها اسکن گرفتم و بعد از قسمت به بررسی بعضی جزئیات می پردازم.



فقط توجه کنید که تصاویری که من تولید کردم مدل هاشون همه را تو مایا درست کردم و امکان داره یکم با مکس فرق کنه البته زیاد نیست.

فعلا قسمت مربوط به Edit Mesh رو از اینجا دانلود کنید.
http://www.sendspace.com/file/gjlibn
با همین قسمت ها که گفته شده میشه هر مدلی رو ساخت پس با دقت مطالعه کنید.:wink:
 

einollahia

Well-Known Member
با سلام
در این قسمت به تکنیک های مهم مدلسازیPolygon اشاره می کنم.
به تصاویر زیر به دقت نگاه کنید. در این تصاویر شما edge های هر مدل رو خطوط آبی مشاهده می کنید.
توجه داشته باشید که مدل سمت راست، حالت نرم یا Smooth شده ی مدل سمت چپ هست که Smooth=1 .

اول از همه به مقدار Smooth اشاره می کنم. برای مثال وقتی مقدار Smooth یا نرمی را برابر 1 قرار می دهیم یعنی در میان خطوط مدل در راستاهای x,y,z مقدار 2 بتوان 1 edge اضافه شود و نرمی بر اساس آن محاسبه شود. برای مثال شما در شکل پایین می توانید صدق این مطلب را مشاهده کنید.
25f4uw3.jpg

حالا در این مرحله به همه ی اضلاع مکعب edge هایی را از وسط اضافه می کنم. اگر Smooth را بر روی آن اجرا کنیم نتیجه ای مانند شکل زیر را می بینیم.
25f4xap.jpg

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که نرمی همیشه به قسمت های تیز یک مدل اثر می گذارد.برای مثال در شکل بالا هیچ گونه تاثیری به edge های وسط اضلاع نگذاشته. برای درک بیشتر به شکل های پایین نگاه کنید.
25f4y6r.jpg

25f4zrn.jpg

همون طور که مشاهده می کنید مدل Smooth شده ی هر دو مدل به یک شکل است ولی تعداد vertex و edge های شکل اول بیشتر از شکل دومی است. اگر دقت کنید در شکل اول در هر قسمت edge هایی و جود دارند که از هر سمت در محاصره edge هایی هستند که به هیچ وجه بعنوان لبه ی مدل نیستند. پس عمل Smooth هیچگونه تاثیری بر این edge ها نمی گذارد.

شکل های پایین را نگاه کنید و تاثیر Smooth را بر روی هر یک مشاهده کنید.
25f51eu.jpg

25f54jb.jpg

25f563k.jpg
 

einollahia

Well-Known Member
یکی از سوال هایی که در ذهن هر کس پیش میاد، اینه که چگونه در یک مدلی که قراره به آن Smooth اختصاص داده شود تیزی ایجاد کرد.

برای ایجاد تیزی کافی از هر قسمت که می خواهیم تیزی ایجاد بشه یک یا چند edge بسیار نزدیک به edge ای که می خواهیم اطراف آن تیزی ایجاد شود اضافه کنیم(به جای بسیار نزدیک بهتره بگم تقریبا چسبیده).
در شکل زیر می بینید که من با این روش چگونه یک نقطه ی تیز ایجاد کردم.

25fiwpy.jpg


25fiyx5.jpg


مطالبی که گفته شد تقریبا میشه گفت همه چیز در Poly Modeling است با هر برنامه ای که کار می کنید. چند روز دیگه به احتمال زیاد یه آموزش در مورد ساخت ماشین به روش خودم که همین چیزا توش نهفته است میدم.
البته اینو بگم تصاویر این Tutorial آماده کردم. آخه می خوام به صورت انگلیسی بدم ولی خوب سعی می کنم اول فارسیشو بدم.
 

einollahia

Well-Known Member
راستی اگه کسی سوالی در این باره داره یا توضیح بیشتری در مورد هر کدوم می خواد همین جا بگه.
شاید به نظر نرسه و تمام مدلسازی در همین post ها بخصوص شماره 2 و 3 نهفته است.
 

NAKOOT

Well-Known Member
سلام عزیز....
من تازه وارد نرم افزارهای تری دی شدم و اول راهم به نظر شما مکس رو دنبال یاد گرفتنش برم
یا مایا ... لطفا با دلیل ... ممنون....
 

einollahia

Well-Known Member
راستش من با هر دوی این نرم افزار ها کار کردم

تو Modeling فرقی با هم ندارند
Material و Texturing مایا یکم پیچیده تر ولی خیلی جذاب تره. اصلا حوصله رو سر نمی بره.
Dynamic و Animation هم مایا قوی تره

اگه بخواین مکس کار کنید باید به جز اون صدتا پلاگین دیگه هم کار کردنشو بلد باشید.

به نظر من مایا خیلی خیلی بهتره برای شروع هم DVD ها یGNOMON را می تونید تهیه کنید.

این آدرس فقط قسمت های Modeling هست دیگه قسمت Dynamic رو نمیدونید چی کار کرده.
http://www.thegnomonworkshop.com/dvds/groups/3dmodeling_g.html
 

AliHSlc

Member
دوست من خیلی ممنون.... یک دنیا متشکر.... آقا من تازه تو مکس یه خورده کارم راه افتاده...ولی این توضیحاتی که دادی در مورد مایا من رو مردد کرد :neutral:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا