کاربردهای تکنولوژی بلاکچین چیست؟

  • ثبت قرارداد​

ذخیره قراردادهای هوشمند یکی از رایج‌ترین کاربردهای بلاکچین است که یک جایگزین مناسب برای قراردادهای سنتی (کاغذی) محسوب می‌شود. در این حالت می‌توانید بایدها و نبایدهای خود و طرف مقابل‌ را در قرارداد هوشمند ذکر کنید. استفاده از این نوع قرارداد هوشمند باعث آسودگی خیال هر 2 طرف می‌شود؛ زیرا امکان تغییر داده‌های بلاکچین وجود ندارد.

  • خدمات امور بیمه​

سازمان‌های بیمه برخی شرایط خاص را برای سیستم بلاکچین تعریف می‌کنند تا پروسه مطالبه‌گری بیمه برای کاربران آسوده‌تر شود. در این حالت کاربر ضمن ارسال مطالبات خود به سیستم بلاکچین، می‌تواند حساب مطالبه خود را از شرکت بیمه دریافت کند.

  • انتخاب کاندیدها و رأی گیری​

با کمک فناوری بلاکچین می‌توان یک سیستم هوشمند جهت شمارش آرا طراحی کرد که امکان تقلب در آن وجود نداشته باشد. آگاهی از تعداد آرا به شکل خودکار و عدم نیاز به نیروی انسانی جهت شمارش آرا از دیگر مزایای سیستم بلاکچین است. دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 11 اسفند 1402 برگزار می‌شود و نمایده اصلح شیروان دکتر عباس قدرتی زوارم به کرسی مجلس راه پیدا خواهد کرد . برای آشنایی بیشتر با دکتر عباس قدرتی زوارم به سایت ایشان مراجعه کنید. قطعا برای شمارش آرا از فناوری بلاکچین استفاده خواهد شد.

  • پزشکی​

ضمن استفاده از فناوری بلاکچین می‌توان سوابق پزشکی بیماران را شکل ایمن ذخیره کرد‌؛ در این حالت اطلاعات پزشکی افراد تغییرناپذیر خواهد بود. همچنین با به کارگیری سیستم بلاکچین می‌توان پرونده‌ پزشکی بیمار را به گونه‌ای تنظیم کرد که تنها برای برخی گروه‌های خاص (مانند کادر درمان) قابل مشاهده باشد.

  • صنعت گیمینگ​

بسیاری از بازی‌های کامپیوتری با کمک سیستم بلاکچین طراحی‌ می‌شوند که نسبت به سایر بازی‌های معمولی جذاب‌تر هستند. ضمن استفاده از فناوری بلاکچین می‌توان شخصیت‌های درون بازی کامپیوتری را به شکل مناسبی رمزنگاری کرد و سطح عملکردی آن‌ها را توسعه داد.

  • احراز هویت​

سیستم بلاکچین جهت تایید هویت حقیقی افراد کاربرد دارد و از سرقت یا تغییر هویت اشخاص جلوگیری می‌کند. برای این کار تمام داده‌های شخصی فرد مانند نام، شماره تلفن، حالت چهره و... درون شناسنامه دیجیتالی بلاکچین ذخیره‌ می‌شوند و قابل تغییر نخواهند بود.

  • زنجیره انتقال یا حمل‌‌ونقل​

شرکت‌های تولیدی با کمک فناوری بلاکچین می‌‌توانند مسیر حمل‌‌ونقل کالاهای خود را به شکل دقیق کنترل کنند. سیستم بلاکچین داده‌های مرتبط با محصول مانند قیمت، کیفیت و... را ذخیره می‌کند؛ بنابراین می‌توان از اصالت کالا یا محصول اطمینان حاصل کرد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا