پروژه فارسي سازيMYSQL

Salar

Active Member
مدير آزمايشگاه فناوري اطلاعات مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك گفت: پروژه لينوكس ملي از دو سال پيش به منظور محلي‌سازي اين سيستم عامل متن‌باز براي كشور شروع شده است و هم اكنون مرحله دوم اين پروژه‌ها در حال انجام است كه در اين مرحله، افزودن و يا رفع اشكالات قابليت پشتيباني از زبان فارسي در برنامه‌هاي كاربردي لازم و ضروري است.


عليرضا منافي در گفت‌و گو با ايسنا با بيان مطلب بالا ‌افزود: در همين راستا پروژه افزودن امكانات فارسي به پايگاه داده MYSQL به مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك محول شد. همچنين پروژه صفحه كليد فارسي نيز قبلا در اين مركز با موفقيت انجام شده است.
وي ادامه داد: پايگاه داده MYSQL معروف‌ترين و امن‌ترين پايگاه داده متن باز در جهان است كه به همين دليل بسياري از شركت‌هاي بزرگ مانند NASA، Yahoo، Google، Cisco و Hp از اين پايگاه داده‌ها استفاده مي‌كنند.

منافي با بيان اينكه اين پروژه وارد فاز دوم شده است، تصريح كرد: تقريبا مراحل فني آن به اتمام رسيده است، در فاز اول با تحقيقات و بررسي‌هايي كه بر روي سورس كد اين پايگاه داده انجام شد، مشكلات مربوط به زبان فارسي تشخيص داده شد.
وي از جمله اين مشكلات را ذخيره و نمايش نادرست اطلاعات فارسي و نيز مرتب سازي نادرست حروف فارسي دانست و گفت: اين مشكلات در قالب افزودن يك patch نرم‌افزاري به سورس كد MYSQL مرتفع شد و لازم به توضيح است كه اين patch نرم افزاري مورد تاييد توسعه دهندگان اصلي MYSQL قرار گرفته و در شاخه اصلي اين نرم افزار Bit keeper ثبت شده است.

وي با اشاره به اين كه نسخه MYSQL .4.1.5 و نسخه‌هاي بعد از آن شامل امكانات فارسي به طور كامل خواهند بود، ابراز داشت: امكانات ذخيره و نمايش اطلاعات فارسي و تابع جستجو و مرمت سازي فارسي افزوده شده است كه كاملا منطبق بر استاندارد يوني كد است و هم اكنون كه مرحله دوم از سري پروژه‌هاي لينوكس ملي روبه پايان است، لينوكس سمت سرور بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد، چرا كه بيشترين محبوبيت لينوكس به خاطر امنيت و كارايي بالاي آن در سمت سرور است.
به عقيده‌ي وي مصالح امنيت ملي اقتضا مي‌كند كه براي پروژه‌هاي ملي ارگان‌ها و وزارتخانه‌هايي كه در زمان كنوني در قالب طرح تكفا هدايت مي‌شوند از بستري استفاده شود كه از جهت مالكيت و استفاده از آن در هر شرايط سياسي و اقتصادي مشكلي ايجاد نشود، سيستم عامل‌هاي مبتني بر UNIX به خاطر ماهيت متن باز بودن و مشكلات امنيتي كمتر براي اين مهم از هر جهت مناسب به نظر مي‌رسند.

منافي در پايان با بيان اينكه اين مساله قبلا توسط اين مركز به شوراي عالي انفورماتيك اعلام شد ولي متاسفانه توجه چنداني بدان نشد، تصريح كرد: در بسياري از كشورهاي ديگر كه چنين طرح‌هايي را پشت سر گذاشته‌اند و يا در حال اجراي طرح‌هاي سيستم عامل ملي هستند، ابتدا توجه خود را به سمت سرور معطوف مي‌كنند و بعد از انجام اين مرحله‌ محلي‌سازي را در كامپيوترهاي سمت كاربرنهايي انجام مي‌دهند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا