آشنايي با نرم افزار Massive و كاربردهاي آن

1835ali

Well-Known Member
دوست عزیز چرا لینک می دی هینجا کپی کن نام منبع رو بنویس

اینجوری :

مشخصات فني و ساختاري نرم افزاري Massive
شبيه سازي جمعيت

"ماسيو" نرم افزار تخصصي ساخت انبوه جمعيت يا به عبارتي ديگر سياهي لشگر است اين نرم افزار اولين بار در نيوزلند به سفارش پيتر جكسن (كارگردان سه گانه حماسي ارباب حلقه ها)و براي ساخت سياهي لشكر هاي صحنه هاي نبرد در اين فيلم توسط استيفان رگليوس طراحي و ساخته شد رگليوس در واقع با ساخت ماسيو كمك بزرگي به شركت وتا ديجيتال در ساخت جلوه هاي تصويري ارباب حلقه ها كردكه سه سال پياپي برنده جايزه اسكار بهترين جلوه هاي تصويري براي همين فيلم شد
پس ازآن رگليوس بسته نرم افزاري خود را تكميل تر ساخت و ان را به نرم افزار تخصصي براي ساخت جلوه هاي تصويري تبديل كرد به وسيله اين نرم افزار مي توان هزاران نمونك (ماكت) را به صورت واقع گرايانه شبيه سازي كرد كه هر كدام به طور جداگانه مي توانند حركت كنند از ديگر قابليت هاي ماسيو مي توان به توانايي شبيه سازي لباس ، شبيه سازي حركت هاي مختلف بدن و انتقال و شبيه سازي داده هاي حركتي ثبت شده اشاره كرد علاوه بر قابليت هاي فوق در اين نرم افزار انواع سپاهي لشگرهاي مختلف به صورت پيش ساخته آماده استفاده هستند كه از جمله آن ها مي توان به جمعيت داخل استوديو، لشگريان در حال نبرد با جمعيت در حال رفت و آمد در خيابان را نام برد.

massive2.jpg


در ساخت اين سپاهي لشگرها از الگوريتم با منطق فازي (fuzzy logic) استفاده مي شود استفاده از اين الگوريتم موجب شده تا بتوان بر روي هر كدام از مخلوقات ساخته شده كنترل داشت و حركت و نحوه رفتار و واكنش هاي آن ها را واقع نمايانه طراحي و مديريت كرد براي طراحي واكنش هاي يك شخصيت بايد به چند نكته توجه كرد؛ اين كه او چه كاري يا حركتي را چگونه و به چه نحوي انجام مي دهد؟ اين واكنش ها و رفتار ها بايد ثاتير برانگيز و واقع نمايانه باشد؛ مثلا دويدن به طرف يكديگر ، حالت خستگي يا شادي آن ها. براي كنترل بر روي اين واكنش ها مي توان فريم اصلي (Key Frame) تعريف كرد يا از داده هاي ثبت حركت (motion capture) استفاده كرد از شخصيت هايي كه به اين صورت طراحي مي شوند مي توان به عنوان سياهي لشكر وبه تعداد بسيار زياد در صحنه هاي مختلف استفاده كرد در حالي كه هر كدام از شخصيت هاي سياهي لشكر رفتاري يكتا و منحصر به فرد داشته كه با ديگري متفاوت است .
در حال حاضر نرم افزار ماسيو در دو بسته جداگانه با نام هاي massive prime و massive jet قابل دسترسي است علاوه بر دو بسته فوق بسته هاي كتابخانه ماسيو كه مجموعه اي است از انواع شخصيت هاي گوناگون و بسته آموزشي اين نرم افزار نيز در بازار موجود است در ادامه به بررسي اين دو بسته نرم افزاري مي پردازيم .

massive3.jpg


massive prime
از ساختار طراحي درختي درطراحي آن استفاده شده است اين نرم افزار به كاربر امكان استفاده بر همكنشي از نرم افزار و ابزارهاي آن را داده و كاربر به وسيله ان مي تواند شخصيت ها را متناسب با خواسته خود طراحي سازد، حتي حركت لباس شخصيت ها را ميتوان متناسب با حركت هاي آن ها و عكس العمل هايشان طراحي و پياده سازي كرد ساختار حركتي- درختي ويرايشگر اين نرم افزار امكان ارتباط مستقيم ويرايشگر را با داده هاي ثبت حركت و فريم هاي اصلي برقرار مي سازد خصوصيات اين ويژه اين نسخه نرم افزار عبارتند از :
ويرايشگر درختي – حركتي: اين ويرايشگر براي طراحي حركت نمونك ساخته شده مورد استفاده قرار ميگيرد حركت طراحي شده به عنواني يكي از بخش هاي ساخت نمونك در سيستم ثبت شده و بدين تربيت ديگر قسمت هاي نمونك بر مبناي آن ساخته مي شوند خروجي به دست آمده از اين ويرايشگر براي ثبت داده هاي حركتي مي تواند مورد استفاده قرار گيرد. داده هاي ساخته شده اين ويرايشگر با داده هاي ثبت حركتي و فريم هاي اصلي مرتبط بوده . مي توانند با قسمتي كه اصطلاحا (( مغز سيستم)) ناميده مي شود ، ارتباط داشته باشند.
ويرايشگر مغزي : ويرايشگر مغزي به كاربر اين امكان را مي دهد كه آزادانه متناسب با حركت نمونك خود ، لباس و حركت لباس او را طوري طراحي كند كه نيازي به برنامه نويسي نداشته باشند.
افزايش قابليت ها: همچون ديگر برنامه هاي با كد باز (open source) مي توان توانايي هاي نرم افزار فوق را با برنامه نويسي به زبان هاي c يا c++ افزايش داد.

massive4.jpg


بدلكارهاي جذاب: دراين نرم افزار بخشي با نام بدلكارهاي وجود دارد كه با كمك اين قابليت ميتوان عمليات بدلكاري را كه مورد نظر فيلمساز است به صورت ثبت داده هاي حركتي تهيه كرد و سپس اين داده ها را به سيستم وارد و ان را روي شخصيت ها پياده سازي كرد.
ويرايشگر لباس: اين نرم افزار قابليت و امكان طراحي دقيق و موشكافانه انواع لباس ها را فراهم مي سازد به وسيله اين ويرايشگر به راحتي مي توان انعطاف پذيري لباس ها (مانند حركت در باد) يا لطافت و ضخامت آن ها را طراحي و شبيه سازي كرد.
ويرايشگر حركتي: امكان ورود داده هاي تصويري مختلف را به سيستم فراهم ساخته و مي توان تصاوير را به طور مستقيم تدوين و اصلاح كرد.
قابليت سازگاري به ديگر نرم افزار هاي ساخت جلوه هاي تصويري: ماسيو با نرم افزار مايا سازگار بوده و داده هاي ساخته شده آن ها را به عنوان ورودي دريافت كرده و مي تواند بر روي آن ها نيز تغييرات انجام دهد.

Massive jet
اين نرم افراز توانايي طراحي و پياده سازي انواع پويانمايي (انيميشين) و جلوه هاي تصويري را دارا بوده و به طور مستقيم از كتابخانه ماسيوكه شامل نمونه هاي پيش ساخته و اماده است ميتواند استفاده كند اين خصوصيت كارايي، موثر بودن و انعطاف پذيري نرم افزار را افزايش مي دهد . به دليل داشتن پردازشگر قوي، عمليات رندر كردن و ساخت تصوير با سرعت بيشتري انجام مي پذيرد . خصوصيات ويژه اين نسخه نرم افزار عبارتند از:
- مشخصات و ويژگي هاي دوربين فيلمبرداري به سيستم داده مي شود تا نرم افزارمطابق با اين ويژگي ها شبيه سازي حركت و زواياي دوربين را انجام دهد.
- امكان دسترسي سريع به نمونههاي از پيش ساخته شده از كتابخانه يا برنامه ماسيو پرايم
- وارد كردن مشخصات نور محل فيلمبرداري (لوكيشن) و تنظيم نور شخصيت هاي ساخته شده بر مبناي آن .
- امكان ساخت هر نمونك به صورت سه بعدي و عمليات رندر سه بعدي.
معرفي نمونه هاي از پيش ساخته شده موجود دركتابخانه نرم افزار
نمونه هاي متحرك: دراين كتابخانه براي هر مدل، انواعي از حركت ها (دويدن ، قدم زدن ، راه رفتن ) با حس هاي مختلف نمايشي وجود دارد كه كاربر مي تواند متناسب با نوع كار خود از آن ها استفاده كند.
نمونه هاي ورزشگاهي: همان طور كه از نامش پيداست، از اين مدل ها در شبيه سازي انواع مختلف افراد حاضر در ورزشگاه ها و درحالت هاي گوناگون استفاده مي شود.
نمونه هاي پركننده فضا: براي پركردن فضاهاي شلوغ همانند بازار و فروشگاه با پس زمينه هاي محواز اين مدل ها استفاده مي شود كه هر كدام از آن ها حالت هاي عادي نظير راه رفتن ، صحبت با تلفن همراه يا صحبت با اطرافيان را دارند.
نمونه هاي خشن و ويرانگر:
از اين مدل ها براي صحنه هاي زد و خورد خياباني، تظاهرات و هجوم جمعيت درحال فرار استفاده مي شود.
نمونه هاي جنگجو: مجموعه اي از مدل هاي جنگجوي مسلح به شمشير يا ديگر ادوات جنگي كه براي صحنه هاي نبرد مورد استفاده قرار مي گيرند.

massive5.jpg


بسته آموزشي نرم افزار ماسيو
اين بسته براي آموزش كاربران و استفاده هر چه سريع تر آن ها از امكانات نرم افزار طراحي شده است دراين بسته هنرجويان گام به گام استفاده از واسط كاربري (user interface) را اموخته و با الگوريتم منطق فازي كه مبناي طراحي اين نرم افزار است اشنا ميشوند .
همان طور كه پيش تر اشاره شد، ماسيو اولين بار براي ارباب حلقه ها مورد استفاده قرارگرفت و از آن به بعد، به نرم افزار موردعلاقه هاليوود تبديل و در ساخت بسياري از فيلم ها استفاده شده است همچون ماجراهاي نارنيا، كينگ كنگ ، پرچم هاي پدرانمان، اراگون و رقص بنگوئن ها .

1- منطق فازي ، فناوري جديدي است كه شيوه هايي را كه براي طراحي و مدلسازي يك سيستم نيازمند رياضيات پيچيده و پيشرفته است با استفاده از مقادير زباني و دانش فرد خبره جايگزين مي سازد مفهوم منطق فازي توسط دكتر لطفي زاده (استاد ايراني دانشگاه بركلي) ارايه شده و نه تنها به عنوان روش شناسي كنترل ارائه شده بلكه راهي براي پردازش داده ها، بر مبناي مجاز كردن عضويت گروهي كوچك به جاي عضويت گروهي دسته اي به حساب مي آيد به جهت نارسا و ناپسند بودن قابليت رايانه هاي ابتدايي تا دهه هفتاد اين فرضيه در سيستم هاي كنترلي به كار برده نشد پروفسور لطفي زاده اين طور استدلال كرده كه بشر به ورودي ها ي اطلاعاتي دقيق نيازي ندارد؛ بلكه قادر است تا كنترل تطبيقي را با سرعت بالايي انجام دهد پس اگر ما كنترل كننده ها ي بازخورد را در سيستم ها طوري طراحي كنيم كه بتواند داده هاي مبهم را دريافت كند اين داده ها مي توانند به طور ساده تر و موثرتري در اجرا به كار برده شوند.

منبع : irancg.com
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
هی ی ی ی . دلم کباب شد... من وقتی فیلم ارباب حلقه ها و تروی رو دیدم با massive آشنا شدم . اینقدر دنبالش گشتم تا بتونم گیرش بیارم . نتوستم . خیلی گرونه فکر کنم 16000 دلار باشه .
نرم افزار بسیار گرون و بسیار پر استفاده و فوق العاده ایه

ممنون بابت اطلاعات
موفق باشین
 

Sherlock_Holmes

Active Member
علي جان ميتوني لينك عكسها رو توي پستت درست كني؟
به جاي لينك عكس لينكهاي URL گذاشتي...
اگه درستش كني تا عكسها همينجا نشون داده بشه بهتره...
30upn9j.gif

ممنون...

.
ويرايش دوم:
علي ويرايش نكردي خودم درستش كردم...:wink:
 

roohollah

Banned
آره، نرم افزار خفنیه!
فیلمهای نمونه:
The Tale of Despereaux
Framestore CFC

The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor
Digital Domain

The Dark Knight
Framestore CFC

WALL•E
Pixar

The Chronicles of Narnia: Prince Caspian
Framestore CFC

Speed Racer
Digital Domain

Leatherheads
CIS Hollywood

10,000 BC
Moving Picture Company

I Am Legend
Sony Pictures Imageworks

The Golden Compass
Rhythm & Hues

Vantage Point
CIS Vancouver

Resident Evil: Extinction
Mr. X Inc.

Talk to Me
Mr. X Inc.

Harry Potter and the Order of the Phoenix
Double Negative

Ratatouille
Pixar

Die Hard 4
Digital Dimension

Evan Almighty
Rhythm & Hues

Pirates of the Caribbean: At World's End
Digital Domain

The Reaping
CIS Hollywood

Blades of Glory
CIS Vancouver, Soho VFX

300
Animal Logic

Bridge to Terabithia
Weta Digital

Music and Lyrics
Brainstorm Digital

Taxi 4
Duboi

Night at the Museum
Rhythm & Hues

We Are Marshall
CIS Hollywood

Letters From Iwo Jima
Digital Domain

Charlotte's Web
Digital Dimension

Eragon
Weta Digital

Deja Vu
Asylum FX

Happy Feet
Animal Logic

Flags of our Fathers
Digital Domain

One Night with the King
8X

Jet Li's Fearless
Menfond

Renaissance
Attitude Studio

World Trade Center
Double Negative

Talladega Nights
Digital Dimension, Zoic Studios

The Any Bully
DNA

The Fast & the Furious: Tokyo Drift
Rhythm & Hues

X-Men: The Last Stand
Framestore CFC, Weta Digital

Poseidon
CIS Hollywood

The Promise
Centro Digital Pictures

The Lion, The Witch & The Wardrobe
Rhythm & Hues

King Kong
Weta Digital

Elektra
Rhythm & Hues Studio

I, Robot
Weta Digital

The Lord of the Rings: Return of the King
Weta Digital

The Lord of the Rings: The Two Towers
Weta Digital

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Weta Digital


هی ی ی ی . دلم کباب شد... من وقتی فیلم ارباب حلقه ها و تروی رو دیدم با massive آشنا شدم . اینقدر دنبالش گشتم تا بتونم گیرش بیارم . نتوستم . خیلی گرونه فکر کنم 16000 دلار باشه .
نرم افزار بسیار گرون و بسیار پر استفاده و فوق العاده ایه

ممنون بابت اطلاعات
موفق باشین
http://cgpersia.com/tag/massive
میگفتی برات پیدا میکردیم بابا
http://www.torrentz.com/8eb4d77e04a5bf57ded93bbaadba389779e2b7aa
 
آخرین ویرایش:

:Mohsen:

کاربر باتجربه
بابا دمشون گرم، عجب چيزيه
بچه ها دستتون درد نكنه
فكر كنم تو مرد عنكبوتي 3 هم ازش استفاده شده
 

roohollah

Banned
فكر كنم تو مرد عنكبوتي 3 هم ازش استفاده شده
فکر نکنم، منظورت همون شن هاست؟
اون یک پلاگین برای مکس داره مال فرانتیک استودیو (غلط نوشتم؟!) که ولومتریک پارتیکال رندر میکنه و توی پی اف میاد.
تو سی جی پرشیا هست...
میتونی دانلود کنی...
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
فکر نکنم، منظورت همون شن هاست؟
اون یک پلاگین برای مکس داره مال فرانتیک استودیو (غلط نوشتم؟!) که ولومتریک پارتیکال رندر میکنه و توی پی اف میاد.
تو سی جی پرشیا هست...
میتونی دانلود کنی...
نه بابا، يعني با مكس بوده؟!!!!!!
فكر نكنم
 
آخرین ویرایش:

1835ali

Well-Known Member
نه بابا، يعني با مكس بوده؟!!!!!!
فكر نكنم

دوستان مرد شنی اگه اشتباه نکنم (احتمال 99/9% ) با مایا و اکسپرشن پارتیکل ساخته شده فکر کنم توی یکی از آموزشهای قدیمی نومون هم دیدم که همین مرد شنی رو ساخته و می ریزه و بعد جمع میشه
در مورد استفاده massive در مرد عنکبوتی 3 بعید می دونم چون اونقدرا جمعیت لازم نداشت اونجا بیشتر ریگینگ و داینامیک اونجا بکار رفته که ریگینگ هم قربونش برم با موشن کپچر کار میکنن
 

digitalBIZ

Member
دوستان اگر مايل هستيد از اين دست مطالب رو بيشتر در سايت ايران سي جي قرار دهيم
www.IranCG.com

در ضمن مقالات خيلي خاصي هم از جلوه هاي ويژه كامپيوتري وجود دارد كه در آرشيو ايران سي جي موجود است
 

جدیدترین ارسال ها

بالا