کاردرمانی به درمان کدام بیماری‌ها کمک می‌کند؟

tawana

New Member
kid-doing-occupational-therapy-session-with-psychologist_23-2149091544.jpg
کاردرمانی (OT) نوعی درمان است که به افراد کمک می کند تا مهارت های زندگی و کار روزانه خود را بهبود بخشند. کاردرمانگران با افراد در هر سنی که دارای ناتوانی های جسمی، عاطفی یا رشدی هستند کار می کنند. آنها به بیماران کمک می کنند تا توانایی خود را برای انجام فعالیت های روزمره زندگی مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن، نظافت و همچنین وظایف مربوط به کار بهبود بخشند. نشان داده شده است که کاردرمانی در درمان انواع بیماری ها و شرایط موثر است. در این مقاله به برخی از بیماری هایی می پردازیم که با کمک کاردرمانی درمان می شوند.

1- آرتریت:
آرتریت بیماری است که باعث التهاب در مفاصل می شود. می تواند باعث درد، سفتی و مشکل در حرکت شود. کاردرمانی می تواند به افراد مبتلا به آرتریت با آموزش نحوه انجام فعالیت های روزانه به گونه ای که فشار وارده بر مفاصل آنها را کاهش دهد، کمک کند. کاردرمانگران همچنین می‌توانند دستگاه‌ها یا تغییراتی را برای کمک به افراد مبتلا به آرتریت برای انجام آسان‌تر فعالیت‌های روزانه توصیه کنند.

2- سکته مغزی:
سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که جریان خون به مغز قطع می شود و باعث آسیب مغزی می شود. کاردرمانی سکته مغزی با آموزش نحوه انجام فعالیت‌های روزانه که ممکن است در انجام آن‌ها مشکل دارند، مانند لباس پوشیدن، نظافت و تغذیه خود کمک کند. کاردرمانگران همچنین می توانند به بازماندگان سکته مغزی کمک کنند تا توانایی خود را برای استفاده از دست ها و بازوهای خود بازیابی کنند.

3- آسیب نخاعی:
آسیب نخاع زمانی رخ می دهد که نخاع آسیب دیده و باعث از دست دادن عملکرد یا تحرک می شود. کاردرمانی می تواند به افراد مبتلا به ضایعات نخاعی با آموزش نحوه انجام فعالیت های روزانه که ممکن است در آنها مشکل داشته باشند، مانند لباس پوشیدن، نظافت و تغذیه خود کمک کند. کاردرمانگران همچنین می توانند به افراد مبتلا به آسیب نخاعی کمک کنند تا نحوه استفاده از وسایل کمکی مانند ویلچر یا عصا را بیاموزند.

4- بیماری پارکینسون:
بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی است که حرکت را تحت تاثیر قرار می دهد. می تواند باعث لرزش، سفتی و مشکل در تعادل و هماهنگی شود. کاردرمانی می تواند به افراد مبتلا به بیماری پارکینسون با آموزش نحوه انجام فعالیت های روزانه به گونه ای که فشار وارده بر مفاصل و ماهیچه های آنها را کاهش دهد، کمک کند. کاردرمانگران همچنین می توانند به افراد مبتلا به بیماری پارکینسون کمک کنند تا تمریناتی را برای بهبود تعادل و هماهنگی خود بیاموزند.

5-اختلال طیف اوتیسم:
اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک اختلال رشدی است که بر ارتباطات و رفتار اجتماعی تأثیر می گذارد. کاردرمانی می تواند به کودکان مبتلا به ASD کمک کند تا نحوه انجام فعالیت های روزانه مانند لباس پوشیدن و آراستگی را بیاموزند و مهارت های اجتماعی خود را بهبود بخشند. کاردرمانگران همچنین می توانند به کودکان مبتلا به ASD کمک کنند تا تکنیک های یکپارچگی حسی را بیاموزند تا به آنها کمک کند تا با ورودی های حسی کنار بیایند.

6- آسیب تروماتیک مغز:
آسیب مغزی تروماتیک زمانی اتفاق می افتد که مغز در اثر ضربه یا تکان به سر آسیب می بیند. می تواند باعث ایجاد طیفی از مشکلات جسمی، شناختی و عاطفی شود. کاردرمانی می‌تواند به افراد مبتلا به آسیب‌های مغزی کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه فعالیت‌های روزانه‌ای را انجام دهند که ممکن است در انجام آن‌ها مشکل داشته باشند، مانند لباس پوشیدن، نظافت و تغذیه خود. کاردرمانگران همچنین می توانند به افراد مبتلا به آسیب های مغزی کمک کنند تا نحوه استفاده از وسایل کمکی مانند ویلچر یا وسایل ارتباطی را بیاموزند.

7- اسکلروز چندگانه:
مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک اختلال عصبی است که سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد. می تواند باعث ایجاد طیفی از مشکلات جسمی و شناختی مانند خستگی، ضعف و مشکل در هماهنگی شود. کاردرمانی می تواند به افراد مبتلا به ام اس کمک کند تا نحوه انجام فعالیت های روزانه را به گونه ای انجام دهند که فشار وارده بر مفاصل و ماهیچه های آنها کاهش یابد. کاردرمانگران همچنین می‌توانند دستگاه‌ها یا تغییراتی را برای کمک به افراد مبتلا به ام‌اس برای انجام آسان‌تر فعالیت‌های روزانه توصیه کنند.

8- فلج مغزی:

فلج مغزی گروهی از اختلالات عصبی است که بر حرکت و هماهنگی تأثیر می گذارد. کاردرمانی می تواند به کودکان مبتلا به فلج مغزی کمک کند تا نحوه انجام فعالیت های روزانه مانند لباس پوشیدن و آراستگی را بیاموزند و تحرک خود را بهبود بخشند. کاردرمانگران همچنین می‌توانند دستگاه‌ها یا تغییراتی را برای کمک به کودکان مبتلا به فلج مغزی توصیه کنند تا فعالیت‌های روزانه را راحت‌تر انجام دهند.

منبع: کلینیک توانبخشی ایران
 

جدیدترین ارسال ها

بالا