آشنایی با یخچال و قطعات آن جهت تعمیر و اطلاعات بیشتر

Homeservices

New Member
یخچال یک وسیله سردکننده به همراه یک عایق حرارتی با سازوکاری برای انتقال گرما از داخل این محفظه به بیرون تشکیل می‌شود. از یخچال برای خنک نگهداشتن مواد غذا و دارو دیگر چیزهای فاسد شدنی استفاده می‌شود. یخچال‌ها از دیرباز تاکنون تغییرات بسیاری را به خود دیده‌اند. ما برای تعمیر یخچال نیاز به شناخت قطعات یخچال و نعوه کارکرد آنها هستیم.

tji3g75gupdr.webp



کمپرسور:

کمپرسور
یخچال یا موتور یخچال یکی از مهم ترین عضوهای یخچال و فریزر های خانگی، صنعتی و آزمایشگاهی می باشد. کمپرسور یخچال یک قطعه به رنگ مشکی بوده که عموما در یخچال فریز های خانگی در قسمت پشت یخچال ها و در قسمت پایین تعبیه شده است و در یخچال فریزرهای فروشگاهی بر روی قسمت بالای یخچال قرار گرفته شده است. که با ایجاد افزایش فشار در گاز مبرد که عموما گاز از نوع R134A و R404A و R600A می باشد. و پمپاژ آن در لوله های یخچال باعث ایجاد سرمایش در محیط داخلی یخچال می گردد.

کمپرسور
کمپرسور


کوندانسور ( رادیاتور)

لوله‌های پیچ در پیچی که پشت یخچال مشاهده می‌کنید کندانسور هستند. البته مدل های دیگری از کندانسور هم وجود دارند که متراکم بوده و در کنار کمپرسور قرار دارند.
کندانسور که به موتور متصل است گاز مبرد را با فشار و دمای بالا دریافت کرده و وظیفه دارد آن را خنک کند.
گاز پرفشار وارد مسیر پر پیچ و خم کندانسور شده و با طی کردن مسیر طولانی فشار و متعاقبا دمای خود را از دست داده و به اصطلاح چگالش شده و به مایع تبدیل می‌شود.
حال گازی که فشار و دمای آن کاهش پیدا کرده و به مایع تبدیل شده برای ادامه مسیر چرخه سرمایش یخچال وارد فیلتر درایر می‌شود. البته هنوز فشار و دمای این مایع بالاست و باید کاهش یابد.

کوندانسور
کوندانسور


فیلتر خشک یا فیلتر درایر

فیلتر درایر
همانطور که از نامش پیداست وظیفه فیلتر کردن رطوبت را بر عهده دارد.
این قطعه که به شکل استوانه‌ای بوده و قطعه ای مهم در یخچال فریزرهاست معمولا بعد از کندانسور و قبل از لوله مویی قرار میگیرد تا مانع ورود هرگونه رطوبت، روغن و یا آلودگی به چرخه گازی یخچال می‌شود.
رطوبت میتواند سبب یخ زدگی لوله‌ها، آسیب به کمپرسور، و روغن و آلودگی در لوله های یخچال سبب کاهش راندمان دستگاه و افزایش

فیلتر خشک یا فیلتر درایر
فیلتر خشک یا فیلتر درایر


لوله مویی

همه یخچال فریزر ها دارای گاز هستند. این گاز از کمپرسور با فشار زید وارد کندانسور می‌شود.

اکنون لوله مویی در انتهای کندانسور و پس از ” خشک کن یا درایر ” قرار دارد.

حال این گاز پرفشار وارد لوله مویی می‌شود.

این لوله مویی دارای اندازه و قطر مشخصی می‌باشد. (طول این لوله مویی تقریبا بین 3 تا 3.5 متر می‌باشد)

حالا به دلیل اینکه این لوله بسیار نازک می‌باشد، فشار گاز وارد شده به آن کاهش می‌یابد و در نهایت این گاز با فشار کمتر و به صورت اسپری وارد اواپراتور می‌شود.

حال به دلیل اینکه فشار در اواپراتور کم است، این مایع اسپری شده تبخیر می‌شود.

سپس زمانی که این مایع تبخیر می‌شود، سبب می‌شود که دمای محیط جذب شود.

حال این گاز تولید شده در اینجا، به کمپرسور یخچال باز می‌گردد و این مراحل مجدد تکرار می‌شود.

لوله مویی
لوله مویی


ترموستات

رله دما در واقع یک کنترل کننده دمای خودکار می باشد که وظیفه اصلی آن ثابت نگه داشتن دمای داخل یخچال می باشد. تمام یخچال فریزرها دارای امکان تنظیم دما می باشند و بعد از تنظیم این دما سیستم خنک کننده باید به نحوی عمل کند که همیشه دمای داخل یخچال در مقدار مشخص شده ثابت باشد. با ورود هوای گرم به داخل یخچال و بالا رفتن دما از حد مجاز ، ترموستات یا رله یخچال به کمپرسور فرمان کار کردن می دهد. بعد از شروع به فعالیت کمپرسور و کاهش دمای داخل یخچال و رسیدن به اندازه تنظیم شده، رله دما دوباره به کمپرسور فرمان خاموش شدن می دهد. مراحلی که به آن اشاره شد ساختار و روش کلی کار کردن توموستات و سیستم خنک کننده یخچال می باشد.

ترموستات
ترموستات
رله استارت

رله استارت یخچال
وسیله ای است که انرژی را به کمپرسور یخچال می‌رساند. کمپرسور وظیفه خنک کردن یخچال را به عهده دارد. در واقع کمپرسور یخچال، گاز را فشرده کرده و آن را به مایع تبدیل می‌کند و دمای آن را بالا می‌برد. این گاز پس از یک دور چرخش داخل سیستم سرد شده و یخچال را خنک می‌کند. کمپرسور دائما در حال کار نیست و برای شروع به کار هر بار نیاز به استارت دارد که این عمل توسط رله انجام می‌شود. اگر رله استارت یخچال بسوزد کمپرسور کار نخواهد کرد و درون یخچال سرد نمی‌شود.

رله استارت
رله استارت


اورلود

اورلود در لغت به معنی محافظ بار اضافه است و در صنعت الکترونیک، به قطعاتی گفته می‌شود که در وسایل برقی برای جلوگیری از آسیب و سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کار اصلی اورلود یخچال فریزر قطع کردن جریان اصلی کمپرسور در مواردی است که سیم‌پیچ کمپرسور بیش‌ازحد داغ شده باشد و یا جریان ورودی به کمپرسور بیش‌ازحد بالا باشد یا به اصلاح آمپر میکشد، با این کار اورلود از کمپرسور در مقابل آسیب محافظت می‌کند.

اورلود
اورلود


هیتر المنت

هیتر المنت یکی از قطعات اصلی یخچال فریزرهای نو فراست است و وظیفه آب کردن برفک‌های دستگاه را بر عهده دارد. در یخچال فریزرهای مدل قدیمی این قطعه تعبیه نشده بود و برفک یخچال باید به صورت دستی برفک‌زدایی می‌شد.

نو فراست بودن یخچال به معنی برفک نزدن یخچال نیست، بلکه به این معنی است که برفک یخچال توسط هیتر المنت بخار می‌شود و از بین می‌رود و دیگر نیازی به تمیز کردن برفک به صورت دستی نیست.

هیتر المنت
هیتر المنت
ترمودیسک

ترمودیسک یخچال فریزر را معمولاً در انواع بدون برفک آن شاهد هستیم. این قطعه در واقع نوعی ترموستات حرارتی است که همراه با هیتر المنت در مدار الکتریکی یخچال قرار می‌گیرد. ترمودیسک از یک دیسک فلزی و دو کنتاکت تشکیل شده است هنگامی که دمای یخچال به ۵- درجه سانتی‌گراد برسد دیسک تغییر حالت داده و دوتا کنتاکت به هم متصل می‌شود و در واقع ترمودیسک اجازه می‌دهد که برق به هیتر برسد. از سوی دیگر در دمای ۵+ درجه سانتی‌گراد با تغییر حالت دیسک ارتباط کنتاکت ها قطع شده و جریان برق هیتر المنت نفراست توسط ترمودیسک قطع می‌شود تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود.

ترمودیسک
ترمودیسک




جهت کسب اطلاعات کامل قطعات اینجا کلیک کنیدhttps://home-services-iran.com/تعمیر-یخچال/
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا