نحوه استفاده از جاوا اسکریپت

در اموزش قبلی گفتیم جاوا اسکریپت زبان client side یا زبان تحت مشتری وب هست منظور این هست که کد های جاوا اسکریپت توسط کامپیوتر شخصی شما اجرا میشه در صورتی که در زبان های سرور سایت مانند سی شارپ کد ها توسط کامپیوتر سرور اجرا میشه و خروجی اون به عنوان یک فایل html برای مرورگر شما ارسال میشه.

در حال حاضر جاوا اسکریپت در اکثر مرورگرهای معتبر امروزه پشتیبانی میشه و کد های جاوا اسکریپت به طور مستقیم در صفحات html قرار داده میشن.با جاوا اسکریپت میتوانید به صفحات وب خود جذابیت ببخشید و میتونید تگ های html یا ویژگی های اون رو ویرایش اضافه یا حذف کنید ، میتونید اطلاعات فرم ها رو تعیین کنید و ...حال میخوایم اولین کد به زبان جاوا اسکریپت رو بنویسیم. کد جاوا رو در تگ <script> در داخل کدهای html استفاده کرد.تگ اسکریپت یک attribute به عنوان type داره که نوع کد اسکریپتی که میخوایم از اون استفاده کنیم رو در اون مشخص میکنیم که باید text/javascript انتخاب بشه. اگر محتوای تگ اسکریپت خالی باشه ما هیچ چیزی رو در خروجی نمیبینیم. حال میخوایم اموزش جاوا اسکریپت رو در خروجی ببینیم.
<html>
<head>
<title> اموزش جاوا اسکریپت
</head>
<body>
<script type=”text/javascript”>
Document.write('learning javascript')
</script>
</body>
</html>
دقت کنید که کد های جاوا اسکریپت رو باید تنها در یک خط بنویسید در غیر این صورت خطا صورت می پذیرد.اگر کد ('Document.write(' learning javascript را 2 بار در صفحه بنویسیم در کنار هم قرار میگیرد و برای اینکه نتیجه این 2 کد در زیر هم باشد باید از تگ های htmlاستفاده کنیم. Document.write میتونه تگ های html رو هم درون خودش داشته باشه.
برای این کا ما یک تگ <br> که تگ بردن به خط جدید هست درون تگ Document.write دومی مینویسیم
Document.write(‘ learning javascript’)
Document.write(‘ <br> learning javascript’)
کدهای جاوا اسکریپت را معمولا در 2 قسمت از صفحات html استفاده میکنند.یکی درون تگ body و دیگری درون تگ headمعمولا کدهای جاوا اسکریپت که مربوط به توابع و انجام عملیات محاسباتی هست درون تگ head استفاده میشه و کدهایی که مربوط به ویرایش ، اضافه کردن ، حذف کردن در صفحه html هست درون تگ body به کار میره.نکته : اگر بخواهید چندین کد جاوا اسکریپت را در یک خط استفاده کنید باید از علامت (;) استفاده کنید.
Document.write(‘ learning javascript’) ; Document.write(‘ learning javascript’)
 
متغییرها در جاوا اسکریپت

در مقاله گذشته در مورد کدهای جاوا اسکریپت و اینکه چگونه آن را در کدهای html استفاده کنیم صحبت کردیم .متغییر ها در زبان جاوا اسکریپت برای ذخیره سازی موقتی داده ها استفاده میشن. وقتی شما داده ای رو از کاربر دریافت می کنید یا اینکه محاسباتی رو انجام میدید نیاز دارید به اینکه نتایج دریافتی و یا محاسباتی رو در مکانی ذخیره کنید تا بعدا برای هدف خاصی از آن استفاده کنید.این مکان ذخیره سازی موقتی رو متغییر ها در اختیار شما قرار میدهند.در زبان های برنامه نویسی معمولا انواع مختلفی از متغییر ها وجود داره که تقسیم بندی متغییر ها بر اساس نوع داده ای هست که اون ها ذخیره می کنند. در اکثر زبان های برنامه نویسی برای تعریف متغییر از نوعی خاص از یک کلمه ی خاص استفاده میشه برای مثال برای تعریف متغییر از نوع عدد صحیح از کلمه ی int و برای تعریف متغییرهایی از نوع رشته از کلمه ی string استفاده میشه اما این کار در زبان جاوا اسکریپت بسیار ساده تر انجام میشه.شما برای تعریف هر متغییری در زبان جاوا اسکریپت فقط کافیه قبل از اون متغییر کلمه ی var رو بیارید که این کلمه مخفف variable یعنی متغییر هست.برای مثال ما در اینجا یک متغییر به نام x تعریف می کنیم و مقدار اولیه اون رو 11قرار میدیم.میتونیم متد این متغییر رو با document.write که در مقاله گذشته گفته شد Sub کنیم.
<html>
<head>
<title> اموزش جاوا اسکریپت
</head>
<body>
<script type=”text/javascript”>
Var x=11;
Document.write(‘x’)
</script>
</body>
</html>
حال اگر این برنامه را اجرا کنید تنها عدد 11را در مرورگر خود میبینید.در نام گذاری متغییر ا در هر زبان برنامه نویسی باید به مواردی توجه کنید. در هر زبان برنامه نویسی تعدادی از کلمات رزروشدن که این کلمات در اون زبان کاربرد خاصی دارند.
مثلا همین کلمه var که در موردش صحبت کردیم به دلیل اینکه استفاده ی خاصی در زبان جاوا اسکریپت داره و برای جلوگیری از تداخل با نام دیگر متغییرها از اون نمیشه به عنوان نام متغییر استفاده کرد .
نکاتی در مورد نحوه نوشتن کدهای جاوا اسکریپت:
1. نام متغییر در زبان جاوا اسکریپت به حروف کوچک و بزرگ حساس است.
2. برای مثال متغییر x با حروف کوچک و X با حرف بزرگ با هم فرق می کنند و 2 متغییر جدا هستند.
3. نام متغییر نمیتونه با عدد شروع بشه و باید حتما با یک حرف از حروف زبان انگلیسی اغاز بشه.4. نام متغییر میتونه با علامت دالر $ و اندرلاین _ نیز شرع بشه.
در صورتی که بخواهید یک رشته یا یک متن رو به متغییری نسبت بدید باید اون رو در درون علامت دابل کوتیشن ( "" ) قرار بدید.برای مثال :
<html>
<head>
<title> اموزش جاوا اسکریپت
</title>
</head>
<body>
<script type=”text/javascript”>
Var x=11;
Var X=”text”
Document.write(x)
Document.write(X)
</script>
</body>
</html>
5. در جاوا اگر متغییری رو برای بار دوم تعریف کنید مقدار قبلی اون از بین نمیره فقط در صورتی که مان متغییر رو دوباره مقدار دهی کنید مقدار اخر متغییر رو حساب میکنه.
<script type=”text/javascript”>
Var x=23 ;
Var x=645 ;
Var X=”text”
Document.write(x)
Document.write(X)
</script>
در جاوا اسکریپت متغییر های دیگری از جمله boolian که مقادیر true و false رو میتونن بپذیرن و در عبارات شرطی استفاده میشن. متغییرهایی از جملهارایه ها که میتونن مجموعه ای از مقادیر رو در خودشون ذخیره کنند و object ها که کاربرد بسیار زیادی در جاوا اسکریپت دارند که در مورد این نوع متغییر ها در مقالات اینده صحبت خواهیم کرد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا