_nilofar_
Member
در این مجموعه شما می توانید فلش -8 را به طور کامل از مبتدی تا پیشرفته در عرض مدت کوتاهی فرا گرفته و با آن کار کنید:
flash (بخش ۱)
هفته ۱
از این هفته آموزش Macromedia Flash 8 رو شروع می کنیم. روش کار به این صورت خواهد بود که ابتدا مفاهیم اوّلیه گفته میشه و بعد ابزارهای موجود در فلش رو بطور کوتاه معرفی میکنیم و وقتی آموزش کار با فلش آغاز شد، هریک از ابزار در وقت خودش به طور مفصّل توضیح خواهیم داد.
در انتها هم وقتی همه دوستان تسلط کافی رو بدست آوردند به سراغ ActionScript میریم و آموزش اون رو آغاز میکنیم.
تعاریف اوّلیه :
Stage:
محل کار ماست و فقط اشیاء و متونی که در این کادر قرار دارند قابل دیدن هستند که بصورت پیش فرض دارای رنگ سفید و ابعاد 550 در 400 پیکسل است.
Timeline:
بخشی است که فریم های انیمشینهای ما در آن قرار دارند، و بصورت پیش فرض سرعت پخش انیمشین در فلش 12 فریم در ثانیه است که از طریق منوی زیر قابل تنظیم است :
Property inspector:
در این قسمت که بصورت پیش فرض در پایین فلش قرار درد، شما میتوانید مشخصات اشیاء و متون خود را مشاهده و تغییر دهید.
بعد از معرفی پانل ابزارها این قسمت بطور کامل شرح داده خواهد شد.
اشکال در فلش :
اشکالی که در فلش رسم میکنیم از 3 حالت خارج نیستند:
1.Stroke : ( خط )
همان خط هست که همه باهاش آشنایی داریم و برای اتصال نقاط به هم دیگر ازش استفاده میکنیم.
میتوان ارتفاع و مدل آن را ( خط صاف، خط چین، نقطه چین و ... ) را در Property inspector تغییر داد.
2.Fill : ( پر کننده )
از Fill اکثراً برای رنگ آمیزی و ترسیم اشکال توپر استفاده میشود.
3.متن :
تمامی متون در فلش از جنس Text هستند که ویژگیها و خصوصیات آنها در هفته های آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
پانل ابزارها :
پانل ابزارها شامل ابزار طرّاحی و همچنین ابزار برای ویرایش است. بیشترین استفاده شما در بین پانل ها از این پانل خواهد بود.
Selection (انتخاب) کلید میانبر: V
از این وسیله برای انتخاب کردن، جابجایی و ویرایش اشکال در فلش استفاده میشود.
این وسیله دارای 4 حالت است :
1. انتخاب :
وقتی در بخش پایین و راست پیکان یک مربع دیده شد، یعنی در حالات انتخاب قرار دارد و شما با پایین نگاه داشتن دکمه چپ ماوس و حرکت دادنه ماوس میتونید اشکال موجود در stage رو انتخاب کنید.
در حالت کلّی شما با یک کلیک میتونید یک شی رو انتخاب کنید که اون بصورت highlight شده در خواهد آمد. برای انتخاب بیش از یک شی بطور همزمان دکمه Shift رو در کیبرد پایین نگاه دارید و روی اشیاء کلیک کنید.
2. جابجایی :
وقتی در بخش پایین و راست پیکان، 4 پیکان بهم چسبیده در 4 جهت اصلی دیده شد، یعنی در حالات جابجایی قرار دارد و شما با پایین نگاه داشتن دکمه چپ ماوس بر روی شکل دلخواه خودتون می توانید اون رو جابجا کنید.
3. جابجایی کنج :
وقتی در بخش پایین و راست پیکان 2 خط عمود دیده شد، یعنی در حالات جابجایی کنج قرار دارد. شما میتوانید در این حالات انتها و زاویه و طول یک خط صاف رو تغییر دهید.
4. تغییر شکل منحنی:
وقتی در بخش پایین و راست پیکان یک کمان دیده شد، یعنی در حالات تغییر شکل منحنی قرار دارد. شما میتوانید یک منحنی رو تغییر شکل بدین ، یا اینکه یک خط صاف رو به منحنی تبدیل کنید
توجه داشته باشید که برای حالت های 3 و 4 ، شکل شما نباید در حالت انتخاب باشد.
flash (بخش ۱)
هفته ۱
از این هفته آموزش Macromedia Flash 8 رو شروع می کنیم. روش کار به این صورت خواهد بود که ابتدا مفاهیم اوّلیه گفته میشه و بعد ابزارهای موجود در فلش رو بطور کوتاه معرفی میکنیم و وقتی آموزش کار با فلش آغاز شد، هریک از ابزار در وقت خودش به طور مفصّل توضیح خواهیم داد.
در انتها هم وقتی همه دوستان تسلط کافی رو بدست آوردند به سراغ ActionScript میریم و آموزش اون رو آغاز میکنیم.
تعاریف اوّلیه :
Stage:
محل کار ماست و فقط اشیاء و متونی که در این کادر قرار دارند قابل دیدن هستند که بصورت پیش فرض دارای رنگ سفید و ابعاد 550 در 400 پیکسل است.
Timeline:
بخشی است که فریم های انیمشینهای ما در آن قرار دارند، و بصورت پیش فرض سرعت پخش انیمشین در فلش 12 فریم در ثانیه است که از طریق منوی زیر قابل تنظیم است :
Property inspector:
در این قسمت که بصورت پیش فرض در پایین فلش قرار درد، شما میتوانید مشخصات اشیاء و متون خود را مشاهده و تغییر دهید.
بعد از معرفی پانل ابزارها این قسمت بطور کامل شرح داده خواهد شد.
اشکال در فلش :
اشکالی که در فلش رسم میکنیم از 3 حالت خارج نیستند:
1.Stroke : ( خط )
همان خط هست که همه باهاش آشنایی داریم و برای اتصال نقاط به هم دیگر ازش استفاده میکنیم.
میتوان ارتفاع و مدل آن را ( خط صاف، خط چین، نقطه چین و ... ) را در Property inspector تغییر داد.
2.Fill : ( پر کننده )
از Fill اکثراً برای رنگ آمیزی و ترسیم اشکال توپر استفاده میشود.
3.متن :
تمامی متون در فلش از جنس Text هستند که ویژگیها و خصوصیات آنها در هفته های آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
پانل ابزارها :
پانل ابزارها شامل ابزار طرّاحی و همچنین ابزار برای ویرایش است. بیشترین استفاده شما در بین پانل ها از این پانل خواهد بود.
Selection (انتخاب) کلید میانبر: V
از این وسیله برای انتخاب کردن، جابجایی و ویرایش اشکال در فلش استفاده میشود.
این وسیله دارای 4 حالت است :
1. انتخاب :
وقتی در بخش پایین و راست پیکان یک مربع دیده شد، یعنی در حالات انتخاب قرار دارد و شما با پایین نگاه داشتن دکمه چپ ماوس و حرکت دادنه ماوس میتونید اشکال موجود در stage رو انتخاب کنید.
در حالت کلّی شما با یک کلیک میتونید یک شی رو انتخاب کنید که اون بصورت highlight شده در خواهد آمد. برای انتخاب بیش از یک شی بطور همزمان دکمه Shift رو در کیبرد پایین نگاه دارید و روی اشیاء کلیک کنید.
2. جابجایی :
وقتی در بخش پایین و راست پیکان، 4 پیکان بهم چسبیده در 4 جهت اصلی دیده شد، یعنی در حالات جابجایی قرار دارد و شما با پایین نگاه داشتن دکمه چپ ماوس بر روی شکل دلخواه خودتون می توانید اون رو جابجا کنید.
3. جابجایی کنج :
وقتی در بخش پایین و راست پیکان 2 خط عمود دیده شد، یعنی در حالات جابجایی کنج قرار دارد. شما میتوانید در این حالات انتها و زاویه و طول یک خط صاف رو تغییر دهید.
4. تغییر شکل منحنی:
وقتی در بخش پایین و راست پیکان یک کمان دیده شد، یعنی در حالات تغییر شکل منحنی قرار دارد. شما میتوانید یک منحنی رو تغییر شکل بدین ، یا اینکه یک خط صاف رو به منحنی تبدیل کنید
توجه داشته باشید که برای حالت های 3 و 4 ، شکل شما نباید در حالت انتخاب باشد.