آموزش کارگاهی فیلمنامه نویسی

google_mz

Well-Known Member
دوستان خوبم سلام
همون طور که همه میدونید به جرئت میشه گفت که مهمترین بخش فیلم داستان ، یا همون فیلمنامه است.
فیلمنامه نویسی کاریه که نیازمند تمرین زیاد ، مطالعه فراوان و آشنایی با علومی مثل روانشناسی ، جامعه شناسی و ... است.
و در کنار تمام اینها مثل هر هنر دیگه ای نیازمند ذوق و سلیقه!
جزوه ای رو که "اینجا" برای شما قرار دادم آموزش فیلمنامه نویسی به صورت کارگاهیه ، همراه با تمرین های عملی.
امیدوارم برای دوستانی که به این هنر علاقه دارن و به دنبال آشنایی با مبانی و اصول کلی اون هستن قابل استفاده باشه.
نویسنده این آموزش هم آقای مهدی خالقی هستن.

امیدوارم که این مبحث به این ارسال ختم نشه و دوستان علاقه مند و اساتید محترم این مبحث رو ادامه بدن.

توصیه میکنم دوستانی که به فیلمنامه نویسی علاقه دارن فیلمنامه زیاد بخونن. من هم تا اونجایی که بتونم درخدمت دوستان هستم. ( ببخشید طولانی شد:) )

پ.ن: مباحث پیشرفته تر رو میتونید از صفحه دوم به بعد همین مبحث پیگیری کنید:
کد:
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=87101&page=2
توضیح : فایل به صورت PDF هست که zip شده.
 

پیوست ها

  • آموزش کارگاهي فيلمنامه نويسي.zip
    194.9 کیلوبایت · بازدیدها: 4,760
آخرین ویرایش:

google_mz

Well-Known Member
صد نکته درباره نویسندگی

سلام
جزوه ای رو که "اینجا" براتون قرار دادم ، حاوی صد نکته درباره نویسنگی هستش که میتونه برای شما در امر فیلمنامه هم مفید باشه.
البته به نظر من تمام این نکات هم اونقدر ها به کار نمیاد. اما بعضی هاش واقعا جالب و مفیده:)


توضیح : فایل به صورت PDF هست که zip شده.
 

پیوست ها

  • صدنکته.zip
    152.7 کیلوبایت · بازدیدها: 2,188
آخرین ویرایش:

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
مرسی goodle mz کار بسیاز جالبی رو شروع کردین . فقط سعی کنید این کارو ادامه بدین .
تو این فروم کسانی که علاقه مند باشن خیلی زیادن .

فقط به تمام کسانی که می خوان وارد دنیای وحشتناک فیلمنامه نویسی بشن اینو بگم اگه حوصله کارهای تقریبا تکراری ، نوشتن و زیاد فکر کردنو ندارین شما خیلی سخت می تونین فیلمنامه بنویسین .
مرسی از همه
 

senaps

Member
ای کاش یکی این تاپیک رو ادامه بده از الان.....یا حداقل منابعی معرفی بشن که بتونیم ازشون این کار رو یاد بگیریم
می دونم که تاپیک زیر خاکی رو در اوردن اشتباهه ولی واقعا نیازدارم بهش و سایت مناسبی هم در این باره ندیدم تا حالا
 
ای کاش یکی این تاپیک رو ادامه بده از الان.....یا حداقل منابعی معرفی بشن که بتونیم ازشون این کار رو یاد بگیریم
می دونم که تاپیک زیر خاکی رو در اوردن اشتباهه ولی واقعا نیازدارم بهش و سایت مناسبی هم در این باره ندیدم تا حالا

سلام برای منابع بهت کتاب راهنمای فیلمنامه نویسی نوشته سید فیلد و داستان و ساختار و اصول فیلمنامه نویسی رابرت مک کی پیشنهاد میکنم. با اینها مبانی و اصول فیلمنامه نویسی کلاسیک رو یاد میگیری.
 

google_mz

Well-Known Member
آقا یک دنیا ممنون
من حدود یه ماهی میشه کلاس های فیلمنامه نویسیم رو شروع کردم
دنبال یه منبع در کنار جزوات استاد میگشتم
مخصوصا تمریناتش
یا هوووووووووووووووووو

سلام

خوشحالم که مورد استفاده قرار گرفت.
به امید خدا در اولین فرصت در مورد فیلمنامه نویسی مدرن هم بحث خواهیم کرد. :wink:
 

meisam317

Member
آقا یک دنیا ممنون
من حدود یه ماهی میشه کلاس های فیلمنامه نویسیم رو شروع کردم
دنبال یه منبع در کنار جزوات استاد میگشتم
مخصوصا تمریناتش
یا هوووووووووووووووووو

میشه بگی کجا کلاس میری / کلاس و استاد چجورین ؟ جو کلاس چجوریه ؟

چیا درس میدن بالاخره توضیح بده لطفا منم میخام کلاس برم:):rose:
 

google_mz

Well-Known Member
فبلمنامه نویسی مدرن

به امید خدا در اولین فرصت در مورد فیلمنامه نویسی مدرن هم بحث خواهیم کرد. :wink:

سلام
یه سری مطلب هست درباره فیلمنامه نویسی (مدرن) که به تدریج براتون قرار میدم. خیلی خوشحال میشم اگر دوستان دیگه هم همکاری کنن و در موردشون بحث بشه. البته مبحث های دیگه ای هم توی انجمن در مورد فیلمنامه نویسی داریم.

مبحث ایده طرح سینابس فیلمنامه
کد:
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=149742

مبحث تمرين نوشتن گروهي به روش ديويد ممت
کد:
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=153402

مبحث فیلمنامه نویسی از زبان رابرت مک کی
کد:
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=153136

مبحث ..... چگونه فيلمنامه بنويسيم ....
کد:
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=147615

مبحث از ایده تا فیلمنامه
کد:
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=113808

اما فکر میکنم مطالبی که اینجا خدمتتون عرض میکنم از لحاظ فرم بیان در اون مباحث نمیگنجه.

پ.ن: این مطالب حاصل شرکت در مجموعه کلاس هایی تحت عنوان سینمای مدرن هستن (ابتدای دوره). دوره ای که من توش شرکت کردم از سال 87 شروع شد و تا الان هم ادامه داره. متاسفانه نمیتونم اسمی از مدرس محترم این دوره ببرم. دلیلش هم اینه که ایشون مخالف بازنشر مطالب کلاس ها بودن و نظرشون این بود که اگر شرکت کنندگان در این دوره مطالب رو جایی منتشر کردند اسمی از ایشون برده نشه. که این خواست ایشون به حق و به جا است. به این دلیل که ممکنه در بازنشر حق مطلب اونجوری که مد نظر استاد هست ادا نشه و کاستی ها و گاهی اشتباهاتی وجود داشته باشه که بر عهده شخصیه که مطالب رو منتشر میکنه.
 
آخرین ویرایش:

google_mz

Well-Known Member
خلاصه جلسه اول فیلمنامه نویسی سینمای مدرن

به نام خدا

فیلمنامه نویس به جهت نشان دادن مینویسد. بنابراین فیلمنامه باید قابلیت اجرا داشته باشد.

فیلمنامه: محتوی(Content) + شکل(Form) = متن(Script)

محتوی و شکل یک فیلمنامه غیر قابل تفکیک و این دو در هم تنیده هستند.

تعاریف اولیه:
الف - گونه های ادبی(Gener) مورد مطالعه:

1 - ادبیات داستانی (Fiction):


زیر مجموعه های این شاخه، نوشته میشوند برای خواندن. مثل: رمان
2 - ادبیات نمایشی (Drama):

زیرمجموعه های این شاخه، نوشته میشوند برای اجرا بر روی صحنه. مثل: نمایشنامه

3 - ادبیات تصویری یا سینمایی (Visual):

زیر مجموعه های این شاخه، نوشته میشوند برای تصویر شدن در سینما. مثل: فیلمنامه

ب - متن(Script یا Text):

1 - درون مایه*(Content یا Substance):


درون مایه به معنای جنگی(Collection) از معنی ها و گزاره های(Statement) فلسفی، اخلاقی، اجتماعی، روانی و فرهنگی نهفته در یک اثر هنری است.


مظروفی است که به اثر معنا میبخشد.(دکتر ناظر زاده کرمانی)
2 - شکل یا سازگان*(Form):

سازگان به معنی جنگی(Collection) از شگرد ها و شیوه ها**یی است که هنرمند برای بیان آن محتوی بکار برده است.(دکتر ناظر زاده کرمانی)

*بی درنگ یادآور میشود که تقسیم اثر هنری به دو بخش و یا دو مفهوم، درون مایه(Content) و سازگان(Form) که از دیرباز انجام گرفته است کاری خیالی بوده و به منظور دریافت و فرایافت و آموزش بهتر و آسانتر، در مورد آفرینش های هنری و نقد آنها انجام پذیرفته است.
**از جمله این شگرد ها و شیوه ها در تئاتر و سینما میتوان به مواردی چون: 1- حرکت، بیان، بدن یا ریخت و ژست (Gestus) بازیگر 2- (Scene Designing) صحنه آرایی 3- (Misenscene) میزانسن 4- (Lighting) نور 5- (Coloring) رنگ 6- (Actors`s property) اکسسوار 7- (Custume Disiner) لباس 8- (Makeup) گریم یا (Persona) نقاب 9- (Music) موسیقی و صدا 10- ترفندهای شنیداری و دیداری و ... اشاره کرد.
ج - ساخت مایه های درونی یک اثر:
1 - تم(Theme)
2 - طرح(Plot)
3 - ساختار نقشه داستانی
4 - شخصیت و شخصیت پردازی
5 - دیالوگ یا گفتاشنود یا سخن مایه
6 - زمان و مکان
7 - فضا و حالت
8 - گزاره های فلسفی و اخلاقی

پ.ن.1: اطلاع بیشتر درباره ادبیات:
ویکی پدیا:
کد:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA
دانشنامه رشد:
کد:
http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=%d8%a7%d8%af%d8%a8%db%8c%d8%a7%d8%aa&SSOReturnPage=Check&Rand=0
پ.ن.2: به تدریج به طور مفصل تعاریف دقیقی از آنچه ذکر شد ارائه میدهیم.
پ.ن.3: جلسه بعدی: مطالعه ادبیات داستانی.
پ.ن.4: سوالی بود در خدمتم :wink:
 
آخرین ویرایش:

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
فکر کنم که خیلی خوب باشه که به این صوزت آموزش ها رو تایپ میکنی
دستت درد نمنه جوون پیر شی
تیکه تیکه و کوتاه ادامه بده
همینطور که الان مینویسی خیلی خوبه
آفرین عالیه:rose:


یه موضوعی دوستان
من خودم نظرمو رو میخواهم بگم
من تغداد زیادی کتاب فیلمنامه خوندم
رابرت مک کی رو حتما بخونید
حتما:rose:
 
لطفا یکی چنتا فیلمنامه معروف که فیلم شده قرار بده تا آدم در حین خوندن این فیلمنامه ها کلی چیز یاد بگیره
 

جدیدترین ارسال ها

بالا