آشنایی با قوانین طلاق تواقفی

signco

Member

با قوانین طلاق تواقفی آشنا شوید





متاسفانه امروزه شاهد افزایش هر روزه ی آمار طلاق در کشورمان هستیم. طلاق ممکن است به هر دلایل مشکلات و ناسازگاری های مختلفی بین زن و شوهر پیش بیاید و آن قدر مشکلات آن ها بزرگ باشد که جز طلاق راه دیگری نداشته باشند. دادگاه همیشه سعی دارد زن و شوهر را از طلاق منصرف کند و به همین دلیل نیز رویه های عادی طلاق ممکن است بسیار طولانی شود. از این رو بسیاری از زن و شوهر ها طلاق توافقی را به منظور جدایی از یکدیگر انتخاب می کنند.

در این مقاله از مقالات وبسایت وکیل شیراز، به توضیح طلاق توافقی، شرایط و نحوه ی انجام آن خواهیم پرداخت. چنانچه قصد دارید از وکیل طلاق توافقی مشاوره دریافت نمایید، می توانید لیست وکیل طلاق در شیراز را در بخش مربوطه ملاحظه فرمایید.



آشنایی با قوانین طلاق تواقفی




طلاق توافقی چیست؟​

طلاق توافقی همان طور که از نامش پیداست، به نوعی از طلاق گفته می شود که در آن زن و شوهر با توافق و تفاهم یکدیگر تصمیم به جدایی می گیرند. زن و شوهر برای طلاق توافقی باید در موضوعاتی از جمله مهریه، نفقه، جهیزیه، اجرت المثل، حضانت فرزندان و ملاقات آن ها به تفاهم رسیده باشند و حتی یکی از این مسائل مورد قبول طرفین نباشد، نمی توان از طلاق توافقی استفاده کرد. دادگاه نیز تمام موارد توافق شده را محترم دانسته و اجرایی خواهد کرد.



شرایط طلاق توافقی​

همانطور که گفتیم مهم ترین شرط برای طلاق توافقی این است که زوج و زوجه در رابطه با مسائل مختلف از قبیل مهریه، نفقه، حضانت و ... با یکدیگر توافق نظر داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است زن و شوهر در مورد مهریه توافق کنند که مهریه در ازای طلاق توافقی بخشیده شود و یا اینکه بخشی از آن بخشیده شود و بخشی دیگر دریافت گردد. و یا در رابطه با حضانت فرزندان ممکن است با این که حضانت آن ها در کودکی به عهده ی مادر است، اما زن حصانت آن ها را به مرد بدهد.



مراحل طلاق توافقی​

اولین مرحله از طلاق توافقی ثبت دادخواست طلاق است. ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قوه قضاییه انجام شده که زن و شوهر پس از ثبت آن و دریافت پیامک مربوطه باید به شعبه دادگاه خانواده که در پیامک ذکر شده مراجعه کنند. پس از مراجعه و تشکیل پرونده در دادگاه خانواده، زوجین باید به بهزیستی جهت مشاوره برای صلح و سازش با یکدیگر مراجعه کنند.

پس از فرستادن زوجین به بهزیسیتی نوبت به پزشکی قانونی می رسد که زوج باید به آن مراجعه کرده تا از باردار نبودن وی اطمینان حاصل شود. اگر در مراحل قبل مشکلی نباشد، دادگاه تمام مسائل مالی و غیر مالی توافق شده بین زن و شوهر را صورتجلسه کرده و به امضای زوجین می رساند. سپس داوران دادگاه نیز تلاش می کنند تا زوجین را به صلح و سازش دعوت کنند اما اگر نتیجه ای نداشت، باید به صورت کتبی گواهی عدم سازش را صادر نمایند.

زوجین ظرف مدت 3 ماه از صدور گواهی عدم سازش می توانند با در دست داشتن آن به دادگاه یا دفترخانه مراجعه کرده و درخواست طلاق توافقی خود را اجرایی نمایند.



طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟​

بسیاری از افراد می پرسند که این مراحل جهت طلاق توافقی چقدر طول می کشد. باید گفت بسته به شرایط زوجین دارد. اما با توجه به این که بیش تر مراحل آن به صورت الکترونیکی است، می توان گفت سریع انجام می شود. مدت زمانی حدود 1 ماه را می توان به منظور طلاق توافقی در نظر گرفت. بدیهی است که این مدت زمان با توجه به شرایط طرفین می تواند کم تر یا بیش تر باشد.


منبع : وکیل شیراز
 

جدیدترین ارسال ها

بالا