Aliɾeza
Member
بـه نـــام خدا
درود دوستان امروز تصمیم گرفتم آموزش قدم به قدم زبان برنامه نویسی (اسکریپت نویسی) پلتفرم فلش که همون ( جدیدترین ورژن ) اکشن اسکریپت 3 هست رو آموزش بدم من خودم تازه شروع به یادگیری این زبان کردم برای همین اگه جایی سوتی و موتی دادم شرمنده، خوب دوستان اول از تاریخچه زبان اکشن اسکریپت و اینکه چطوری رونق گرفت با اجازه دوستان و اساتید شروع میکنیم :
تاریخچه :
اکشن اسکریپت 1.0 در فلش 5 شکوفا شد البته در نسخه های قبلی فلش به طراحان اجازه ی وارد کردن دستوراتی برای فیلم ها خود را می داد اما اونا بسیار ساده بودند و اما اونا بسیار ساده و ابتدایی بودند و نمیشد این دستورات ساده رو به عنوان یک زبان برنامه نویسی شناخت، اکشن اسکریپت 1.0 بر اساس ECMAScript 262 نوشته شده بود که یک جورایی با جاوا هم خانواده حساب میشد.
اکشن اسکریپت 2.0 با فلش MX 2004 پرده برداری شد و بر اساس یک ورژن جدیدتر ECMAScript نوشته شده بود با اینکه این زبان ویژگی ها جدیدی داشت از جمله : کلاس ها، اینترفیس ها و خاصیتهای private و public ولی نسبت به ورژن قبلی تفاوتی نکرده بود. تا اینکه اکشن اسکریپت 3.0 بر مبنای آخرین ورژن ECMAScript یعنی ECMAScript 4 ارایه شد و امکانات جدیدی رو در زمینه برنامه نویسی فلش فراهم کرد و بدلیل اینکه اکشن اسکریپت نسبت به نسخه های قبلی خود بسیار متفاوت است و به یک کامپایلر کاملا جدید نیاز داره در حال حاضر AS3 جزوی از Flex هم حساب میشه !
نکته :
اگه دوست دارید بدونید که ECMAScript چیه باید بگم که یک زبان برنامه نویسی تعریف شده بر اساس یک استاندارد Ecma International است.
این سازمان به ایجاد، تعریف و ارتقا استاندارد های تمام موارد فنی زبان های سطح بالا کمک میکنه، ECMAScript درسال 1997 با هدف حل ناسازگاری مدل های مختلف جاوااسکریپت در نت اسکیپ و اینترنت اکسپلورر ایجاد شد. سپس به یک استاندارد غیر رسمی برای زبان های اسکریپت نویسی در اینترنت شد و برای همین ماکرومِدیا یا ادبی در حال حاضر تصمیم گرفت از این استاندارد برای زبان اسکریپت نویسی فلش استفاده کند
صعود اکشن اسکریپت 3.0 :
ادبی در جولای 2006 اکشن اسکریپت 3.0 رو همراه با Flex 2 ارایه کرد و Flex 2 یک محیط برنامه نویسی کامل برای برنامه های اینترنتی غنی ( Rich Internet Application-RIA ) را فراهم کرد اما دارای تایم لاین فلش نیست اما همان طور که میدونید ادبی همیشه یک سوپرایز برای کاربراش داره و اونم اینترفیس کاربری با استفاده از فایل های MXML ( زبان مارک آپ ادبی برای برنامه های اکشت اسکرپیت تحت فریم ورک Flex ) به جای تایم لاین فلش هست که با استفاده از کد اکشن اسکریپت 3.0 و MXML قایل های SWF نهایی رو ایجاد می کنند .
برای ایجاد فایل های SWF با اکشن اسکریپت دو راه وجود داره : از محیط برنامه نویسی فلش (IDE) یا Flex استفاده کنید بدلیل اینکه استفاده از IDE فلش کار معمول تری است و اکثر برنامه نویس های فلش این کارو انجام میدن پیشنهاد میشه برای شروع از IDE فلش استفاده کنید
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(دوستان اگر تا اینجا توضیحات صریح و روشن بودن لطفا با تشکر خودتون ما رو با خبر کنید تا 1 ساعت دیگه قسمت دوم قرار بگیرد با قراردادن این تصویر در امضا خودتون مارو حمایت کنید )
پیروز بــــــاشید
پیوست ها
آخرین ویرایش: