آموزش تکسچر کردن صورت کاراکتر فانتزی؟

hidenosore

New Member
سلام به اساتید عزیز و گرامی !!
چطوری می تونم توی مکس پوست صورت کاراکتر انسانی فانتزی که مدل کردم رو تکسچر و بافتدهی و بامپ و هر چیزی که لازم داره رو بدم اگه فایلی لازمداره از کجا داونلود کنم؟
آیا موهای کاراکتر رو جدا مدل کنم یاباهم باشه؟ اگه باهم باشه بایدunwrap کنم بعد متریالش کنم ؟واسه درس پروژه پایانیم می خوام تا حالا 3d کار نکردم کلی وقت صرف کردم تا مدلشو ساختم.
چطوریصورت رو ریگینگ کنم؟
عکس سر کاراکتر رو هم می زارم به صورت 2d.

منو بطور کامل راهنامیی کنید !!؟

ممنونم !
 

پیوست ها

  • CHAR11.jpg
    CHAR11.jpg
    144.3 کیلوبایت · بازدیدها: 19
سلام
دوست جدید خوش اومدی
من حرفه ای نیستم اما چند تا اشاره:
میتونی مو رو جدا unwrap کنی اما لزومی نداره. unwrap جدا برای مدل های شلوغ یا با تکسچر پیچیده مهمتره
متریال اصلی صورت معمولا SSS fast skin هست. متریالی که چند لایه رنگی قبول میکنه و جاهای کم ضخامت برای پوست رو هم اجازه میده تا شفاف تر باشه نسبت به نور
بامپ پوست و رنگ پوست هم میتونه برای یه کاراکتر فانتزی کافی باشه
در مورد ریگ هم دو تا کار اصلی که معمولا میکنن یکی مورف های صورت هست که از مش اصلی چند حالت با دفورمه کردن میگیرن که حالات اصلی صورت و صحبت باشه بعد با مادیفایر morpher به یه مش نسبت میدن تا با بالابردن عدد هر وضعیت مدل به سمت اون مورف بشه. پلک زدن و حرف زدن و عصبانیت و خوشحالی و تعجب...
چشمها هم میتونه یه کره باشه که به یه نقطه مقید میشه و همیشه اونو نگاه میکنه و اینجوری انیمیتش میکنن.
اطلاعات دقیق تر رو دوستان بگن. سوال شما هم خیلی کلی هست و دید حرفه ای تر دوستان میتونه کمکت کنه.
دوستم امیر جان شاید خیلی بهتر برات توضیح بده. براش آدرس اینجا رو میزنم اگه فرصت کرد بیاد.
موفق باشی
یا علی
 

amir.nemati63

کاربر VIP
سلام.
اول از همه از borhani59 عزیز به خاطر همه ی لطفی که به من داره تشکر میکنم.
توضیحات borhani59 خیلی خوب بود.


hidenosore عزیز.
گفتی که 3d کار نکردی. منظورت صرفا" برنامه ی 3dsmax بود یا اینکه کلا" با دنیای سه بعدی آشنایی نداری؟

اگر با نرم افزار های سه بعدی دیگه کار کرده باشی، خیلی راحت میتونی کار هایی رو که توی آنها بلد بودی رو با 3dsmax با کمی تغییر انجام بدی.
اصول کار همه تقریبا مشابه هست.
ولی اگر کلا" با دنیای سه بعدی بیگانه بوده باشی، کار زیادی در پیش داری.

________________________________________________________

برای مدلسازی پیشنهاد میکنم حد اقل از دو زاویه ی کنار و روبروی صورت برای خودت تصویر مرجع بسازی و مدل رو با روش editable poly بسازی.

________________________________________________________

در مورد ساخت تکسچر برای مدل سه بعدی، یکی از معقول ترین راهها اینه که مدل رو به برنامه هایی مثل Zbrushو Mudbox و مشابه اینها ببری و به روش poly pain روشون رنگ آمیزی کنی.
بهتره که UV مدلت رو از قبل تنظیم کرده باشی.
بعد از اتمام رنگ امیزی(رنگ آمیزی کاراکتر فانتزی آسونه) تکسچر رو با رزولوشن مناسب میگیری و به یه نرم افزار ادیت عکس میبری و اشکالاتش رو برطرف میکنی و اصلاحش میکنی.
در مورد تکسچر هایی که برای متریال Sub Surface Scattering ساخته میشه توضیح نمیدم. چون توی این حجم کم ،کاری از پیش نمیبره و ضمنا"برای کاراکتر فانتزی میتونه وجود نداشته باشه.

___________________


در مورد ساخت موها به نظر من با استفاده از یه plane و تبدیل اون به editable poly و گرفتن edge ها به کمک دکمه ی shift و کشیدن اونها به کمک ابزار select and move میتونی یه سری فرم جدا و کم حجم به عنوان مو درست کنی و بعدا با کمک تکسچر diffuse و opacity به اون رنگ و شفافیت بدی.
UV این فرمها رو روی planar بذاری موردی نداره.

__________________

ریگ صورت رو میتونی به دو روش morph target و bone rigging انجام بدی.

بدلیل پیچیدگی راه دوم رو برای اینکار پیشنهاد نمیکنم.
برای کار با سیستم morph یه راه خوب اینه که یه بیس از مدلت بسازی و به zbrush یا نرام افزارهای مشابه ببری و با اعمال تغییرات مناسب مثل پلک زذن یا باز کردن دهان و اخم و خوشحالی و .....مدل رو به صورت lowpoly به مکس برگردونی و از اون به عنوان target استفاده کنی.


____________________________


موردی بود در خدمتم. موفق باشی.
 
آخرین ویرایش:

hidenosore

New Member
خیلی خیلی ازتون ممنونم واقعا لطف می کنید که وقت می زارید و جواب می دین دوستای گلم
امیر جان منظورم کل دنیای 3بعدی بود که با هیچکدوم کار نکردم
اولا باید بگم که بیس مدل رو فعلا با ادیتیبل پولی ساختم واستون اپ می کنم لطفا نگاه کنید و بهم کمک کنید اشکالهتشو رفع کنم مدل رو توی یه فایل sam.rar آپ کردم
بوشهری جان این SSS fast skin از کجا دانلود کنم آیا یه فایل مشخص با پسوند مشخصه که باید به diffose متریال اعمال کنم بامپ پوست رو از کج گیر بیارم لگفا کامل راهنماییم کن چطوری و طی چه مراحلی ب
به ترتیب باید چیکارا کنم تا یه تکسچر فانتزی نه چندان حرفه ای بسازم
و اینکه چطوری بهش نور اضافه کنم
امیر جان بابا کارت درسته چند تا پستاتو خوندم خیلی خوشم اومد لطفا یه آموزش ویدیویی از تکسچر کردن توی زیبراش بهم معرفی کن
خیلی کارم گیره تا آخر خرداد استادمون خواسته یه نمونه از نسخه ی تکسچر شده ی کاراکترم رو بهش نشون بدم واسه facial animation تا شهریور وقت دارم یه چیزایی راجع به مورفر مدیفایر قبلا خوندم می ذونم چی به چیه ولی راجه به تکسچر کارتونی فانتزی هیچی نمی دونم هیچ مطلبی که بتونه کمکم کنه هم پیدا نکردم می خواد یه چیزی تو مایه های تکسچر کاراکتر ملینا باشه که توی همین فروم مجید آنلاین دیده که یکی از دوستان که نمی دونم اسمشون چی بود ساختن
خیلی کمک بزرگی در حقم می کنید اگه راهو چاه رو بهم نشون بدید
بازم ممنون
 

پیوست ها

  • FRONT(234220).jpg
    FRONT(234220).jpg
    21.8 کیلوبایت · بازدیدها: 10
  • SIDE234220.jpg
    SIDE234220.jpg
    20.7 کیلوبایت · بازدیدها: 10
  • SAM5.rar
    31.7 کیلوبایت · بازدیدها: 39
آخرین ویرایش:

amir.nemati63

کاربر VIP
خواهش میکنم. لطف داری.
ضمنا" اون دوست بالایی بوشهری نیستا! برهانی هستش!:)

متریال sss یه متریالیه که خیلی از رندرر ها به صورتهای مختلفی دارن.
استاندارد ترینش مخصوص رندرر mentalray هست.
برای کار با این متریال چند نوع تکسچر میسازی که عمدتا" از ویرایش همون تکسچر diffuse حاصل میشه.
تکسچر bump هم چیز خاصی نیست. یه عکس درست میکنی متشکل از پیکسلهای سیاه و سفید برای ایجاد بر آمدگی. رنگهای بین سیاه و سفید هم کار میانه رو انجام میدن بسته به میزان رنگ.
نوع تکسچر specular هم مشابه bump هست با این تفاوت که این map برای ایجاد نقاط براق ابجکت استفاده میشه.

متاسفانه سرعت اینترنتم خیلی کمه نتونستم خودم برات آدرس بذارم.

میتونی برای توی سایت http://zobdeh.ir و کلمه های digital tutor و cartoon character رو در اون سرچ کنی.
یه آموزش کامل برای ساخت مدل با لینک مستقیم در اون هست.
همینطور توی پستهایی که من توی مجید انلاین زدم، یه لینک آموزشی از کمپانی eat 3dهست که کامل و جامع به ساخت تکسچر و متریال sss و کلی چیز دیگه میپردازه.
درسته که اموزش دوم در مایا هست ولی نقاط اشتراک زیادی با مکس داره که خیلی کمکت میکنه.

برای ساخت تکسچر با zbrush هم میتونی اموزش working with spotlight از کمپانی digital tutor رو دانلود کنی.


سوالی بود در خدمتم.
موفق باشی
 

hidenosore

New Member
سلام سلام ممنونم از راهنماییای خوبت
من مدلمو تقریبا ساختم
امیر نعمتی عزیز این سایت zobdeh که پو لیه چند تا از آموزشاشو نیاز دارم اساسی نمیشه از جای دیگه دانلود کنم؟
از مدلم عکس می گیرم نگاه کن بی زحمت ببین واسه ی مو هاش و پوست صورتش چه متریالی بدم خوب میشه
و اینکه 2تا کاسه ی چشمی رو چیکارشون کنم که اگه یکیو چرخوندم با هم حول مرکز خودشون بگردن؟داخل دهانشو چیکار کنم که دهنشو باز کرد یه چی زی داشته باشه؟
 

پیوست ها

  • 1.jpg
    1.jpg
    10.3 کیلوبایت · بازدیدها: 19
  • 2.jpg
    2.jpg
    7.7 کیلوبایت · بازدیدها: 16

amir.nemati63

کاربر VIP
سلام

ببخشید من دیر سر زدم.
یله متاسفانه لین سایت بعضی از آموزشهاش رو مخصوص vip کرده که مخارج سایت در بیاد. البته لینکهای غیر مستقیمش رو میتونی استفاده کنی.
هر آموزشی رو که خواستی بگو (اسم کامل انگلیسی ترجیحا با عکس) تا برات از یه جای دیگه پیدا کنم.

_________________________

بای موها سعی کن یه plane درست کنی بدون تقسیم بندی.
بعد اون رو به editable poly تبدیل کنی و با کپی کردن و جابجایی edge ها ، مدلت رو شبیه تصاویر زیر در بیاری و با اعمال UV مناسب به اون texture مو رو بدی. برای texture دادن لازمه که کانال آلفا رو هم بسازی تا شفافیت مدل در جاهایی که مو وجود نداره کنترل بشه.
من برای افراد مبتدی و علی الخصوص کسایی که قصد دارن کاراکتر فانتزی بسازن، ساخت مو با ابزار مربوط رو پیشنهاد نمیکنم.





___________________________


در مورد مدلسازی به نظرم خیلی باید روی مدلت کار کنی.
هنوز ایراد مدل سازی زاد داره و اگر بر طرف نشه کار texture و UV رو بیهوده میکنه.


__________________________

برای texture صورت پیشنهاد میکنم بعد از اصلاح مدل و تنظیم UV از نرم افزار هایی مثل Zbrush و یا mudbox و یا body paint نهایتا" photoshop استفاده منی.

به نظر من برای این کاراکتر و با توانایی شما متریال استاندارد میتونه خوب باشه.


__________________________________


برای چشهما میتونی یه جسم رو به عنوان هدف درست کنی.
این جسم میتونه هر چیزی باشه ولی معمولا از shape ها انتخاب میشه. مثلا یه circle

بعد از ساختن این جسم مکان اون رو با فاصله ی نسبتا زیاد روبروی کاراکتر و وسط چشمها قرار میدی و با انتخاب کردن کره ی چشمها، از منوی animation سپس constraints و بعد از اون گزینه ی look at constraint جسم کمکی که در اینجا circle هست رو انتخاب میکنی.
حالا اگر اون جسم رو حرکت بدی چشمهای کاراکتر اون حرکت رو دنبال میکنن.

عکس1



عکس2



داخل دهان رو هم میتونی با استفاده از edge های لب و کپی کردن و بر گرداندن اونها به داخل دهان بسازی و برای اون زبان و دندان تعبیه کنی.
بترین اموزش برای کار شما از digital tutors هست که یه شخصیت کارتون رو در 3ds max میسازه به همراه همه ی نکات. خیلی خیلی بدردت میخوره.
این عکس آموزش:

http://dl2.alborzdownload.com/user2...---Creating-Cartoon-Characters-In-3ds-Max.jpg

این صفحه ی دانلود

http://www.alborzdownload.com/1390/02/دانلود-ویدئو-آموزش-ساخت-شخصیت-های-کارت-2.php

و این هم لینکهای مستقیمش برای دانلود:

http://dl2.alborzdownload.com/user2/01/2/2-19/DCCM1_UDS.www.alborzdownload.com.rar
http://dl2.alborzdownload.com/user2/01/2/2-19/DCCM2_UDS.www.alborzdownload.com.rar
http://dl2.alborzdownload.com/user2/01/2/2-19/DCCM3_UDS.www.alborzdownload.com.rar
http://dl2.alborzdownload.com/user2/01/2/2-19/DCCM4_UDS.www.alborzdownload.com.rar

پسوورد:

www.alborzdownload.com


فکر میکنم با دیدن این آموزش خیلی از سوالاتت پاسخ داده بشه.
اگر مشکلی بود در خدمتم. موفق باشی
 

hidenosore

New Member
حالات چهره رو با morpher ساختم:green:
اما حالا چطوری این رو rigging کنم؟
به غیر از morpher یه روش دیگه هست:
Bind
چطوری واسه facial expression از تکنیک بیند میشه استفاده کرد؟اگه راهنماییم کنید خیلی ممنون میشم
 

جدیدترین ارسال ها

بالا