هدیه‌های خطرناک فیس‌بوک


کارشناسان امنیتی معتقدند سرویس جدید فیس‌بوک که در آن کاربران قادر هستند برای دوستانشان هدایای واقعی بفرستند حریم خصوصی آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش راسخون به نقل از گرداب به نقل از کامپیوترورلد، سرویس جدید "هدیه فیس‌بوک" که روز پنجشنبه راه‌اندازی شده، کاربران را به سوی افشای اطلاعات خصوصی‌شان مانند آدرس منزل، تاریخ تولد، سایز لباس، کفش و... سوق می‌دهد که بر اساس نظر کارشناسان امنیت خطرات زیادی را برای کاربر ایجاد می‌کند.

فیس‌بوک قبلا این سیستم را یک بار راه‌اندازی کرده بود که در آگوست 2010 متوقف شد. این امکان جدید می‌تواند نتیجه خرید برنامه تجارت الکترونیک "کارما" از سوی فیس‌بوک باشد و به فرستادن هدایای حقیقی برای دوستان تبدیل شود.

فیس‌بوک روز پنجشنبه اعلام کرده که کاربران می‌توانند این هدایا را روی تایم‌لاین یا به صورت خصوصی برای دوستان‌شان ارسال کنند.

راه‌اندازی این سرویس جدید برای سرمایه‌گذاران فیس‌بوک خبر فوق‌العاده ای است چرا که جریان درآمدی جدیدی برای این کمپانی ایجاد می‌کند. همچنین طی زمانی طولانی به یک درآمد ثابت تبدیل می‌شود؛ اگرچه که برخی از کارشناسان امنیت نگران عدم رعایت حریم خصوصی کاربران هستند.

"بوگدان باتزائو"، تحلیلگر ارشد تهدیدات امنیتی کمپانی امنیتی "بیت دیفندر"، درباره این امکان جدید می گوید: «حجم اطلاعات خصوصی که بر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود از همه اقدامات پیشگیرانه در مسائل امنیتی تجاوز می‌کند. این اطلاعات جدیدی که ممکن است منتشر شود، خطرناک است.»

آدرس منزل به همراه اطلاعاتی نظیر تاریخ تعطیلات، عکس‌های منزل و... هنگامی‌که با هم روی پروفایل فیس‌بوک کاربران قرار بگیرند، کار را برای سارقان آسان می‌کنند. آنها می‌توانند قربانیان خود را انتخاب و برنامه‌هایشان را اجرا کنند.

به عنوان نمونه بر اساس گزارشی که در سال 2011 در انگلستان انجام شد، 4 مورد از هر 5 مورد سارقان دستگیرشده اعتقاد داشتند که دزدان هدف‌های خود را از شبکه‌های اجتماعی انتخاب می‌کنند.

به علاوه آدرس‌هایی که از آنها سرقت شده است این واقعیت که کلاهبرداری از طریق ایمیل و شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد را باورپذیرتر می‌کند.

"آدام لوین"، رئیس هیئت مدیره و بنیانگذار بخش سرقت هویت پلیس آمریکا می‌گوید: «نمونه‌های زیادی شبیه ایمیل‌هایی با عنوان "تو یک هدیه از طرف دوستان فیس‌بوکی‌ات دریافت کرده‌ای، برای دیدن روی آن کلیک کن" فرستاده می‌شوند و کاربر با کلیک بر روی آن، اطلاعات هویتی خود را بدون اینکه آگاهی داشته باشد برای فرد مورد نظر می فرستد.»

وی بر این باور است که به خاطر این ویژگی فیس‌بوک، ممکن است کاربران زیادی تاریخ تولد خود را فاش کنند. البته این تاریخ تولد بیشتر برای تایید کردن پرسیده می‌شود، اما اطلاعات مهمی برای سارقان محسوب می‌شود و هر زمان که شما بخواهید این اطلاعات را کامل کنید، خودتان را در معرض خطر قرار داده‌اید.

اما سوالی که باید از خودمان بپرسیم این است که چگونه ممکن است اطلاعات خودمان علیه خودمان استفاده شود؟ آیا ما حاضریم در شرایطی زندگی کنیم که شبکه‌های اجتماعی نام ما، تاریخچه روابط ما، تلفن، آدرس ایمیل، سایز کفش و مهمتر از همه محل زندگی ما را می‌دانند؟


 

جدیدترین ارسال ها

بالا