کلاس داغ Liquid

rayansat

Member
سلام دوست عزیز.

میشه یک مقدار واضح تر سوالتون رو مطرح کنید.
منظورتون زمان import کردن فایل تصویری و یا در زمان Capture کردن؟

متشکرم
 

animeditor

Active Member
ادامه سوال و قصه...

سلام جمیعاً
با عرض دمت گرم خدمت rayansat عزیز
بهتره موضوع توی این پست از کلاس بریم سراغ همین موضوع.
وقتی یه تیکه فیلم رو وارد هر برنامه مونتاژ می کنی، اگه فرمتش (Decode) سازگار با برنامه باشه مثلاً خودش کپچر کرده و یا خروجی داده که هیچ. و اگه از جای دیگه اومده باشه و رندر بخواد، خود اون برنامه بعد رندر کردن، فرمتش رو درست می کنه (که اصلاً کاری به این نداریم).
وقتی یه عکس میاد روی Time Line چه ورودی باشه و چه فیکس (با هر پسوند شناخته شده ای و با هر اندازه ای)، اختلاف رنگ و شفافیت Pixel هایی که کنار هم قرار دارن (توی عکس ورودی) در حالت عادی باعث ایجاد لرزش ضعیف یا شدید به خصوص توی حاشیه رنگ های سیاه و سفید می شه (امیدوارم منظورم رو درست رسونده باشم). اگه بخوای این جور نشه باهاس Field رندر کردن عکس رو تغییر بدی (بدتر شد که)؛
به زبون ساده تر یعنی به برنامه بگی که این عکس رو با چه روشی رندر کنه تا نلرزه.
توی Premiere وقتی یه عکس موقع Play و یا بعد از خروجی، شروع می کنه به لرزیدن، باید روی اون کلیک راست کنی، توی قسمت Video Option خط Field Option رو انتخاب کنی؛ توی هم پنجره ای که باز شده گزینه ...Always رو فعال و بعدش OK کنی. نمایش اون عکس نیاز به یه رندر سنگین داره، در عوض لرزشش به حداقل می رسه.
توی Liquid دو قسمت واسه این کار هست:
یکی وقتی که روی عکس ورودی، کلیک راست می کنی و می ری به قسمت Properties و پنجرش که باز شد، توی صفحه دوم V، توی لیست Interlacing چهار حالت هست؛
یکی دیگه هم وقتی (دوباره) روی عکس کلیک راست می کنی، با زدن خط Add Linear Timewarp یه پنجره باز می شه که تو لیست Video Computation هم هفت حالت وجود داره که به جز Strobe (این گرینه برای نمایش پله پله یا با پرش یا هر چی که اسمشو می ذارین استفاده می شه) بقیه شون واسه همون Field هست.
حالا سوال؛
این دو قسمت رو چه جور تنظیم کنیم که لرزش عکس های ورودی به حداقل برسه؟
این رو هم بگم؛ تا جایی که خودم امتحان کردم، با هر عکس یه جور جواب می ده، ولی در کل بهترین حالت کدومه؟
(بابا همین جوری خوبه؛ سوال، مطلب میاره.)
یا علی
 

rayansat

Member
سلام

آقا فکر کنم گرفتم مشکلتون چیه می شه بگین فرمت عکس ورودی تون چیه و آیا RGB هست یا خیر.

من همین مشکل رو با فایل های wmv داشتم و از سمت بالا و پائین لغزش داشت و برای گرفتن این لغزش با ابزار 2d کمی صفحه رو Wide میکردم و مشکل حل میشد.

و یک سوال دیگه میشه زیر قطعات سیستمی که باهاش کار میکنید رو این جا بنویسید.

این سیستم منه

2g RAM

CPU Dual Zeon 3.2

3T hard disk

Vga intel 256

Sound card Creative 5.1 channel
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً
حقیقتش سیستم خود توی خونه که اصلاً هم باهاش مونتاژ نمی کنم Athlon1.6 هست ولی دستگاهی که باهاش کار می کردم (چون دیگه اون جا نمی رم) از این قرار بود:
M.B: Asus GD1 Pro
CPU: Pentium 3.2 LGA
VGA: Geforce 6600
RAM: 1GB
H.D.D: 500 GB (2
به سیستم شما که نمی رسه!!! ولی خوب... کار راه بندازه.
امری باشه در خدمتیم.
یا علی
 

animeditor

Active Member
کد رسید.

سلام جمیعاً
امروز اون کد رو گیر آوردم؛ (کدوم کد؟!)
ای بابا!
همون کدی که قبلاً گفتم که با نصب Liquid توی رجیستری ویندوز فعال می شه و فولدرهای پروژه ها رو ورود ممنوع می کنه! (آهان...)
این هم از کد:
{79BC0345-1015-11D2-A299-006008312725}

حالا مسئلة:
اگه این کد توی رجیستری ویندوز شما نبود و فولدر پروژه ها هنوز هم قفل مونده، باهاس کدی رو که روی ویندوز شما نصبه پیدا کنین.(چه جوری؟!)
با یه روش دیگه غیر از ویندوز خودتون (CD بوت داس، یه ویندوز نصب شده دیگه، هارد به هارد، ...)، وارد یکی از اون فولدرها بشین و کد داخل فایل desktop.ini رو جای دیگه کپی کنین (خود فایل desktop.ini رو کپی نکنین که نشه فولدرش رو باز کرد!).
بعدش برید توی ویندوز خودتون و از رجیستری، اون فایل گرفته شده که دو جا هم هست، از هر دو جا رو پاک کنید.
(خانومای خانه دار توجه کنن)
از این به بعد دیگه خبری از اون فولدرهای ورود ممنوع نیست تا اینکه Liquid رو دوباره نصب کنید.
یا علی
 

rayansat

Member
آقا یادمه
یه سریال 2 - 3 سال پیش پخش میشد به نام کمکم کن و در اون سریال (که با liquid تدوین شده بود) یک افکت جالبی بکار برده شده بود و بسیار تصویر رو شفاف میکرد.
میخواستم بپرسم از دوستان کسی اون پلاگین رو داره؟

متشکرم
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً

اگه یوخده بیشتر توضیح بدی ما هم شیر فهم می شیم.
آخه اسمش چیه؟ چی کار می کنه؟

جناب rayansat عزیز
این مشکل لرزش که می گم، توی کیفیت های بالا در حد BETACAM ایجاد می شه و توی VCD و حتی DVD خبری از اون نیست و شاید توی کارهای عادی و خونگی هم اصلاً به چشم نیاد.
اون لرزش فایل wmv که گفتی توی کادر تلویزوینی از بین می ره؛ (کادر تلویزیونی چیه؟)
بیشتر تلویزیون ها (نه همشون) حدود 40 Pixel (کمتر یا بیشتر) از چهار دور تصویر رو نشون نمی دن؛ چرا؟
همه فیلم ها همیشه از زمان فیلم برداری به بعد، تحت تأثیر عوامل مختلف ممکنه توی لبه هاشون دارای مشکل بشن؛ از مشخص بودن قاب لنز Wide اضافه شده به دوربین توی کادر، خرابی نوار، نویز هنگام کپچر، قدیمی بودن فیلم و نوار... تا لرزش های بعد از مونتاژ و رندر.
واسه همین اومدن کاری کردن که قسمتی از لبه های فیلم از هر چهار طرف، از مانیتور خروجی و یا تلویزیون پخش نشه که اون خرابی های احتمالی دیده نشن.
پس الان دو مسئله مشخص شد:
1- خیلی نگران مشکلات لبه تصویر نباشین (ولی بی خیالش هم نشید؛ چون ممکنه چیزی از دستتون در بره).
2- اگه می خواید زیرنویس یا آرم بدین و یا تصویری رو روی تصویر دیگه کوچیک کنین و یا حتی موقعی که فیلمبرداری می کنین، حواستون به کادر تلویزیونی باشه.

یا علی
 

animeditor

Active Member
ادامه قصه...

سلام جمیعاً
Liquid نصب شد و اومد بالا. یه پروژه واسه نمونه باز می شه که تصاویری از یه مسابقه فرمول یکه.
ما می خوایم یه پروژه جدید باز کنیم File>New>Project. یه پنجره کوچیک میاد که ازتون مسیر پروژه و اسم پروژه و تنظیماتی رو که قبلاً انجام دادین و ذخیره کردین و می خواید روی اون اجرا بشه، می پرسه. گزینه Default مسیر پروژه رو به پیش فرض برنامه برمی گردونه. OK
بلا فاصله بعد از اون یه پنجره دیگه باز می شه واسه ساختن سکانس جدید. (سکانس چیه؟!)
به هر قسمت از فیلم که توی یه فضا ساخته می شه که شامل یک یا چند نما (پلان) هست، سکانس می گن که اون رو واسه برنامه های مونتاز می شه این جور تعریف کرد: نوع چیدمان تصاویر روی تایم لاین.
توی پنجره New Sequence با زدن گزینه Advanced از بالا به ترتیب این چیزها رو از شما می خواد:
اسم سکانس (گزینه Autoincrement به ترتیب، به سکانس های جدید، شماره جدید می ده)
اعمال تنظیمات ذخیره شده روی سکانس جدید
سیستم تصویری سکانس
سرعت یا همون تعداد فریم در ثانیه
اندازه تصویر
تنظیمات مربوط به Field (که قبلاً گفتم)
کیفیت افکت ها ------/
کیفیت مطلوب تصویر -->--- (انتخاب کیفیت بالا توی این سه قسمت، پروژه رو سنگین تر می کنه)
حداقل کیفیت تصویر --\
فرمت رندر که بسته به خروجی کلی کار تنظیم می شه.
خط آخر هم که مشخصات سکانستون رو نشون می ده. OK
یا علی
 
آخرین ویرایش:

rayansat

Member
سلام دوستان

ببینید منظورم از شفافیت تصویر اینه که انگار رنگ ها خیلی زنده شدن توی تبلیغات خارجی دیدید مثلا تبلیغ شامپو یا هر چیز دیگه میشه فیلم و تصویر در قالب یک آبی بسیار نرم و یکپار چه می شه می خوام بدونم با چه فرمولی و با کدامیک از ابزار های liqiud میشه این کار رو کرد.

من تا به حال با بتا کم کار نکردم و اون لرزشی که گفتید برای من پیش نیامده.

متشکرم
 

animeditor

Active Member
سلام دوستان

ببینید منظورم از شفافیت تصویر اینه که انگار رنگ ها خیلی زنده شدن توی تبلیغات خارجی دیدید مثلا تبلیغ شامپو یا هر چیز دیگه میشه فیلم و تصویر در قالب یک آبی بسیار نرم و یکپار چه می شه می خوام بدونم با چه فرمولی و با کدامیک از ابزار های liqiud میشه این کار رو کرد.

من تا به حال با بتا کم کار نکردم و اون لرزشی که گفتید برای من پیش نیامده.

متشکرم

سلام جمیعاً
جناب rayansat عزیز
راستش با تنها چیزی که از سوال شما متوجه شدم (و شاید هم منظورتون چیز دیگه ای باشه) و مربوط به کیفیت تبلیغ های خارجیه، این رو می تونم بگم:
دوربین هایی که اون ها واسه فیلم برداری استفاده می کنن، شاید اصلاً توی ایران پیدا نشه؛ که مثلاً بتونه توی آسمون صاف و آبی، رگه های باریک ابر رو نشون بده.
امکانات نورپردازی و وقت و حوصله ای که واسه تنظیم کردنش به کار می برن، واسه ما رویاست؛ و صد البته پولی که می گیرن، با اون وسایل کاملاً سازگاره!!!
گذشته از این حرفا، یه کار اساسی هم انجام می دن که گفتنش بدک نیست:
توی فیلم نامه ای که واسه کارهاشون تنظیم می کنن (حتی یه تبلیغ 20 ثانیه ای)، مشخص می شه که چه پلانی (برداشتی) با سرعت پایین (Slow Motion) مونتاژ و پخش می شه (مثل حرکت آروم آب). موقع فیلم برداری از اون پلان ها، سرعت فیلم برداری رو زیاد می کنن؛ یعنی اگر با سیستم PAL که 25 فریم در ثانیه هست، کار می کنن، توی تنظیمات دوربیناشون این سرعت رو مثلاً به 100 فریم در ثانیه می رسونن (یعنی 4 برابر سرعت PAL) و فیلم برداری رو شروع می کنن. بعدش وقتی که می خوان فیلم رو کپچر کنن، با سرعت عادی از دوربین Play می کنن؛ سرعت فیلم به همون 25 فریم برمی گرده و سرعت تصویر اون حرکت، یک چهارم سرعت واقعی اون می شه. حالا این تصویر قشنگ تره یا یه تصویر ساده که موقع مونتاژ، Speed ش رو 25% کردی؟!
البته تابلوه که سرعت چهار برابر، چهار برابر فیلم مصرف می کنه.
یا علی
 

rayansat

Member
سلام
خیلی ممنون بله شما درست عرض میکنید.
دوربین های اون ها فوقولادست.

راستی وقتی یک از دوستام با سیستم MPEG-2 IBP استفاده میکنه 10 ثانیه که Capture میکنه Drop of frame میده سیستم کام÷یوترش اینه

کارت گرافیک 128 ATI
CPU 2.4
ram 512

شما فکر میکنید کدوم بخش از قطعاتش رو باید ارتقاع بده تا این مشکل براش پیش نیاد؟
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً
rayansat جون
اول بگو توی سوال قبلی منظورت رو درست گرفتم یا نه.
و بعدش
من تا حالا با MPEG-2 IBP کار نکردم؛ اول بگو توی چه ماها هاییه، چند خریده و ...
این رو هم بگم که فریم دزدی یا Drop of frame توی کارت های خونگی عادیه که البته مهمترین قسمت، خود کارت کپچره. چون با همین سیستم و با کارت حرفه ای کار کردم و مشکلی پیش نیومده.
یا علی
 

rayansat

Member
سلام
بله من در موضوع قبلی کاملا متوجه منظورتون شدم.
فقط یک نکته اگه دوربین 100 فریم فیلم برداری کنه که فیل صحنه آهسته میشه و در زمان Captureچطوری 25 فریم کپچر میگیرن.

بعد این دوست من کدوم یک از قطعاتش رو ارتقاع بده مشکل فریم دزدی پیش نمیاد؟

ببخشید این قدر سوال میکنم؟
شاید بعدا دوستانی باشن که همچنین سوالی داشته باشن و از این جا جوابشونو بگیرن:D
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً
آقا این حرفا چیه؛ ما مخلص شما هم هستیم.
اینو بدون که : (( وقتی کسی زیاد سوال می کنه، واقعاً می خواد یاد بگیره.))
داداش! ما اگه نمی خواستیم سوال کسی رو جواب بدیم که اصلاً وارد انجمن نمی شدیم که (... که رو دوبار گفتی!).
اگر که دوربین با سرعت بالا ضبط کنه، موقع پخش فیلم با همون دوربین یا یه دستگاه Player، با سرعت عادی 25 فریم پخش و کپچر می شه که تصویر با حرکت آهسته (Slow Motion) دیده می شه.
دوستتون هم اگه می تونه کارت کپچر قوی تری بگیره.
جمله بالا یادت نره؛ پرسیدن – همیشه – یادت نره؛ پاک یادت نره (آقا تبلیغ ممنوعه!).
یا علی
 

animeditor

Active Member
قصه به اون جا رسید که ...

سلام جمیعاً
ببخشید که یه کم بین کلاسامون فاصله افتاد (لابد توی ترافیک مونده بودی!).
امروز می ریم سر بخت خط زمانی یا Time Line و موردهاشو یکی یکی مرور می کنیم.
1- ویژگی های هر Track
از خصوصیاتی که تایم لاین Liquid نسبت به تایم لاین Premiere و امثالهم داره، اینه که همه Trackها با یه کاربرد دارن؛ یعنی این که روی همه شون می شه هم فیلم گذاشت، هم صدا، هم عکس، هم تایتل و هم Transition. یعنی هیچ فرقی با هم نمی کنن (فقط باهاس پاستوریزه باشن). من به این می گم آزادی عمل.
2- اندازه نمایش
توی Liquid هم مثل بقیه برنامه ها می شه به اندازه کافی روی تایم لاین Zoom In و Zoom Out کرد؛ فقط یه مسئله کوچیک هست؛ و اون هم این که تنظیمات کیبورد پیش فرض Liquid واسه این کار، با Premiere فرق می کنه؛ ولی می شه از Control Panel خود برنامه، توی قسمت Keyboard Properties هر جوری که دلتون می خواد، تنظیمات کیبورد رو عوض کنین. من خودم عاشق این قسمتشم.
پهنای نمایش هر Track رو می شه هم به صورت دستی و هم عددی کم یا زیاد کرد. همه کارا توی اول تایم لاین، تو قسمت Track Names انجام می شه.
3- ابزارهای هر خط در Track Names
توی این قسمت کارهای زیادی می شه انجام داد:
اسم هر خط رو می شه عوض کرد که کار پروژه راحت تر بشه.
پخش صدا و یا تصویر رو فعال یا غیر فعال کرد.
هر خط رو فقل و فعال و غیر فعال کرد که بعضی وقت ها خیلی به کار میاد.
واسه دسته بندی Trackها، بعضی از خط ها رو می شه به صورت شاخه ای، زیرگروه خط های بالایی قرار داد.
می شه Trackها رو کم یا زیاد کرد و می شه Track Matte ساخت که کاربردش رو بعداً می گم.
حالت نمایش هر Clipرو مثل اسم فایل و مدت و Picon و غیره، روی تایم لاین تغییر داد.
می شه خط های پیش فرض رو واسه قرار دادن صدا و تصویر انتخاب کرد.
4- Picon یا پیش نمایش فیلم رو تایم لاین
Picon یکی از فریم های فیلم بریده شده روی تایم لاینه که به صورت فریم اول و یا آخر و یا فریم وسط، روی Clip نشون داده می شه (من که نفهمیدم چی گفتی!).
توی Premiere وقتی یه تیکه از یه فیلم رو میاری روی تایم لاین، فریم های اون تیکه روی تایم لاین نشون داده می شه. توی Liquid وقتی این کارو انجام می دین، ممکنه به جای فریم تیکه بریده شده، فریم اول فیلم اصلی نشون داده بشه. واسه حل این مسئله، توی Timeline Properties صفحه General گزینه Automatically Update Timeline Picons رو فعال کنید تا فریمتون درست نشون داده بشه.
5- سرعت کار روی تایم لاین
روی تایم لان، به راحتی می شه یک یا چند Clip رو انتخاب و جابجا کرد. یک یا چند Clip رو Copy و روی همون خط ها و یا توی یه سکانس دیگه، Paste کرد. با گزینه Select After Playline از ابزار وسط و یا کلید U از کیبورد، از خط نمایش قرمز رنگ به بعد، همه Clipهای خط های فعال رو انتخاب کرد.
در حالت عادی، ربایش Snap کلیپ ها فعاله که با نگه داشتن کلید Shift غیر فعالش می شه.
نگه داشتن کلید Ctrl هم واسه کپی کردنه.
با کلیک راست روی هر Clip و با دستور Unlink Items صدا و تصویر جدا می شن و با دستور Link Items همه کلیپ های انتخاب شده به هم می چسبن. دستور Disband Clip واسه نشون دادن صدای همرا فیلم روی یه خط دیگه و یا جدا کردن باندهای صدا به کار می ره.
لبه بالای تایم لاین هم یه سری برش نشون می ده که معنی هر برش اینه که اینجا یه چیزی شروع یا تموم شده.
6- قرار دادن قسمتی از صدا یا فیلم رو تایم لاین
فیلم یا صدای مورد نظر رو داخل Source Viewer (پنجره کنار مانیتور اصلی) بندازید؛ با Mark In و Mark Out اول و آخر انتخابتون رو مشخص کنید؛ بعدش یا از لیست Browser فیلم رو روی تایم لاین بندازین و یا با دستور Insert Source Into Master (همون فلش بزرگ رو به پایین که بین دو تا مانیتوره) و یا کلید B از کیبورد، اون تیکه انتخابی رو روی تایم لاین بندازین، به دو شرط:
شرط اول این که خط های پیش فرض مشخص شده باشن: V, A1, A2, S1, S2, …
شرط دوم هم این که اون خط های پیش فرض، فعال Active باشن تا فیلم یا صدای بریده شده، روی اون بشینه.
- - -
خودم خسته شدم از بس که فک زدم (چه عجب!)
ظاهراً بحث ما تبدیل شده به سخنرانی بنده!!! و همه فقط گوش می دن.
خلاصه ما که کار خودمون رو می کنیم.
یا علی
 

mostafa728

New Member
با سلام و تشکر از animeditore عزیز
من تا حالا با برنامه لیکوئید کار نکردم که سوالی تو این زمینه داشته باشم. فقط می خواستم بدونم آیا با کارت کپچری مثل ماتروکس هم جواب می ده؟
مرسی
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً
به به ... آقا مصطفی
از این ورا؟
خدمتت عرض کنم که Liquid فقط پانل خودش و 1394 مادربورد رو می شناسه و فقط از CPU و کارت گرافیکی کار می کشه - قبلاً راجع به انواع کارت های مونتاژ توضیح دادم -. حتی بدون کارت هم کار می کنه.
نظرت چیه اون ور هم آموزش Liquid راه بندازیم.
یا علی
 

mostafa728

New Member
با سلام خدمت دوستان و animeditor عزیز
سول من اینه که مگه کارهای صدا و سیما با برنامه لیکوئید انجام نمیشه؟ اگه جواب مثبته پس چطور از کارت هم استفاده می کنند در صورتی که لیکوئید نیازی به کارت نداره!!!
در ضمن در مورد آموزش لیکوئید هم پایه ام اساسی. ولی اول باید برنامش رو گیر بیارم و نصب کنم تا بتونم همراهیت کنم. یعنی بفهمم چی می گی؟
اوکی؟
یا علی مدد
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً
مصطفی جون یه بار این تاپیک رو بخون:
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=62253
برنامه Liquid واسه رندر کردن نیازی به کارت نداره ولی اگه پانلش باشه بهتر می شه ازش ورودی و خروجی گرفت. از کارت های پردازنده بیشتر واسه کارایی استفاده می کنن که عجله ایه و فرصتی واسه رندر کردن یکی دو لایه نیست.
Liquid هم چون نیازی به کارت نداره از پانلش می تونن چند تا دستگاه استفاده کنن در صورتی که مثلاً همون Matrox که گفتی فقط روی یه سیستم نصب می شه.
یا علی
 
آخرین ویرایش:

saeed50

Member
سلام
توی liquid یا premiere pro چطوری میشه loop کرد؟ منظورم اینه که یک حرکت رو چند بار پشت سر هم نشون داد که با revrese انجام بشه نه اینکه چند تا کپی رو پشت سر هم بذاریم. یک کاری شبیه کارشناسی داوری برنامه 90. ممنون
 

جدیدترین ارسال ها

بالا