نور در فیلمبرداری و اثرش در تدوین

morteza2007

New Member
اصولا ادیتور های آماتور ایرانی(خودمان را میگویم) هم خودشان فیلمبردارند و هم کارگردان. متاسفانه جذابیت نرم افزارها کمی از دقت در فیلمبرداری کم کرده و کسی به نور اهمیت نمیدهد. اهمیت نور به اندازه ای شده که تتها نگرانیمان جلوگیری از تابش مستقیم نور به لنز است. شاید دلمان را به افکت های نور در پریمیر و امثالهم خوش کرده ایم. اما خودمان بهتر میدانیم با دستکاری دیجیتالی نور و رنگ تصویر از لحاظ کیفیت به طور وحشتناک افت میکند. نکته جالب اینکه پروژه های عظیم سینمایی زیر نورهای وحشتناک فیلمبرداری میشوند. این را از کوچک شدن غیر عادی مردمک چشم بازیگران این فیلم ها به راحتی میتوان فهمید.
دو نوع فلسفه برای نور وجود داره:
1. از نور های اطراف به علاوه ی پرژکتور و لامپ ها استفاده کنیم.
2. همه ی نور ها را از بین ببریم و خودمان نور بسازیم.

معمولا برای نورپردازی یا از پرژکتور استفاده میشود یا لامپ های روی دوربین(که نور کافی ندارند ولی از هیچ چیز بهترند)
بهترین کار برای ما آماتورها برای نوردهی زیبا، نه حمل یک پرژکتور اسپات غول است که با ندانم کاری فیلممان را به گند بکشیم و نه بی خیال شدن از نور! دو عدد لامپ 60 واتی با رنگ مورد نظر و حتی المقدور هالوژن معجزه میکند. جهت قرار گیری نورها و فاصله ی آن از سوژه تنها از راه تجربه و تست موقعیت های مختلف بدست می آید. آزمون و خطا کردن در اینکار کمک زیادی به زیبایی فیلم های ما در آینده میکند.

خواهش میکنم دوستان اطلاعاتشان را در این زمینه با من تقسیم کنند.
 

HamidBN

مدیر انجمن فیلمسازی
با سلام خدمت شما
عضویتتو تبریک میگم
مبحث نور بسیار گسترده هست
ما باید بدانیم که جسم سیاه چیست ؟
و همچنین یه رنگ در چه دمایی رنگ طییعی خود را نشان می دهد که اگر نور بیش از حد باشد باعث داغ تر شدن جسم می شود در نتیجه جسم قرمز تر .و . . .
اگر شما صبر کنید تا بتوانیم امتحانات پایان ترم را به خوبی پاس کنیم
اطلاعات مفیدی را برای شما و سایرین قرار خواهم داد

فعلا . . .
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً

خیلی وقته که به یه نفر قول دادم که در مورد نورپردازی مطلب بنویسم.
این تاپیک آقا مرتضی باعث شد که بالاخره به قولم عمل کنم.:wink:

واقعاً خوشحالم که می بینم دوستان مشتاق به یادگیری این مسائل هستن.


نورپردازی از کجا اومد؟
قبل از این که نوارهای مغناطیسی و سیستم های دیجیتالی برای تصویربرداری استفاده بشن، تصاویر رو روی نگاتیوها ذخیره می کردن.
نگاتیو، یه نوار پلاستیکی طولانی هست که روی اون، مواد حساس به نور پاشیده شده.
این مواد به محض این که نور بهشون برسه، تغییر حالت (تغییر رنگ) می دن و متناسب با مقدار و رنگ نور، شکل می گیرن.
توی لابراتوار (تاریک خونه) مواد خاصی به این نوار ها می زنن تا رنگ جدیدشون ثابت بمونه و دوباره تغییر رنگ نده.
به این کار می گن: ظهور فیلم.

توی تکنولوژی های مغناطیسی و دیجیتالی، یه صفحهء گیرندهء حساس به نور هستش که تصاویر رو تبدیل به سیگنال می کنه و به بخش ذخیره می رسونه. حساس تر شدن این صفحات گیرنده، باعث می شه که نیاز کمتری به نور پیدا کنیم.

ولی نوارهای نگاتیو، خودشون با نور تماس می گیرن.
نوارهای نگاتیو، حساسیتشون به نور، خیلی کمتر از سیستم مغناطیسی و دیجیتالیه. پس باید نور مورد نیازش تامین بشه که بتونه تصاویر رو جذب کنه.

خب ...
این شد دلیل استفاده از نور.
بقیه رو بعداً می نویسم.

التماس دعا
یا علی
 

morteza2007

New Member
فرق رنگ با نور

animeditor گل کجایی که این بحث ما به گل نشست. رفتی از زمان انقراض دایناسورها شروع کردی توضیح دادن! اینجوری تا برسی به آموزش نورپردازی به عمر ما کفاف نمیده! خبری هم که از شما نیست...
در ادامه چند نکته میگم شاید به درد بخوره:
اصولا مبحث نور با رنگ متفاوته. بارها دیده ایم که رنگ های تصویر در فیلم های مختلف متفاوت است. مثلا فیلم های مربوط به سربازان قدیم یونان و ایتالیا کمی قهوه ای است.(مثل همین فیلم سیصد خودمان یا اسپارتاکوس) ولی فیلم هایی با تایتل تاریخی بنا به پرداخت رنگ های متفاوتی دارند. اگر پرداخت داستان و وقایع دراهمیت باشد معمولا رنگ ها امروزی تر هستند ولی اگر شخصیت پردازی یک شخصیت تاریخی و واقعی مهم باشد فیلم کمی رنگ و روی قدیمی تر دارد. یا فیلم های ترسناک اصولا با رنگ آبی کم رنگ رابطه ای بس عظیم دارند!! فیلم های کمدی معمولا تضاد رنگ بالایی دارند و با دیدنشان انسان شاد میشود!
اما بحث نور در فیلمبرداری کاملا متفاوت با رنگ فیلم است. به عنوان مثال فرض کنید یک عکس گرفته ایم. موقع عکس فلاش خاموش بوده و از دو پرژکتور نور سفیده استفاده کرده ایم. عکسمان هم یه چیزی در مایه های باحال در آمده! محل قرار گیری یک پروژکتور هم درست پشت کله ی طرف بوده که حاشیه ی سرش کمی درخشان تر به نظر آید. تعیین موقعیت این پروژکتور ها و انتخاب میزان نور آنها را نورپردازی میگویند. حال فکر کنید عکس گرفته شده را درون فتوشاپ با Photo filter دستکاری کنیم. اینکار را رنگ آمیزی گویند. در حقیقت ما یک خصلت جدید مطابق با هدفمان به فیلم یا عکس افزوده ایم.
 
آخرین ویرایش:

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً

خب منم یه جورایی مثل دایناسورا منقرض شدم :دی
ممنون داش مرتضای گل از بابت مطلب قشنگت.
فقط کاش لینک منبعشم بذاری.

التماس دعا
یا علی
 

morteza2007

New Member
علیکم السلام! داداش animeditor حرفای من منبع نداره ! شوخی کردم ولی خدائیش منبعی رو نمیشناسم اینقدر ضایع مثه من چیز بنویسه. قدیما جوون بودم یه کتاب کوچولو داشتم در مورد نور و تصویر که حتی اسم درستشم یادم نیست. خیلی چیزا رو از اون یاد گرفتم بعضی چیزا هم تجربی. شاید تاثیر داشته تو نوشته ام. نمیدونم. من مطالعه تخصصی در زمینه فیلم و این چیزا نکردم. ولی فیلم زیاد میبینم. چند تا کار کوچولو هم انجام دادم.
 

Amir_edius

Member
نور ضرورتی اجتناب ناپذیر برای به دست آوردن تصاویر مطلوب در ویدئو است .

با فیلمبرداری در یک روز آفتابی می توانید به دقیق ترین و واضح ترین تصاویر دست پیدا کنید. ولی اگر در یک فضای داخلی بخواهیم کار کنیم چه ؟!!

نور پردازی صرفا رسیدن به یک تصاویر روشن نیست . ویدئو هم مانند سینما یک وسیله ارتباطی دو بعدی است و نورپردازی شدید می تواند تصویر کاملا مسطحی را به وجود آورد .
 

Amir_edius

Member
یک نورپردازی مطلوب باید همچنین با بازنمایی پستی و بلندی های شکل ظاهری موضوع فیلمبرداری و ایجاد فاصله بین موضوع و پس زمینه تعبیری از عمق را به وجود آورد .

استفاده بسیار زیاد از پروژکتور های متنوع ایجاد یک تصویر مطلوب را نمی کند چه بسا یک نور اضافی باعث ایجاد سایه در صحنه می شود و حالا باید آن سایه را از بین برد .

بنابراین مطمئن ترین راه دستیابی به تصاویر مطلوب در یک فضای بسته استفاده از چندین چراغ دارای دمای رنگ مشابه و نصبت آنها به طور حساب شده در نقاط مختلف صحنه است .
 

Amir_edius

Member
دماهای رنگ ( کلوین )

آسمان بسیار ابری 10000 یا 9000
آسمان مه آلود 8000
آسمان کمی ابری 7000

آسمان آفتابی و بدون ابر 6000
آسمان آفتابی در جهت شمال 5000
نور پردازی فلورسنتی نورسفید 4000

طلوع و غروب خورشید 2000
شمع 1000
 

Amir_edius

Member
ترتیب نور پردازی ( مثلا ضبط یک مصاحبه داخلی با یک مدیر ) :

شیوه حرفه ای منبع های نور برای دستیابی به نورپردازی مطلوب فیلمبرداری ، ضمن ایجاد تعبیر عمق ، مبتنی بر نصب 3 منبع نور است .

منبع اصلی که همان منبعی است که با تامین قسمت اعظم قسمت نور مورد نیاز نقش آفتاب را بازی می کند .

بنابراین باید آن را در مقابل سوژه با کمی زاویه قرار بدهیم .

و Level سه پایه آن را کمی بالاتر از سوژه قرار دهیم به طوری که چشمها در سایه ابرو ها گم نشوند .عموما آن را در یک زاویه 15 تا 45 درجه قرار می دهند .

حال شما دارای یک سایه در پشت سوژه هستید برای از بین بردن آن از یک منبع نوری دیگر که به آن اصطلاحا بک لایت گفته می شود استفاده می کنید .
 

Amir_edius

Member
البته باید توجه داشت که نور پشت باید به وسیله فیلتر ضعیف تر از منبع اصلی بشود و شیدر آن را هم کمی باید ببندید
اسپان گلاس بهترین فیلتر است ( تجربه خودم )

این رو هم یادم رفت بگو که در منبع اصلی برای اینکه سوژه صورتش زرد نشوداز یک فیلتر آبی (یک دوم ) استفاده شود

حال نور بک لایت را طوری تنظیم کنید که شانه های سوژه از بک آن کنده شود و ایجاد عمق به خوبی انجام پذیرد

حال فقط یک نور محیط می ماند

برای نور محیط ( آمبیانس ) یک چراغ 800 وات با شیدر های باز را به سقف بتابانید تا یک نور صاف و نرمی کل محیط را روشن کند

امیدوارم در بیان مطالبم موفق بوده باشم .

البته به نظر من مهمتریم مسئله شناخت فیزیک نور می باشد که به دوستانی که علاقه به هنر نورپردازی هستند پیشنهاد می دهم حتما مطالعات خودشان را افزایش دهند .

من یک مسئله کوچک و یک کار درجه (د) را بیان کردم ( دنیای نورپردازی دنیای عجیبیه )

سعی می کنم در آینده مطالبم را گسترش دهم
کوچک شما امیر

یا علی
 
آخرین ویرایش:

HamidSHS

Active Member
امير جان خيلي ممنون از زحماتي که ميکشي + مقاله هاي زيبايي که در اختيار بچه ها ميذاري
bd1.gif

ادامه بده
حداقل شايد شما اين بخش رو زنده نگه داري
bb6.gif

موفق باشي
ياعلي
 

Amir_edius

Member
منم از همه شما ممنونم . اگر اشکال تایپی دارم باید من را ببخشید چون خیلی سریع تا فرصتی پیدا می کنم میام و شروع به نوشتن مقاله می کنم .خدا رو شکر سرم خیلی شلوغه ! الان با 4 شبکه دارم کار می کنم . هر کسی که منو می بینه می گه این چه جور زندگییه !!!!!

خوب ادامه بحث :

اثر هر نور ویدئویی می تواند به وسیله یک بازتا تقویت شود . با چسباندن یک ورقه کاغذ آلومینیومی بر روی یک تکه مقوا یا یونولیت به سهولت شما می توانید یک بازتا داشته باشید .

فکر کنید در یک روز آفتابی و در ساعت 12 ظهر در یک فضای باز مشغول کار هستید . شک نکنید که چهره افراد در این حالت کاملا سیاه می شود و تصویر خوبی نخواهیم داشت .

برای رفع این اشکال شما یک بازتا نیاز دارید . بازتا را به طور مایل قرار دهید و نور خورشید را در جهت مستقیم سوژه بتابانید .

حال نور صورت تنظیم می شود .

در سینما این نوع وسیله را روی پایه قرار می دهند چون لرزش دست موجب میشه نور روی صورت بازیگر بازی کند و قضیه لو میرود!!
 

Amir_edius

Member
نور پردازی در کروماکی :

حالا شما به یک مرحله بالاتر رفته اید و در یک استودیو مشغول ضبط سکانس های کروماکی ( بک آبی یا سبز ) هستید .

مهمترین مسئله در اجرای خوب کروماکی نور پردازی هست .

مثلا سوژه در مقابل پارچه سبز ایستاده و شما باید نور صورت و بک لایت او را اصطلاحا در آورید ( کلمه مورد استفاده فیلمبرداران )

نور صورت را تنظیم می کنید و 100 درصد به یک مشکل بر می خورید ( وجود سایه در پشت و بر روی پرده )

حال شما باید سوژه را از بک دور کنید ( اگر فضای کافی دارید ) تا سایه دیگر به بک نخورد و همچنین سر پروژکتور را کما مایل کنید تا بیشترین حجم سایه به کف بخورد .حال بادادن چندین نور ضعیف از ارتفاع بالا سایه های کم را هم از بین ببرید تا یک بک یک دست و سوژه با نور خوب داشته باشید .
 

Amir_edius

Member
موضوع بعدی نور پارچه میباشد که بهترین حالت نور دادن از روی سقف یا پرژکتور های با پایه های بلند می باشد که یک نور یک دست را در سرتاسر پارچه ایجاد کند

کار نورپردازی کروماکی نیاز به صبر و حوصله زیاد دارد و ممکن است این کار حدود 5 تا 6 ساعت کار ببرد

تازه بعد از اتمام کار خواهید دید که صدابردارتان با بومش اومده !!! و سایه بوم خواهید داشت که با مقوا و فویل می توانید این سایه ها را از بین ببرید .
 

Amir_edius

Member
تخطی از قواعد :

اگر چه در تلویزیون گاهی اوقات از قواعد نورپردازی تخطی می شود ولی نتایج خوبی به دست می آید .

شیوه معمول نصب یک منبع نور ثانوی عبارت است از قرارگرفتن منبع عقبی و منبع اصلی در یک سمت موضوع فیلمبرداری . ولی اگر منبع عقبی را در سمت مقابل قرار دهیم جنبه داراماتیک صحنه را بالا می بریم .

استفاده از دو منبع عقبی نوری اضافه را بر موها می تاباند .

در فیلمبرداری داخلی و معمولی از نور طبیعی بهرا بگیرید ولی هیچگاه سوژه را در مقابل پنجره قرار ندهید . مگر آنکه بخواهید یک سیلوئت درست کنید .

دوربین نور خارج را می خواند و دیافراگم را می بندد . اگر نور زیاد باشد دیاف حدود 12 یا 15 را می دهد . در نتیجه سوژه تاریک می شود به این حالت سیلوئت یا ضد نور می گویند .
 

Amir_edius

Member
حال یک مثال :

مثلا شما در یک اتاق خواب هستید و می خواهید نور شب را القا کنید . بهترین کار در این حالت اضافه کردن نور های غیر طبیعی و به حداقل رساندن نور های طبیعی می باشد .

نکته مهم : هیچ گاه منطق را در نور پردازی از یاد نبرید .

اگر در تصویر شما حتی یک چراغ خواب یا آباژور وجود نداشته باشد ولی شما نور زیادی داشته باشید بیننده دچا گنگی می شود

همیشه برای نور پردازی از منطق درست استفاده کنید

مگر اینکه شما کار ویدئو کلیپ انجام می دهید و این کار یک کار انتفاعی و بی منطق می باشد و شما نیازی به توضیح هم ندارید و هر گونه که خودتان از تصویرتان لذت می برید به نورپردازی بپردازید ولی اصل مهم :

فابل دیدن بودن تصاویر می باشد !!!
 

Amir_edius

Member
من کوچیک همتونم !

ادامه بحث

کنترل نور :

تمام دوربین ها با مشکلاتی در رابطه با نور های دارای دماهای مختلف رنگ روبرو هستند . از این رو در همه دوربین های نیمه حرفه ای و حرفه ای سیستم تصیحیح رنگ وجود دارد ( WHITE BALLANCE , BLACK BALLANCE (

حال شما با انواع و اقسام نور در صحنه مواجهید که دارای دماهای مختلف هستند

شما در این حال دوربین را وایت بالانس محیط می کنید . در توضیح بیشتر اینکه وایت بالانس زمانی انجام می شود که دوربین نور سفید را درک نمی کند در نتیجه ما zOOM IN می کنیم به یک رنگ سفید ( فول کادر ) سپس اهرم وایت بالانس را جابجا می کنیم

حال دوربین رنگ سفید را درک کرده اسن و وقتی ما ZOOM BACK می کنیم خواهیم دید دوربین رنگ ها را درست و دقیق شناخته است
 

Amir_edius

Member
وایت بالانس محیط به این صورت است که ما سعی داریم دماهای مختلف رنگها را به هم نزدیک کنیم و یک نتیجه مناسب بگیریم دوربین همینطور که لانگ شات صحنه را دریافت می کند اهرم را جابجا می کنیم

گاهی اوقات ما ( مثلا در کروماکی ) رنگ سبزمان درست در نمی آید و هر چه با نورها کار می کنیم درست نمی شود در اینجا شما با تنظیمات دستی کلوین دوربین به رنگ سبز دلخواهتان می رسید

مثلا در دوربین DSR 135 درجه کلوین از 1000 تا 5000 قابل تنظیم می باشد یا در dsr 400 این محدوده وسیع تر می گردد

پس تنظیمات دوربین هم نقش اساسی در نورپردازی دارد
 

جدیدترین ارسال ها

بالا