چين آثار باستانى اين کشور را ديجيتالى مى کند

Salar

Active Member
چين قصد دارد غارهاى "مو گائو کو" را به عنوان گنجينه فرهنگى و هنرى اين کشور، ديجيتالى کند و با استفاده از علوم و فنون پيشرفته ، تناقض در زمينه حفاظت از ميراث فرهنگى و گردشگرى را حل کند.

به گزارش بخش خبر سايت اخبار فن آوري اطلاعات ايران، به نقل از ايرنا، اين غارها که سالانه پذيراى بسيارى از گردشگران چينى و خارجى است ، خارج از شهر "دون هوانگ " دراستان "گان سو" در شمال غرب چين واقع شده و بزرگترين گروه غارهاى سنگى چين است .
دراين غارها معمارى ها، مجسمه هاى رنگى و نقاشى هاى ديوارى از قرن چهارم تا چهاردهم ميلادى و همچنين حدود۵۰ هزار سند تاريخى حفظ شده و بزرگترين ميراث فرهنگى باستانى چين به شمار مى‌رود.
"فن جين شى" رييس پژوهشگاه "دون هوان " چين روز چهارشنبه در اين خصوص به راديو بين المللى چين ، گفت : در آينده ، هر فرد فقط با زدن کليک رايانه خود درسايت اينترنت هنرهاى زيبا مىتواند اين غارها را مشاهده کندو"دون هوانگ "به اين روش جوانى خود را حفظ خواهد کرد.
پژوهشگاه "دون هوانگ " که از دهه ۴۰ قرن بيستم حفاظت از اين غارها را برعهده داشته ، اعلام کرده است به شيوه هاى علمى براى حفظ و حراست از غارها دست يافته است .
"لى زوئه شون " معاون پژوهشگاه گفت : هدف ازديجيتالى‌شدن "موگائو کو" حفاظت ازآن است و به دنبال توسعه فناورى رايانه اى، مىتوان تصاوير را به ديجيتال تغيير داد و سپس آن را مجددا به تصاوير تبديل کرد.
اين پژوهشگاه ، يک مرکز فرهنگى و يک دانشگاه آمريکا به طور مشترک در حال انجام طرح ديجيتالى کردن "موگائو کو" هستند که مى توان براى آثار باستانى و در حال تخريب ايران نيز اقدام کرد.
اين مراکز انبارداده ها و آرشيوهاى الکترونيکى براى آثارباستانى غارهاى"مو گائو کو" ايجادمىکنند تا براى هميشه و به طور دقيق ، مدارک هنرى غارهاى سنگى حفظ شود.
فنون ديجيتالى، شيوه اى موثر براى کاهش فشار ازدحام گردشگران به غارها که تهديدىبراى نقاشىهاى ديوارى و مجسمه هاى رنگى غارها به شمار مىرود، است .
اکنون هر سال۳۰۰ هزار گردشگر از غارهاى "مو گائو کو" در چين ديدن مى کنند.

"فن جين شى" رييس پژوهشگاه درخصوص چگونگى ديجيتالى کردن اين غارها وآثار باستانى ، گفت : براى ديجيتالى کردن اين آثار ، از فناورى ديجيتالى و فنون گردشگرى مصنوعى استفاده مىشود و در آن صحنه زنده و سه بعدى همه جانبه غارها ترسيم مى شود.
اين امر باعث مى‌شود گردشگران در محيط مصنوعى از غارها ديدن کنند.
رييس پژوهشگاه گفت : صنعت گردشگرى را نبايد به بهاى تخريب ميراث فرهنگى گرانبها، توسعه داد و بايد با استفاده از علوم و فنون پيشرفته ، تناقض در زمينه حفاظت از ميراث فرهنگى و گردشگرى را حل کرد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا