طراحی سایت
Member
مقدمه
یکی از مشکلاتی که کاربران مامبو /جوملا /SMFاز آن رنج میبرند، ویروسی شدن وبسایت میباشد، البته این مشکل از طرف سیستم مدیریت محتواهای مذکور نمیباشد و به دلیل بی احتیاطیهای مدیر وبسایت رخ میدهد .
بدون شک برایتان پیش آمده است که یک وبسایت را با استفاده از موتور جستجوگر گوگل بیابید و گوگل به شما اخطار استفاده از آن سایت را بدهد و یا در هنگام مراجعه به برخی سایتهای مخرب توسط مرورگر فایرفاکس با اخطار مخرب بودن وبسایت روبرو شوید.
استفاده از گسترش دهندههای نال شده در سایت و نرم افزارهای کرک شده در رایانه، امن نبودن هاست، ویروسی بودن سیستم عامل یا رایانه مدیر وبسایت و هک شدن وبسایت و یا رایانه شخصی میتوانند مواردی باشند که باعث بروز این مشکل میشوند .
با رعایت موارد امنیتی هر یک از سیستمهای مامبو /جوملا /SMFو همچنین استفاده از یک نرم افزار امنیتی و ضد ویروس در رایانه شخصی میتوان از بروز این مشکل جلوگیری نمود .
اما در این مقاله قصد داریم به شما روش حل این مشکلات را آموزش دهیم. برای انجام و حل این مشکل شما باید اطلاعات اندکی از مدیریت و راه اندازی یک وبسایت بدانید و همچنین قادر باشید مشکلات رایانه خود را برطرف نمایید. البته در این مقاله سعی میکنیم مطالب آموزشی مورد نیاز را لینک و توضیح دهیم .
مرحله اول
ابتدا باید شناسایی کنید این اتفاق چگونه رخ داده است و چگونه وبسایت شما مخرب شده است. پیشنهاد میکنیم از مدیر سرور خود بخواهید این مورد را بررسی و یا Log را در اختیارتان بگذارند .
پس از این مورد باید از سلامت سیستم عامل و رایانه خود اطمینان حاصل نمایید. به این منظور دو راه در مقابل شما میباشد :
· بررسی رایانه با استفاده از یک آنتی ویروس قدرتمند و نصب یک سیستم عامل جدید و بروز شده به همراه یک آنتی ویروس قدرتمند و بروز .
· حذف کلیه داده های موجود در هارددیسک و درایو بندی جدید رایانه و نصب یک سیستم عامل به همراه یک آنتی ویروس بروز شده.
پیشنهاد ما راه دوم است، چرا که ممکن است فایل مخرب و مزاحم در گوشه ای از هارددیسک پنهان شده باشد، که با استفاده از روش دوم احتمال این مورد به صفر خواهد رسید .
مرحله دوم
پس از پاکسازی رایانه شخصی و نصب یک آنتی ویروس قدرتمند، باید از دیتابیس یا پایگاه داده سایت خود بکاپ و یا پشتیبان تهیه نمایید. برای تهیه بکاپ از دو روش ذیل اقدام نمایید .
· با مطالعه آموزش تهیه پشتیبان از دیتابیس با استفاده از PHPMyAdmin و استفاده از PHPMyAdmin یک بکاپ کامل از دیتابیس تهیه کنید .
· با کمک گرفتن از نرم افزار PremiumSoft Navicat یک بکاپ کامل و دقیق از دیتابیس وبسایت خود تهیه کنید.
توجه داشته باشید توصیه ما تهیه بکاپ به هر دو روش است تا از دیتابیس دو نوع بکاپ تهیه کنید .
همچنین از مدیر سرور خود بخواهید یک بکاپ کامل از وبسایت شما تهیه کنند و به مدت 7 روز نزد خود محفوظ نگه دارند. توجه : مدیر سرورها مسئولیتی در قبال این عمل ندارند و ممکن است از این عمل خودداری نمایند. اما در صورتی که از Cpanel بهره میبرید Backup Wizard را مطالعه نمایید .
مرحله سوم
حال زمان آن رسیده است که کلیه اطلاعات موجود در هاست را حذف نمایید .
شما میتوانید از مدیر هاست خود درخواست کنید هاست شما را جدید ایجاد کنند و یا کلیه محتویات شما را صفر کند. حتی آدرس ایمیلها و لاگها و فایلهای اطلاعاتی کنترل پانل هاست را حذف کنید .
در صورتی که از سیستم مدیریت هاستینگ Cpanel بهره میبرید، میتوانید با مراجعه به Disk Space Usage تمامی فایلهای موجود در هاست را شخصاً حذف کنید. توجه : برخی از پوشهها و فایلها ممکن است حذف نشوند. مدتی انتظار بکشید و سپس دوباره جهت حذف آنها اقدام نمایید. در صورتی که این عمل را به دفعات انجام دادید و فایل و یا پوشهای حذف نشد با مدیر هاست خود تماس حاصل نمایید تا این مورد را رفع نمایند .
دقت کنید پس از حذف کلیه فایلها و پوشه ها باید به FTP Account رفته و یک نام کاربری جدید ایجاد نمایید. توجه کنید که نام کاربری و رمز عبور این اکانت جدید باید به نام کاربری و رمز عبور ورودی به Cpanel یکی باشد .
اگر شما از Cpanel بهره میبرید و به روش فوق اقدام به حذف فایلها نمودهاید، هنوز دیتابیسهای شما حذف نشده است. به همین منظور به MySQL Databases رفته و دیتابیسهای موجود را حذف نمایید . حال هاست شما پاکسازی شده است .
مرحله چهارم
حال زمان آنست که سیستم مدیریتی وبسایت خود را برروی هاست خام خود نصب کنید .
دقت کنید که همان نسخهای از سیستم مدیریتی وبسایت را نصب کنید که قبل از این در سایت استفاده مینمودید .
همچنین اگر در پوشه خاصی نصب بوده است، در همان پوشه فایلهای سیستم مدیریت وبسایت را آپلود و سیستم مدیریتی را نصب نمایید .
تذکر بسیار مهم : در صورتی که گسترش دهنده و یا ملحقات خاصی بر روی سیستم مدیریتی وبسایت خود نصب داشتهاید، پس از نصب سیستم مدیریتی تمامی آنها را از سایتهای معتبر دریافت و نصب نمایید .
مثال :در نظر میگیریم سیستم مدیریت وبسایت شما SMF میباشد و برروی SMF قبلی شما بسته تقویم جلالی نصب بوده است و یا قالب خاصی نصب بوده است و سیستم مدیریتی از آنها استفاده مینموده است، باید قبل از رفتن به مرحله بعدی نصب و تنظیم شوند . دقت کنید این مورد بسیار مهم و اساسی است و عدم توجه به این مورد باعث بروز مشکلاتی خواهد شد .
توجه : در نصب گسترش دهندهها و یا ملحقات سیستم مدیریتی وبسایت دقت کافی را داشته باشید که از همان نسخه نصب شده در سیستم قبلی، استفاده نمایید. در غیر اینصورت ممکن است مشکلاتی را متحمل شوید که شاید جبران آن غیر ممکن باشد .
دقت : در هنگام نصب، دقت کنید پیشوند جداول دیتابیس را همچون گذشته نامگذاری نمایید. اگر در گذشته تغییری در این کادر ندادهاید و یا به یاد ندارید، از این مورد چشم پوشی کنید و پس از پایان مرحله آخر و در صورت عدم رویت سایت، مشکل را در انجمن مامبولرن مطرح کنید تا راهنمایی لازم به شما ارسال شود .
مرحله پنجم
این مرحله، مرحلهای هست که در صورت عدم اطلاعات کافی ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید، به همین منظور پیشنهاد میکنم قبل از مطالعه این مرحله یک بکاپ کامل از سایت خود تهیه نمایید .
با استفاده از PHPMyAdmin به مدیریت دیتابیس خود رفته و تمامی جداول موجود را حذف نمایید . با استفاده از گزینه Import ، بکاپی که در مرحله دوم تهیه کردید را، در دیتابیس بازگردانی نمایید .
حل مشکل اخطار گوگل و حذف از لیست سیاه گوگل
به این منظور به آدرس http://www.google.com/webmasters مراجعه نمایید و وبسایت خود را معرفی و verfy نمایید. سپس پیغامی در ابتدای صفحات به شما مبنی بر اخطار مخرب بودن سایت نمایش داده میشود که با تکمیل فرم آن حداکثر پس از گذشت 48 ساعت سایت شما بررسی و از لیست سیاه گوگل حذف میشود .