ضعف زيرساخت‌هاي مخابراتي خدمات الكترونيك بانك‌ها را مختل كرد

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


«دستگاه موقتا كار نمي‌كند» اين جمله و ساير پيغام‌هاي دستگاه‌هاي عابر بانك، قطع بودن شبكه شتاب، خرابي دستگاه، اختلال، نداشتن وجه نقد و... به ويژه در ايام پاياني هر ماه مراجعان اين دستگاه‌ها را با مشكلات عديده‌اي مواجه مي‌كند كه باعث سرگرداني آنها بين دستگاه‌هاي ATM بانك‌ها مي‌شود.
نكته جالب توجه اين است كه بانك مركزي و ساير بانك‌ها استفاده از سيستم‌هاي الكترونيكي را به مردم توصيه مي‌كنند، در حالي كه خود از ارائه خدمات توسط دستگاه‌هاي خودپرداز كه مشتريان بانكي بيش از هر چيز به آن نياز دارند، عاجز هستند.
در اين صورت مشتريان بانكي چگونه مي‌توانند به عملكرد بانك‌ها در ارائه ساير سرويس‌ها از جمله اينترنت، تلفن بانك و... اعتماد كنند. رفع برخي محدوديت‌ها توسط دستگاه‌هاي خودپرداز، افزايش مبلغ برداشت از آنها تا سقف 400هزار تومان در هر شبانه روز با استفاده از سيستم‌هايي از قبيل كيف پول و... قراردادن اسكناس‌هاي درشت و چك پول در دستگاه‌ها، افزايش تعداد دستگاه‌ها و... نيز هنوز نتوانسته است مشكلات اين سيستم را به خوبي مرتفع كند. برخورداري شهروندان از حداقل امكانات بانكداري الكترونيكي توسط بانك‌ها بايد رعايت شود.



باتوجه به اينكه بيش از 85 درصد دارندگان كارت‌هاي الكترونيكي بانكي از اين كارت‌ها براي برداشت وجه از دستگاه‌هاي خودپرداز استفاده مي‌كنند، بنابراين رعايت حقوق شهروندان در اين بحث نيز الزامي است.مديران سيستم بانكي و مسئولان بانك‌ها بايد تدابير مورد نياز در مورد نحوه ارائه خدمات مناسب توسط دستگاه‌هاي خودپرداز را اتخاذ كنند، زيرا در غير اين صورت نمي‌توان انتظار حركت به سوي تكنولوژي‌هاي مدرن‌تر را داشت، بنابراين پيشرفت و توسعه بانكداري الكترونيكي نيز با كندي پيش خواهد رفت.جلال نوشادي، جانشين رئيس شعب بانك توسعه صادرات در اين خصوص به مهر گفت: بخش زيادي از اين مشكلات ناشي از زيرساخت‌هاي مشكل‌دار مخابراتي مانند اينترنت و خطوط تلفن است، همچنين خود بانك‌ها بايد نسبت به افزايش كيفيت خدمات‌شان اقدام كنند. به دليل مشكلات مختلف بانك‌ها و خدمات الكترونيك مردم نمي‌توانند به خدمات الكترونيك بانك‌ها اعتماد كنند. به دليل بي‌كيفيت بودن خدمات الكترونيك بانك‌ها و قطعي‌هاي مكرر دستگاه‌هاي خودپرداز و پايانه‌هاي فروش مردم هميشه بايد پول نقد به همراه داشته باشند. به مرور استفاده از اينگونه خدمات الكترونيكي در ميان مردم در حال جا افتادن و افزايش است كه در صورت ادامه اين روند از حجم كاري بانك‌ها كاسته خواهد شد. به گزارش تهران امروز مديركل اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي با تشريح دلايل از كار افتادن خودپردازهاي بانكي به‌خصوص در روزهاي تعطيل، آن را بي‌ارتباط با مشكلات نرم افزاري بانك‌ها ندانست و در ادامه از تدابير جديد بانك مركزي براي رفع اين مشكل گفت. مهران شريفي، مديركل اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي درباره اقدامات بانك مركزي براي حل مشكلات قطعي و خارج شدن خودپردازها از سرويس گفت: بانك مركزي در راستاي پاسخ به انتظارات مردم و مشتريان بانك‌ها، از سال 86 برنامه‌اي را اجرايي كرده است كه طي آن هر بانكي كه نتواند خدمات به موقع و مناسب از طريق خودپردازها به مشتريان ارائه كند، جريمه مي‌شود.





منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا